Ale to przeciez bedzie zupelnie inna kolumna, niewiele bedzie miala wspolnego z oryginalem. Nawet na oczy nie widzialem tych Tweenty, a co dopiero ocenic jak graja. Jakis tam projekt zawsze mozna sprobowac zrobic, ale raczej nie na awx.
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki
Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
-
Ja nie znam zadnego gotowego projektu monitora TL, a juz z wyjsciem na przedniej scance to w ogole abstrakcja :) Generalnie duzo pracy, czasu, pomiarow...
PMC to w ogole mnie dziwi troche, bo nie widac u nich jakiejs konsekwencji w stosowaniu okreslonych tuneli. Chociaz moze to i dobrze, elastyczni sa.
Mam gdzies test z pomiarami tego Tweenty.
Skomentuj
-
IMO robienie TL na 1/8 fali ma tkai sam sens jak robienie 1/8 falowych anten. Jakis tam zasięg będzie..
Dlatego pytam o to, bo interesuje mnie zbudowanie czegoś na kształt kolumny Onkyo Scepter 3001. A przy moim głośniku, tunel będzie sobie trochę liczył.
Skomentuj
-
Spójrz tutaj: http://diyaudio.pl/showthread.php/21...la-diyaudio-pl
Zobacz jaką długość ma tunel, dalej w wątku jest pomiar impedancji bez zwrotnicy, zobacz gdzie wypada strojenie tunelu.
I teraz pomyśl jak to możliwe :) A tunel jak najbardziej jest ćwierćfalowy.Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba
Skomentuj
-
Ja bym powiedzial, ze w studio 4 to jest akurat dlugi tunel.
http://audio-database.com/ONKYO/spea...ter3001-e.html ladne ale kupa roboty.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postahttp://audio-database.com/ONKYO/spea...ter3001-e.html ladne ale kupa roboty.
I teraz mam pytanie: czy wylot powinien mieć 2SD w tym przypadku? I jakie są minusy takiego rozwiązania?
Skomentuj
-
To ONKYO Scepter 3001 to piękny mebelek i pewno gra wyśmienicie.
Ale to nie jest linia transmisyjna.
To jest tapped horn, takie pokrewne linii transmisyjnej.
---------- Post dodany o 17:18 ---------- Poprzedni post o 17:16 ----------
Marian: ten wylot musi być większy niż początek, bo to horn. Jest i tak skromny całkiem.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Comandante W Zobacz postaAle to nie jest linia transmisyjna.
To jest tapped horn
Zamieszczone przez Comandante W Zobacz postaMarian: ten wylot musi być większy niż początek, bo to horn
Chodzi o to miejsce na rysunku zaznaczone na czerwono:Załączone pliki
Skomentuj
-
Jeżeli ku wylotowi ma iść zwężenie, jak to bywa w linii transmisyjnej, to dwa Sd na wylocie niekoniecznie, bo wlot w takim razie byłby równy lub jeszcze większy, plus długość tunelu dałoby to obudowę rozmiaru stodoły. Trzebaby trochę porównać wyników symulacji pod hornrespem, by dobrać do określonego głośnika odpowiednią dla niego długość tunelu i stosunki Sd.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Comandante W Zobacz postaJeżeli ku wylotowi ma iść zwężenie, jak to bywa w linii transmisyjnej, to dwa Sd na wylocie niekoniecznie, bo wlot w takim razie byłby równy lub jeszcze większy, plus długość tunelu dałoby to obudowę rozmiaru stodoły.
To może wkleję inny rysunek.
Chodzi mi o to, czy w sytuacji jak na rysunku, trzeba dać wartość 2SD, aby "fala dźwiękowa" z głośnika + z linii mogła swobodnie przepłynąć przez wylot zaznaczony na czerwono, w momencie gdy nie ma zwarcia akustycznego a głośnik i wylot linii są w fazie.Załączone pliki
Skomentuj
-
Idea łącznego wylotu jest dla Tapped Horn założeniem i warunkiem wyjściowym: linia transmisyjna jest tu tylko szczególnym przypadkiem. Zwężający się, prosty czy rozszerzający się bieg tunelu zasady działania nie zmienia, jedynie wpływa na efekt pracy całości.
---------- Post dodany o 08:53 ---------- Poprzedni post o 08:50 ----------
Wyspecjalizowanym softem do obliczania TH jest hornresp. Sporo tego ludzie budują i chwalą, choć dla większych głośników wychodzą spore obudowy, patrz projekty na diyaudio.com (bo jednak horn to horn...).
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz postaO ile mi wiadomo prędkość dźwięku jest niezależna od jego częstotliwosci, więc niski bas będzie tak samo szybki jak wysoki bas a nawet tak samo szybki jak średnie czy wysokie tony :flapper:
Prędkość fali w tym zjawisku to raczej dowód na to, że impuls w basach nie ma znaczenia, bo jest nad wyraz duża w stosunku do częstotliwości przenoszonej.
Zupełnie swoją drogą, odróżnisz sinusoidę 30 Hz od drugiej lekko zniekształconej? Wątpliwe. Wątpliwy tez jest efekt "szybkosci" basu, za to bardzo prawdopodobny jest efekt poduszki tłumiącej bas (wygaszajacej) zbyt szybko co na sluchaczu robi wrażenie szybkiego basu. I odwrotnie - brak tej poduszki robi wrażenie buczenia.
A wkładał ktoś z was kiedyś głowę do "korka"? (perkusja) Gwarantuję że będzie buczenie o ile uszy wytrzymają.
No chyba, że jestem laikiem i nie rozumiem zjawiska to proszę o jasne zdefiniowanie co to jest "szybki bas".
Skomentuj
-
Zamieszczone przez marian Zobacz postaNie do końca mi o to chodziło.
To może wkleję inny rysunek.
Chodzi mi o to, czy w sytuacji jak na rysunku, trzeba dać wartość 2SD, aby "fala dźwiękowa" z głośnika + z linii mogła swobodnie przepłynąć przez wylot zaznaczony na czerwono, w momencie gdy nie ma zwarcia akustycznego a głośnik i wylot linii są w fazie.
linia wylot2.JPG
Zwężenie tunelu na wylocie ma spowodować również zwiększenie prędkości fali.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez krzych.s Zobacz postaNo chyba, że jestem laikiem i nie rozumiem zjawiska to proszę o jasne zdefiniowanie co to jest "szybki bas".
Skomentuj
Skomentuj