• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Początki Car Audio / niewdzięczne auto - Punto I

No bo "ktos" ostatnio rozreklamowal mocno wzmacniacze tej serii na jednym forum internetowym i ich ceny skoczyły dwu krotnie
Tylko za taka cenę to ich nikt kupować nie chce
Sa to wzmaki większość po naprawie
Psują sie potencjometry, pada masa i kilka innych rzeczy
Jest na nich napisane "klasa A" nie wiem czego generalnie bo wzmaki maja min 100W ale grzeje sie niemiłosiernie

Niestety to stare zabawki więc na początek trzeba w nich troche pogrzebac

Kiedys mozna je było kupic za śmieszna kase a teraz :/

Dwu kanalowy to 924


Popatrz tez na hifonixy serii 8 białe
 
Miałem 9853r, jeśli chodzi o granie bez większych ustawień - właściwie niewiele się zmieniło, nie na tyle, żeby zmiana była warta takich pieniędzy. Czasówki - piękna rzecz.
A jeśli niewiele się zmieniło, to znaczy, że mam jakąś bube. Zadecydowałem, że zostaje tak, jak jest teraz. Nie warto się już paplać w tym aucie.
Poza tym, miało uszczerbek, winda średnio działała, czasem wcale. Druga sprawa, że żadnych dotykowych paneli w radiu... teraz już to wiem. ;)

Jedyne co, to może wymieniłbym suba z stx'a na jl audio 12w1v2-4 - zalega mi taki na szafie, ale to musiałby w zamkniętej grać... i nie wiem czy to ma sens aby... ma?
Żeby sprawdzić to musiałbym zrobić jakąś skrzynkę, a jak już robić to konkretnie...

Ogólnie granie mnie powiedzmy zadowala, no chyba, że muszę wyłączyć skrzynkę. Wtedy jest gorzej. Ale grająca do 50Hz robi wystarczającą robotę, uzupełnia ładnie pasmo.
W tym aucie już na więcej nie liczę.
Może tylko chciałem wykorzystać głośnik z szafy ;)
 
Miałem jeszcze pomysł, żeby zamienić moje panele drzwiowe w komory zamknięte na głośniki, ale miałbym max 6-7litrów, nie wiem, czy to nie za mało, jeśli tutaj są głosy, że ama lubi duże drzwi.

Jeśli za mało, to chyba na tym trzeba zakończyć robienie jakiegokolwiek CA w tym aucie. Jest w nim zdecydowanie za głośno, żeby bardziej rozwinąć skrzydła. Wkładać kilkaset złotych w wyciszenie auta wartego 2-2,5tys to też średni pomysł.

Także zostały dwie kwestie:
- czy warto skrzynkę BR z stx'em 8" 2x2r zamieniać na closed z jl audio 12w1v2-4
- kickpanele pod amy tj. jaki potrzebuje litraż, albo inaczej - jakie jest sensowne minimum

Dla swojego własnego spokoju ciągle rozmyślam nad zmianą wzmacniacza na inny, niekoniecznie mocniejszy, ale lepszej jakości niż mac audio.



przyjadę z następnym autem :flapper:
 
Mieć mam. Więcej basu - stx gra mi do 50Hz, dla niego gain na wzmacniaczu ustawiony jest niżej niż przód, a i jeszcze czasem go ściszam w radiu. Zdecydowanie nie należę do tych, którzy słuchają samego basu, uzupełnienie dołu - tak, jak ma być.

Zastanawiam się co wniósł by do zestawu ten jl, bo w sumie 12" w zamkniętej chyba i tak nie będzie jakoś szybsze niż 8" w br co?
A jak to z zejściem by było, nie chciałbym podnosić dolnej granicy. I jeśli ona miałaby wzrosnąć to sobie odpuszczam.
 
myślałem, że 12" w zamkniętej nie będzie jakoś dużo wolniejsze niż 8" w BR

tak czy inaczej... MDF mam za grosze, muszę tylko znaleźć ile litrów ma mieć skrzynka i zrobię, najwyżej sprzedam gotowca albo poczeka na lepsze czasy/większy bagażnik
 
Mam wrażenie, że wyciągnięcie wooferów zmieniło dość w graniu na plus.

Nastąpiła zmiana tapicerki z tej
VjfXN.jpg


na tapicerkę z Punto w wersji ELX
Vh6RyKk.jpg

FjLmqOk.jpg

YLTaXMu.jpg


I teraz pytanie do was, wiem, że jest to forum DIY... ale mimo wszystko ktoś może doradzi :)
Jak polecacie zrobić osłonę na głośnik, jak zabudować tutaj panel/kieszeń?
Macie jakąś wizję jak to zrobić? Pomysł?

Mój jedyny pomysł na ten moment (wydaje się być najlepszym, ale właśnie może dlatego, że jedyny) wygląda następująco:
Dystans z MFDu o średnicy wew. 172mm (czyli tyle co ma maskownica od BL160), śr. zew. około 182mm.
W dystansie zamontować maskownicę, przymocować całość tak, aby opierała się na gumie od BL160, tak żeby głośnik patrzył idealnie w maskownicę
Sam dystans z maskownicą przykleić do plastikowego boczka, reszta to już zabawa z żywicą, rajstopami, włóknem, szpachlą i malowanie.

Co to daje? Kieszeń, która może wyglądać nie najgorzej (no chyba lepiej niż teraz), maskownica, która daje głośnikowi "oddychać" (bo byłaby dalej niż gdyby była montowana na gumie), i przede wszystkim osłonę na głośnik.
Jednak czy może ktoś ma ciekawszy / łatwiejszy sposób?


z innych rzeczy:
Na chwilę obecną zostaje STX jako sub, JL może wpadnie tylko z ciekawości, rozmyślam nad tym, jednak jego obecność na szafie mi nie przeszkadza.
Po skończeniu boczków planuje zmianę wzmacniacza. Coś ciepłego, spokojnego na górze, a i kick jakiś byłby całkiem przyjemnym dodatkiem - w swoim czasie będzie stosowne pytanie może.
 
Znalazł sie bas z amy? ;)

Jak chcesz robic panele czy cos podobnego do tego to pamiętaj, ze glosnik nie moze dotykać do tapicerki
Dystans z glosnikiem powinien być dokrecony do drzwi na stałe
Panel z maskownica powinien być osobna częścią
Moze być zakładany razem z tapicerka

Nie używaj tej gumy z oryginalnej maskownicy
Nie jest to najlepsze rozwiazanie
Glosnik powinien być zamontowany stabilnie na dystansie a ta gruba guma tego nie gwarantuje
 
Oj znalazł się. Może nie jest zbyt miękki ale na pewno się poprawił. W sumie dużo zależy też od tego, czego akurat słucham. Co to znaczy? Ano na jednej płycie mogę słuchać bez suba i jest całkiem ok, na innej trzeba jednak uzupełniać dół. No ale ja nie jestem z tych, którzy słuchają samego basu, nie jestem jakoś spaczony na tym punkcie ;)


Szczerze mówiąc myślałem, że ta guma działa jako uszczelka, nigdzie się nic nie podwija, głośnik fajnie w tym siedzi, mocno przykręcony, a mój dystans to też taki kaleki trochę jest.

to pamiętaj, ze glosnik nie moze dotykać do tapicerki
Dlatego chciałem "położyć" dystans z maskownicą na tej gumie od amy i połączyć go z oryginalną kieszenią. Dzięki temu panel nie dotykałby głośnika, a guma teoretycznie nie powinna przenosić drgań na panel.
Oczywiście ma to być osobna część. Panel będzie zdejmowany razem z tapicerką, a głośnik w swoim dystansie będzie zostawał, tak jak widać na drugim zdjęciu
 
Ze względu na to, że chciałem oprzeć to na gumie od amy to musiałoby być coś większego niż maskownica, stąd pomysł o dystansie (o ściance około centymetra, może mniej), w który maskownica byłaby wklejona.
Druga sprawa, że z moimi umiejętnościami to chyba łatwiej (i estetyczniej) będzie kiedy wkleję siatkę w dystans i właśnie jego będę kleił, szpachlował czy używał żywicy i innych takich żeby nadać temu kształt.
Ale jakby ktoś miał jakąś wizję to ja chętnie przeczytam :)
Jeśli nie to raczej opcja z cienkim (mniej więcej na grubość maskownicy) dystansem.
 
philips xp 640
Mieliście styczność? Spotykam się raczej z dobrymi opiniami. Jest za stówkę na allegro. Zastanawiam się czy i ewentualnie o ile lepszy od mojego mac audio mp4000.
Czy to dalej grzebanie paluchem w kupie.
 
Zbierz raz a porządnie na coś lepszego, bo będziesz zmieniał tak w nieskończoność. Ten philips jest poprawny i nic wiecej
 
Znając życie i tak będę zmieniał :P Niech no tylko gotówka do mnie przybędzie.
Musze zaatakować wrocław, może z kimś udałoby się podmiankę na chwilę zrobić.

---------- Post dodany 19.09.2013 o 15:10 ---------- Poprzedni post 17.09.2013 o 15:48 ----------

Ostatnio jakoś tak wyszło, że bez włączonego suba jeżdżę. I dalej jest przyjemnie ;)
Gdzie mogę i komu mogę to polecam ten zestaw. Chociaż ludzie dalej wolą coś tańszego...

Mimo wszystko chciałbym spróbować z JL'em najpierw w zamkniętej.
Czy ma ktoś z nim doświadczenie? Chciałem dowiedzieć się paru rzeczy.
Tutaj (http://intl.jlaudio.com/12w1v2-4-car-audio-w1v2-subwoofer-drivers-92074) w zakładce Specifications mamy podane rozmiary obudowy zamkniętej i z portem.
Z tego co czytałem, to nie raz poleca się inne litraże niż podaje producent.
Chciałem na początek zrobić zamkniętą - trzymać się tych 35,5l? Niby wtedy ma być ~42Hz, nie tak źle wcale. Myślę, że mogłoby starczyć. Obecnie mam w okolice 35Hz.

Druga sprawa - skrzynka z BR, nie bardzo wiem jak odczytywać wykres w winISD. Kiedy będę wiedział, że dany litraż jest ok, do danej częstotliwości?
Tutaj do skrzynki z portem zalecają 49,6l. Ale strojona przy tym na 28Hz - za nisko. Szkoda tracić miejsce, na to, aby uzyskać tak niską częstotliwość.
Chciałbym skrzynkę z okrągłym portem. Moglibyście mi pomóc wyznaczyć jakiś litraż skrzyni i rozmiar BR (średnice i długość) jednak na okolice 35Hz?

Zrobię sobie obie skrzynki pewnie. Z tym, że najpierw chcę zacząć od zamkniętej, zobaczyć jak to zagra. Jeśli byłoby ok, to spróbowałbym z zabudową w nadkole. Może warto.


Wracając do WinISD - nie mogę znaleźć parametrów: Z, BL, le. A jeśli są w specyfikacji, to znaczy, że pomyliłem i wpisałem inny.
 
nie musisz sie trzymac tak dokladnie tych litrazy. tak +/-10% spokojnie moze sie wahac

Tutaj do skrzynki z portem zalecają 49,6l. Ale strojona przy tym na 28Hz - za nisko.
pewnie chodzi o to ze by buczalo jak dasz wyzsze stojenie


Chciałbym skrzynkę z okrągłym portem. Moglibyście mi pomóc wyznaczyć jakiś litraż skrzyni i rozmiar BR (średnice i długość) jednak na okolice 35Hz?
http://pawel.lutuje.se/sub_stx_gdn_aa.PDF
 
To do zamkniętej dam, te 35l i zobaczymy jak to będzie grać. Lepsze to, niż leżenie głośnika na szafie ;)

W winISD pokazuje mi dla 49,6l i 35Hz, br o długości 46cm przy średnicy 12cm. :/ To chyba coś nie tak.
Nie nie, nie o gotowy projekt mi chodziło. Wiadomo - skrzynkę trzeba dopasować do rozmiarów auta ;)
Bardziej właśnie o litraż i wymiary br. Z resztą to sobie każdy poradzi... :P
 
No to wchodzi że 30-31cm długi. Szczerze mówiąc, jakoś myślałem, że przy takich dużych głośnikach są krótsze tunele. I nie wiem dlaczego tak myślałem.

Teraz tylko kumpla złapać o MDF
 
Powrót
Góra