Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Obudowa z otworem stratnym, Variovent, Aperiodic Vent.

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
    To musiałbyś mi dokładniej objaśnić. Moja wiedza jeśli chodzi o interpretację charakterystyki impedancji dla średnich i wysokich tonów jest dość płytka.
    Raz już tłumaczyłem jak należy interpretować impedancje pod kątem czysto fizycznym, skąd się biorą takie a nie inne przebiegi.
    http://diyaudio.pl/showthread.php/18...ght=impedancja

    Moim zdaniem zamiast się kłócić co się komu wydaje i co uważa najprościej będzie zrobić pomiar impedancji i impulse response dla OZ i takiego samego Varioventa. Ktoś ma taką możliwość? :)

    Skomentuj


      Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
      Jak widać nie trzeba do tego stosować TL'ek bo to będzie przesrost formy nad treścią.
      Tylko dlaczego tego nie robić. W podanym przez mnie przykładzie Troels zrobił to bezboleście - bez przerostu formy. Nierównoległe ścianki są bardzo OK, jednak połączenie ich z mocno otwartą obudową powinno dać jeszcze mniej modów obudowy.

      Skomentuj


        Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
        Jak zrobisz 10 cm linie to oczywiste jest ze będzie działać w pasmie kilku kHz. Ale jak zrobisz 1 metrową i dobrze wytłumioną to też? Czy moze zastosujesz linie od tweetera do średniotonówki? Weź się zastanów jakie ty herezje czasem wypisujesz.
        Ja juz robilem linie transmisyjna dla tweetera i zmartwie Cie, bo tak przerobiony tweeter pracowal znacznie znacznie lepiej niz oryginal. Nie od dzis z reszta przerabia sie tweetery, powiekszajac komory rezonansowe czy dorabiajac tunele linii. Po co Tunel? Wlasnie po to o czym pisze Fakamada, zeby pozbyc sie odbic obudowy. Kopulka promieniuje bezposrednio w przestrzen z gestym tlumieniem, a nie w metalowy nabiegunnik z kawalkiem sprasowanego filcu. No ale to przeciez nie ma znaczenia nie?

        Skomentuj


          Intuicyjnie zgodzę się z mbar i Yoshi ale spytam jeszcze misimora :)

          Skomentuj






            Wbrew pozorom wcale nie jest latwo wytlumic to co idze z tylnej czesci kopulki. Wiec teraz prosze pomyslec co sie dzieje gdy ta energia odbija sie od nabiegunnika i powraca na membrane.

            Skomentuj


              Pogromca o czym ty w ogóle piszesz? Wyskakujesz ni z gruchy ni z pietruchy z jakimś tweeterem w TL. A co to ma do rzeczy? Przecież dyskusja jest na temat wpływu na średnie tony w głośniku sredniotonowym.
              Powtórze jeszcze raz, moim zdaniem jak i chyba mbar'a również, wpływ obudowy TL/BR/variovent i cholera wie jakiej jeszcze skończy się na kilkuset Hz a dalej na średnich tonach będzie pracować jak OZ.

              Co ma do tego TL w tweeterze, firma B&W i owa domniemana masowa "fala przeróbek" tweeterów na TL'ki ? Bo pasuje do twojej idei?

              Skomentuj


                No to jest 4:1 :)

                Skomentuj


                  Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                  No to jest 4:1
                  misimor tez mowi, że to bzdura ?

                  Skomentuj


                    Panowie zamiast się licytować jak przekupy to ktoś kto ma działającego Varioventa albo TLke niech pomierzy jak jest w rzeczywistości, wyjdzie szydło z worka. Btw. parę set herców to już jest średnica :) Dla przykładu Sopran C1 ma f podstawową 261hz, a wszystkie od Altu w dół nie przekraczają 500hz.

                    Skomentuj


                      Zamieszczone przez Shiver Zobacz posta
                      Panowie zamiast się licytować jak przekupy to ktoś kto ma działającego Varioventa albo TLke niech pomierzy jak jest w rzeczywistości, wyjdzie szydło z worka. Btw. parę set herców to już jest średnica Dla przykładu Sopran C1 ma f podstawową 261hz, a wszystkie od Altu w dół nie przekraczają 500hz

                      Tu nie ma co mierzyć bo to niczego nie wykarze, a raczej wykarze, że to była strata czasu bo ch-ki są identyczne .

                      Skomentuj


                        Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                        Pogromca o czym ty w ogóle piszesz? Wyskakujesz ni z gruchy ni z pietruchy z jakimś tweeterem w TL. A co to ma do rzeczy? Przecież dyskusja jest na temat wpływu na średnie tony w głośniku sredniotonowym.
                        .
                        Wlasnie o tym, ze odpowiednio zaprojektowana obudowa stratna, dziala tak jak przetlumiony tunel linii transmisyjnej, czyli tak jak w slimakach B&W a jak moze pamietasz to ta firma stosuje takie rozwiazanie nie tylko dla tweeterow ale i glosnikow sredniotonowych. Oni poszli jeszcze dalej, bo ksztalt obudowy jeszcze bardziej wytraca fale odbite, ktore nie trafiaja ponownie na membrane glosnika.
                        Wyslij wiec szare komorki zanim zaczniesz krytykowac wszystko co napisze.

                        Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                        Powtórze jeszcze raz, moim zdaniem jak i chyba mbar'a również, wpływ obudowy TL/BR/variovent i cholera wie jakiej jeszcze skończy się na kilkuset Hz a dalej na średnich tonach będzie pracować jak OZ.
                        A ja Ci powtarzam jeszcze raz: Jestes w bledzie.

                        Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                        Co ma do tego TL w tweeterze, firma B&W i owa domniemana masowa "fala przeróbek" tweeterów na TL'ki ? Bo pasuje do twojej idei?
                        Powiem Ci co ma, ma to ze siejesz jako moderator informacje, jakie sa nieprawdziwe. http://www.youtube.com/watch?v=eoneiNIfYBY badz tak laskaw znalesc w sobie troche pokory i douczyc sie o paru istotnych kwestiach.

                        Na koniec pytanie do specjalistow. Ile glosnikow wysokotonowych Scan Speak sprzedalby gdyby za tweeterem znajdowala sie rura dlugosci kilkidziesieciu cm? I jak wmowic odbiorca aby sprobowali wpakowac to w typowy monitor?

                        To sa zastosowania bezkompromisowe, a jak komus pasuje to co jest to ok, nic mi do tego.

                        Skomentuj


                          Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                          misimor tez mowi, że to bzdura ?

                          raven1985 napisał:
                          Misimorze drogi co o tym sądzisz :
                          Troels powiedział: I made it because the mid shouldn't be in a closed box. I don't dig closed boxes for larger midrange drivers! It kills the midrange.
                          Dla mnie audiofilskie pitolenie.
                          misimor napisał:
                          Też myślę że to w znacznej mierze BS. Można oczywiście doszukiwać się zalet np. w postaci odprowadzania ciepła z komory średniaka przez taką wentylację.


                          ---------- Post dodany o 16:11 ---------- Poprzedni post o 16:09 ----------

                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                          Na koniec pytanie do specjalistow.
                          A ile Natilusów b&W za pierdylion sprzedała by bez tego pitolenia ?

                          Skomentuj


                            Pozwólcie, że się powtórzę. W zakresie typowo średniotonowym NIE CHODZI o poduszkę powietrzną lub jej brak w obudowie zamkniętej, tylko o ODBICIA POWRACAJĄCE NA MEMBRANĘ i na tej właśnie kwestii należy się skupić. Jak pozbyć się tych odbić i jak je zmierzyć.

                            Skomentuj


                              Zamieszczone przez raven1985 Zobacz posta
                              A ile Natilusów b&W za pierdylion sprzedała by bez tego pitolenia ?
                              Widocznie nie sprzedalaby tyle gdyby nie wygladaly tak jak wygladaja. Poza tym wszystkie kolumny tej marki od sredniej polki w gore maja rozwiazania z topowego Nautilusa.

                              Zamieszczone przez fakamada Zobacz posta
                              Pozwólcie, że się powtórzę. W zakresie typowo średniotonowym NIE CHODZI o poduszkę powietrzną lub jej brak w obudowie zamkniętej, tylko o ODBICIA POWRACAJĄCE NA MEMBRANĘ i na tej właśnie kwestii należy się skupić. Jak pozbyć się tych odbić i jak je zmierzyć.
                              No dokladnie, caly czas o tym pisze. Ale dla kolegow moderatow problem nie istnieje, bo sami go nie dostrzegaja. Ale jesli jakas firma wydala kupe kasy, zeby problem rozwiazac, to oczywiscie zrobila to dla jaj i zabawy.

                              Skomentuj


                                Zamieszczone przez fakamada Zobacz posta
                                Pozwólcie, że się powtórzę. W zakresie typowo średniotonowym NIE CHODZI o poduszkę powietrzną lub jej brak w obudowie zamkniętej, tylko o ODBICIA POWRACAJĄCE NA MEMBRANĘ i na tej właśnie kwestii należy się skupić. Jak pozbyć się tych odbić i jak je zmierzyć.
                                Tak jest, więc przyznasz, że stwierdzenie Troelsa, że "obudowa zamknięta zabija średnicę" to wierutna bzdura?

                                Wysłane z mojego GT-N7000 za pomocą Tapatalk

                                Skomentuj


                                  Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
                                  Tak jest, więc przyznasz, że stwierdzenie Troelsa, że "obudowa zamknięta zabija średnicę" to wierutna bzdura?
                                  Czysto intuicyjnie zgadzam się że w przypadku typowego średniego pasma nie będzie miało znaczenia czy obudowa będzie zamknięta czy BR. Myślę że można je w tym wypadku wrzucić do jednego worka.
                                  Nie zgadzam się jednak absolutnie, że nie warto zrobić TL by pozbyć się części rezonansów.

                                  Nie wiem natomiast jakie "zamknięcie" miał na myśli Troels. Tym zdaniem uzasadniał bowiem utworzenie obudowy mocno otwartej, która jest obudową aperiodyczną lub TL-ką, a nie BR.

                                  Skomentuj


                                    Zamieszczone przez fakamada Zobacz posta
                                    Nie zgadzam się jednak absolutnie, że nie warto zrobić TL by pozbyć się części rezonansów.
                                    To jest w porządku.
                                    Natomiast problem się zaczął, jak co poniektórzy tutaj pomylili typ obudowy (w sensie OZ, BR, OS), z technikami właśnie tłumienia rezonansów i odbić (co nam niejako "przy okazji" daje obudowa TL) :)

                                    Skomentuj


                                      Zamieszczone przez fakamada Zobacz posta
                                      Czysto intuicyjnie zgadzam się że w przypadku typowego średniego pasma nie będzie miało znaczenia czy obudowa będzie zamknięta czy BR. Myślę że można je w tym wypadku wrzucić do jednego worka.
                                      No to już mamy 4,5:1 ale zaraz będzie 5:1 bo

                                      Zamieszczone przez fakamada Zobacz posta
                                      Nie zgadzam się jednak absolutnie, że nie warto zrobić TL by pozbyć się części rezonansów.
                                      Przyjmujecie błędne założenie, ze w obudowie zamkniętej będą jakieś rezonanse które może unieszkodliwić tyko TL'ka. To bardzo paradoksalne bo do tej pory rezonanse i to ogromne to ja widzę głównie w TL'kach. To jest z natury rzeczy obudowa skażona dużymi rezonansami które trzeba tłumić masą wypełnienia. Obudowa zamknięta może wykazać co najwyżej 3 rezonanse pasma na częstotliwościach wynikających z wysokości, głębokości i szerokości obudowy i tylko wtedy gdy ktoś nie da dostateczniej ilości wytłumienia. Natomiast TL'ka do tych 3 dołożyć trzeba cały grzebień rezonansów od tunelu z którymi trzeba walczyć.

                                      Druga sprawa to kto broni zrobienia fikuśnej obudowy zamkniętej która ma każdą ściankę w innym kierunku i nie będzie żadnych odbić rezonansowych a wytłumienie dodatkowo zgasi całą resztę. Jako przykład podałem swoje kolumny gdzie nie ma równoległych ścianek w module sredniotonowym i dziwnie ten argument został zbagatelizowany. Bo pewnie już wam nie pasował do idei krzywych ścianek hahaha.

                                      Obudowa zamknięta może być duża, zapewniająca odpowiednie pochłonięcie energii w materiale tłumiącej, nikt nie każe robić 3L orzeszka do 18 cm średniotonowca.
                                      Zresztą jakiej energii ? Membrana ruszająca się 0,1mm generuje na pewno MOC energii, jak "stąd do tamtąd" i jeszcze trochę :lol:

                                      Na koniec pragnę przypomnieć, że cały spór dotyczył obudowy zamkniętej vs TL'ka , BR, variovent , z czego ostała się z trudem TL'ka z nieudolnie dorobioną ideologią tłumienia rezonansów.

                                      A w ogóle o co wy chcecie kruszyć kopię? Nie ma to jak sobie cholernie utrudnić życie w prostej sprawie jaką jest obudowa średniaka, uwzględniać rzeczy nieistotne, mające marginalny wpływ. Nie wiem, może ja tu widzę samych mistrzów świata akustyki, nie dorastam wam do pięt?
                                      Tylko drodzy mistrzowie, gdzie te wasze praktyczne realizacje tych wszystkich światłych idei ? Pokażcie coś, zaprezentuje ogrom swojej teoretycznej wiedzy w wydaniu praktycznym, udowodnijcie swoje racje czymś więcej niż mrzonkami o firmie B&W która wie najlepiej jak robić głośniki, cała reszta to tandeciarze nieznający się na rzeczy i robiący głośniczki pod publiczkę.

                                      Trochę się uniosłem ale wkurza mnie takie pieprzenie kotka za pomocą młotka i zapinanie do tego na koniec tandetnego głośnika za kilka zł. Kupa szumu o nic, byle szumieć. Zero racjonalności.

                                      Skomentuj


                                        Brawo Yoshi :)

                                        Skomentuj


                                          Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                          Druga sprawa to kto broni zrobienia fikuśnej obudowy zamkniętej która ma każdą ściankę w innym kierunku i nie będzie żadnych odbić rezonansowych a wytłumienie dodatkowo zgasi całą resztę. Jako przykład podałem swoje kolumny gdzie nie ma równoległych ścianek w module sredniotonowym i dziwnie ten argument został zbagatelizowany. Bo pewnie już wam nie pasował do idei krzywych ścianek hahaha.
                                          Fikusne scianki nie sa rozwiazniem idealnym, poniewaz nie gwarantuja rozproszenia energi, odprowadzenia jej. Zeby obudowa zamknieta spelniala swoje zadanie tak jak Tobie sie wydaje, ze spelnia w Twoim projekcie to musialaby miec ksztalt zblizony do slimaka lub ksztalt dlugiej rury zwezajacej sie. Co z tego ze dasz kazda scianke pod innym katem jak i tak bedzie to dosc regularna bryla, w ktorej energia jest zamknieta i nie ma drogi wyjscia. Mylisz sie grubo jesli sadzisz, ze upchanie wytlumienia zalatwia sprawe. Jesli tak jestes pewny dzialania wytlumienia, to wywierc otwor na mikrofon w dowolnym miejscu obudowy swojej obudowy i sprawdz co zostanie zarejestrowane.
                                          Obudowa zamknieta sama w sobie nie jest wadliwa ( pewnym sensie ) lecz ksztalt obudowy. To dokladnie zostalo zobrazowane w filmie jaki podrzucilem. Generator drgan doskonale pokazuje co sie dzieje w obudowie. Fakt, na filmie jest obudowa o rownych sciankach, ale taka, ktora ma nieco zmienione katy sciane wcale tego problemu zupelnie nie eliminuje.

                                          Druga sprawa to teoretycznie niewielka energia pasma sredniotonowego, bo glosnik sie nie wychyla. Co za nonsens. Moze i sie nie wychyla na przyslowiowe "oko" ale moze wygenerowac bardz duza energie aksustyczna. Gdyby kupka materialu w obudowie wystarczyla do wytlumienia energii tylnej czesci membrany i pasma czestotliwosci jakie generuje, to analogicznie wystarczyloby dac troche welny mineralnej na sciany w pokoju, ktora rzekomo mialaby wytlumic dzwiek, ktory nie przejdzie przez sciany z cegly czy betonu, nie mowiac o jakiejs sciance kolumny z plyty wiorowej.

                                          Jesli nie da sie czegos zwalczyc zupelnie, to trzeba zastosowac inne rozwiazanie lub wykorzystac energie w inny sposob. Dlatego wlasnie zwolennicy nie wkladania srednicy w OZ wola obudowe, ktora "wypluje" z siebie to czego wytlumic nie moze, pozwalajac jednoczesnie na to, aby na glosnik nie wpadal dzwiek odbity od scian obudowy. Nie wiem jak mozna tego nie rozumiec i pienic sie na fizyke, ktora dziala bezwzglednie.
                                          Niektorzy w akcie skrajnosci pozwalaja na calkowita propagacje fali w tyl i nie obuduja zadnej zabudowy dla sredniaka, czyli zostaje open baffle, ale jak zaraz napiszesz to tez lipa i nie ma sensu zawracac tym sobie glowy.

                                          Fikus te rozterki tez ma juz za soba ( http://lampizator.eu/SPEAKERS/PROJEC...0projects.html ) choc przetrawil juz glosniki jakie ogladales tylko na wystawie audio i jakos tez pozbyl sie bez stresu zabudowy dla glosnikow sredniotonowych. No wiem wiem, tez jest nawiedzony, bo przeciez 90% populacji audiofilow dlubaczy robi BR na ciezkich mulach.

                                          Gdybys swoja obudowe zamknieta zbudowal w innej formie, znacznie znacznie wiekszej o zupelnie innych wymiarach, z ukierunkowaniem dzwieku, w celu jego wygaszania na dlugosci obudowy, to moze uslyszalbys roznice w dzwieku, a tak to bedziesz gral profesorka, co pozjadal wszystkie rozumy i negowal wszystko to co inni robia na opak z Twoim postrzeganiem zagadnien akustycznych.

                                          Ale luz, klepcie sobie te "dzieki" kolka wzajemnej adoracji, tylko jak ktos chce zrobic cos innego, to nie zawracaj glowy ludziom z inwencja tworcza. Rob swoje i daj innym tez robic swoje, a jak bedziesz cierpliwy to i efekty zobaczysz.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X