Zamieszczone przez tomq88
Zobacz posta
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
Obudowa z otworem stratnym, Variovent, Aperiodic Vent.
Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
-
Wydrukowałem, poczytam na spokojnie.
Chciałbym się odniesc do tego co kiedys napisał IREk - ze znaczna czesc kolumn sprzedawanych jako 8 ohmowe ma impedancje ktora kwalifikuje je do 4 ohm. Po prostu kolumny glosniejsze wygrywaja w odsluchach. Panowie ktorzy przeprowadzali te badania na stronie 3 napisali, ze roznica miedzy obudowa zamknieta a br jest niewielka jesli chodzi o spl. A ja bym powiedział, że jednak jest. To moglo wplynac na duza roznice w odbieraniu 50 hz (zauwazcie ze przy 114 hz spl jest niemal identyczny i w tym wypadku dzwiek jest odbierany bardzo podobnie).
Druga rzecz - porównajcie obrazki 11 i 12. Na pierwszym lepiej wypada Br na drugim closet, czyli w teroi jest 1:1 (remis), a w praktyce roznica na obrazku 11 jest niewielka, a na obrazku 12 az 4-krotna. I ostatnia rzecz - co oczywiste i co widac na obrazku nr 3 - charakterystyka br opada stromo, a closed lagodnie. IMHO to slychac.
Wiec raczej nie powiedzialbym, ze to BR takie wspaniale, choc nie bede sie upieral ze closet jest taka idealna i uniwersalna , chocby w swietle tego co pisal Troels.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez tomq88 Zobacz postaJak działa wypchany bass-reflex? Jak wspomniany variovent, czy jak obudowa zamknieta? Niektorzy na forum sugerowali, zeby w przypadku zbyt dudniacego basu wepchac do portu chocby skarpetke (material tlumiacy) co zmieni komore glosnika w obudowe zamknieta. Jak to jest naprawde?
Zamieszczone przez raven1985 Zobacz postaMam ciekawy art z AES 2008 bass reflex vs "klosed" oczywiście PM nie podpasuje bo są tam ślepe testy, piszą prof itp. Ale jak ktoś chce mogę wysłać
Posluchaj sobie furczenia basrefleksow. Sory ale z wole juz obudowe zamknieta lub stratna, przynajmniej pierdzenia portu nie uswiadcze.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaSory ale z wole juz obudowe zamknieta lub stratna, przynajmniej pierdzenia portu nie uswiadcze.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Shiver Zobacz postaJuż bez przesady, dobrze zaprojektowanego tunelu nie słychać. No chyba że ktoś słucha sinusoid z max mocą ale to chyba nie o to chodzi.Poza tym monitor studyjny ma za zadanie pracowac jako narzedzie, precyzyjne i dokladne w roznych warunkach, z roznym sygnalem. Ja generalnie wole spac spokojnie i nie miec przed oczyma rurki BR :)
Skomentuj
-
Zamieszczone przez tomq88 Zobacz postaTroels powiedział: I made it because the mid shouldn't be in a closed box. I don't dig closed boxes for larger midrange drivers! It kills the midrange.
Skomentuj
-
Przy całym szacunku do Troelsa, to jest po prostu pierd...nie i bełkot. Szczególnie drugie zdanie.
Swoja droga dobrze, ze kwestie BR/closed i obudowy dla sredniotonowych zostaly tu poruszone, bo wiekszosc ludzi robi "tak jak wszyscy",a chyab sprawa wymaga glebszego zastanowienia sie.
Skomentuj
-
W szczególności nie przeszkadza np. GDM 16/80/1 http://www.e-tonsil.pl/index.php?p69,gdm-16-80-1
Skomentuj
-
Jak działa głośnik stosunkowo miękko zawieszony w obudowie closed opisał PM, tj. membrana wciśnięta wraca powoli do punktu wyjścia. Teraz wyobraźmy sobie że w takich samych warunkach musi wykonać w ciągu sekundy np. 2500 cykli+kilkukrotność tego z harmonicznych-i to jest zaledwie jeden instrument. Moim zdaniem taka obudowa wcale tego ułatwiać nie będzie więc nawet na chłopski rozum obudowa która imituje w jakimś tam stopniu warunki odgrody powinna być lepsza.
---------- Post dodany o 09:09 ---------- Poprzedni post o 09:08 ----------
Zamieszczone przez mbar Zobacz postaW szczególności nie przeszkadza np. GDM 16/80/1 http://www.e-tonsil.pl/index.php?p69,gdm-16-80-1
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Shiver Zobacz postaTeraz wyobraźmy sobie że w takich samych warunkach musi wykonać w ciągu sekundy np. 2500 cykli+kilkukrotność tego z harmonicznych-i to jest zaledwie jeden instrument. Moim zdaniem taka obudowa wcale tego ułatwia
Zamieszczone przez Shiver Zobacz postaAkurat tonsil i jego zabytkowe głośniki to jest ostatnia rzecz jaką bym się kierował przy szukaniu najlepszych rozwiązań sonicznych...
Skomentuj
-
Zamieszczone przez mbar Zobacz postaZnowu wniosek z dupy, bo przy 2,5 kHz i wyżej membrana praktycznie nie opuszcza swojego położenia "zerowego".
Zamieszczone przez mbar Zobacz postaJest wiele nowszych głośników, które temu GDMowi mogłyby co najwyżej rano kawę zaparzyć...
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Shiver Zobacz postaSpójrz na wykres impedancji praktycznie każdego głośnika-z niego jasno wynika że ze wychylenia głośnika nie maleją liniowo w funkcji częstotliwości a wręcz przeciwnie, im jest ona wyższa tym stosunek ten staję się coraz gorszy.
Natomiast wiem, że przy stałym SPL wychylenie membrany zmniejsza się wraz ze wzrostem częstotliwości, wynika to po prostu z fizyki. Jak zerkniesz do przykładu podanego tutaj: http://www.linkwitzlab.com/SPL-dependent.xls to zobaczysz, że midwoower już przy ok. 500 Hz ma wychylenie raptem 0,1 mm i to niezależnie od tego, czy jest w obudowie, czy nie.
Wysokotonówka przy 2000 Hz ma wychylenie 0,09 mm.
Powyższe wyniki są dla SPL = 90 dB.
Zamieszczone przez Shiver Zobacz postaw Twojej teorii budowa głośnika wysokotonowego to już w ogóle powinna być prosta jak cep-dać magnes z cewką i membranką i musi grać, a jednak najbardziej zaawansowane konstrukcje za tą membraną mają komory tłumiące, otwory stratne itd.
Zamieszczone przez Shiver Zobacz postaPewnie, w media markcie znalazłbym nawet kilka euro palet, ale to nadal żaden wyznacznik.
Skomentuj
-
mbar ma racje, teoria o zabijanu średnicy obudową zamkniętą to bełkot. Nie ważne jaką obudowę zastosujemy, nawet moze byc bez obudowy, przy pewnych częstotliwościach głośnik będzie zachowywać sie dokładnie tak samo. Częstotliwosć i wielkość wychyleń jest minimalna i absolutnie żaden typ obudowy nie ma na to wpływu. Różnica miedzy br/TL/variovent a closed kończy sie na mniej niż 500Hz a dalej to już jest to samo.
Ja powiem wiecej, robienie czegoś innego niż closed dla głośnika średniotonowego to strzelanie sobie w kolano przebiegiem impedancji który zamiast 1 bedzie miał np 2 piki i będzie stwarzał podwójny problem przy filtracji :P .
Skomentuj
-
Zamieszczone przez tomq88 Zobacz posta1. "i będzie stwarzał podwójny problem przy filtracji :P . " - ale nie w wypadku systemów aktywnych.
Tak, szczególnie, że robi się ich całą mase hehehe
Zamieszczone przez tomq88 Zobacz posta2. Podważyłeś jeden z moich autorytetów, i komu ja mam teraz wierzyć? ;p Niestety będizesz musiał zostać moim nowym guru
Dzięki, nie skorzystam
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz postaRóżnica miedzy br/TL/variovent a closed kończy sie na mniej niż 500Hz a dalej to już jest to samo.
Prosze Yoshi abys nie pisal, ze to jest to samo, bo nie takie tegie glowy nad tym pol zycia stracili aby znalesc roznice.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz postambar Różnica miedzy br/TL/variovent a closed kończy sie na mniej niż 500Hz a dalej to już jest to samo.
.
Tak jak tu:Załączone pliki
Skomentuj
-
Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz postaTez chcialbym w to wierzyc, tylko dlaczego B&W uparcie stosuje linie transmisyjna dla glosnikow wysokotonowych?
Jak zrobisz 10 cm linie to oczywiste jest ze będzie działać w pasmie kilku kHz. Ale jak zrobisz 1 metrową i dobrze wytłumioną to też? Czy moze zastosujesz linie od tweetera do średniotonówki? Weź się zastanów jakie ty herezje czasem wypisujesz.Zamieszczone przez fakamada Zobacz postaWydaje mi się, że różnice są spowodowane nie tyle sposobem odciążania głośnika śrdniotonowego w rezonansie, tylko samym kształtem obudowy, nierównoległościami ścianek i "przewiewnością" obudowy w celu minimalizacji odbić i rezonansów wewnątrz obudowy, które uderzają w tylną cząść membrany.
Zobacz sobie moduł średniotonowy w mojej kolumnie, nie mam tam ani jednej równoległej pary ścian a obudowa jest zamknieta. Jak widać nie trzeba do tego stosować TL'ek bo to będzie przesrost formy nad treścią. Podobnie jak budowanie bas refexów czy TL'ek w celu odciazania głośnika który i tak zwykle pracuje na 1/10 swoich możliwości.
Skomentuj
Skomentuj