• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Nasze poczynania z ARTĄ

Rozumiem.
Z tego co zaobserwowalem,to gdy podam programowi FRD,z pomiaru tweetera,to mi scisza wysokie.
Chociaz nie wiem na sto procent czy to wina wlasnie poziomu SPL zmierzonego tweetera.



 
Przepraszam,ze nie wyjasnilem dokladniej w czym rzecz.
To sa symulacje mojej zwrotnicy programem Xsim.
Zaczalem dopiero co z tym tematem.Wczesniej wrzucalem czestotliwosci podzialu(ktore sa wybrane dla moich glosnikow)do darmowego kalkulatora.
Z darmowego kalkulatora mialem wartosci elementow.W programie symulacyjnym pozmienialem troche wartosci,tak aby wyrownac charakterystyke.Ponizej schemat zwrotnicy.
Wszystkie glosniki na schemacie maja impedancje w plikach ZMA.

Na pierwszym obrazku jest wykres bez wrzuconego weñ FRD mojego tweetera.
Na drugim po wrzuceniu FRD.




Ogolnie rzecz ujmujac,nie wiem jak nalezy wybrac rodzaj filtru w programie symulujacym.
Mam tez Boxsim-a ale nie wiem czy on symuluje 4-drozne zwrotnice,ja takiej potrzebuje.Ponad to Linkwitza Rileya 24 db/okt.
 
Hermes, tam zasadniczy blad jest taki, ze gosciu lapie w bramke odbicia. Tak sie nie robi, bedziesz mial zafalszowane pomiary.
 

Czyli ten gość z tego tutorialu powinien postawic czerwony marker przed odbiciem które jest na około 9 ms?

Tutaj przykładowy mój impulse response dla dużego średniaka.

Nie podoba mi się pierwsze odbicie(głośnik na wysokości 100 cm :-(
Drugi średni i wysoki na wysokości 130 cm.Brak widoku.

Poddaję pod ocenę ten Imp response.
 
Źle tą bramkę zakładasz. Tak gdzie masz początek powinien być koniec. Początek załóż przed pierwszym impulsem.
 
Za slaby sygnal pomiaru wg mnie. Nie widac dobrze impulsu. Daj ze wzmacniacza z 2 volty na glosnik i zmierz ponownie.
 
Przecież Pogromca Mitów ładnie opisał na poprzedniej stronie jak ustawiać bramkę... wielkie dzięki za ten poradnik :) Jeszcze jakby ktoś doświadczony przygotował jak radzić sobie z pomiarem niskich częstotliwości w pomieszczaniach, to byłby chyba kompletny poradnik na główną jak wykonywać pomiary w ARTA. Wiem że coś takiego istnieje, jakieś dodatkowe charakterystyki, ich łączenie itd. .... ale nie do końca rozumie. Dziwne że temat jeszcze nie jest przypięty, przecież tyle w nim informacji.
 
Przecież Pogromca Mitów ładnie opisał na poprzedniej stronie jak ustawiać bramkę... wielkie dzięki za ten poradnik :) Jeszcze jakby ktoś doświadczony przygotował jak radzić sobie z pomiarem niskich częstotliwości w pomieszczaniach, to byłby chyba kompletny poradnik na główną jak wykonywać pomiary w ARTA. Wiem że coś takiego istnieje, jakieś dodatkowe charakterystyki, ich łączenie itd. .... ale nie do końca rozumie. Dziwne że temat jeszcze nie jest przypięty, przecież tyle w nim informacji.

http://audio.claub.net/software/FRD_Blender/Blender.html


Dodam tylko, ze wlasciwie to samo mozna zrobic w Arta, ale juz nie w demo.
 
Ostatnia edycja:
Źle tą bramkę zakładasz. Tak gdzie masz początek powinien być koniec. Początek załóż przed pierwszym impulsem.

Właściwie,to jest zle wykonany pomiar?Mianowicie głośnik i mikrofon był zbyt nisko podłogi(chociaż na podłodze pianki piramidki 7cm).Gdy pierwszy marker ustawiłem przed pierwszym impulsem,a drugimarker przed drugim impulscem,to nie wyszła żadna charka,a linia strzelista pod kątem.
Pierwszy impuls,to pierwsze odbicie(jest zbyt mocne)?A właściwy impuls zbyt słaby?
Tak mniemam,choć po zbramkowaniu przebieg był czytelny.
 
Ostatnia edycja:
Pogromco, już dawno chciałem zapytać. Czy skoro funkcja Load and sum daje taki efekt w stosunku do fizycznego pomiaru sumy głośników do pomiaru referencyjnego jest sens go robić ?



Na rysunku realny pomiar vs Load and sum. Niby to chwila roboty ale ma sens chyba tylko w celu weryfikacji poprawności pomiarów cząstkowych.
 
Do referencji to zupelnosci wystarczy. Ja robie pomiar sumy zwykle jako pierwszy, zeby zobaczyc nieco lepiej odbicia w pomieszczeniu i ustawic odpowiednio bramke. Jednak wcale sie nie bede upieral, ze to konieczne i niezbedne. Do symulacji to nawet ta referencja nie jest niezbedna, o czym pisalem wczesniej. Pod warunkiem ze dokladnie okreslisz odleglosci zrodel dzwieku od mikrofonu.

Generalnie rob jak Ci wygodniej, najwazniejszy jest efekt, a nie sposob w jaki do niego doszedles :)
 
Jeszcze pozostaje pytanie nt. położenia mikrofonu. Chodzi o to, że pomiar wykonujemy z odległosci ok 70 cm gdzie mikrofon jak zrozumiałem ma być na wysokości centrum wysokotonówki. W tym wypadku głośnik niskotonowy jest słyszany przez mikrofon pod kątem ok. 10 do 12 stopni. Natomiast odsłuch kolumn z reguły odbywa się z kilku metrów np. 3 metrów , w takim przypadku odsłuch niekoniecznie będzie odbywał sie na osi mikrofonu pomiarowego. Odsłuch w dużej odległości od głosnika można w przyblizeniu przyjąć, że odbywa sie na osi głosnika. Stąd wydaje mnie sie bardziej poprawnym wykonywanie pomiarów na osi kazdego głosnika indywidualnie, czyli mikrofon po pomiarze wysokotonówki na jej osi nalezałoby obnizyć do osi niskotonówki bez zmiany jego położenia w pozostałych wymiarach i wówczas wykonać pomiar. Przesunięcie centr akustycznych wówczas mozna wyliczyć w oparciu o różnice czasowe predelay.
 
Jakbys nie ustawil kolumny w pokoju, to ktorys z glosnikow bedzie mial blizej do powierzchni odbijajacej. Dlatego wole zerknac na sume i wyznaczyc z sumy pierwsze odbicie, lub po prostu porownac impulsy mierzonych glosnikow.

Przyklad :



Zielony impuls glosnika wysokotonowego, wymagalby krotszej bramki niz niskotonowego.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Jeszcze pozostaje pytanie nt. położenia mikrofonu. Chodzi o to, że pomiar wykonujemy z odległosci ok 70 cm gdzie mikrofon jak zrozumiałem ma być na wysokości centrum wysokotonówki. W tym wypadku głośnik niskotonowy jest słyszany przez mikrofon pod kątem ok. 10 do 12 stopni. Natomiast odsłuch kolumn z reguły odbywa się z kilku metrów np. 3 metrów , w takim przypadku odsłuch niekoniecznie będzie odbywał sie na osi mikrofonu pomiarowego. Odsłuch w dużej odległości od głosnika można w przyblizeniu przyjąć, że odbywa sie na osi głosnika. Stąd wydaje mnie sie bardziej poprawnym wykonywanie pomiarów na osi kazdego głosnika indywidualnie, czyli mikrofon po pomiarze wysokotonówki na jej osi nalezałoby obnizyć do osi niskotonówki bez zmiany jego położenia w pozostałych wymiarach i wówczas wykonać pomiar. Przesunięcie centr akustycznych wówczas mozna wyliczyć w oparciu o różnice czasowe predelay.

Mozna tak zrobic i tak robie, jesli mierze w pokoju trojdrozne kolumny. Pytanie tylko czy program do symulacji zwrotnicy ma mozliwosc obliczenia pelnej geometrii takiego rodzaju pomiarow.
 
Czy dobrze rozumiem, że użycie opcji predelay w polaczeniu z pomiarem dwukanałowym jest panaceum dla wszystkich mających problemy z pływającą latencją ? Od zawsze używam "pełnego" jig-a dedykowanego do Arty i nigdy nie miałem z tym problemu. Przynajmniej tak mi się wydaje, że nie miałem. Niezależnie od karty i systemu.
 
Powrót
Góra