• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Tak powaznie to faktycznie imponujace wyniki. Postaram sie posprawdzac ile moge w tym tygodniu pozniej bede myslal co i jak wykombinowac. Plan byl taki by przed 2014 monitory staly wykonczone ze zwrotnica. Prognozujac do czerwca nie skoncze nawet samego tunelu ;) Kto wie moze kiedys poslucham stereo na nich ;D
 
To teraz wiesz, dlaczego moj temat monitorow sie tak przeciaga. Potem jak bedziesz robil zwrotnice, to sie okaze, ze offset glosnika wypada w takim miejscu na sciance, ze nie ma jak upchac tweetera, a jak go upchac, to jego pasmo jest do kitu przez dyfrakcje. Potem znowu kombinujesz jak zmienic tunel, zeby zmienic dyfrakcje. Potem jak robisz zwrote, to sie okazuje, ze ona kompletnie nie pasuje i trzeba wszystko robic od nowa. Jak sie robisz do nowa, to sie okazuje, ze trzeba naladowac tyle elementow zwrotnicy, ze przewyzszaja one wartosc glosnikow. W tym momencie pukasz sie w czolo i wracasz do poczatku. Drapiesz sie po glowie jak zrobic zeby tunel dmuchal do przodu, ale tylko basem, zeby dziury w pasmie od dyfrakcji byly jak najmniejsze, zeby obudowa nie miala 20 litrow, a do tego zeby miala ladne proporcje, byla estetyczna i po prostu ladna... A jak juz myslisz, ze masz wszystko obcykane, to okazuje sie, ze zwrotnica jest za duza, elementy zaslaniaja tunel, nie wiesz jak ladnie wykonczyc wyjscie tunelu, a potem jak juz skladasz obudowe, to wszystko musisz robic zupelnie inaczej niz przy zwyklej konstrukcji, bo musisz przewidziec w ktorym momencie najepiej przykleic tlumienie, a jak je przykleisz, a nie zrobiles wczesniej otworow, to caly syf z frezowania bedziesz mial w srodku, w materiale tlumiacym. Trzeba przemyslec technike ciecia materialu i jego klejenia, zeby sobie wszystkiego nie popsuc... W sumie ciekawa robota z tymi teelkami, nigdy nie ma nudy :D
 
To teraz wiesz, dlaczego moj temat monitorow sie tak przeciaga.
Temat sledzilem bacznie. Widzialem jak tam sie musisz glowic ale ja mam duzo latwiej bo:
-wymiary mnie zupelnie nie interesuja moga miec nawet 1m wysokosci abym tylko tweeter mial na wysokosci uszu i zeby sie na biurku zmiescily
-nie robie tego pod kopiowanie etc. oczywiscie jesli sie da to spoko zamieszcze wszytskie potrzebne dane choc watpie aby ktos sie pokusil o zestaw na glosnikach za ktory komplet midwoofery + tweetery x2 z przesylkami nie dalem nawet 100zł ;)
-jesli naprawde bylby tak duzy klopot ze zwrotkami to zrobilbym poprostu zewnetrze obudowy na nie

zeby obudowa nie miala 20 litrow
W tej chwili ma wewnatrz 17 ;) Ale na pewno bedzie mniejsza bo przy mniejszej moglem praktycznie takie same rezultaty uzyskac, a poprzednia miala cos okolo 11l.

W sumie ciekawa robota z tymi teelkami, nigdy nie ma nudy
Mnie takie cos ogromnie motywuje do poglebiania wiedzy teoretycznej. Tak jakbym nic manualnie nie robil to nigdy bym sie nie wzial za zadna ksiazke :)
Dobra nie bede robil offtopa. Jutro jak cos ciekawego zmierze/uslysze to sie pochwale ;D

---------- Post dodany o 22:52 ---------- Poprzedni post o 22:47 ----------

Pffff zapomnialem spytac o najwazniejsze ;) Tak sobie dalej myslalem..... (sie zaczyna) gdyby w tej komorze zamknietej nad offsetem zrobic zwykly rezonator Helmholtza strojony wlasnie na jakas czestotliwosc antyrezonansu to pomoglo by to cos? Linia jest jaka jest wiec chyba przelicze sobie dzisiaj wszystko i jutro to sprawdze. Tak mnie to zaciekawilo juz kiedys jak czytalem o akustyce wewnatrz pomieszczen.
 
...a potem jak juz skladasz obudowe, to wszystko musisz robic zupelnie inaczej niz przy zwyklej konstrukcji, bo musisz przewidziec w ktorym momencie najepiej przykleic tlumienie, a jak je przykleisz, a nie zrobiles wczesniej otworow, to caly syf z frezowania bedziesz mial w srodku, w materiale tlumiacym

Z tym to jest masakra.
Ale mam na to patent, który jak pokazałem to się nikomu nie podobał...
Najważniejsze że mi się takie rozwiązanie podoba :)
 
Ale mam na to patent, który jak pokazałem to się nikomu nie podobał...
Najważniejsze że mi się takie rozwiązanie podoba

Gdzies mi to umknelo, moglbys przypomniec?


Pffff zapomnialem spytac o najwazniejsze Tak sobie dalej myslalem..... (sie zaczyna) gdyby w tej komorze zamknietej nad offsetem zrobic zwykly rezonator Helmholtza strojony wlasnie na jakas czestotliwosc antyrezonansu to pomoglo by to cos? Linia jest jaka jest wiec chyba przelicze sobie dzisiaj wszystko i jutro to sprawdze. Tak mnie to zaciekawilo juz kiedys jak czytalem o akustyce wewnatrz pomieszczen.

Mozesz sprobowac ale na co chcesz stroic ten rezonator? Zadziala tylko na czesc basu, rezonansow z srednich tonow nie wytlumisz.
 
Mozesz sie pobawic, ale mi pomysl rezonatora niebardzo sie podoba :) Mozna sobie poradzic bez niego.

---------- Post dodany o 23:55 ---------- Poprzedni post o 23:43 ----------

Składasz obudowę z frontem z za głębokimi frezami.
Fornirujesz, a później tylko przejeżdżasz frezy frezem walcowym z łożyskiem.
Pod głośnik dajesz dystans z HDF-u 3mm i gotowe.

A tak, teraz pamietam. W sumie dobry pomysl :)

---------- Post dodany 20.02.2014 o 19:32 ---------- Poprzedni post 19.02.2014 o 23:55 ----------

A no wlasnie chcialem nie wielki otwor strojony na dajmy na to 200hz by pochlona czesc energi przypadajaca na ta czestoliwosc.

Tak mozna zrobic bez rezonatorow w tunelu:



Walcz dzielnie :)
 
Nie na temat...
(...) ze zwrotnicą wysokiego rzędu (dużym spadkiem na oktawę) – połączenie spadku głośników i zwrotnicy daje 24 dB na oktawę. Pozwala to na wysterowanie kolumn mocniejszym sygnałem – głośnik wysokotonowy jest lepiej chroniony. Obydwa głośniki pracują wówczas wyłącznie w liniowych odcinkach swoich charakterystyk i charakteryzują się szerokim i naturalnym rozproszeniem.

:)
 
po paru miesiącach zabawy w TL chciałem zaprezentować trzy pomiary

głośnik W300
Tl 200l netto.... obudowa przypomina kadłub statku , żebra obłozone płyta ... moje widzimisię
wlot 1,5 sd wylot 1 sd

nierównomierności wynikają z usunięcia części wygłuszenia

warunki pomiaru
krawędź wylotu 4 cm od krawędzi woofera z przodu

mikrofon 4cm od kolumny pomiedzy głosnikiem a tunelem
jest to jednoczesna odpowiedź głosnika i tunelu TL

kolor zielony tunel zasłoniety obudową ...OZ
kolor czerwony tunel otwarty
kolor niebieski tunel zasloniety obudową z portem Br . Strojenie 25Hz


mspbv4zszpd1kssi4dhn_1393434784.jpg


chciałem zwrócić uwagę na to ,że br z linii transmisyjnej generuje inna odpowiedź niz z klasycznej obudowy BR

i zastanawia mnie czemu charakterystyka wypadkowa TL ponizej 50HZ jest jest niżej niż BR??
 
skrzynka zbita, trzeba montować głośniki i zabawy czas zacząć :-)



---------- Post dodany 03.03.2014 o 13:09 ---------- Poprzedni post 01.03.2014 o 15:12 ----------

Zrobiłem kilka pomiarów, na więcej nie miałem siły te pudła podnosić i rozkręcać :D:

Komora przed wylotem z tunelu.
Komora przed wylotem z tunelu na pewno ma wpływ na spl tunelu i tłumienie pasma w pewnym zakresie. Prawdopodobnie na zakres pasma ma wpływ wielkość wlotu i i jej pojemność, chociaż nie udało mi się na razie znaleźć jednoznacznych zależności. Komora powinna być częściowo wytłumiona, całkowite wypchanie materiałem tłumiącym nie zmienia charakterystyki wylotu. Pomiary:

Niebieski - tunel bez komory, surowa buda bez tłumienia
Czerwony - tunel z komorą, surowa buda bez tłumienia
Zielony - tunel z komorą, komora wytłumiona gąbką 4cm na ściankach.

Ewidentnie widać wpływ komory na pasmo. Dodanie jej powoduje lekkie tłumienie częstotliwości powyżej 200hz jednak powstają dość widoczne dziury w paśmie. Dodanie gąbki do środka (kolor zielony) powoduje zniwelowanie tych dziur jednak nie jest idealnie.



Cała buda i pozostałe pomiary
Zrobiłem kilkanaście wariantów z różnymi wersjami wypełnienia gąbką karbowaną 4mm i doszedłem do wniosku że potrzebuję dodatkowy rodzaj materiału. Następnym krokiem będzie dołożenie Hollofilu lub podobnego do tunelu, głównie za głośnikiem. Sama gąbka tłumi zbyt słabo a w dużej ilość bardzo obniżając znacznie efektywność tunelu. Poniżej to co udało mi się uzyskać, przy opcji tłumienia tak jak na zdjęciu.




I tyle narazie..
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra