• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny aktywne 2-way by mbar [dopiero początek]

  • Autor wątku Autor wątku mbar
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
SMD? Ja sobie nie wyobrażam innego montażu. Trzeba miec lutownice grzałkową i troche poświęcić na naukę lutowania. Nie jest to wcale takie trudne a montaż SMD szybko się zwróci bo płytki wychodzą 2x mniejsze a montuje się je znacznie szybciej. Na początek zrób sobie w rezystory i kondensatory rozmiarze 1206

Dzięki, tak zrobię. Lutowałem już parę razy pojedyncze elementy SMD i udawało się to :) Zresztą, wzmacniacze operacyjne i tak zostaną na podstawkach DIP (łatwiej wymienić, gdyby coś się spaliło), a elementów pasywnych w filtrach jest raptem garstka. No i nie wsadzę ceramicznych kondensatorów w filtry... czyli rezystory + odsprzęganie zrobię na SMD.

Z ekranowaniem płytki mam problem, bo w końcu kolumna jest z MDFu -- pomyślę nad jakimś "pudełkiem" na zwrotnice.

---------- Post dodany o 11:20 ---------- Poprzedni post o 11:19 ----------

Ale jak? Napisałbyś coś więcej

Napiszę, jak się osłucham :)
 
Pęseta dobra się przydaje też. Ja wole rezystory mmelf znacznie lepiej się lutuje niż te cienkie 1206.
Ciekawy projekt (okleina faktycznie ohydna ale to oczywiście rzecz gustu jak tobie się podoba to mi nic do tego).
Nie wiem czy to aktualne ale dobrze by było dać jakieś wsporniki pod płytki z końcówkami, zostawienie ich wiszących na LM-ach nie jest dobrym pomysłem z czasem pękają nóżki.
Na wejściu zwrotnicy powinien być dodatkowy pasywny filtr RF np 470 om + 1nF (około 300Khz) a jeszcze lepiej 2 rzędu. Dobrze jest też dać zaraz na wejściu rezystor 75 szeregowo z kondem 220p (jak najbliżej we. gniazda).
Jak domkniesz już projekt zwrotki możesz pobawić się z aktywną korekcją dołu :) Efekty są ciekawe :)
http://www.cordellaudio.com/loudspeakers/EQSS_White_Paper.pdf

---------- Post dodany o 13:39 ---------- Poprzedni post o 13:08 ----------

ślepym i nie zauważyłem że RF już jest.
 
Nie wiem czy to aktualne ale dobrze by było dać jakieś wsporniki pod płytki z końcówkami, zostawienie ich wiszących na LM-ach nie jest dobrym pomysłem z czasem pękają nóżki.

Tak, to będzie poprawione.

ślepym i nie zauważyłem że RF już jest.
Jest :)
Także na wejściu płytek końcówek jest dodatkowy 100pF równolegle do wejścia. Co nie zmienia faktu, że GSM się gdzieś demoduluje.

---------- Post dodany o 13:58 ---------- Poprzedni post o 13:46 ----------

Jak domkniesz już projekt zwrotki możesz pobawić się z aktywną korekcją dołu

Linkwitz Transform? Znam, czytałem :) Ale to ma sens dla obudów zamkniętych lub dipoli i głośników o dużej średnicy i dużym xmax. "Czternastki" w bass-refleksie prędzej sobie membrany wyplują -- im już wystarczy aktywna korekcja baffle step'a.
 
Nie nie i jeszcze raz nie , żadnych korekcji basowych do bas reflexu :) . Group delay tego zestawienia będzie jak stąd do moskwy. Do tego typu zabaw muszą też być głośniki o odpowiedniej konstrukcji. Korygowałem raz zwykłym pasywnym filtrem RC ch-kę w odgrodzie i nie dawało to jakiś super rezultatów, głośnik szybko nabierał Xmaxu i później wiadomo, pierdzenie itp efekty.

mbar z obudowami zawsze jest problem. Może pomyśl nad np zaadoptowaniem obudowy po starym komputerowym CD/DVD. W zasadzie jest gotowiec, brakuje przodu i tyłu które fakbrzycnie są plastikowe ale cała reszta jest jak najbardziej na miejscu, nawet zakręcane na śrubki ;).
 
obudowy po starym komputerowym CD/DVD

Oooo mam nawet taki spalony :)

Przy okazji to ja jednak mam problem, uwielbiam niektóre starocie :D
techn01.jpg

To na górze wczoraj przyszło, z wysyłką 70 zł.
 
mbar, tak sobie pomyślałem - skoro masz końcówki mocy i zwrotnice w kolumnach, to bedziesz musiał prowadzić długaśne kable sygnałowe - nie boisz się tego? Może prościej zrobić jednak metalowe obudowy (lub jedną dużą) i do kolumn prowadzić kable głośnikowe? Pewnie odpadłby problem z zakłóceniami.


Tuner ładnie się prezentuje, mam nadzieje, że masz odpowiednią antenę by go w pełni wykorzystać ;]
 
bedziesz musiał prowadzić długaśne kable sygnałowe - nie boisz się tego?

Absolutnie nie -- tak właśnie miało być. Zresztą od preampa do kolumny będzie kabel 2 metry, więc bez przesady :)

Może prościej zrobić jednak metalowe obudowy (lub jedną dużą) i do kolumn prowadzić kable głośnikowe? Pewnie odpadłby problem z zakłóceniami.

Tak będzie w moim następnym projekcie.

---------- Post dodany o 19:24 ---------- Poprzedni post o 19:23 ----------

Tuner ładnie się prezentuje, mam nadzieje, że masz odpowiednią antenę by go w pełni wykorzystać ;]

Pewnie, że mam :D
http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_profesjonalna_ar9-ccir-ukf-fm_A8530.htm
 
Nie nie i jeszcze raz nie , żadnych korekcji basowych do bas reflexu . Group delay tego zestawienia będzie jak stąd do moskwy. Do tego typu zabaw muszą też być głośniki o odpowiedniej konstrukcji. Korygowałem raz zwykłym pasywnym filtrem RC ch-kę w odgrodzie i nie dawało to jakiś super rezultatów, głośnik szybko nabierał Xmaxu i później wiadomo, pierdzenie itp efekty.
Nie przeczytałeś nawet a już marudzisz :razz: Sam pomysł polega (upraszczając) na niskim strojeniu tunelu i wykorzystaniu elektroniki to skorygowania tego co się w ten sposób straciło tak aby uzyskać spadek 12db/ok jak w obudowie zamkniętej . Zysk efektywności na niskich (i nie tylko) częstotliwościach w porównaniu do closed (sealed) jest spory i to przy znacznie mniejszej mocy i znacznie mniejszym Xmax.
 
raven1985 marudzę bo sam pomysł stosowania korekcji basowej w przypadku bas refelxu jest złym pomysłem. BR stosuje się po to żeby nie musieć nic juz korygować. Dzięki obudowie BR można uzyskać lepszy bas niż w zamkniętej więc w pewnym sensie budowanie nietypowego BR i go korygowanie jest logicznie sprzeczne.
Moim zdaniem nie ważne jak zestroisz i co uzyskasz na ch-ce to wyniki z korekcją będa dość kiepskie. Sama korekcja ma spory GD, dodawanie jej do bas reflexu nie porpawi sytuacji lecz ją pogorszy.
 
Nie na temat...
Czy lepszy bas jest bass reflexu to temat na osobny bardzo długi wątek :) Z tego co pamiętam odp. impulsowa nie była taka tragiczna jak kiedyś znajdę (o ile dysk ze starego lapka jeszcze żyje) pomiary, symulacje to wrzucę.
 
mbar, i jak wrażenia po odsłuchach?

Tak sobie pomyślałem, że ta regulacja głośności dla tweetera musi tez mieszać w fazie, chyba każde RC w torze sygnałowym powodują przesunięcia fazowe. Nie myslales, zeby zamiast tej regulacji zmienic wzmocnienie w Lmie odpowiadajacym za tweetery?
 
Trochę mam zapierdziel w robocie i mało robię przy tych kolumnach :)
Nadal jedna zwrotnica wisi na kabelkach na zewnątrz i buczy z tego powodu.
Wrażenia odsłuchowe są pozytywne, choć na niektórych piosenkach jest jednak za dużo średnich tonów. Natomiast lokalizacja źródeł jest genialna :)
Tak sobie pomyślałem, że ta regulacja głośności dla tweetera musi tez mieszać w fazie
Nie, przecież nie ma tam RC.

Nie myslales, zeby zamiast tej regulacji zmienic wzmocnienie w Lmie odpowiadajacym za tweetery?
Nie ma to sensu, poza tym jest mniej wygodne. Końcówki najlepiej złożyć raz, porządnie i zostawić w spokoju.

Poza tym dorwałem książkę "Small Signal Audio Design" (Douglas Self) i jest tam duuużo ciekawych informacji związanych z opampami -- czytam to właśnie i z tego powodu też zaniedbuję lutownicę i kolumny ;)
Świetna książka. Właśnie się wyleczyłem z tzw. "audiofilskich" opampów. Od dziś tylko NE5532, TL074 jeśli potrzebny poczwórny, no i mój ulubiony jednak LME49860 / LME49720, których mam jeszcze nieco w zapasie.
Czekam teraz na jego "The Design of Active Crossovers", ma być chyba w maju.

Z tematów innych mam pytanie: który przebieg fazy jest poprawny: niebieski, czy brązowy?
faza01.png
 
Właśnie się wyleczyłem z tzw. "audiofilskich" opampów. Od dziś tylko NE5532

A szkoda ;p, bo pomiedzy poszczegolnymi opampami jest roznica w brzmieniu ;) Na pewno jest to mocno odczuwalne w przypadku CD, a niedlugo bede mogl to sprawdzic rowniez na DACu.
 
A szkoda ;p, bo pomiedzy poszczegolnymi opampami jest roznica w brzmieniu

nie nie nie, poza faktycznie takimi najgorszymi i najbardziej szumiącymi, w stylu u741 :)
tylko proszę bez kontynuowania tego tematu (opampów) w tym wątku, załóżmy inny, jeśli chcecie.
podsumowując, ja nie słyszę żadnej różnicy między TL052 a LME49860 gdy robią jako wtórniki.
jest to po prostu niemożliwe do zaobserwowania (usłyszenia), poza być może implementacją przedwzmacniacza RIAA dla gramofonów, lub mikrofonowego, gdzie faktycznie używa się dużych wzmocnień.

pharoh, ja Cię proszę, przestań czytać audiostereo, tylko weź się za książki na poziomie akademickim, nie daj sobie robić wody z mózgu ;)
 
Ostatnia edycja:
Natomiast lokalizacja źródeł jest genialna
Uff, a już miałem się porywać na zwrotki subtraktywne. Szczerze mówiąc, to właśnie ze względu an tą dobra lokalizacje instrumentow porwalem sie na aktywny system.

Tak sobie pomyślałem, że ta regulacja głośności dla tweetera musi tez mieszać w fazie
Mimo wszystko chyba zrobie pomiary z ta regulacją i bez i zobacze czy naprawde nie ma roznicy w fazie. Bo z tego co wiem, to zarowno R jak i C miesza w fazie. Czy tylko jak sa razem i stanowia filtr RC? Bo jesli ta druga opcja - to ok, wierze, nie bede mierzyl ;p
Poza tym dorwałem książkę "Small Signal Audio Design" (Douglas Self) i jest tam duuużo ciekawych informacji związanych z opampami -- czytam to właśnie i z tego powodu też zaniedbuję lutownicę i kolumny
Świetna książka. Właśnie się wyleczyłem z tzw. "audiofilskich" opampów. Od dziś tylko NE5532, TL074 jeśli potrzebny poczwórny, no i mój ulubiony jednak LME49860 / LME49720, których mam jeszcze nieco w zapasie.
Czekam teraz na jego "The Design of Active Crossovers", ma być chyba w maju.
Jeśli doczytasz się tam czegos szokujacego/ciekawego/ulatwiajace zycie to w wolnej nie omieszkaj nas poinformowac ;]
Ja na razie czekam na płytki uniwersalne (mam już wszystkie elmenty), buszuje po stronach Westhost i czytam artykuły Elliotta.


Co do fazy to imho brazowa ladniej wyglada - gladko sie zmienia, a chyba Elliott o tym pisal - ze o ile nie ma w niej jakis cudów to nie bedize tego slychac. A wlasnie - jest roznica w lokalizacji pozornych zrodel mied0yz tymi fazami?
 
Ostatnia edycja:
Wartość kondensatora na wejściu 10uF nie jest chyba krytyczna? Można dać inną pojemnosc?
 
Oczywiście, może być 3,3 - 4,7 uF. Jest prosty wzorek na częstotliwość graniczną przecież :)
Dałem 10uF foliowe WIMA, bo takie akurat miałem.

Przez najbliższe 2-3 tygodnie nie będę za dużo grzebał w kolumnach -- dziecko się rozchorowało i mam tzw. "zapierdziel" w robocie ;)
 
Pisaleś, że nie uslyszy się różnicy w brzmieniu między scalakami,a jak jest z kondensatorami? Mogę dać kondensator tantalowy na wejście? Czy zdegraduje on dźwięk? Bo 10 uF mam tylko tantalowe, na 10V.


Do mnie przyszly juz elmenty, zmontowalem zasilacz i teraz mysle nad rozmiesczeniem elmentow na plytce.

Edit: Właśnie przeczytałem, ze tantalowe lepiej obei darować - http://www.audiostereo.pl/diora-ws-704-na-ile-oryginalna_22324.html/page__st__50 Wrzucę więc Miflexy 3,3 uF.
 
Ostatnia edycja:
Sorry, że tak Cie męcze. ;)

Przypusćmy, że rezygnuje z kompensacji baffle stepu, a uklad mam na wzmacniaczach tl072. Czytalem, że gdy sa dwa WO w jednej obudowie (jak w tl072) to nie powinno sie zostawiac drugiego "bezrobotnego".
1. Prawda to? trzeba dac mu jakies zajecie, np zrobic zniego wtórnik napieciowy?
2. Jesli tak, to jaka powinna byc wartosc rezystora w sprzezeniu zwrotnym w takim wtorniku? Taki wtórnik lepiej zeby byl odwaracajacy, czy nieodwracajacy?
 
Powrót
Góra