Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Czy rysunek nie jest do góry nogami ?

    Skomentuj


      Zamieszczone przez fakamada Zobacz posta
      Czy rysunek nie jest do góry nogami ?
      Obawiam się, że właśnie może nie być... tomek2209, takie ustawienie głośników raczej nie jest poprawne - dąży się do tego, aby głośnik odtwarzający najwyższe pasma był umieszczony na wysokości Twojej głowy w momencie odsłuchu - czyli w uproszczeniu odwrotnie niż przyjąłeś.

      tomek2209, chwalę to, że chcesz wykonać kolumny wg czegoś w rodzaju własnej koncepcji... ale... o tym poniżej.

      1. Jeśli głośniki będą zaaplikowane tak, jak na Twoim ostatnim rysunku (oby nie były) i wykonasz osobną komorę dla GDM'a (a jest ona konieczna, bo głośnik ma otwarty kosz) to tak, zaburzy to pracę głośnika niskotonowego... To znaczy może nie tyle zaburzy, co zmieni, i nie pracę głośnika, a całego układu. Jeśli w pokazanym przez siebie przekroju tunelu dołożysz komorę dla średniaka, to stworzy się mocne przewężenie tunelu, w konsekwencji którego prawdopodobnie powstanie osobna komora dla głośnika niskotonowego. (poprzez mocne zweżenie przekroju tunelu tuż za tymże głośnikiem). Oczywiście nie jest to błąd i ma to swoje konkretne, niekoniecznie złe konsekwencje - ale pod warunkiem, że jest wykonane świadomie. A tej świadomości działania Tobie właśnie brakuje.

      2. Szacuję, że coś pomiędzy dwa, a pięć litrów (ale zapewne bliżej tej dolnej granicy).

      3. Akurat w tym konkretnym przypadku lepiej byłoby zastosować głośnik średniotonowy z zamkniętym koszem. Nie musisz wtedy stosować dodatkowej komory dla niego, a co za tym idzie unikasz problemów, o których wspomniałem w punkcie pierwszym.

      4. Tak, miejsce wylotu tunelu ma wpływ na pracę kolumny. Głównie ma to związek z docelową lokalizacją kolumn - np zastosowanie wylotu gdzieś na tylnej ściance i równoczesne ich (kolumn) ustawienie w kącie Twojego pokoju może być problematyczne. Dodatkowo dochodzi jeszcze kwestia kierunkowości promieniowania wylotu tunelu - ale ja nie znam zbyt dobrze tematu - zapewne kolega PM lub Comandante wiedzą coś więcej na ten temat i może coś konkretniejszego odpowiedzą.


      A tak poza Twoimi pytaniami... Pomimo iż pochwalam Twoje podejście, to jednak obawiam się, że porywasz się z motyką na słońce. Owszem, linia transmisyjna, przynajmniej w mojej opinii, niesie ze sobą sporo korzyści, ale równocześnie wymaga od konstruktora sporej wiedzy i pracy. Jeśli chodzi o pracę to zakładam, że możesz sprostać. W przypadku wiedzy nie jestem już takim optymistą. Dodatkowo obudowa ta (TL'ka) jest na tyle skomplikowana, że nasze (głównie kolegów powyżej) podpowiedzi są tylko wstępnymi wytycznymi, a poprawne jej zaprojektowanie wiąże się z inwestycją w sporą dawkę pracy i zdobycia doświadczenia. Idąc tym tropem wydaje mi się, że w Twoim przypadku lepszym wyjściem będzie standardowa obudowa BR, która wcale nie musi zagrać gorzej - a do tego będzie dla Ciebie łatwiejsza i, nie oszukujmy się, tańsza w wykonaniu. Podejrzewam, że sama zwrotka może się okazać problemem - po co sobie sprawę jeszcze bardziej komplikować (a po Twoich postach widać, że raczej słabo kojarzysz temat linii transmisyjnej).

      Skomentuj


        Nie wiem czy by mi sie chcialo robic TL do tego glosnika. Mysle, ze gdyby zrobic naprawde solidnie wykonana skrzynie BR, to mozna by wykorzystac optimum tego woofera. Dla glosnika sredniotonowego warto zastosowac obudowe stratna ( lepszy przebieg impedancji ).
        Generalnie trudny projekt, jesli to ma byc wycisniecie z tych glosnikow najlepszej jakosci, nie wiem czy sobie poradzisz, bo robic cos tylko troche lepszego Altusa chyba nie ma sensu.

        Skomentuj


          Rysunek nie był do góry nogami poprostu widziałem gdzieś projekt takiej kolumny z dokładnie tak ustawionymi głośnikami. Dabyl nie pomyliłeś się z pracą zawsze sobie radzę i mam do tego sprzęt jaki tylko potrzeba, z wiedzą troszkę gorzej, to moja pierwsza konstrukcja TL, chcę się przekonać czy rzeczywiście to prawda co mówią o tych obudowach, a nawet jeśli projekt się nie uda to trudno.

          Nie ważne jakie pomysły miałem wcześniej ale w końcu wymyśliłem ostateczny plan obudowy, pewnie znów coś jest nie tak, ale jakoś zagra :lol: Syk będzie na wysokości około 1 m GDM pod nim, myślę że głębokość obudowy nie powinna przekroczyć 50cm, wysokość ok 140cm. Jutro sobie rozrysuje wszystko na kartonie i wymierzę.:glare:

          Dziękuję wszystkim za podpowiedzi.:thumbsup:
          Last edited by tomek2209; 04.06.2012, 02:42.

          Skomentuj


            Z niepokojem przeczytałem artykuł o nowej serii PMC Twenty.24 (jak będę miał dostęp do art, to wrzucę skan).
            Niedostatek w szybkości, nie radzą sobie z dynamiczną sceną, preferują raczej nie nakładające się partie muzyczne (klasyka, jazz), głośnik średnio-nisko tonowy nie nadąża oddawać pełnej sceny przy bogatej i szybkiej scenie.

            Dlatego kieruję pytanie do znawców konstrukcji TL, czy opisane w artykule niedoskonałości, a mianowicie brak szybkości i precyzji brzmienia, co wpływa na transjenty, to efekt:
            a/ konstrukcji TL (ten typ tak ma)
            b/ błędnego wytłumienia (za mało)
            c/ samego przetwornika

            Bo śledząc cały ten wątek o wadach i zaletach TL, jakoś jednoznacznie nie potrafię sobie odpowiedzieć na pytanie, czy TL na AWX, jest odpowiednią konstrukcją do dynamicznej muzyki, typu reggae, dancehall, indie rock, hip hop .. Basu nie zabraknie, ale co z precyzją?

            Czy konstrukcja (PMC) za 15K nie powinna być wolna od takich wad?

            Skomentuj


              Zamieszczone przez Alchemiq Zobacz posta
              Z niepokojem przeczytałem artykuł o nowej serii PMC Twenty.24 (jak będę miał dostęp do art, to wrzucę skan).
              Prosimy o skan jesli bedzie taka mozliwosc :)

              Zamieszczone przez Alchemiq Zobacz posta
              Niedostatek w szybkości, nie radzą sobie z dynamiczną sceną, preferują raczej nie nakładające się partie muzyczne (klasyka, jazz), głośnik średnio-nisko tonowy nie nadąża oddawać pełnej sceny przy bogatej i szybkiej scenie.
              Trudno cos tu napisac, tych kolumn nie widzialem nawet na oczy, a co dopiero je sluchac :) Nawet recenzji jest tyle co kot naplakal.

              Zamieszczone przez Alchemiq Zobacz posta
              Dlatego kieruję pytanie do znawców konstrukcji TL, czy opisane w artykule niedoskonałości, a mianowicie brak szybkości i precyzji brzmienia, co wpływa na transjenty, to efekt:
              a/ konstrukcji TL (ten typ tak ma)
              Nie sadze, ze to wina jakis ulomnosci samego rozwiazania TL
              Zamieszczone przez Alchemiq Zobacz posta
              b/ błędnego wytłumienia (za mało)
              Mozliwe, ale licha szybkosc to raczej wina przetlumienia, szczegolnie przy malych glosnikach.

              Zamieszczone przez Alchemiq Zobacz posta
              c/ samego przetwornika
              Bardzo mozliwe.

              Zamieszczone przez Alchemiq Zobacz posta
              Bo śledząc cały ten wątek o wadach i zaletach TL, jakoś jednoznacznie nie potrafię sobie odpowiedzieć na pytanie, czy TL na AWX, jest odpowiednią konstrukcją do dynamicznej muzyki, typu reggae, dancehall, indie rock, hip hop .. Basu nie zabraknie, ale co z precyzją?
              Odpowiedz brzmi NIE. AWX w zadnej obudowie nie nadaje sie do muzyki jaka wymieniles. Dlaczego? Bo to maly glosnik. Konstrukcje na tak nie wielkich glosnikach maja za cel plumkac za uchem, a nie odgrywac tak dynamiczne partie w muzyce jaka wymieniles. Moje zdanie jest takie, ze prawdziwy glosnik niskotonowy zaczyna sie od 25-30cm, mniejsze to tylko mieszaja powietrze i nic z tego wlasciwie nie wychodzi. Jest to moje prywatne zdanie i nikt nie musi sie z nim zgadzac...
              ..
              Zamieszczone przez Alchemiq Zobacz posta
              Czy konstrukcja (PMC) za 15K nie powinna być wolna od takich wad?
              Kolumny PMC sa ogolnie bardzo drogie. Wynikac to moze z kilku powodow:
              - reczna produkcja w UK
              - kosztowna w projektowaniu obudowa ATL
              - parowanie glosnikow z wysoka precyzja.
              - magia marki, poparta udanymi i znanymi konstrukcjami studyjnymi

              Wg mnie glosniki w serii Twenty sa glosnikami niskiej klasy, midbasy to modyfikowane, tanie Vify i ceny gotowych kolumn sa jednak nieco przesadzone.

              Skomentuj


                Całkowita zgoda i konsensus. Małe może może ładnie, lecz może mało, większe może więcej. Linia transmisyjna służy każdemu rozmiarowi głośnika, lecz niekoniecznie każdemu rodzajowi głośnika, zdarzają się też bardziej udane linie i mniej udane linie. Jak na konstrukcję dwudrożną mającą w zamyśle pokrywać pełne pasmo cena okrutnie wysoka, no chyba że funkcją tego modelu jest kojarzyć się z wysoką ceną właśnie i tym właśnie skojarzeniem cieszyć użytkownika, choćby i w istocie grało na nienajwyższym poziomie.

                Skomentuj


                  załączam art.
                  Nie wiem, czy jest oki - dajcie znać, jak wstawić inaczej.

                  Skomentuj


                    Invalid Załącznik specified. If you followed a valid link, please notify the administrator

                    Wrzuć na jakiś serwer i podlinkuj
                    marcinsywala.pl
                    Cambridge Audio Stream Magic 6 | Power Amplifier Class D Hypex 2x Ncore NC2k | T29MF001 + MW16P-4 + 2xTIW 200 XS

                    Skomentuj




                      Skomentuj


                        PMC jest na rynku synonimem kolumn z linia transmisyjna, ale jest jeszcze inny specjalista na tym polu, majacy nawet wieksze doswiadczenie od PMC. Chodzi oczywiscie o niemiecka firme T+A, ktora do dzis stosuje TL. Co ciekawe ich konstrukcje sa tez dosc niekonwencjonalnie robione jesli patrzec na dawne wzory budowy TL. Firma chetnie stosuje dlugie tunele, lecz wytlumienie w nich jest bardzo skromne. Do tego pomiary glosnikow pokazuja, ze mimo sporych rozmiarow wcale nie zapedzaja sie w niski bas, wrecz przeciwnie, jest on stosunkowo krotki, ale niezwykle precyzyjny, dynamiczny.
                        Ciezko znalesc testy kolumn tej marki w krajowej prasie, ale czasami bywaja, jedna mozna poczytac na audio.com.pl
                        http://audio.com.pl/testy/t+a-criterion-ts300:1

                        Przecztajcie rowniez recenzje mniejszego modelu TS 350
                        http://www.avhub.com.au/images/stori...16203385270000
                        Poza ciekawymi informacjami o samej TL, znajduja sie rowniez pomiary, ktore pewnie zaskocza osoby bardziej zaawansowane w tym temacie. Podpowiem, ze mimo duzych wymiarow kolumna jest strojona bardzo wysoko, a pomiar promieniowania portu pokazuje caly szereg harmonicznych. Troche tak jakby konstruktor zupelnie o nich nie wiedzial. Mimo to konstrukcja zapewnia audiofilski dzwiek w swojej cenie.

                        Skomentuj


                          hej. T+A sa typowym labiryntem, prawie bez wytłumienia. Mało informacji jest na ten temat. Może tunel ma wiele przebiegów które produkują więcej słabszych rezonansów?
                          Typowym tl były Quadrale linia 2,8 metra tłumiona wełna owcząi zsięg do około 30 hz.
                          Cecha takiej tl, to mniej 'buczenia'.

                          Skomentuj


                            T+A w swoich prospektach chetnie dziela sie swoja technologia TL. Mozna tam znalesc od typowych tunelow do takich, ktore sa skrzyzowaniem TL z BR. Jednak wiekszosc ma dluzsze tunele ale nieduza iloscia tlumienia. Stosuja tez bardzo nietuzinkowe materialy tlumiace, jak np wlokno weglowe
                            http://www.taelektroakustik.de/filea...her/TCD_DE.PDF
                            http://www.taelektroakustik.de/filea..._800_DE_UK.pdf
                            http://www.avhub.com.au/images/stori...53335046070000
                            http://www.taelektroakustik.de/filea..._008_DE_UK.pdf

                            Skomentuj


                              Cześć!
                              Jak w AkAbak-u symuluje się wygłuszenie? Gdzieś mi dzwoni, że się da, ale nie mogę nic na ten temat znaleźć a obsługa tego kombajnu jakaś mało intuicyjna jest.
                              :huh:

                              Skomentuj


                                Siema.

                                Tlumienie w Akabak to nie taka prosta sprawa. Najpierw pytanie jaki masz skrypt? Sam go napisales czy pobrales z jakiejs strony?
                                Piszac w skrocie uzywa sie parametru Viscosity - Visc, problem polega na tym, ze mozna go uzywac tylko przy modelowaniu Duct'ow. Nie da sie zastosowac parametry Visc= przy symulowaniu horna, dziala tylko z prosta rura.
                                Sa tez parametry AcouMass i AcouCompliance ale z tego nie korzystalem. Cos tam sie niby da wyczarowac.

                                Generalnie jesli chodzi o symulacje wytlumienia TL, to lepiej uzyc arkuszy kalkulacyjnych MJK.

                                Skomentuj


                                  Skrypt to eksport z Hornrespa. Próbowałem sam układać, ale jakieś przyciężkawy ten temat jest. Tak w ogóle to o wiele za krótko jeszcze nad tym siedziałem.

                                  "Visc" - nawet mi się z watą wiskozową kojarzyło Będę próbował.

                                  Dalej chodzi mi po głowie ten zestaw na strych do klasyki i jazzu - duża powierzchnia membran, efektywność. Sw-stx-15-3-800-8-f-a-mc w Tl-ce, jakaś szerokopasmówka z SPL pow. 95 dB i w zależności od tego, co wyjdzie jeszcze coś na górę. Na razie błądzę, ale myślisz, że to dobry kierunek ?

                                  Skomentuj


                                    Z rezonansami najlatwiej jest walczyc w konstrukcjach trojdroznych, ale obudowa TL dla 15 cali bedzie ogromna. Oczywiscie mozna to zrobic, ale jesli nie posiadasz doswiadczenia, to bedzie bardzo trudne zadanie, rowniez stolarsko.

                                    Generalnie to nie jest proste zrobic duza TL z duza efektywnoscia. Nie da sie zrobic niskiego basu z duza efektywnoscia w stosunkowo nieduzej obudowie. Im bardziej odnosimy efektywnosc, tym mniej niskiego basu dostaniemy.
                                    Osobiscie uwazam, ze warto isc w wysokie efektywnosci, woofery 12-15 cali, nawet w BR, a do tego dobra tuba na gore.

                                    Zamieszczone przez mnietek Zobacz posta
                                    Skrypt to eksport z Hornrespa.
                                    Zrob w Hornresp symulacje tunelu o stalym przekroju na calej dlugosci i exportuj do Akabak. Zobaczysz, ze skrypt bedzie nieco inny, program zamiast waveguide uzyje ductow i pojawi sie parametr Visc. Wtedy mozesz sprawdzic jak dziala symulacja tlumienia.

                                    Skomentuj


                                      Viscosity to nie wata wiskozowa a raczej gęstość.. np. farby czy lakieru..

                                      Skomentuj


                                        Raczej lepkość.

                                        Wysyłane z mojego GT-N7000 za pomocą Tapatalk 2

                                        Skomentuj


                                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                          Zrob w Hornresp symulacje tunelu o stalym przekroju na calej dlugosci i exportuj do Akabak. Zobaczysz, ze skrypt bedzie nieco inny, program zamiast waveguide uzyje ductow i pojawi sie parametr Visc.
                                          Tak, już to przerobiłem. Daje to pewne pojęcie o tym jak działa wytłumienie i widać, że raczej nie załatwia sprawy. Jest najwyraźniej tak jak piszesz powyżej o zasadności stosowania układów 3way i niskiego cięcia, o ile dobrze zrozumiałem tę myśl.
                                          Tak skonstruowane są ćwierćfalowe linie bez tłumienia np. sub Visatona.


                                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                          Generalnie to nie jest proste zrobic duza TL z duza efektywnoscia. Nie da sie zrobic niskiego basu z duza efektywnoscia w stosunkowo nieduzej obudowie. Im bardziej odnosimy efektywnosc, tym mniej niskiego basu dostaniemy.
                                          Buda, którą policzyłem (sam bas) ma prawie 250 litrów. Nie przeraża mnie to jakoś szczególnie. W tym pomieszczeneiu nawet całkiem dobrze może wyglądać. Symulacja też wygląda obiecująco.

                                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                          Osobiscie uwazam, ze warto isc w wysokie efektywnosci, woofery 12-15 cali, nawet w BR, a do tego dobra tuba na gore.
                                          Czyli kierunek jest dobry :)

                                          Jakie trudności masz na myśli ?

                                          Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
                                          Raczej lepkość.
                                          Dokładnie tak, chodzi o lepkość. Parametr istotny w przypadku farb, smarów, olejów... klejów np. skórnego, którym starzy majstrowie kleili fornir. "Klej Topaz perełka lepkość 4.08E" tak jest napisane na etykiecie.
                                          :)

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...