• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Karta muzyczna do pomiarów.

Czyli w ogóle nie potrzebuje zewnętrznej karty? Gdzieś na zagranicznym forum przeczytałem, że umik-1 ma już tak jakby wbudowaną kartę dźwiękową w sobie, czyli że wystarczy podłączyć pod laptopa kablem USB i można rozpocząć pomiary.
 
Nie wiem co będziesz mierzył.
Ale ten mikrofon to się nadaje do pomiaru pomieszczenia czy auta. Nie nadaje się do pomiarów głośników pod projekt zwrotnicy z racji braku dual channel.
Ja sygnał w aucie podaje z pendrive i pliku wav z szumem.

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
 
Kiedyś się mierzyło głośniki bez używania dual channel.
I przy tej metodologii powstało tu dużo konstrukcji ;)
 
Kiedyś się mierzyło głośniki bez używania dual channel.
I przy tej metodologii powstało tu dużo konstrukcji ;)

Ale mierzył się za pomocą SW i jiga, który również działa w dual channel :) umikiem da się pomierzyć głośniki do zwrotnicy ale trochę trochę inaczej działać. Generalnie to trochę bez sensu i jak ktoś się chce skupić nad projektowaniem głośników do jednak mik xlr.
 
Oczywiście że dual chanel daje dużo większe możliwości.

Niemniej piszę w nawiązaniu do JanLipinski, że UMIKiem też zaprojektuje zwrotę ;)
 
Da się. Ja bym posiłkował się pomiarem referencyjnym sumy i do tego porównywał, czy latencja nie pływa.
 
Pytanie laika, chciałbym skompletowac sprzęt do amatorskich pomiarów.
Czy zakup mikrofonu Behringer ECM8000 plus interfejs audio np Behringer umc22 pozwoli już na bezproblemowe pomiary, czy będzie potrzeba dokupić, zbudować os jeszcze?
 
ECM8000 nie ma pliku kalibracyjnego. Najtanszy mikrofon z kalibracja to XREF20. UMC22 nie wyglada za ciekawie, moze byc problem z pomiarem semi dual channel.
 
ECM8000 nie ma pliku kalibracyjnego. Najtanszy mikrofon z kalibracja to XREF20. UMC22 nie wyglada za ciekawie, moze byc problem z pomiarem semi dual channel.

Zgadza się, jednak plik kalibracyjny obejmuje jedynie amplitudę, nie obejmuje niestety fazy. Trzeba się posiłkować ręczną edycją pliku i przeklepać wartości fazy z uniwersalnego pliku Behringera, ponieważ to te same mikrofony.

EDIT

W zasadzie patrząc na przebieg fazy tego mikrofonu, to jest pomijalny w pomiarach, największe zmiany są przy bardzo niskich częstotliwościach i mniejsze przy najwyższych. Generalnie poza normalnymi podziałami.
 
Ostatnia edycja:
Z praktycznego punktu widzenia jest ona nieprzydatna przy pomiarach w Arta. Niewielke zmiany fazy na niskich czestotliwosciach nie wplywaja na proces projektowania zwrotnicy, natomiast w najwyzszej oktawie rowniez nie jest konieczna precyzyjnie odwzorowana faza, bo mamy do czynienia z bardzo krotkimi falami, ktorych zmiany fazowe sa bardzo duze, przy niewielkich ochyleniach odleglosci, a podzialy zwrotnic typowych zestawow glosnikowych wypadaja w zakresie dokladnie mierzonej fazy. Poza tym dla projektowania zwrotnic najwazniejsze sa roznice fazowe wszystkich pomiarow, a nie ksztalt samej fazy jako takiej. Dlatego rozne metody wyciagania fazy z pomiarow moga dawac dokladnie takie same sumowanie odpowiedzi czestotliwosci.
 
ECM8000 nie ma pliku kalibracyjnego. Najtanszy mikrofon z kalibracja to XREF20. UMC22 nie wyglada za ciekawie, moze byc problem z pomiarem semi dual channel.
A co wybrać w podobnych widełkach cenowych? Czy np ESI Maya22 będzie lepsza? Akurat jest używka w moim mieście.

Ten Sonarworks to już ponad 350 zł kosztuje, czy ten ECM8000 w domowych w ogóle nie ma racji?
 
Ostatnia edycja:
A co wybrać w podobnych widełkach cenowych? Czy np ESI Maya22 będzie lepsza? Akurat jest używka w moim mieście.

To zalezy czy bedziesz uzywal zewnetrznego preampa, czy chcesz uzyc prempa w karcie dzwiekowej. Ogolnie mowiac, aby mierzyc glosniki do pracy ze zwrotnicami, musisz uzywac pomiaru dwukanalowego lub semi dwukanalowego. Pomiar dwukanalowy wymaga zbudowania Jiga i polecam te opcje, choc wymaga ona stosowania dodatkowego preampa do mikrofonu. Karty z zbudowanym preampem i zasilaniem phantom beda dzialac w pomiarach jednokanalowych, ale do pomiaru precyzyjnego fazy, potrzebujemy drugi kanal liniowy, ktory jest zapinany w petli jako sygnal referncyjny. Nie kazda karta usb z tym sobie poradzi. Na pewno sprawdzona jest Scarlett 2i2 o czym w tym temacie bylo juz pisane.

Dla pomiarow w Arta z zewnetrznym preamemp mikforonowym praktycznie kazda karta bedzie sie nadawac, nawet zintegrowana Realtek w plycie glownej komputera.

ECM8000 ma bardzo duze rozrzuty produkcji i nie wiadomo na jaki mikrofon trafisz, a kalibracja mikrofonu nie jest tania i łatwo dostepna. Dlatego lepiej kupic mikrofon, ktory od razu ma kalibracje, taki jak XREF20. Najtaniej wychodzi w Thomannie, wysylka 15 euro. Troche drozej jest Dayton Audio EMM-6, moze z jakims rabatem daloby sie osiagnac lepsza cene.

ECM8000 bez kalibracji nadaje sie tylko do pomiaru akustyki pomieszczenia i basu, reszta to zupelna niewiadoma.
 
Mam w laptopie zintegrowaną kartę dźwiękową Realtek, która na sterownikach Microsoftu odtwarza i nagrywa z częstotliwością próbkowania 192kHz/24bit. Pomiar wykazał płaskie pasmo przenoszenia do 80kHz, a ze spadkiem kilku decybeli ponad 90kHz. Gdy zainstaluję sterowniki od Realtek'a to przy odtwarzaniu nadal mam możliwość ustawienia próbkowania 192kHz/24 ale maksymalna częstotliwość próbkowania przy nagrywaniu wynosi tylko 48kHz. Da się jakoś zwiększyć częstotliwość próbkowania przy nagrywaniu z oryginalnymi sterownikami?
 
Skoro na sterownikach Microsoftu działa dobrze, to po co lądować dedykowane?

Tez uzywam Realteka na plycie glownej do pomiarow, i dzialaja sterowniki systemowe.
 
Powrót
Góra