Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

  • Pogromca mitow
    replied
    A tak drogie dzieciaki dziala linia transmisyjna :)

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
    mimo ze charakterystyka przenoszenia była liniowa ( w pmc tez nie jest )
    Nie moge juz edytowac, a mialo byc, ze charakterystyka NIE byla liniowa.

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Możliwe jest takie zaprojektowanie tunelu, aby wyłącznie za pomocą gąbki osiągnąć doskonale rezultaty, chociaż mix gąbki i owaty będzie w ogólnym pojeciu jeszcze lepszym rozwiązaniem w walce z rezonansami. Gęstość gąbki również ma znaczenie. Końcowy efekt był dobry , mimo ze charakterystyka przenoszenia była liniowa ( w pmc tez nie jest ). Ile zrobiłem prototypow? Kilka, ale przed nimi testowałem rozne patenty, których było spokojnie kilkadziesiąt.

    Zostaw komentarz:


  • kokoelloko
    replied
    Całkiem zacne rozwiązanie PMC też takie stosuje ,dzięki gąbce zyskujemy na odpowiedzi basu ale kosztem rezonansów i podbić chyba że w ogóle nie występują albo gąbka bdb absorbuje wszystkie śmieci bo np jest ulepiona z lepszego materiału albo zastosowano kilka gęstości gąbki co ma za zadanie wyłapywać jak najwięcej podbić ?? przynajmniej tak mi się wydaję , ty wiesz bo na pewno przeprowadziłeś pomiary :)
    Powiedz mi jeszcze jak to zagrało , jak sprawdza się w praktyce takie rozwiązanie? Jak wiele prototypów nastrugałeś przed finalną wersją ?

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Przetworniki to Beyma 6B30/p i Tang Band jakis tam... SD nie pamietam jakie jest, ale dosc spore. Zew wymiary obudowy sa takie same jak PMC, ale w srodku tunel jest troche dluzszy i ma wieksza pojemnosc. Zamiar byl taki aby uzyskac podobna odpowiedz basu, co w oryginale. W srodku tylko gabka i maty bitumuczne na sciankach.



    Obudowa jest zacinana na 45 stopni.

    Zostaw komentarz:


  • kokoelloko
    replied
    Wow całkiem całkiem takie monitorki ,proste linie i oldscoolowa czarna szata spore SD out zastosowałeś na oko wygląda jak równe sd membranie głośnika, jakie tam przetworniki siedzą jakie materiały tłumiące zastosowałeś i ile jest załamań tunelu? powiedz coś więcej na ich temat , nie bój się nie skopiuję twojej konstrukcji ale czasami takie informacje się przydają tym bardziej jak się uczysz :)

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Oni maja glosniki oem, robione na zamowienie. Parametry najczesciej z wyzszym Qts, kształt lini jest prosty do skopiowania, wytlumienie w zasadzie tez.
    Robilem sporo testow z takimi ATL. Sa spoko, ale nie da sie tego symulowac, nie ma odpowiedniego oprogramowania, ktore by przewidzialo dzialanie gabki w tunelu. Trzeba robic metoda prob i bledow, choc czesciowo mozna sie wspomagac symulacja pustego tunelu.

    - - - - - aktualizacja - - - - -

    Tu masz np ukonczone monitory, wzorowane na PMC TwoTwo.6

    Zostaw komentarz:


  • kokoelloko
    replied
    Wszystko fajnie wszystko pięknie ale ciekawe jakich użyli przetworników i o jakich parametrach ciekaw jestem też wytłumienia jakie zastosowali no i sama linia transmisyjna jaki przekrój in oraz out , niech jeszcze przedstawią schemat zwrotki i będziemy klepać na forum klony A ty pogromco myślałeś kiedyś nad takimi monitorkami w ATL ? czy może już kiedyś coś podobnego wystrugałeś ?

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    W testach nowych PMC twenty5.22, recenzenci nie moga sie nadziwic jakosci basu z tych kolumn.

    http://www.hifichoice.pl/pmc-twenty5.22-test,66,20

    http://pmc-speakers.com/sites/defaul...007%202017.pdf

    Zostaw komentarz:


  • Mario_Gdynia
    replied
    Dokładnie Kokoelloko :) Linia transmisyjna daje wiele,lecz pewnym kosztem. W ostatni weekend miałem przyjemność dzięki koledze poznać człowieka od nagłośnień, który również swojego czasu bawił się w konstrukcje audio,min na moich RFT,Aro itp , ma wiele doświadczenia, teraz dysponuje studiem nagraniowym. Ogólnie moje RFT w klasycznym wydaniu, bez modyfikacji w klasycznej obudowie nie zejdą poniżej 45Hz i do TL raczej się nie nadadzą, pasmo dolne oczywiście będzie lepsze, tak jak osiągnąłem je u siebie, ale niestety kosztem rezonansów i wycinków pasma (pików) od 120Hz w górę, a dawanie cewki 10mH na zwrotnicę,aby zrobić konstrukcję 3 way z midwooferem od 120-150Hz mija się z sensem przy 10W na kanał . Dobrze powinny się sprawdzić w obudowie typu Onken, około 220-250 litrów. Podpowiedział, aby spróbować zasymulować jako bassreflex do obliczeń , ale aby powierzchnia portów była co najmniej 1/2 powierzchni membrany. A obudowę wygłuszyć dość delikatnie twardszym wygłuszeniem. Poszukałem w necie propo owych onkenów i opis ogólnie jest skromny. Chodzi głównie o to, aby nie wywoływać kompresji na ruchu membrany, tylko swobodnie oddać ciśnienie przez porty. Zastanawia mnie, czy zamiast charakterystycznych portów po bokach kolumn, mogę zastosować jeden na dole odpowiednio większy o powierzchni łącznej tych mniejszych. Zależy mi na smukłości kolumny, max szerokość to 55cm Inaczej wejdą mi w obraz z projektora na ścianie. A do TL mam powrócić, kiedy będę miał lepsze przetworniki, lub zmodyfikuje swoje min. wymiana górnego zawieszenia na bardziej podatne, co przy konstrukcji Alnico może dać pozytywne efekty. Z drugiej strony opowiadał,że dokonywał pomiarów "firmowych" konstrukcji TL, HORN itp i zawsze te konstrukcje mimo zastosowania dobrych, renomowanych przetworników, mają owe rezonanse wpływające w mniejszym lub większym stopniu na ostateczną barwę dźwięku owych kolumn. Zaś z drugiej strony, czasem lepiej przymknąć oczy na wyniki, jeśli ucho jest zadowolone i tutaj bym się zgodził, bo o to chodzi,że każdy zestaw audio gra inaczej,a nawet powinien mieć swoją duszę, ale oczywiście nie przy moich RFT w stanie "surowym" Mam łącznie 4 sztuki L3702. Dwa w trochę gorszym stanie, jeden z nich doświadczalnie poddam modyfikacji górnego zawieszenia i podjadę do znajomego,który jest bardziej obyty w pomiarach TS. Zobaczymy co wyniknie,ale to dopiero za dłuższy czas...koniec urlopu. Najwyżej na szybko zrobię chociaż owe Onkeny, tylko podpowiedzcie,czy mogą być z jednym "dużym" portem. Pozdrawiam.

    Zostaw komentarz:


  • kokoelloko
    replied
    Mario przeczytaj od deski do deski ten wątek od pierwszego postu aż do ostatniego a zobaczysz jak wiele się nauczysz , jak bardzo ewoluowała myśl i umiejętności forumowiczów którzy tworzyli ten wątek , jeśli przeczytasz wszystko co tu napisali i zrozumiesz ,to LT nie będzie dla Ciebie żadną tajemnicą , zajmie Ci to kilka dni ale w końcu skumasz o co kaman czego Ci życzę jest to największy polskojęzyczny zbiór wszelakich informacji na temat Linii Transmisyjnych , więc korzystaj z tego i buduj z głową :)
    Last edited by kokoelloko; 15.06.2017, 20:50.

    Zostaw komentarz:


  • Mario_Gdynia
    replied
    Dokładnie, uczę się, staram się również przenosić rzeczy z ekranu komputera na rzeczywistość, całe szczęście że koszty znikome takich eksperymentów. Pozdrawiam.

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Nikomu nie można odmówić zabaw i eksperymentów, ale tym postem tylko potwierdzasz, ze jeszcze wiele musisz sie nauczyć, bo puki co, tylko cos tam Ci sie wydaje.

    Zostaw komentarz:


  • Mario_Gdynia
    replied
    Rozumie zasadę działania konstrukcji TL łącznie z jej zaletami ,jak i wadami. Jeszcze raz powtórzę, że owa kolumna jest doświadczalną! Nie zbudowałem sobie dwóch na pałę, podłączyłem i się spuszczam słuchając " unca unca" nie ten adres.... Cenię sobie dobre brzmienie, ciekawią mnie nowatorskie rozwiązania, nie jestem typem gryzipiórka którego dywagacje kończą się tylko przed symulatorem,bo program tak pokazał, widziałem w symulatorze charakterystyki i faktycznie na ekranie wygląda tak, jakby ktoś miał mi wycinać dane fragmeny pasma akustycznego. Bawiąc się generatorem w Realu i na komputerze obserwując charakterystykę częstotliwości, faktycznie są "wycinki" do laptopa podłączam mikrofon kalibracyjny od innego systemu audio, ale porównując z pracą głośnika w normalnej obudowie, widzę naocznie co się tutaj dzieje. Najlepsze jest to, że przy pomocy ucha również wyczuwam brak pewnych rejestrów w zakresie niskich częstotliwości. Przy mocniej wytłumionej Tl-ce jest dużo lepiej, lecz dźwięk nie ma tej charyzmy i tutaj namacalnie sam sprawdziłem,że ten przetwornik faktycznie zbytnio nie nadaje się do tej konstrukcji. Na razie zmierzyłem fs głośników w ogrodzie za domem,przy pomocy voltomierza, wzmacniacza i generatora i skok napięcia wystąpił w jednym głośniku 55Hz, drugi 54Hz. Nie wiem, czy właściwie je ułożyłem na gąbce na miękkiej ziemi. Zobaczyłem, zbudowałem, posłuchałem, postroiłem i wzbogaciłem wiedze. W weekend będę miał możliwość posłuchania starych głośników ARO 15 cali o fs 40Hz w OB, staram się przekonam ich właściciela, aby na próbę zamontować jeden taki w moją "trumnę".

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Problem w tym, ze bierzesz sie za rzeczy, ktorych dzialania kompletnie nie rozumiesz. Wydaje Ci sie, ze jak sklepiesz cos na pale, to to wystarczy zeby ocenic cechy danego rozwiazania. Najpierw skup sie na tym, aby nauczyc sie poslugiwac podstawowym symulatorem obudowy, oraz zrozumiec zaleznosci parametrow T-S. Nastepnie zbuduj podstawowy jig/kabel do pomiaru impedancji i parametrow T-S. Ucz sie mierzyc glosniki i symulowac ich zachowanie w dowolnej obudowie. Akustyka to juz nie jest szamanizm z polowy XX wieku, tylko matematyka i jej wzory, ktore daja Ci bardzo duza dokladnosc w przewidywaniu dzialania danego rozwiazania.

    Poniewaz jest to temat o TL, to powtorze, ze wiekszosc starych zalecen co do budowy TL czesto mija sie z prawda. Najlepsze zrodlo informacji o zasadzie dzialania i projektowaniu TL (i nie tylko TL ) to http://quarter-wave.com/

    Nawet Kisiel w swoich opracowaniach na temat TL opieral sie bardziej na archaicznych wydumkach niz prawdziwej symulacji, no moze poza ostatnimi opracowaniami w znanym juz temacie "W glosnikowym zywiole". Swoja droga wlasnie to opracowanie polecilbym Ci na poczatek, zamiast tracic czas na struganie bezsensownych projektow.

    Zostaw komentarz:


  • Mario_Gdynia
    replied
    Hey, dziękuje za dywagacje i rozwiniętą rozmowę na temat mojego projektu. Nie idę w zaparte, jak wspomniałem na początku - jest to kolumna doświadczalna, nigdy nie zbudowałem TL-ki , jedynie słuchałem paru konstrukcji, lecz na mniejszych i bardziej audiofiliskich przetwornikach. Lubię i mam możliwości , łącznie z czasem, aby budować kolumny, odsłuchiwać je osobiście w różnych możliwych kombinacjach i to najlepiej na tym samym przetworniku,aby zobaczyć, gdzie sprawdzi się najlepiej. Zanim zbudowałem TL, owy głośnik miał zbudowane trzy różne obudowy, w każdej zagrał inaczej. W Labiryntowej uzyskałem słyszalne bardziej niższe pasmo, przy zachowaniu dobrego imulsu. Co zrobiłem dodatkowo, przez ostanie dni, to dodałem do wygłuszenia (gąbka) dodatkowo watoliny sztucznej i całkowicie wypełniłem tunel za głośnikiem, aż do połowy kolumny. Różnica jest słyszalna, mianowicie: jest ciszej, dźwięk dostał spójności, zapewne przez dołożenie wygłuszenia zwolniłem przepływ powietrza, więc i uległa zmianie częstotliwość rezonansowa, barwa dzwięku nabrała szlachetności, wyklarowało się kopnięcie basem, inny jest pomruk niższych rejestrów. Nie koniecznie mi to odpowiada, gdyż wydaje się,że strojenie poszło niżej. A mój obecny wzmacniacz lampowy raczej do HI-END-u się nie kwalifikuje ,ani pomieszczenie odsłuchowe. Jak i same głośniki. Musiałbym teraz skrócić tunel i właśnie jest to tak określana w necie inżynieria strojenia owych TL-ek. Czas, chęci. Postaram się na dniach przebudować kolumnę. Dodatkowo intryguje mnie jeszcze jeden model kolumny do zbudowania, mianowicie Tubowa, tej konstrukcji również nigdy w życiu nie poczyniłem. Spotkałem dwie różne konstrukcje:
    -konstrukcja zbliżona jakby do TL- lecz z rozszerzającym się kanałem,wylot tuby to prawie 2xSd powierzchni głośnika, stosowana min. w kolumnach Tanoy'a , oraz jako Scoper
    -konstrukcja zwykłej kolumny, z przestrzenią dla głośnika, z dobudowanym tunelem tubowym, konstrukcja opisywania była w Elektronice Praktycznej, projekt chyba Pana Kisiela, na min. GDN30/80
    Chcę zbudować ową kolumnę Tubową, aby spróbać odsłuchu takowej konstrukcji i porównać do pozostałych. Może ktoś podpowie mi, jak wygląda kwestia obliczenia FS takowych kolumn w przypadku pierwszych zauważyłem,że liczy się podobnie długość tunelu, lecz w drugim przypadku dawany jest krótszy tunel
    Last edited by Mario_Gdynia; 13.06.2017, 06:41.

    Zostaw komentarz:


  • kokoelloko
    replied
    Nie na temat...
    "i nie ma sensu obrażać kolegi porównywaniem do choroby alkoholowej jak i kazdej innej" nie była to obraza tylko metaforyczne porównanie zwracające się do oporności co do zmiany punktu widzenia w.wyż.wym temacie

    Zostaw komentarz:


  • Pogromca mitow
    replied
    Dokladnosc symulacji leonarda jest dobra, ale dla pustych tuneli. Z wytlumieniem taka sobie. Natomiast arkusze MJK sa bardzo dokladne i jesli wprowadzi sie do nich zmierzone parametry glosnika, to symulacja bedzie zgodna z pomiarem. Horn resp rowniez jest calkiem spoko. Warunkiem jest stosowanie takiego wylumienia, jakie jest w symulatorze.

    Zostaw komentarz:


  • slawek.xm
    replied
    Zamieszczone przez kokoelloko Zobacz posta
    http://leonardaudio.co.uk
    PS program jest po angielsku ale stosunkowo prosty i intuicyjny
    Pierwsza sprawa to aby symulować tl nalezy znać parametr T-s głosnika ,a w Przypadku Marcina glośnika powinien on najpierw pomierzyc jego parametry i porady należałoby rozpocząć od własnie takiej.

    Druga sparwa to żdna z kilku TL , które zbudowałem nie pokrywała się z symulacją i więcej wnosi robienie doswiadczeń z gotowa konstrukcją niż symulowanie pieknych przebiegów na komputerze

    Trzecia sprawa to taka ,że punkt strojenia TL zalezny od długości tunelu i rodzaju wytłumienia jest duzo ważniejszy niz same parametry T-S głośnika i najwięcej wiadomości odnosnie pików i dołków rezonansowych można sobie obliczyć po pomiarze impedancji TL i dla kogoś kto zaczyna tę zabawę proponowałbym zainstalowanie limpa z pakietu "Arta" zrobienie podstawowego zestawu kabli do pomiaru impedancji i zrobienie tego pomiaru bez wygłuszenia i z roznymi materiałami
    tłumiacymi , wtedy widac jak zmienia się punkt strojenia i na impedancji widac jak na dłoni , w których miejscach sa rezonanse i czy pod wpływem tłumienia piki na impedancji znacząco obniżają się
    Nastepnym krokiem jest kupienie mikrofonu i wykonywanie pomiarów konstrukcji by wrażenia słuchowe skonfrontować z pomiarem wykonywanych konstrukcji

    i nie ma sensu obrażać kolegi porównywaniem do choroby alkoholowej jak i kazdej innej:)
    Last edited by slawek.xm; 12.06.2017, 14:15.

    Zostaw komentarz:


  • kokoelloko
    replied
    http://leonardaudio.co.uk
    PS program jest po angielsku ale stosunkowo prosty i intuicyjny
    Last edited by kokoelloko; 11.06.2017, 19:54.

    Zostaw komentarz:

Czaruję...
X