• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Podłogowe d'Appolito na STX+Fountek

nawet stx nie mierzy glosnikow bez zadnej obudowy

mierzy je w duzej odgrodzie

a ty chca zrobic zwrotnice powinienes mierzyc je docelowej obudowie
 
Tutaj chciałbym dorzucać "newsy" zgodnie z tematem
rób co chcesz, ale jak napiszesz otwarcie jaki masz problem z SW/JIGiem, na pomoc jest większa szansa na forum, niż na PW.
lukasz dobrze gada, z tym, że jak nie interesują cie na razie niskie f. tylko sam projekt zwrotnicy to wystarczy ci front obudowy.
 
rób co chcesz, ale jak napiszesz otwarcie jaki masz problem z SW/JIGiem, na pomoc jest większa szansa na forum, niż na PW.
lukasz dobrze gada, z tym, że jak nie interesują cie na razie niskie f. tylko sam projekt zwrotnicy to wystarczy ci front obudowy.

Jeśli o mnie chodzi to nie ma sprawy, chętnie dorzucę to tu. Po prostu nie chciałem robić bałaganu. Poza tym generalnie na forach za OT często dostaje się ostrzeżenia od adminów :)

---------- Post dodany o 13:09 ---------- Poprzedni post o 12:23 ----------

No więc wracając do tematu na chwilę obecną stan jest taki:

- Mam pudła które najprawdopodobniej są za małe na ten zestaw głośników, ale mimo wszystko chcę z nich zrobić użytek. Są jeszcze łatwe do przekonfigurowania, bo zamiast 2 górnych wzmocnień mogę włożyć ścianki i uzyskać 2 komory (2 warianty: podział pod i nad wysokotonówką). Muszę tylko za symulować co z tego teoretycznie wydzie.

- Muszę zrobić pomiary głośników.
* Po pierwsze powiedzcie proszę jakich informacji potrzebujecie do oceny poprawności działania mojego systemu pomiarowego.
* Po drugie Jak prawidłowo wykonać pomiar basówek w układzie WTW. Chodzi mi o charakterystykę. Czy robić tylko onaxis celując w środek między nie czy robić też nearfield obydwu i zsumować? (bo jeśli zrobie 3w w 2 osobnych objętościach to sprawa jest prostsza).

Dzisiejszy wieczór mam zamiar spędzić nad tematem i zapewne będę online :)
 
wrzucaj tu wszystko co masz i pisz jakie masz problemy
napewno cos poradzimy a i przyda sie to dla potomnych
 
A jaka masz pojemnosc komory na akx? Bo z tego co pamietam to optymalnie bylo 20 litrow na 1 szt
 
Ostatnia edycja:
AKAJjaka masz pojemnosc komory na akx? Bo z tego co pamietam to optymalnie bylo 20 litrow na 1 szt

Całkowita pojemność obudowy to ok. 29,59L (uwzgldnione w tym maty bitumiczne i szacunkowa objetosc wzmocnien). Bazując na miejscach gdzie obecnie są wzmocnienia moge uzyskac nastepujące wariaty pojemnosci (w sensie bez wiercenia kolejnych dziur w obudowach):
1) 6,64L+22.95L
2)11.29L+18,21L
3) 18,47L

W pierwszych 2 wariantach basowki mogłyby pracować w oddzielnych komorach, w trzecim we wspólnej lub (co po wstępnych symulacjach wydaje się jedynym sensownym rozwiązaniem dla AKX) po wymianie frontu jedna basowka + wstęga. Za tym trzecim rozwiązaniem przemawia również fakt że STX ma projekt DIY na AWX'ach w objętości 17L. Wprowadziłem dane AWX'a i policzyłem obudowę wg ich projektu i przebieg charakterystyki nawet gorszy niz jeden moj AKX w 29L, czyli raczej zostane przy tej opcji. MDF zamówiony i jutro może uda mi sie wyciąć co trzeba.
 
mam wrazenie, ze z 10L im brakuje do optymalnego grania
i do tego to twoje niskie strojenie
wlasnie stad sie wziale gorka przy 90Hz
to standard

w samochodzie jak wsadzamy glosnik 16,5" w za mala komore to jest to samo
nie przyjemne podbicie przy 90-120Hz
ale umiemy sobie z tym poradzic :)
 
albo zmieniaj cale obudowy, albo tylko front
jak juz pisalem ok 20 litrow dla jednego AKXa
 
Jak zapowiadałem tak przysiadłem do SW i nie mając chwilowo możliwości rozstawienia mojego "Laboratorium Badawczo-Rozwojowego" zabrałem się do zaprojektowania nowej zwrotki na bazie posiadanych pomiarów. Zebrałem trochę komponentów i to co mi wyszło to po pierwsze gra zdecydowanie lepiej,a po drugie chyba już bardziej przypomina zwrotnice :) Ponadto zatkałem na razie otwór po dolnej basówce przykręcając w miejsce głośnika kawałek MDF z uszczelką z pianki i zostawiłem jednocześnie ten sam tunel BR który był (spróbuje go jeszcze trochę podstroić bo jest regulowany). Na razie z symulacji wygląda to tak jak na załącznikach i gra bardzo podobnie. To podbicie pow 10kHz to celowe działanie bo pomimo sporego wyrównania ch-ki względem tego co było to mam jakiś niedosyt tych najwyższych rejestrach. Instrumenty strunowe i perkusyjne brzmią sucho, brak im precyzji. Możliwe że jest to efektem zastosowania najtańszych metalizowanych rezystorów ze sklepu elektronicznego, ale to dopracuje lepszymi komponentami jak już uporam się z reszta. Bas poprawił się znacząco, ale przy niektórych utworach słychać jeszcze jakieś rezonanse. Jak to zmierzę to będę wiedział z czym dokładnie walczyć. Na razie tak zostawiam, bo póko co można ich spokojnie słuchać i nie meczą uszu. Generalnie grają jak na moje preferencje dość ciepłym i przyjemnym brzmieniem, ale sprawa oczywiście nadal jest w toku :)
 

Załączniki

  • xover_TF.jpg
    xover_TF.jpg
    52.2 KB · Wyświetleń: 0
  • xover.jpg
    xover.jpg
    21.8 KB · Wyświetleń: 0
A teraz cześć druga wypowiedzi która zawiera kolejne załączniki. Tym razem rzecz dotyczy mojego sprzętu pomiarowego. Zrobiłem na razie zrzuty pomiarów kalibracyjnych karty, wzmacniacza wbudowanego w Jig'a i posiadanej ch-ki wkładki WM-61A. Ta ostatnia budzi moje największe obawy ze względu na brak danych poniżej ok 350Hz. Taki plik znalazłem na necie. Jeśli ktoś ma lepszy, to chętnie przygarnę. Napiszcie proszę jakie następne informacje wrzucić odnośnie konfiguracji, żeby zlokalizować ewentualne błędy w pomiarach.
 

Załączniki

  • vol_setting.jpg
    vol_setting.jpg
    59 KB · Wyświetleń: 0
  • sb_calib.jpg
    sb_calib.jpg
    64.7 KB · Wyświetleń: 0
  • int_amp_pulse.jpg
    int_amp_pulse.jpg
    31.4 KB · Wyświetleń: 0
  • mic_frd.jpg
    mic_frd.jpg
    37.3 KB · Wyświetleń: 0
  • int_amp.jpg
    int_amp.jpg
    64.2 KB · Wyświetleń: 0
zwrotnica:
za maly drugi kond na wysokotonowce
za duza cewka na gdn

co do tych pomiarow to nie wiele tam widac
nie wiem jak mozesz na tym zwrotke robic
zobacz jak powinny wyglac pomiary glosnikow np w gotowch konstrukcjach
 
ta zółta ch-ka to wynik symulacji zwrotnicy?
w ogóle się nie sumują charakterystyki piszczałki i niskotonowca. Wiesz jak to powinno wyglądać?
co do kalibracji wszystko wygląda dobrze. Ale:
jaką nazwę ma oryginalne plik z pulse response? Czy to jest sygnał wychodzący z karty podany bezpośrednio na wejście line in? Czy sygnał odebrany z głośnika i podany z mikrofonu na wejście line in?
 
ta zółta ch-ka to wynik symulacji zwrotnicy?
Tak. Pozostale to ch-ki głośników przed i po zwrotnicy
w ogóle się nie sumują charakterystyki piszczałki i niskotonowca. Wiesz jak to powinno wyglądać?
Po tym pytaniu zaczynam wątpić, i chętnie się dowiem :)
Czy to jest sygnał wychodzący z karty podany bezpośrednio na wejście line in?
Nie, to jest pulse kalibracji wzmacniacza. Podany z karty na wzmacniacz i z powrotem na kartę. Pomiaru pulse z mikrofonem i ustawiania markerów teraz jeszcze nie robiłem. To co widać na wykresie to jeszcze stare ustawienia. Uznajmy, że jestem w trakcie kalibracji zestawu i chce to zrobić dobrze (choć nie mam pewności, że robiłem to źle bo mam wydrukowany tutorial Yoshi'ego jeszcze sprzed paru lat którego używałem do kalibracji, ale chyba ten sam, który jest tu na stronie).
 
a więc tak:
1. nie spinaj się nad kalibracją bo wyłączysz komputer i będziesz to robił znowu przez dwa dni
2. kalibracja wzmacniacza jest niepotrzebna jeżeli wzmacnia liniowo, na stałym poziomie, całe pasmo akustyczne, czyli masz wyłączone korektory (tutaj uwaga, ja miałem wzmacniacz z gałkami na zero a mimo to podbijał mi pewne części pasma. Najlepiej mieć jakiegoś scalaka złożonego specjalnie do pomiarów)
3. zrób pomiary z poprawnie ustawionymi markerami/bramkowaniem
4. Yoshi dodał nowy artykuł o pomiarach, zapoznaj się z nim
5. tak plik kalibracyjny mikrofonu jest od 300Hz, nie przejmuj się i tak poniżej tej wartości nie uda ci się zmierzyć nic z bezwzględnie małym błędem.
6. kalibracja mikrofonu może zejść na drugi plan http://diyaudio.pl/showthread.php/8919-Kto-ma-plik-kalibracyjny-pod-mikrofon-do-SW?
7. do przeczytania http://diyaudio.pl/showthread.php/3081-Group-Delay
8. zapoznaj się https://hotfile.com/dl/156129092/00d0b80/filmy_SW.exe.html
9.sumowanie się przetworników. Chodzi o proste zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku powietrznym między propagującymi falami ( dla nas akustycznymi ), na przykład interferencja. Teraz wpisuj w google i czytaj. Chodzi jeszcze o fazę tych fal. I tak łopatologicznie pisząc gdy dwie fale o jednakowej amplitudzie nakładają się w zgodnej fazie to się sumują i amplituda sygnału "wyjściowego" jest dwukrotna (w nas interesującym przypadku +6dB)
gdy są w przeciw fazie (różnica 180 stopni), wygaszają się 0dBm
ładny przykład projektu Yoshiego
http://imageshack.us/f/829/stxusherzwrotnica.jpg/
(wykres scałosc. Onaxis zgodnie) Widzisz, że w punkcie gdzie charakterystyki przetworników się łączą ch-ka wypadkowa jest o +6dB ponad tym punktem (2,4kHz). W okół częstotliwości podziału "czarny wykres" jest podbity (od 1kHz do 5kHz) a w przeciw fazie jest dziura i tyle, bo się odejmują.
Teraz to wszystko co napisałem, jest uproszczone i ma ci tylko zobrazować z czym masz do czynienia, a w praktyce może to wyjść trochę inaczej czyli nie uważaj przytoczonego projektu przeze mnie za guru. (sorry Yoshi :D ) zmienisz choćby nachylenie filtrów na 2x po 24dB i już to "pasmo sumowania" (tutaj od 1kHz do 5kHz) będzie mniejsze (np: 1,8kHz do 3,5kHz)

---------- Post dodany o 16:15 ---------- Poprzedni post o 16:06 ----------

10. http://www.diyaudio.pl/showthread.php/10146-Projektowanie-zwrotnicy-krok-po-kroku-)

teraz masz 10 przykazań Bożych/konstruktora :D
 
Ostatnia edycja:
polecam ci na pocztek dra programy: trueRTA i HolmIMPULSE
sa duzo latwiejsze w obsludze a nauczysz sie o co chodzi
potem przejdziesz na SW
 
El_liero:

ad.1 Mając świadomość braków w wiedzy z zakresu akustyki wolę mieć pewność, że to one są powodem błędów a nie sprzęt pomiarowy :)
ad.2 Tak właśnie mam zrobione. W Jig'u mam małą płytkę ze scalaczkiem o mocy chyba 2W.
ad.3. Nad tym wczoraj siedziałem i wykresy przedstawię później, bo wydaje mi się, że jest ok, ale jak zwykle pewności nie mam.
ad.4 Oczywiście nie omieszkam :)
ad.5 Ok.
ad.6,7 W wolnych chwilach oczywiście poczytam
ad.8 Znam te filmy, mam w swojej bibliotece i korzystałem przy kalibracji zarówno wcześniej jak i wczoraj.
ad.9 Wiem o co chodzi ale przy nieprawidłowych pomiarach ta wiedza i tak nie wystarczy.

To co mnie najbardziej nurtuje to to, że moje wykresy są takie poszarpane. Dlaczego skoro karta i wzmacniacz mają tak równą charakterystykę?
Kolejną kwestią jest to jak osiągnąć lepsze wykresy symulacji zwrotnicy poniżej 500hz? Czy to w ogóle możliwe i jak sprawdzić jej rzeczywiste działanie? Czy jedyną metodą jest pomiar nearfield?

W każdym razie jestem "przy nadziei", bo jak na razie każda moja ingerencja w zwrotnice skutkuje poprawą przy odsłuchu :D
 

Słyszę, że mam jakieś nieprzyjemne rezonanse na basie i chciałbym się ich w miarę możliwości pozbyć, ale najpierw muszę wiedzieć gdzie one dokładnie są. Czy do tego wystarczy mi tylko wykres impedancji głośnika w obudowie?

Załączam screen z pomiarami pulse reponse z mikrofonu.

A tak na marginesie gdybym dalej nie był pewien mojego sprzętu pomiarowego to czy jest może ktoś z Trójmiasta kto ma większe doświadczenie ode mnie i zechciałby mi pomóc osobiście?

Dodam jeszcze, ze zwrotnicę będę oczywiście robił od nowa, bo zapomniałem uwzględnić delay przy pomiarach głośników wiec symulacje są na pewno przekłamane.

i jeszcze jedna kwestia. Prezentowane przeze mnie ch-ki nie są wygładzane. Może tu jest problem, a właściwie się on rozwiązuje??
 

Załączniki

  • pulse.JPG
    pulse.JPG
    83.4 KB · Wyświetleń: 0
Ostatnia edycja:
A co ma zwrotnica do rezonansów na basie? Tam gdzie zaczyna się bas nie ma ona oddziaływania. Najpewniej to pomieszczenie powoduje te "rezonanse" a nie układ elementów RLC w zwrotnicy.
 
Powrót
Góra