Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Projekt i-AMP

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Jeszcze takie male pytanko, gdzie kupowales tranzystory koncowe ? Z tymi z humy moga byc problemy.
    Luty, sprzezenie termiczne z radiatorem, srubki sprawdzic czy sa podokrecane.

    Taka malutka uwaga, przykrecajac tranzystory koncowe bez podkladek, tak naprawde nie dociskamy porzadnie czesci odprowadzajacej cieplo. Najlepiej dac podkladke sprezynujaca i plaska z duzym kolnierzem. Radiator ma jakas pojemnosc termiczna i trzeba ja naladowac poprzez rezystancje termiczna, to tak podobnie jak w ukladzie elektrycznym, trzeba zerknac na to z takiej strony. Porzadny docisk to podstawa, takze jak mozesz to kup takie podkladki:

    https://allegro.pl/oferta/podkladka-...szt-6709580269


    W wypadkach ekstremalnych mozna tez rozwiercic na M4 i dac wieksza podkladke.
    Last edited by borys; 02.04.2019, 08:10.
    i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
    https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

    Skomentuj


      Borys - dzięki za wskazówki. Jak będę wracał do domu, to wejdę do sklepu i zobaczę, czy mają takie podkładki, to od razu bym je dzisiaj założył, jak nie to zamówię na alledrogo...

      Jeżeli chodzi o tranzystory, to pewnie były kupowane w TME - zestaw pochodzi z zamówienia zbiorowego. Są one raczej dobrze przykręcone, ale to jeszcze dzisiaj zweryfikuje.

      Martwi mnie natomiast fakt, że część z nich ma zbyt niską temperaturę w porównaniu do pozostałych, czyli jakby coś tam było nie tak...


      Magep - luty są OK, przynajmniej tak wyglądają, ale dla pewności wyciągnę iamp'a z obudowy i jeszcze raz je posprawdzam.


      Gavron04 - dzięki, na razie powalczę z lutami i dociskiem, a później z wymianą elementów.

      Skomentuj


        jucez
        Roznice temperatur:
        - sprawdz serie tranzystorow obok siebie
        - sprawdz spadki na rezystorach emiterowych i zapisz na kartce, spadki dla kazdego emitera/tranzystora
        i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
        https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

        Skomentuj


          Z tego, co udało mi się odczytać ze zdjęć na telefonie, to serie są takie same - 2sc5200 - 449, 2sa1943 - 443

          Spadki pomierzę wieczorem.

          Skomentuj


            Spadki wyglądają tak:
            1. Lewy kanał: -11,1mV; -11,1; 11,6; 10,5 - przy prądzie spoczynkowym ustawionym na 22mV, temperatury odpowiednio ok. 40, 40, 30, 30,
            2. Prawy kanał: -12,8; -12,1; 14,2; 11 - przy prądzie spoczynkowym ustawionym na 24mV, temperatury średnio na poziome 37st.


            Wartości wg kolejności na płytce - od lewej do prawej.



            Pomiary zrobione po ok. 2godz. nie zbyt głośnego słuchania muzyki.


            Przed pomiarami zweryfikowałem śruby i przejechałem jeszcze raz wszystkie połączenia w lewym kanale - prąd spoczynkowy jest na razie stabilny.
            Last edited by jucez; 02.04.2019, 22:08.

            Skomentuj


              Zaobserwowałem jeszcze jedno zjawisko - chciałem zweryfikować bias, więc podpiąłem się z miernikiem, a tam 35mV, wziąłem więc śrubokręt żeby go skorygować i przykładam jeszcze raz sondy, a tam 26... - zdarzyło mi się tak 2x. Natomiast w prawym kanale z każdym razem, gdy przykładam sondę są stabilne wartości.

              Dziwnie też bias reaguje na kręcenie potkiem, tzn. niby zwiększam wartość, a ona zaczyna maleć, a później znowu rośnie...

              Skomentuj


                Profilaktycznie wymien potek w jednym kanale.

                Prawy kanal jak widzisz masz dosc duze rozbierznosci pomiedzy dwoma tranzystorami.
                i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
                https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

                Skomentuj


                  OK - potka postaram się w weekend wymienić, może uda mi się załatwić te podkładki, to od razu je założę.

                  Jeżeli chodzi o prawy kanał - to coś z tą rozbieżnością da się zrobić?
                  Generalnie bias i temperatury w nim są OK...

                  Skomentuj


                    Witam wszystkich forumowiczów.

                    Chcę napisać o problemie w prowadzeniu masy we wzacniaczu na przykładzie OPS-4 diy wg. projektu Borysa i poradnika Gavrona. Wielkie podziękowania.
                    Po umieszczeniu całości wzmacniacza w obudowie i wykonaniu pomiaru oscyloskopem okazało się że sygnał jest zasyfiony.





                    Przy pomiarze omomierzem wyszło że masa obudowy miała bezpośrednie połączenie z masą potencjometrów barwy.
                    Poprawiłem to i odizolowałem mase obudowy od masy potencjometrów.
                    Zrobiłem prowadzenie masy w jedną gwiazdę między kondensatorami w zasilaczu.



                    Mase GND IPS podłączyłem do gwiazdy a mase sygnałową GNDS IPS do masy potencjometru głośności.



                    Mase sygnałową GNDS podłączyłem do masy obudowy przez R 100ohm i równolegle C 10nf przy wejściowych RCA.
                    Taki filtr jest w niektórych wzmacniaczach NAD.



                    Mase zasilacza 15V DC z odzielnego transformatorka 4VA podłączyłem do gwiazdy bezpośrednio osobnym przewodem
                    (napięcie na przekaźniki: zał. zasilania głównego, selektora i przełącznika source/direct)

                    Mase obudowy podłączyłem przy zasilaczu do gwiazdy GND przez kondensator 10nf. (tak robił NAD, Marantz)



                    Ekran ochronny transformatora toroid. połączyłem z przewodem ochronnym PEN sieci 230V AC.
                    Masa obudowy nie jest połączona w żaden sposób z przewodem ochronnym PEN sieci 230V AC.

                    Zrobiłem na koniec ww. zmian jeszcze raz pomiar oscyloskopem 25MHz vintage (podstawa czasu na 1ms. wzmocnienie toru.wej.na 2mV/DIV a więc max)
                    Sygnał na wejście z zewnętrznego generatora, wyjście obciążone rezystorem 4 Ohm 50W, pomiar wykonany w warunkach domowych :-)










                    Prowadzenie masy we wzmacniaczu ma bardzo duże znaczenie i jeżeli jest źle zrobione to mogą być problemy.

                    Zdjęcia mojego OPS4





                    Pozdrawiam.
                    Piotr S.

                    Skomentuj


                      Dziś udało się uruchomić IPS BG7 v1.3 , więc doszło do wstępnych porównań z IPS A9.

                      Pierwsze wrażenia są pozytywne - BG7 gra bardzo szczegółowo i mam wrażenie że lepiej od A9. Różnice jednak są niewielkie - dżwięk z obu IPS-ów jest na b. dobrym poziomie.
                      Jak narazie wg mnie BG7 jest faworytem. Kolejne odsłuchy większej ilości materiału w najbliższym czasie.
                      Przy okazji podziękowania dla Gavrona za wsparcie.
                      Last edited by wiesiek9990; 07.04.2019, 22:37.

                      Skomentuj


                        Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                        Dziś udało się uruchomić IPS BG7 v1.3 , więc doszło do wstępnych porównań z IPS A9.

                        Pierwsze wrażenia są pozytywne - BG7 gra bardzo szczegółowo i mam wrażenie że lepiej od A9. Różnice jednak są niewielkie - dżwięk z obu IPS-ów jest na b. dobrym poziomie.
                        Jak narazie wg mnie BG7 jest faworytem. Kolejne odsłuchy większej ilości materiału w najbliższym czasie.
                        Przy okazji podziękowania dla Gavrona za wsparcie.
                        Jeżeli używasz złącz sygnałowych widocznych na zdjęciach to już te różnice zacierać się mogą pomiędzy i-ampem a wspomnianym low endem. Albo lepsze złącza(solidnie trzymające) albo najlepiej polutuj wszystkie sygnały "na stałe".

                        Skomentuj


                          Adam dzięki za podpowiedź.
                          Możliwe, że faktycznie to złącze trochę degraduje dźwięk ale z kolei łatwo daje się podmieniać IPS-y.
                          Tak się jeszcze zastanawiam, co by tu jeszcze wymienić.
                          Adam czy możesz podpowiedzieć jeszcze na co zwrócić uwagę (Tips&Tricks) ?

                          Skomentuj


                            Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                            Adam dzięki za podpowiedź.
                            Możliwe, że faktycznie to złącze trochę degraduje dźwięk ale z kolei łatwo daje się podmieniać IPS-y.
                            Tak się jeszcze zastanawiam, co by tu jeszcze wymienić.
                            Adam czy możesz podpowiedzieć jeszcze na co zwrócić uwagę (Tips&Tricks) ?
                            Zacznij od lutowania sygnałów i napisz czy coś to zmienia :)

                            Skomentuj


                              Dziś wlutowałem kable sygnałowe do IPS-a, wg mnie nic to nie zmieniło. Wygląda na to, że te złączki nie były takie złe .
                              Zamówiłem nowe lepsze ( droższe) RCA do obudowy, zobaczę czy wymiana RCA da jakiś efekt.

                              Skomentuj


                                Zamieszczone przez wiesiek9990 Zobacz posta
                                Dziś wlutowałem kable sygnałowe do IPS-a, wg mnie nic to nie zmieniło. Wygląda na to, że te złączki nie były takie złe .
                                Zamówiłem nowe lepsze ( droższe) RCA do obudowy, zobaczę czy wymiana RCA da jakiś efekt.
                                Możliwe, że złączki byly zarobione prefekto i żadnej straty na sygnale nie było. Może być też tak, że coś w systemie stanowi sporą barierę i różnice się zacierają. Najwięcej zacierają właśnie złe połączenia, w zwrotnicy, na głośnikach, w elektronice itd. Ja generalnie mam nieco inne doświadczenie z lutowaniem sygnałów, w zasadzie zawsze sygnatura brzmienia stawała się precyzyjniejsza, ale nieco bardziej natarczywa.
                                Droższe RCA nie powinno nic zmienić, chyba że faktycznie będzie lepsze trzymanie(bo było złe) lub materiały inne np. pin sygnałowy miedziany zamiast mosiężny. Jakbyś kupił czysto miedziane RCA np. cmc to te faktycznie robią różnice. Jednak same złącza RCA raczej nigdy klasy urządzenia mi nie podniosły. Dbając o wszystkie złącza ich jakość trzymania i przewodnik w postaci miedzi to wtedy możemy liczyć na realną wyraźniejszą różnice. Generalnie nigdy bym nie szedł w żadne lepsze złącza, ani kable jeżeli nie mam systemu, który potrafi wyraźnie różnicować bo najprawdopodobniej będą to pieniążki zmarnowane :)

                                Najlepszy efekt w systemie uzyskiwałem, kiedy eliminowałem ilość połączeń złączkowych na rzecz lutowanych. W zasadzie łączenia były tylko na terminalach w kolumnach i przewód zasilający. Sporą różnicę zrobiła u mnie wymiana kabli typu linka na solidcore wielożyłowy typu ytdy.
                                Last edited by Adam_85; 10.04.2019, 22:52.

                                Skomentuj


                                  Zamieszczone przez borys Zobacz posta
                                  Jeszcze takie male pytanko, gdzie kupowales tranzystory koncowe ? Z tymi z humy moga byc problemy.
                                  Luty, sprzezenie termiczne z radiatorem, srubki sprawdzic czy sa podokrecane.

                                  Taka malutka uwaga, przykrecajac tranzystory koncowe bez podkladek, tak naprawde nie dociskamy porzadnie czesci odprowadzajacej cieplo. Najlepiej dac podkladke sprezynujaca i plaska z duzym kolnierzem. Radiator ma jakas pojemnosc termiczna i trzeba ja naladowac poprzez rezystancje termiczna, to tak podobnie jak w ukladzie elektrycznym, trzeba zerknac na to z takiej strony. Porzadny docisk to podstawa, takze jak mozesz to kup takie podkladki:

                                  https://allegro.pl/oferta/podkladka-...szt-6709580269


                                  W wypadkach ekstremalnych mozna tez rozwiercic na M4 i dac wieksza podkladke.


                                  W końcu udało mi się zdobyć wszystkie potrzebne elementy i wykonałem poniższe czynności:
                                  1. Odkręciłem wszystkie trany, jeszcze raz przesmarowałem i przykręciłem z godnie z zaleceniem - podkładka szeroka + sprężynująca,
                                  2. wymieniłem wszystkie BD139-16 na te od fairchilda,
                                  3. Usunąłem mod'a, który był pod poprzednie BD,
                                  4. wymieniłem potencjometry.

                                  Efekt końcowy - bez zmian...

                                  Generalnie temperatury na tranach są podobne do tych, co wcześniej wklejałem - https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post528810

                                  W lewym kanale ok. 10st różnicy (42 vs 32), w prawym prawie identyczne - ok. 38st.

                                  Natomiast jeżeli chodzi o bias, to lewym nadal się zmienia i to dość znacznie - np. po ustawieniu w obu powiedzmy 24mV, po jakimś czasie w lewym jest 35, a w prawym 26.

                                  Regulacja w prawym jest dosyć płynna, tzn. przy zwiększaniu napięcia rośnie ono dosyć liniowo, natomiast w lewym idzie liniowo, a w pewnym momencie mam np. przeskok o 2mV w górę lub w dół...


                                  Spadki na rezystorach emiterowych są w miarę równe i wynoszą ok. 11mV.


                                  Pytanie co jeszcze może być przyczyną tych problemów?
                                  Last edited by jucez; 12.04.2019, 21:34.

                                  Skomentuj


                                    Patrzyłeś oscyloskopem?
                                    Może się wzbudza na jakichś częstotliwościach poza zakresem słyszalności?

                                    Skomentuj


                                      jucez
                                      Generalnie jezeli nie ma offsetu na wyjsciu to nie powinno byc roznicy temperatur. Rozne temperatury oznaczaja rozne straty cieplne, jezeli napiecie zasilania jest symetryczne i prad spoczynkowy taki sam z dodatniej i ujemnej strony to straty cieplne musza byc rowne. Roznica temperatur moze byc wynikiem :
                                      -bardzo niesymetrycznego montazu na radiatorze (ale u ciebie tak nie jest)
                                      -duzej rezystancji termicznej tranzystorow tych o wiekszej temperaturze (gzies gorzej odprowadzaja cieplo), zrob mi zdjecie tylko tych cieplejszych (macro)
                                      -jezeli wystepowaly by jakies oscylacje, w tym przypadku musialy by byc raczej spore to napewno mial bys cieply uklad zobla, mozesz sprawdzic paluchem te dwa 10R/2W rezystor.
                                      -wartosci rezystorow emiterowych juz sprawdzales z tego co pamietam i byly poprawne, oraz offsetu na wyjsciu tez nie masz
                                      Last edited by borys; 13.04.2019, 08:42.
                                      i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
                                      https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

                                      Skomentuj


                                        Borys:
                                        "-bardzo niesymetrycznego montazu na radiatorze (ale u ciebie tak nie jest)
                                        -duzej rezystancji termicznej tranzystorow tych o wiekszej temperaturze (gzies gorzej odprowadzaja cieplo), zrob mi zdjecie tylko tych cieplejszych (macro)"


                                        Warstwa pasty silikonowej pod tranzystory przykręcone do radiatora
                                        powinna pokrywać nierówności podkładki mikowej, powierzchni tranzystora i radiatora.

                                        Zbyt duża warstwa pasty może zwiększyć niepotrzebnie rezystancje termiczną i w efekcie ciepło z tranz.
                                        nie będzie dobrze i szybko odprowadzane do radiatora.

                                        Z doświadczenia w pracy wiem, że najmocniejsze są połączenia śrubami imbusowymi.
                                        W wzmacniaczu I-AMP OPS-4 diy tranzystory do radiatora przykręciłem śrubami imbusowymi fi3 16mmm
                                        kupione w TME i jest o.k.



                                        Skomentuj


                                          Poprawka
                                          Powinno być: śruba imbusowa M3 x 16mm

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X