• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

"NOS" DAC - czyli jak to dobrze zrobić

Mała aktualizacja. Przerwa generalnie wynikła z faktu, że padł mi programator Xilinxa (sam od siebie) no i musiałem czekać na nowy:

03cc13ffc0caceca4194b188266b469d_1465837612.jpg


Co to Chińczycy nie wymyślą. Xilinx, Altera i Lattice w jednym. O dziwo wszystko działa :D

Płytka I/V generalnie pójdzie do śmieci, ponieważ bufor od Sallen-Keya oscyluje na 50 MHz a nie chcę mi się iść w pół środki i skrobać PCB by potem tak to zostawić. Trzeba było dodać rezystor w sprzężeniu i kondensator bajpasujący aby ją wyleczyć :) Co nie zmienia faktu, że do testów jest jak znalazł. Poniżej oscylacje:

93055fd2fc56feab1ae7c35e2766b515_1465837900.jpg


Niebieski - wyjście bufora od Sallen-Key.
Żółty - wyjście od konwertera I/V.

Oscylacje raczej minimalne, ale to nie znaczy, że trzeba tak zostawiać :)

W międzyczasie zakupiłem sobie najmocniejsze DSP z rodziny SigmaDSP, tj. ADAU1452 no i spodobał mi się. Ma bardzo fajny SRC (sample rate converter) oraz jest na tyle potężny, że spokojnie mieści dwa filtry FIR, każdy z 1023 współczynnikami. Poniżej zdjęcie płytki ewaluacyjnej:

6de352e97d1eed729785be382b24dd36_1465838207.jpg


Stwierdziłem, że użyję go do tego projektu, tj. jako upsampler i interpolator do 192 kHz. Oczywiście będzie opcjonalny, ponieważ można go pominąć i grać na samym DAC'u. Nie zmienia to jednak faktu, że DAC i DSP lubią się nawzajem :) Poniżej kila zdjęć.

Sinus 10 kHz (początkowe próbkowanie 44,1 kHz), interpolacja sprzętowa 16x:

6b85db3343000ab6a5ba5602eba40ec8_1465837224.jpg


Sinus 10 kHz (początkowe próbkowanie 44,1 kHz), interpolacja cyfrowa 4x oraz sprzętowa 16x:

8937673223b8948a61187a91025dc08d_1465837225.jpg


Sinus 20 kHz (początkowe próbkowanie 44,1 kHz), interpolacja sprzętowa 16x:

6c89c308e008bf9ece598ed30502afdc_1465837225.jpg


Sinus 20 kHz (początkowe próbkowanie 44,1 kHz), interpolacja cyfrowa 4x oraz sprzętowa 16x:

7bd12a154a9c781ae47465cc2f5211c3_1465837225.jpg


Zapomniałem jeszcze dodać, że trwała jazda na krawędzi:

8d9639d168e6fb6b1792f8c42617797a_1465841476.jpg


Jednak implementacji udało się wcisnąć opis do układu :)
 
Projekt sie tak rozrósł, że lepiej byłoby zastosować same przetworniki R2R, bez wbudowanego filtra.
Przy niektórych kościach byłaby szybsza transmisja z "filtra/DSP" co nie stanowiłoby wąskiego gardła w sensie obsługi gęstych formatów.
Jednakże - odpowiadam sam sobie - miałoby to sens przy założeniu posiadania większej liczby gęstych plików PCM.
Piękny DAC się szykuje. Piękny w rozumieniu ambitny i nie powtarzalny.

Swoją drogą napisz coś więcej o analogówce.

Mocno kibicuję.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Z innej beczki - zegar forum jest "przestawiony" o 2h względem czasu PL.
 
Przy niektórych kościach byłaby szybsza transmisja z "filtra/DSP" co nie stanowiłoby wąskiego gardła w sensie obsługi gęstych formatów.

Akurat tu nie ma problemu, ponieważ DAC odtwarza pliki 24/192. Upsampling jest tylko do 192 kHz, więc pliki 24/192 przechodzą bezpośrednio na DAC, tj. bez DSP. Format 44,1 kHz też można puścić bez upsamplingu na DSP - do wyboru przez użytkownika (przycisk na froncie).

Swoją drogą napisz coś więcej o analogówce.

Nic nadzwyczajnego. wzmacniacz operacyjny CFB do konwersji I/V i LP w topologii Sallen-Key, sub-Bessel drugiego rzędu, f3 na 67k:

ad1acd42d599b4d02e296a97c788a2e1_1465984337.jpg


Z innej beczki - zegar forum jest "przestawiony" o 2h względem czasu PL.

Myślę, że to kwestia ustawień w profilu :)
 
Na razie leży w szafie :P Jak skończę projekt nowego, to wrócę do tego i dodam mu nowy filtr analogowy 10-rzędu (dokładnie taki sam jak w nowym projekcie). Dostanie też płytkę wejściową na AD1896 do cyfrowej interpolacji, która będzie włączana przyciskiem. Dzięki temu w jednej chwili będzie pracował jako praktyczny NOS, a w drugiej już jako pełnoprawny D/A z filtrem cyfrowym i wyciętymi aliasami.
 
Nie ma to jak wyciągnąć ten projekt po półtorej roku, dokończyć połączenie dwóch płytek i wreszcie zrobić pomiary w konfiguracji różnicowej :) Sygnał 1 kHz bez cyfrowej interpolacji (bez filtru cyfrowego). Interpolacja sygnału tylko i wyłącznie sprzętowa (liniowa) w samym DAC'u:

fba52b968ee104b6d0e80640a1eb8134_1518006478.jpg


1390d544f89da705292bd56bab9eba17_1518006479.jpg


c4b0b112b00aba132f27754ea7262d8d_1518006899.jpg


523957a241d6ea36540240b02a135ef5_1518006899.jpg


W sumie to pozamiatane, zważywszy na fakt, że to NOS DAC :)
 
No i dziś zagrał z pełną parą :)


Z racji, że nie było odpowiedniego regulatora głośności, doszedł do tego audiofilski dzielnik...ja myślę, że to te rezystory zrobiły całą robotę :)


Granie - no cóż, takie, że zastanawiam się za ile można sprzedać nerkę :P

A tak BTW - dzięki .3lite za ugoszczenie mnie oraz kolegów raven1985 i Arkotik :) Pamiętaj, że zapraszam do mnie, póki można jeszcze czegoś posłuchać :)
 
Ostatnia edycja:
Dzięki za wizytę :) Faktycznie trzeba zrobić tą regulację, ponieważ szkoda marnować taki potencjał. Mieliśmy dzielnik w formie trzech rezystorów (sygnał różnicowy) aby jakkolwiek pograć i porównać. Całkowitą głupotą byłaby regulacja głośności w komputerze, ponieważ raz, że to niebezpiecznie, dwa, że traci się zalety przetwornika D/A, tym bardziej tego.

Poniżej przykład tłumika różnicowego (wartości E96) od -63 dB do 0 dB z krokiem co 1 dB:

f9dfd36bec49f040278b8ebef6ca6353_1519513312.jpg
 
Ostatnia edycja:
Arek do lutowania to ręki nie dołoży, jeśli chodzi o SMD to leń całkowity ;)
 
Rafał mi tam wszystkie narządy się mogą przydać :lol:
Ale takiego pojedynczego 1865 albo 1541 bym sprawdził :)
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra