• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt i-AMP

Jucez,

Ty masz problem z rosnącym biasem w lewym kanale a ja w prawym kanale.

Mój pierwszy wniosek (może zły) dla IPS A9 w 1 wersji był taki że po założeniu górnej obudowy
coś się wzbudza bo przewód sygnałowy z przekaźników od selektora do pot. jest blisko prawego kanału.

U ciebie lewy kanał jest blisko przekaźników i przewodów sygnałowych.

Jeżeli możesz, to skróc maksymalnie przewód sygnałowy od przekaźnika do lewego IPSa.

Przewody sygnałowe idące do wejść L,R RCA możesz również skrócić, przekładając je z lewej na prawą strone pcb.

W każdym razie jeżeli to nie pomoże to na pewno nie zaszkodzi.



 
jucez

Plytki IPS, w ktorych stopien napieciowy jest podparty o zrodlo pradowe albo dzielnik rezystorowy z bootstrapem.
SR amplifier, BG7, Ironhide, Jetfire tez powinien byc lepiej termicznie skompensowany.

Zamknij obudowe z wypuszczonymi kabelkami do pomiaru lewego kanalu, ustaw na zamknietej obudowie i powinno byc OK.
 
Spokon

To nie kwestia ułożenia/długości tych kabli, tylko brak wentylacji... Zmierz bias przy zamkniętej obudowie i delikatnie dmuchnij w miejsce, gdzie jest problematyczny IPS - zobaczysz, że zacznie spadać - przynajmniej u mnie tak było.
Możesz zrobić dodatkowe otwory wokół A9 - może to poprawi przepływ powietrza...

Ja wczoraj męczyłem przez parę godz. iamp'a z CFP - bias stabilny, a radiator lekko ciepły.


Borys

dzięki za listę - nie ma na niej IPS'ów lampowych - mam jeszcze VSHA ECC88 i się zastanawiam, czy się nada...

Co do biasu, to właśnie tak go nastawiałem, ale trwało to kilka godzin i nie było widać, żeby się miał ustabilizować...
 
W weekend testowałem BG7 1.3 SMD - gra bardzo ładnie. Mam wrażenie, że lepiej niż A9 i BOLT. Bardo dużo daje też wymiana Wim'y na białego mundorf'a - dźwięk staje się wyraźniejszy i bardziej szczegółowy - z Wim'ą sprawiał wrażenie takiego trochę przytłumionego.

I najważniejsze - po paru godzinach bias stabilny, a wzmacniacz lekko ciepły - Z A9, czy BOLT'em byłby już gorący...
 
Gra teraz IPS BG7 tht i pierwsze wrażenie w porównaniu do A9 r.

to swobodny i naturalny dźwięk (nie ściśnięty jak w A9)
lepsze średnie i niskie bd.

ale nie obyło się bez problemiku z odwrotnie wlutowanymi o 180st. mje :)
Na wejściu kondensator hiendowy zwrotnicowy :)
Bias stabilniejszy niż w A9r.

Moim zdaniem w sumie warto było wymienić ipsy na BG7 bo dżwiękowo to krok do przodu.

 
Również miałem bg7 z tym że w wersji pierwszej i robił dobrą robotę :) jednak spodobał mi się najbardziej ips na ecc88 Siemens rezystory mam dale rn50 .
 
Czy jest dostępny może BOM do BG7 w wersji 1.2, albo mógłby ktoś podać różnice w BOMie między 1.2 a 1.3 (do 1.3 mam)? Będę wdzięczny!
 
Różnica taka, że w bg7 1.2 był potencjometr do regulacji DC offset a.w 1.3 jest na stałe rezystor.

Jeśli potrzebujesz bom do 1.2 to podrzuć adres email na PW.
 
Czesc, oglądam schematy IPSów z lampami m.in. ECC82 i jesli dobrze rozumiem, to nie jest ona zasilana wysokim napięciem rzedu 200+v (napiecie anodowe) tylko prosto z OPS, czy tak? Czy to prawidlowe warunki oracy dla tej lampy?
Czy załaczamie napiecia anodowego jest opozniane względem żarzenia?



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Masz tam co najmniej -50v - +50v czyli 100v.
Dla np ECC88 to dobry punkt pracy.
ECC82 też fajnie przy takim napięciu radzą sobie.
 
Ach, rzeczywiscie, zalozylem ze to 1x45. To racja - z takim napieciem juz mozna powalczyc [emoji3]. Dzieki


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Cześć.
Miło mi obwieścić, że udało mi się uruchomić wzmacniacz i-AMP100M v 6.1A. Pracy było sporo - dla mnie duże wyzwanie, tym bardziej wielkie ukłony Borysowi za świetny projekt (płytka + bom były "samodokumentujące" i uważna lektura jednego i drugiego pozwala uniknąć błędów) i oczywiście Gavronowi04 - za nieocenioną i błyskawiczną pomoc. Gavron wziął na siebie montaż SMD, bo nie czułem się na tyle doświadczony, żeby się odważyć - może następne projekty... :)
Panowie - czapki z głów!

Odnośnie samego montażu - jest trochę pracy, ale nawet na moje takie-sobie doświadczenie - można podołać.

Co sprawiło mi największe trudności?
Przede wszystkim pozbieranie całej wiedzy z dziesiątek podstron, dokumentów, forum - tu znowu dzięki Gavron04! Osoby które są "z projektem" od samego początku pewnie nie mają z tym problemów, mi ciężko było ogarnąć masę wiedzy, dostępnych opcji - Wasza płodność twórcza nie ma granic!

Z czego nie jestem zadowolony?
Radiator gwintowałem po raz pierwszy. Wykonałem trochę prób na starych gratach, ale i tak udało mi się zepsuć ze dwa gwinty. Nie miałem siły gwintować całości od nowa, więc dwie śruby są "na wylot" z nakrętką. Jakoś się z tym pogodzę :D
Poczucie estetyki niszczy też trochę pasta termoprzewodząca, którą upaćkałem radiator, trochę płytki i sam siebie. Trudno się to potem czyści - mała masakra.

Gdzie popełniłem błędy?
Pospieszyłem się z lutowaniem grubych kondensatorów zasilania. Kondensatory lutujcie NA KOŃCU, po wlutowaniu końcówek mocy i przymocowaniu radiatorów. W przeciwnym razie kondensatory zasłonią śruby mocujące tranzystory. Musiałem - niestety rozlutować te duże beczki i wlutować ponownie. Niełatwa rzecz, bo cyna rozlewa się pięknie na wylot płytki po obydwu stronach i ciężko ją potem odessać.
Rezystory emiterowe o bardzo małej rezystancji - tak małej, że mój tani multimetr przekłamywał ich wartości. Gavron przybył z odsieczą: "czytaj kody paskowe i będzie OK". Jest OK

OPS-a uruchomiłem na razie na trafie które miałem dostępne - z trochę niższym zasilaniem (2x27V), docelowe trafo się nawija, ale wszystko udało się wyregulować i całość gra - o tym jak gra: poniżej. Pewnie docelowe trafo jeszcze poprawi jakość doznań ;)

Do OPS-a mam dwa komplety IPS-ów: jeden od Gavrona (BG7 v1.3) oraz Cliffjumper v1.0 THT.
Uruchomienie i testy zacząłem od BG7. Po regulacjach CapM i biasu zagrała muzyka. Zero brumów, trzasków, niesodzianek - wszystko ruszyło od pierwszego razu :D!!
Brzmienie (z poprawką do wspomnianego trafa) - bardzo przestrzenne i do bólu szczegółowe. Scena szeroka, precyzyjnie umiejscowione źródła dźwięku - wszystko super, ale.... No właśnie - odpaliłem sobie swojego 40-letniego Marantza jako referencję. Szczegółów znacznie mniej, scena ściśnięta, ale jest coś w brzmieniu, że stopa sama chodzi w rytm muzyki :D
Oceniłbym to tak: chirurgiczna precyzja kontra artystyczny nieład. Żeby nie było nieporozumień: brzmienie BG7 jest świetne, ale chyba nie w moim stylu. Przypomina mi trochę brzmienie mojej Yamahy (nie pamiętam już modelu) - dość sterylne, ale też nieprzekoloryzowane, "przezroczyste" - pewnie dla purystów może być doskonałe :D Ja lubię troszkę krągłości, miękkości - mój marantz wyraźniej eksponuje środek pasma, brzmienie ma masywne, mięsiste. Różnica uwydatnia się na nagraniach akustycznych, ciężkich gitarach. BG7 brzmi za to doskonale w elektronice, ambiencie.
No ale, ale....! Przecież mam jeszcze Cliffjumpera do sprawdzenia :D Przekładam, reguluję (btw - pytanie do specjalistów - czy bias powinienem regulować przy każdej zmianie IPS-ów?).
Włączam, odpalam ponownie swoją testową playlistę i wstrzymuję oddech.....


Szanowni Państwo - Cliffjumper to strzał w dziesiątkę! Wypełnia wzsystko to czego brakowało mi w BG7 - jest masa, mięso, siła, wykop. Tu już Marantz nie dał rady. Brzmieniowo obydwa wzmacniacze się zbliżyły, przy czym iAMP zachował swoją przestrzenność, szczegółowość, której brak "dziadkowi". Przesłuchuję teraz swoją audiotekę - czego pewnie każdy z nas doświadczył - na nowo.

Oczywiście zdaję sobie sprawę że ocena brzmienia to rzecz baardzo subiektywna - moja jest taka :D. Jeszcze pewnie wrócę do BG7 kiedy zainstaluję nowe zasilanie, ale podejrzewam, że będę miał na zbyciu dwie płytki :)
W planach jeszcze IPS na lampach.

Postaram się jeszcze wkrótce spisać moje własne porady w jakiejś zwartej formie - może przyda się następnym śmiałkom wiedza spisana w jednym miejscu.
Poniżej kilka fotek z różnych etapów prac


 
I to się nazywa porządny feedback! Dzięki! :)

Odpowiadając na twoje pytanie nt regulacji - tak, za każdym razem przy zmianie IPS trzeba regulować - minimalnie się wartości różnią, ale zawsze warto sprawdzić.

Pamiętaj też, że jak już dostaniesz nowe trafo musisz całość na nowo wyregulować :) + jak dostaniesz nowe trafo to podepnij jeszcze raz BG7 :)

Co do śrub od tranzystorów i problemu po zalutowaniu kondensatorów - najlepiej używać śrub imbusowych z łbem walcowym lub kulistym. Wtedy bez problemu sobie imbusem podejdziesz po zalutowaniu wszystkiego

Jeśli chodzi o dokumentację - wszystko jest w jednym miejscu na dysku - do którego ma dostęp każdy kto zakupi PCB. Jeśli chodzi o instrukcje - co i jak uruchomić to część jest w moim temacie https://diyaudio.pl/showthread.php/26106-i-AMP-krok-po-kroku , brakuje tam i200 i i100. Ale przy każdym projekcie borysa wystarczy po prostu to polutować wg BOMu. Jeśli chodzi o i100m http://iamp.diyaudio.pl/?amplifier-first-power-up tutaj.

Jeśli będę miał okazję składać jakiś projekt, którego nie ma opisanego jak uruchomić w moim temacie to na pewno go tam dorzucę :)
 
Ostatnia edycja:
Nie na temat...
Co do marantza to nie wiem jakiego masz ale miałem 2250 i 4230 i grało to...słabo. Było właśnie za dużo basu. Wszystko było przebasowione a za mało góry było. Tego mięsa aż za dużo było jak na mój gust ;) .
 
Mam 1030, to prawie 1060 z mniejszą mocą - ten ostatni uchodzi za jeden z najlepszych brzmieniowo modeli wśród starych (30+) marantzów - mój ma 40 lat i wszystkie części oryginalne, więc pewnie przydałby mu się recap.
Basów ma na mój gust tyle ile trzeba (sam nie lubię sztucznie podkręcanego basu) - pewnie podobnie co iAMP. Ma więcej środka - ta mięsistość przypomina trochę brzmienie lampy.
 
I jeszcze obiecane notatki do montażu iAMP100M Uprzedzam że robione na gorąco i - jeżeli mają błędy (co możliwe) - prosiłbym o wskazanie, żeby nie wprowadzić kogoś w błąd.
Zawierają najistotniejsze informacje które bardzo ułatwiłyby mi pracę, gdybym miał je pod ręką na początku :D

Uwagi przy montażu
• Rezystory emiterowe 1 OHM mierzone na słabych multimetrach mogą dawać inne wartości – upewnić się co do wartości na podstawie kodów paskowych.
• Dla płytki są 3 raidatory: największy dla końcówek mocy, mniejszy dla mosfetów T11, T13 z boku płytki oraz najmniejszy dla mostka B1 (ostatni radiator jest opcjonalny)
• Diody Schottkyego typu BAT46 montowane w pady LED5 i LED6 zgodnie z polaryzacją - czarny pasek do bieguna (-) – poniżej, dioda wlutowana pionowo:


Oznacznie diód LED ze statusami (wyjaśnienia od Gavron04)
Diody na płytce wzmacniacza sygnalizują różne statusy - poniżej ich opis

• Fuses +/- - sygnalizuje zasilanie poszczególnej linii (dodatnia/ujemna) (czy jest/nie ma)
• Power - sygnalizuje zasilanie sterowania zabezpieczeń
• Pro - sygnalizuje zadziałanie zabezpieczeń - rozłączone mosfety, "brak grania"
• DC/Temp - sygnalizuje zadziałanie zabezpieczenia: przed DC na wyjściu ; przegrzanie układu (NTC na radiatorze)
• SPK - sygnalizuje załączenie mosfetów od zabezpieczeń - załączenie głośników
• Clip R/L - sygnalizuje Clipowanie, jeśli mruga - ściszyć
• LED07, LED08 - wchodzą w skład zasilaczy, do źródeł 1,8v

Uruchomienie - CapM
OPS iAMP100m ma na płycie wbudowany moduł CapM ulepszający jakość zasilania wzmacniacza który musi być wyregulowany. Do pomiaru należy wymontować bezpieczniki F1, F2 na płytce – odłączane są obwody wzmacniacza.

Do wykonania regulacji na płytce są wyprowadzone dwa pady pomiarowe z oznaczeniem TP- 2V oraz TP+ 2V (można tam zalutować goldpiny, lub mierzyć wkładając sondę multimetru w otwór). Ja wlutowałem kołki lutownicze (troszkę grubsze od goldpinów). Na TP+ należy ustawić napięcie 2V potencjometrem POT4, na TP- - potencjometrem POT3.


Regulacja BIAS
Wykonać identycznie dla obydwu kanałów
• W gniazda IPS – zamiast płytek – włożyć szyny z zalutowanymi rezystorami 10k (wiem, lutowanie paskudne, sic):

• Potencjometry bias POT1 i POT2 ustawić na minimalną wartość (u mnie maksymalnie obrócić w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara)
• W gniazda bezpieczników włożyć „szybkie” bezpieczniki 1A lub przepalone bezpieczniki z dolutowanym rezystorem o małej wielkości (czyli jakiej? Na zdjęciach widziałem 2K) Ja użyłem bezpieczników
• Zapiąć multimetr na padach pomiarowych biasu (tu również można zalutować goldpiny dla ułatwienia pomiarów), pomiar napięcia mV

• Włączyć wzmacniacz i obserwować wartość bias na multimetrze, wartość powinna być bliska lub równa 0mV. Jeżeli bias jest wysoki, należy jak najszybciej wyłączyć zasilanie wzmacniacza i sprawdzić płytkę – coś zostało nieprawidłowo zmontowane.
• Jeżeli wszystko jest w porządku – wyłączyć wzmacniacz, zamontować płytki OPS i ponownie zmierzyć napięcie bias. Wyregulować napięcie potencjometrami POT1 i POT2 w zakresie podanym na oznaczeniu na płytce PCB – 25-30mV. Ja - przyjąłem wartość ze środka - 27mV. Do wejść nie puszczać sygnału w trakcie pomiaru. Pytanie do mądrzejszych: czy nie należałoby tutaj zewrzeć wejść do masy?
• Obserwować poziom na multimetrze, a po kilkunastu minutach powtórzyć regulację biasu
• Jeśli wszystko jest OK – wzmacniacz jest uruchomiony

I jeszcze kilka wskazówek do Cliffjumper (właściwie - skąd ta nazwa???)

• W R15 w obydwu kanałach wlutować zworę. W przypadku brumienia na jednym z kanałów wlutować rezystor 10R (u mnie nie było brumienia)
• W OPS-ach serii 100, 100M połączenie masy IPS-OPS może być realizowane przy pomocy nóżki dystansowej (lewa dolna na rysunku), zamiast oddzielnego połączenia przewodem. Aby włączyć połączenie masy przez nóżkę, wlutować zworę w punkcie 2
• W miejscach dwóch padów oznaczonych przez 3 można – zamiast kondensatora C3 – wlutować duży kondensator osiowy
 
Ostatnia edycja:
No i tutaj ogromny szacun za poświęcenie czasu i za chęci :)

PS. 1R to pokazywał twój miernik, a miał okolice 0,47R :D

Post jak mi się uda to chętnie wykorzystam do instrukcji w temacie iAMP Krok po kroku
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra