• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Zalezy co chcesz osiagnac, im blizej podlogi czy rogu ( tyl obudowy ) tym wieksze podbicie basu. Choc to tez zalezy od kszaltu linii. Poza tym nie zawsze wylot tunelu wyjdzie dokladnie tam gdzie chcemy.
 
A czy miejsce tunelu ma coś wspólnego z dźwiękiem? nie chodzi tu o ilość basu tylko o słyszalność punktową...czy to słychać że wylot jest daleko od głośnika? (czyli że słychać bas z dwóch miejsc) Zaraz ktoś napisze że niskie tony są niekierunkowe,jednak dla mnie to ważne.
 
Wg mnie stosowanie wyjscia tunelu najblizej glosnika jest wskazane i moze miec wplyw na postrzeganie oglnej jakosci dzwieku. Duzo tez zalezy od strojenia linii. Moze byc tak, ze linia majaca ujscie z przodu bedzie emitowala jakas czesc srednich czestotliwosci w wyniku zbyt slabego tlumienia i w takim przypadku gdy znajdzie sie ona blisko glosnika nie powinno byc slyszalnych wad konstrukcji. Moim zdaniem TL z wyjsciem tunelu przy glosniku brzmi lepiej, bardziej dokladniej, punktowo. Choc moze to tylko subiektywne odczucie.
Jesli robimy mala TL na malym glosniku to dobrze jest stosowac wyjscie tunelu na dole lub z tylu obudowy. To podbije nam efektywnosc przetwarzania basu i bedzie go po prostu wiecej z malego glosnika.
Przy duzych glosnikach i duzych obudowach lepiej juz nie dawac wyjscia tunelu z tylu. Basu moze byc po prostu zbyt duzo. Moze byc bulowaty i jednostajny, choc nadal inny niz BR.
Na koniec radze nie przesadzac z dlugoscia tunelu. Lepiej stosowac tunel krotszy, niz dluzszy w stosunku do Fs glosnika.
 
Panowie,mam dylemat,który głośnik użyć do mojej lini:

GDN-22-140-8-SCX

FS-37Hz
QTS-0,33




GDN-22-300-8-SW

FS-35Hz
QTS-0,26



Mój dylemat jest taki że chciał bym użyć tego 22-300 tyle że brzmienie ma zupełnie inne niż 22-140,głównie chodzi o jego zejście,22-140 jednak niżej schodzi.

Pytanie: czy ten 22-300 w linii coś więcej pokaże?
 
Watpie zeby ktos Ci odpowiedzial na to pytanie decydujaco. Mozna powiedziec, ze TL do tych dwoch glosnikow bedzie praktycznie takie sama, wiec najlepiej jak sam sprawdzisz, ktory zagra lepiej. Mozesz posluzyc sie arkuszem kalkulacyjnym M. King'a.
 
marian, dobrze by było zerknąć na rzeczywiste ch-ki częstotliwościowe (pomiar NF, smooth 1/16oct) tych przetworników. Na ich podstawie z reguły da się wbrew pozorom wyciągnąć naprawdę sporo interesujących wniosków.
 
No dobra,jak tylko kupię sprzęt to pomierzę te głośniki.

Następna sprawa: z racji tego że chcę aby wylot w mojej linii znajdował się przy głośniku basowym, głośnik basowy ma się znajdować nie wyżej niż 100cm od podłogi a linia ma mieć 2,45m długości wyrysowałem sobie taki projekt:



Komora na czerwono to miejsce na inne głośniki. Ten projekcik to tak w uproszczeniu żeby było wiadomo o co mi chodzi,można też zawęzić obudowę żeby na dole było tylko jedno zagięcie linii. Co o tym sądzicie?
 
Marian.
Okresl blizej jakie glosniki beda w konstrukcji. Domyslam sie ze konstrukcja 3 drozna? To co pokazales na obrazku nie moze tak wygladac.
 
Głośnik basowy będzie któryś z tych dwóch powyżej,będą cięte aktywnie na max 150Hz. Mogę zrobić tą linię na odwrót ale wtedy wylot będzie u góry czego nie chcę.

Mogę też zrobić podobny układ jak Quester:



...ale to już będzie za krótka linia.
 
Bas ma być szybki ale też nisko schodzić (czyli jak każdy). Bardziej mi się podoba dźwięk z 22-300 (bo nie dodaje nic od siebie,przynajmniej u mnie tak gra..."rozwija skrzydła" wtedy kiedy musi) ale ma słabe zejście w takich samych budach co 22-140 trząsł ścianami i dlatego się trochę boję że linia mu nic nie pomoże...a nie chcę do tych kolumn dorabiać suba bo właśnie dlatego robię podział aktywny.

Słucham Jazzu,blusa,klasyki... Jeśli chodzi o wykonawców to: Katie Melua,Path Matheny,Patrycia Barber,Mari Boine,Ketil Bjornstad,Mike Stern,Anna Maria Jopek i muzykę taka jaka jest zawarta w płytach "siesta".

Ogólnie to słucham rocka ale kolumny tworzę pod dany rodzaj muzyki który mam zamiar słuchać częściej. Mam nadzieję że zrozumiałeś :razz:
 
Nie slyszalem zadnego z tych glosnikow, ale cos mi podpowiada, ze jednak SCX bedzie lepszy. Obudowa LT rzadzi sie swoimi prawami i nie nalezy do konca sugerowac sie tym jak glosnik gral w OZ czy BR.
Po muzyce jaka sluchasz wnioskuje, ze potrzebujesz infra dzwiekow, tak wiec nie przesadzalbym z dlugoscia tunelu.
Piszesz rowniez o podziale aktywnym, moze warto by bylo zrobic osobne skrzynki dla LT i zrobic konstrukcje modulowa? Moze troche wiecej roboty ale rowniez znacznie wiecej mozliwosci dopasowania dzwieku.

Czy wylot tunelu musi byc koniecznie przy samym glosniku?

[ Dodano: 2010-01-29, 17:03 ]
A to jeszcze dodam cosik.
Wlasnie przy takiej muzyce TL pokazuje klase. Niskie zejscie, a przy tym suche jak pieprz, bez brzeczenia, buczenia, pierdzenia powietrzem z dziury bas refleksu. Spodoba Ci sie ;]
 
Pogromca mitow napisał:
Czy wylot tunelu musi byc koniecznie przy samym glosniku?

Chciałbym :) Tak na prawdę to TL słyszałem tylko na AS i wsłuchiwałem się tylko całościowo więc nie wiem jaka będzie różnica w położeniu tunelu a głośnika basowego,a to mnie najbardziej interesuje.
 
marian po pierwsze:
Jeśli zakładasz aktywne cięcie niskotonowca przy 150Hz to policz sobie długość fali dla tej częstotliwości i wyciągnij wnioski dotyczące rozsunięcia wylotu tunelu i membrany przetwornika i niebezpieczeństwa interferencji :)
Druga sprawa: jeśli chcesz mieć ograniczoną wysokość położenia przetwornika niskotonowego, a nie ma znaczenia wysokość całkowita zestawu to pomyśl o tunelu z dwoma pełnymi nawrotami startującym w górę. Aby ułatwić sobie zadanie konstrukcyjne możesz zamienić miejscami wysokotonowiec i średniotonowiec (układ M-T-W). Wysokotonowiec nie wymaga oddzielnej komory, a komorę dla średniaka możesz "zorganizować" w ścięciu rogu tunelu. Jeśli nie łapiesz o co mi biega to jutro skrobnę mały szkic ;)
 
Postaram sie zaprojektowac modul niskotonowy w oparciu o glosnik STX 22 SCX, ktory moglby sluzyc jako osobny subwoofer aktywny lub pasywny. Bedzie mogl rowniez sluzyc jako modul niskotonowy w typowej konstrukcji trojdroznej.

Potrzebuje jednak zmierzonego parametru Fs tego glosnika.
 
Quester napisał:
Jeśli zakładasz aktywne cięcie niskotonowca przy 150Hz to policz sobie długość fali dla tej częstotliwości i wyciągnij wnioski dotyczące rozsunięcia wylotu tunelu i membrany przetwornika i niebezpieczeństwa interferencji

Te 150Hz to jest max cięcie od góry,tak jak w panelach do suba będzie pokrętło którym będę mógł regulować odcięcie. Nie rozumiem po co mam to liczyć...jak głośnik pracuje w lini jako midbas i gra do 2kHz to nie trzeba liczyć a jak jest odcięty to trzeba?

Quester napisał:
jeśli chcesz mieć ograniczoną wysokość położenia przetwornika niskotonowego, a nie ma znaczenia wysokość całkowita zestawu to pomyśl o tunelu z dwoma pełnymi nawrotami startującym w górę. Aby ułatwić sobie zadanie konstrukcyjne możesz zamienić miejscami wysokotonowiec i średniotonowiec (układ M-T-W)

Niestety głośniki nie mogą być zamienione miejscami,musi być układ T-M-W z tym że wysokotonówka nie będzie wchodziła w skład obudowy.

Dobrze,żeby ułatwić sobie konstrukcję wylot tunelu może być na dole...ale cały czas z przodu.

[ Dodano: 2010-01-29, 20:03 ]
Coś takiego jak obudowa "B" tyle że z wylotem z przodu:

 
Nie polecam takiej koncepcji jak rysunek B. Moim zdaniem fala "sprytnie" ominie te zakrety idac po najmniejszej lini oporu. Robilem kiedy suba gdzie popelnilem taki blad, w ktorym zakrety byly za male i strojenie ukladu poszlo mocno w gore. Jedyne co mialem to dudnienie na 100hz.

Koncepcja C jest najlepsza, tyle ze nalezy mozna znizyc glosnik do poczatku tunelu i odwrocic "do gory nogami". Bedziesz mial tunel przy glosniku na daleko od podlogi.
Cos mniej wiecej takiego chce zaprojektowac.
 
W sumie koncepcja "C" jest dobra taka jaka jest,mam głośnik u góry i wylot z przodu na dole. A dlaczego piszesz że lepiej by było gdyby głośnik był na początku lini? taki off set jest zły?
 
Powrót
Góra