• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Zabudowa Car Audio Ford Mondeo Mk3- skrzynia basowa

A chodzi Ci o taki na RCA czy wpinany do wzmacniacza? Bo jak do wzmacniacza, to już trzeba raczej szukać pod konkretny wzmacniacz pilota, mają różne gniazdka, rożnie rozłożone piny i różną wartość.

RCA - wpięty byłby pomiędzy wyjściem z czterokanałówki i wejściem na zmostkowaną dwukanałówkę, według poniższego schematu:



Uploaded with ImageShack.us

w jednym z linków masz jak wykonać go samemu
myślę, że to najprostszy sposób

Tak, i w razie czego tak zrobię. Tylko nie wiem jak to później przyczepić do tapicerki - nie chcę by to wsiało na pająka. Gotowe rozwiązania oferują schludny wygląd i łatwość montażu.
 
Tak, i w razie czego tak zrobię. Tylko nie wiem jak to później przyczepić do tapicerki - nie chcę by to wsiało na pająka. Gotowe rozwiązania oferują schludny wygląd i łatwość montażu.

Zawsze można to wpasować w jakąś ładną malutką schludną obudowę;)
 
Ew, zamontować go w tapicerce - w sensie np. przy konsoli środkowej wywiercić dziurkę, zakręcić potencjometr, nałożyć gałeczkę i wyglada jak fabryczne i z kablami mniejszy problem, bo zaraz niedaleko radia.
 
potencjometr 2,80zl
ladna obudowa 2-5zl
kawalek kabla, wtyki rca
max 2h roboty

powodzenia :)
 
No tak, w końcu to forum DIY :). OK, przekonaliście mnie, radocha też będzie większa.

---------- Post dodany o 16:08 ---------- Poprzedni post o 07:35 ----------

Panowie, co sądzicie o głośniku Hifonics Zeus ZX-1284 ? Według tego katalogu, strona 24:

http://www.audiodesign.de/downloads/productcatalogs/HiFonics.pdf

jego młodszy brat ZX-1254 dostał wyróżnienie "oberklasse - klasa wyższa", a skrzynia BP złożona z dwóch takich głośników (ZX-1284) - wyróżnienie "spitzenklasse - klasa najwyższa".

Ma 1 cewkę 4R i 750W RMS. Wtedy oczywiście nie zamierzam napędzać go Alpine T500, tylko upolować Alpine MRV-1000, który w mostku przy 4R będzie dawał 625W RMS.

Macie doświadczenia z Hifonics?

Pozdrawiam,

Łukasz
 
Dzięki csbiczek :)

Już wysłałem informację do sprzedawcy, czy jest podłączany przez RCA.

Zakupiłem przetwornik Hifonics Zeus ZX-1284, tutaj fotka z aukcji:



Ma przyjść w następnym tygodniu, zobaczymy co to za bydle :D

Na razie jestem na etapie bawienia się pojemnością obudowy/strojeniem w WinISD. Rozmawiałem przez telefon ze sprzedawcą (w porządku facet) miał go w budzie własnej roboty o pojemności 70l. Mówi, że grał bajecznie. Z kolei według tej specyfikacji:

http://www.audiodesign.de/downloads/tsp/HiFonics.pdf

Zalecają 45 litrów i strojenie 44 Hz. Ja zgodnie z tym, co wcześniej ustaliliśmy zamierzam dać go do obudowy ok 50l i strojeniu 35 Hz.
 
zdecydowana wiekszosc tych regulatorow ma wtyczki telefoniczne lub cos w stylu sieciowki - nie spotkasz na RCA
Tak, masz rację. Dostałem wiadomość zwrotną od sprzedawcy, przesłał mi fotki "pupci" tego regulatora - jest tam gniazdo pokroju RJ11/RJ45, więc nici z zakupu. Ale mimo wszystko warto było spróbować :).

Sporo nowych kruczków wyszło, które wymagają zmian w projekcie - a to wymiary wzmacniacza różnią się od tych podanych w specyfikacji i trzeba wprowadzić korekty, a to muszę przesunąć głośnik bo jego głębokość montażowa (174 mm) koliduje z tunelem br... słowem jest fajnie :).

---------- Post dodany o 02:54 ---------- Poprzedni post o 22:27 ----------

Ok, trochę popracowałem i oto co z tego wyszło:

Po symulacjach w WinISD wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem będzie obudowa 55l strojona na 35Hz. Impuls 18 ms, częstotliwość f3 - 34,3 Hz, f6 - 30,4 Hz:





Uwzględniając ww. wartości zmodyfikowałem projekt (na razie nie ma sekcji wzmacniaczy - tym zajmę się później):



Celem zwiększenia komory głośnika musiałem niestety zmniejszyć komorę przewidzianą na kondensator - o 2 cm. klamra trzymająca kondensator ma 13 cm - będzie więc na styk. No ale innego rozwiązania nie widzę, spiłuję najwyżej plastykowe końcówki uchwytu montażowego kondensatora.



Zaliczyłbym wtopę z głębokością montażową głośnika i tunelem br. Nie wziąłem pod uwagę, że model, który stosuję do wizualizacji jest o wiele "płytszy" niż zakupiony Hifonics (174 mm) - tu już wprowadziłem poprawki, jednak trzeba było przesunąć głośnik bliżej lewej ścianki patrząc od frontu projektu.



By się nie marnowało miejsce za kondensatorem i żeby zyskać na pojemności skrzyni, dorobiłem dodatkową komorę - da to ok 4,5 litra do pojemności głównej komory. Powiedzcie mi jednak, czy takie coś jest dopuszczalne i czy przypadkiem nie popełniłem akustycznego harakiri?



Dzięki radom Pawła oraz kolegi LightSound wreszcie wiem jak zabrać się za szczelinowy br - WinISD wyliczył długość portu równą 33,9 cm. Zgodnie z tym, co wcześniej ustaliliśmy szerokość portu zwiększyłem - w tym przypadku do 3 cm. Długość portu liczona jest środkiem przekroju, wlot\wylot powietrza w środku obudowy zostanie zaokrąglony (na razie nie uwzględnione w projekcie).





Główna komora ma 53,7l pojemności, dodatkowa komora za kondensatorem daje dodatkowe 4,5 litra. Program nie uwzględnił jednak że przednia ścianka jest podwójna i ma 3,6 cm zamiast 1,8, więc od tej pojemności należy odjąć 3,5 litra. Zgodnie z tym co napisał Paweł nie odejmowałem objętości desek które tworzą port br. Łącznie daje to objętość równą:

54,7 litra

Powiedzcie mi - mam jeszcze coś od tego odjąć, np głośnik? Czy jeżeli planuję delikatne wytłumienie mogę dodać coś do tej objętości? Czy macie może jeszcze jakieś uwagi i sugestie co do projektu?

Pozdrawiam i dobranoc :)

Łuki
 
Tak, masz rację. Dostałem wiadomość zwrotną od sprzedawcy, przesłał mi fotki "pupci" tego regulatora - jest tam gniazdo pokroju RJ11/RJ45, więc nici z zakupu. Ale mimo wszystko warto było spróbować .

Z drugiej strony, możesz przecież użyć tej obudowy i podłączyć na kablu RJ te RCA - przecież tam idzie normalny sygnał z potencjometru.

Ja bym wytłumienie wepchał do tej dodatkowej komory, i zadbaj o to, by magnes głośnika nie był w polu promieniowania portu BR, bo też może delikatnie świstać.
 
Czy jeżeli planuję delikatne wytłumienie mogę dodać coś do tej objętości?
w takim przypadku wlasnie nic nie zmieniam
to co zabierze magnes doda wytlumienie

ale dam ci jedna dobra rade - posluchaj a nie symuluj ;)
ja juz od lat nie symuluje glosnikow w winisd. uzywam go jedynie do liczenia tuneli
no i z moich doswiadczen wynikalo ze najlepiej gra jak jest lekka gorka na ch-ce przy strojeniu b-r
 
i zadbaj o to, by magnes głośnika nie był w polu promieniowania portu BR, bo też może delikatnie świstać.
Rzeczywiście układ magnetyczny wchodzi na tuner br:



Głośnik osadzony jest 7 cm od lewej (patrząc od frontu projektu) ścianki - mogę go jeszcze przesunąć o 3 cm (to w zasadzie jedyne, co mogę zrobić) - uważasz, że to by pomogło?



ale dam ci jedna dobra rade - posluchaj a nie symuluj ;)
ja juz od lat nie symuluje glosnikow w winisd. uzywam go jedynie do liczenia tuneli
no i z moich doswiadczen wynikalo ze najlepiej gra jak jest lekka gorka na ch-ce przy strojeniu b-r
Nic nie zastąpi doświadczenia, dlatego Toje rady są tak cenne. Z Twojej wypowiedzi zrodził mi się inny koncept, w chwili wolnego sprawdzę, czy wszystkie elementy będą pasować. Dzięki za radę.
 
Z tego co widzę na szkicach, możesz też przesunąć płyty tworzące BR w obudowie bliżej jej skośnej części - tyłu. Chyba ze 2cm tam zostały (na czerwono), no chyba że dasz radę zeskosować z góry samą płytę, to możesz chyba ze 4cm je przesunąć (na żółto).
 
No właśnie nie za bardzo, ponieważ tylna ścianka będzie wtedy kolidowała z tunelem br:





Chyba, że mogę, jeszcze raz zakręcić tunel o 90 stopni, no to wtedy nie ma sprawy.
 
Myślałem że płyta tylna będzie od zewnątrz przychodziła, a widzę że jest wciskana. Zawsze możesz frezarką ściąć płytę jak zaznaczyłem. Dostaniesz wtedy 2cm krótszy tunel i będzie on się mniej więcej kończył płaszczyzną pokrywającą się z magnesem - tak wynika z rysunków przynajmniej. I kolejny plus za powierzchnię łączenia płyt BR z tylną ścianką - usztywnienie.


Tak sobie myślę - jakby zrobić drugą ściankę tunelu już pod skośną tylną płytą (tunel miałby wtedy kształt prostokąta + trapezu) z zachowaniem pola przekroju, czy wyszło by to jakoś negatywnie?
 
Ostatnia edycja:
tez o tym pomyslalem - zawin go o 180 stopni i zobacz jak wyjdzie z dlugoscia
tylko wtedy strojenie musowo pomiarem impedancji bo watpie zeby wyszlo z liczenia
Kurczę, tu już wydaje mi się, że przekracza to moje możliwości konstruktora :). To zdanie, w szczególności fraza "pomiarem impedancji" przeraża mnie :).

Bebok Myślałem że płyta tylna będzie od zewnątrz przychodziła, a widzę że jest wciskana. Zawsze możesz frezarką ściąć płytę jak zaznaczyłem. Dostaniesz wtedy 2cm krótszy tunel i będzie on się mniej więcej kończył płaszczyzną pokrywającą się z magnesem - tak wynika z rysunków przynajmniej. I kolejny plus za powierzchnię łączenia płyt BR z tylną ścianką - usztywnienie.
Tak, tego jestem w stanie się podjąć. Dodatkowo zwiększę głębokość konstrukcji o 1 cm (dolny wymiar z 40 na 41 cm, górny z 22 na 23 cm). Wtedy już powinno być ok, ale wieczorkiem jeszcze na spokojnie wykonam projekt z poprawkami. Wilki plus dla Ciebie kolego Bebok. Dziękuję.
 
Tak sobie myślę - jakby zrobić drugą ściankę tunelu już pod skośną tylną płytą (tunel miałby wtedy kształt prostokąta + trapezu) z zachowaniem pola przekroju, czy wyszło by to jakoś negatywnie?

w zasadzie ja tak przeciez mam w swoich skrzynkach i jest OK
 
ale dam ci jedna dobra rade - posluchaj a nie symuluj ;)
ja juz od lat nie symuluje glosnikow w winisd. uzywam go jedynie do liczenia tuneli
no i z moich doswiadczen wynikalo ze najlepiej gra jak jest lekka gorka na ch-ce przy strojeniu b-r
Kierując się Waszym doświadczeniem gdybyście mieli do wyboru następujące warianty, w którą stronę byście poszli:

Niższe zejście kosztem większego impulsu, czy na odwrót:





Czy 22 ms to jest jeszcze wartość akceptowalna?

Słucham dość różnorodnej muzyki, ale generalnie są to tematy pokroju: Prodigy, Chemical Brothers, Crystal Method, Millenium, M83, muzykę klubową: Oliver Smith, Sunn Jellie, Seamus Haji... i długo by wymieniać.

Jak jesteście już zmęczeni moimi pytaniami - śmiało pisać, uspokoję się. Pozdrawiam!

Łukasz
 
Powrót
Góra