• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Fountek FW168 + Fountek NeoCD1.0

to w takim razie wytlumacz mi dlaczego w kolumnach za 1milion zl na ostatnim as w zwrotnicy uzyte byly zolte kondy bennica i male cewki rdzeniowe i powietrzne
takie jak sprzedaje stx
byly w gablocie w tamtym pokoju
 
to w takim razie wytlumacz mi dlaczego w kolumnach za 1milion zl na ostatnim as w zwrotnicy uzyte byly zolte kondy bennica i male cewki rdzeniowe i powietrzne

Można dać dwa racjonalne wytłumaczenia. Pierwsze cięcia kosztów, pomimo konstrukcji kosztującej milion.. dziwne ale czemu nie?

Drugie wytłumaczenie jest takie, że elementy zwrotnicy należy traktować jako elementy kształtujące dźwięk nie tylko poprzez swoją wartość ale również wpływ elementu na dźwięk. O ile wartość wpływa generalnie na parametry mierzalne, o tyle technologię wykonania elementu ciężko zweryfikować pomiarem bo każdy kondensator o tej samej wartości pojemności ale innej technologii wykonania da identyczną ch-kę zestawu. Można jedynie przypuszczać, że dobór takiego a nie innego elementu wynika z jego subtelnego wpływu na dźwięk. Trudno byłoby zakładać, że konstruktor kolumn mających kosztować taką sumę nie przetestował w trakcie budowy innych kondensatorów i cewek tylko z góry założył, że te najtańsze będą najlepsze. Zatem ufając rzetelności konstruktora można założyć, że był to zabieg celowy.

Można się postawić przed taką sytuacją. Robicie zwrotnice na super drogich kondach i cewkach a następnie podmieniacie na żółtego bennica za 5zł i okazuje się, że gra lepiej. Konstrukcja HI END, ma kosztować małą fortunę a na "gorszym" elemencie gra lepiej. Co robicie? Obieracie drogę poprawności politycznej i wsadzacie drogie elementy pomimo gorszego brzmienia czy poprawności technicznej i stawiacie na brzmienie?

To są oczywiście spekulacje. Prawdę mówiąc jesteśmy "za ciency" aby obalać czy potwierdzać związane z tym zjawiskiem mity. Nikt na forum nie ma odpowiedniego zaplecza elementów od najtańszych do najdroższych aby móc to zweryfikować. Pojedyncze doniesienia o tym, że komuś poprawił się dźwięk po wymianie elementu można traktować jako szczęśliwy traf lub efekt autosugestii a nie celowy i przemyślany zabieg poparty jakąś wiedzą czy wnikliwymi testami. Zwykle jest tak, zę gość kupuje drogiego konda, montuje i rozpływa się w zachwytach. A ci którzy nie usłyszeli zmiany nie piszą nic bo im głupio, że wywalili kasę w błoto ;).

Nie mniej jednego jestem pewien, że od strony technicznej droższy kondensator na pewno nie ustępuje tańszemu, ma mniejszą tolerancję, lepsze parametry wartości pasożytniczych. Jednak nie jestem w stanie rozsądzić czy dawanie kondensatora za 100zł zamiast takiego za 10 ma uzasadnienie i da spodziewane rezultaty. To każdy musi sobie sam wypróbować. Z cała pewnością robienie takich rzeczy przy głośnikach za niewielkie pieniądze jest czystą głupotą. Każdy musi ustalić swoją granicę do której może się posunąć w tej kwestii.
 
Nawiasem mowiac SCR to wcale nie takie wspaniale kondensatory :)
Nie wydaje mi sie, ze na tych konkretnych Fountekach bedzie slychac roznice. Zapewne jakis zapalony audiofil stwierdzi, ze jak sie podepnie ten zestaw do dobrej klasy sprzetu to cos bedzie slychac, ale to tylko bzdury. To z zalozenia ma byc kompromis ekonomiczny, wiec nie spodziewajmy sie wodotryskow. Jezeli ktos ma pasujace parametrami kondesatory na stanie, to uwazam, ze nic sie nie stanie jesli ich uzyje, a zaoszczedzi niezly pieniadz z dosyc drogiej badz co badz jak na taki zestaw zwrotnicy.

Yoshi, swieta racja :)
 
A więc kwestia pozostaje nie rozstrzygnięta i dobór odpowiednich elementów zwrotnicy pozostaje decyzją składającego zestaw. Panowie z Akkusa udostępniając schemat oraz podając spis elementów w zwrotnicy, nikogo nie zmuszają do ich stosowania. Być może jako konstruktorzy kolumn oraz mając dostęp do elementów od tanich do bardzo drogich, mieli okazję przetestowania wpływu elementów zwrotnicy na jakość brzmienia kolumn. Zauważyłem też że dobór elementów wcale nie musi być przypadkowy, przy dosyć dobrych kondensatorach PPE zastosowano rezystory metalizowane, gdzie mogli by naprzykład zastosować rezystory Mills.

Z mojego doświadczenia wiem że jakość elementów w zwrotnicy ma wpływ na jakość grania kolumn. Raczej nie jest to efekt placebo, moja żona usłyszała róznicę nie więdząc nic o zmianie elementów. Pewnie jest to w jakimś stopniu zależne od jakości samych glośników i sprzętu. Ale czy możemy mówić że przy tej cenie, głośniki Fountek są złe bo są tanie? A gdyby kosztowały 2x więcej wtedy były by uważane za dobre?

Sluchałem dużo droższych glośników i wcale nie były lepsze niż Founteki. Zresztą czytałem gdzieś że głośniki wstęgowe Founteka są stosowane w kolumnach za ogromne pieniądze. Firma Sonica? W tej chwili nie mogę sobie skojarzyć nazwy. Ale jak znajdę to podrzuce link.


---
- Sent from my iPad using Tapatalk
 
Znalazłem "Mimo, że firma istnieje na rynku zaledwie kilka lat już doceniają jej przetworniki tacy konstruktorzy jak Joachim Gerhard - do niedawna główny konstruktor znanej i bardzo cenionej w świecie audio firmy Audio Physic (Niemcy), a obecnie właściciel firmy Sonics, pod której szyldem oferuje swoje nowe konstrukcje. W jednym z najwyższych modeli tej firmy konstruktor zastosował wstęgę Fountek NeoCD2.0. "


---
- Sent from my iPad using Tapatalk
 
Znalazłem "Mimo, że firma istnieje na rynku zaledwie kilka lat już doceniają jej przetworniki tacy konstruktorzy jak Joachim Gerhard - do niedawna główny konstruktor znanej i bardzo cenionej w świecie audio firmy Audio Physic (Niemcy), a obecnie właściciel firmy Sonics, pod której szyldem oferuje swoje nowe konstrukcje. W jednym z najwyższych modeli tej firmy konstruktor zastosował wstęgę Fountek NeoCD2.0. "

... w modelu Allegria - drugim od gory liczac - kosztujacym 10000 euro :)

To miedzy innymi dlatego bede robil cokolwiek na Founteku. Niezla jakosc za relatywnie niska cene. Pozostane jednak przy swoich kondensatorach, bo nie czuje sie przekonany do inwestycji w SCR, skoro konstrukcja z zalozenia ma byc budzetowa. Kwota 125 zl na tle calego kosztu zestawu to spora oszczednosc, kosztem zerowej lub prawie zerowej utraty jakosci slyszalnego dzwieku. Podejrzewam, ze gdyby loudspeakershop mial w ofercie kondensatory Jantzen, Bennic lub Mant to dostepne bylyby opcje opierajace sie takze i na tych elementach. A ze maja SCR... ;)

A przy okazji - piszesz o udostepnieniu schematu zwrotnicy - widzial juz ktos takowy? :) Bo z lutowaniem sobie poradze, ale z rysowaniem juz nie :P
 
Ale czy możemy mówić że przy tej cenie, głośniki Fountek są złe bo są tanie? A gdyby kosztowały 2x więcej wtedy były by uważane za dobre?

Raczej chodzi o co innego. Kupując głośnik za np 200zł szt kupujemy go dlatego, że tylko taki mamy na to budżet a nie dlatego, że to jest głośnik o wybitnych możliwościach a kosztuje zaledwie 200zł. Być może Fountek jest świetną propozycją w kategorii jakość/cena i należy się z tego cieszyć. Jednak nie ma co budować teorii że za dobre głośniki ludzie uważają te które dużo kosztują. Raczej jest na odwrót, kosztują dużo bo są dobre. Czasem faktycznie cena może nie być odzwierciedleniem jakości głośnika ale to już nasze zadanie żeby omijać te które są za drogie a kupować te które są tanie ;).
 
Ehh a ja mam teraz kompletny mętlik w głowie :(
Miałem już kilka wizjii łączenia Founteka -
Z seasem 27 tbfcg - najbardziej mi jakoś leży połączenie, ale szkoda mi marnować średnicy founteka niskim podziałem - bo jest bardzo fajna a seas nie gra z wyższymi podziałami. 22taf/g jakoś mi się nie widzi - mam zrazę do tego głośnika chociaż nie miałem go okazji posłuchać.
Potem przez myśl przeszło mi też tb w2-803sm z bardzo niskim podziałem - ale znowu żal marnować głośnika i odcinać go na 1kHz.
Obecnie najbardziej podchodzi mi do tego canton karat 25mm którego budowa uniemożliwia raczej podział niżej niż 2,5kHz co mnie bardzo cieszy a sam głośnik gra imo lepiej niż seas tyle że ciężko go dostać :)

Ma ktoś jeszcze jakieś propozycje do 100zł/ szt? Raczej wolałbym żeby to była metalowa membrana.
 
LightSound
Połącz go z Seasem 27tbfcg. W przyszłości zorganizujemy wspólne odsłuchy i porównamy.
 
to ja zaproponuje wstege founteka

No właśnie miałem ją - bo zakupiłem razem z fw168 w promocji parkę - ale nie przypadły mi do gustu - zbyt delikatne, jednak trochę mało detali jak na moje ucho - wiem że w utworze powinno coś być, a nie było. Co prawda nie słuchałem całego zestawu na "finalnej" zwrotnicy tylko na podziale aktywnym + pasywny filtr żeby zabezpieczyć wstęgę ale myślę że wiele by nie odkryła nowa zwrotnica w brzmieniu.

LightSound Połącz go z Seasem 27tbfcg. W przyszłości zorganizujemy wspólne odsłuchy i porównamy.

Tak jak już pisałem, z tej koncepcji w sumie zrezygnowałem, jak nie znajdę innego głośnika to łącze z Cantonem ;)
 
To jest JP3 czyli poprzednia wersja neocd3.0. Niestety wstegi founteka sa ulepszona kopia wsteg AC a woofery tez chyba "zerzniete" od seas'a :p Oczywiscie w nizszej cenie oferujac podobny lub lepszy poziom.
 
Powrót
Góra