• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt inżynierski, El_gineer.

Jak wrażenie odsłuchowe?
w mono pozytywnie :) Muszę sklecić druga kolumnę i wygrzać niskośredniotonowego i wtedy się posłucha.
Teraz były święta, przerwa, już po świętach czyli wracam do roboty. Ale się wleczę z tym...
Taki układ zaraz za gniazdem sieciowym a przed transformatorem zaaplikuję chyba:
http://www.tme.eu/pl/details/1fp44-1r/filtry-przeciwzakloceniowe-tht/#

---------- Post dodany o 11:27 ---------- Poprzedni post o 10:41 ----------

już wszystko wyfrezowałem, wyszlifowałem, nawierciłem, nagwintowałem i pomalowałem. Budy schną, potem montaż gotowych klocków, wygrzewanie drugiego Dayton'a, strojenie BR i w końcu odsłuch i ewentualne poprawki.
Oby nie były wymagane poprawki :)
 
Budy wyschły, klocki zmontowane (czyt. tylni panel z całą elektroniką) iiiiiii jest mały problemik. Oba panele tak samo są zmontowane i zaprojektowane ale na "zawieszonym w powietrzu" wejściu jeden trochę buchy (50Hz) a drugi cichutki jak makiem zasiał. Masy tak samo prowadzone. Hmmm, będę szukał winnego :)

---------- Post dodany o 15:07 ---------- Poprzedni post o 14:21 ----------

no i elegancja francja. :) Różnice wzmocnień LM'ów. W jednej końcówce było najpłytsze sprzężenie zwrotne i stąd na wyjściu dużo śmieci. Zapomniałem po testach wrócić z 60x do 20x krotnego wzmocnienia.
Idzie jak burza, zero szumów, brumów, nawet po przyłożeniu ucha do przetworników.
 
no i elegancja francja. Różnice wzmocnień LM'ów. W jednej końcówce było najpłytsze sprzężenie zwrotne i stąd na wyjściu dużo śmieci. Zapomniałem po testach wrócić z 60x do 20x krotnego wzmocnienia.
Idzie jak burza, zero szumów, brumów, nawet po przyłożeniu ucha do przetworników.
To tylko pozazdrościć, u mnie z małej odlgłości lekki przydzwięk słychać. Jak to jets u Ciebie rozwiązne - każdy monitorek ma swój panel? Czy w jednym jest a do drugiego idzie wzmocniony sygnał?
 
no w końcu się ktoś odezwał, ja już przyzwyczajony do monologu :D
czyli tak:
każdy monitor to oddzielny aktywny zestaw głośnikowy, każdy ma swój zasilacz, zwrotnicę, końcówkę mocy.
Masę w każdym monitorze poprowadziłem w gwiazdę, czyli wspólny punkt w zasilaczu.
Sporo na ten temat masz tutaj ode mnie:
https://hotfile.com/dl/152592722/dd7e339/masa_i_laczenie_modulw.exe.html

---------- Post dodany o 16:04 ---------- Poprzedni post o 16:01 ----------

pamiętaj, że na pustym wejściu sygnałowym mozesz mieć szumy, brumy na wyjściu. Jak zewrzesz wejście do masy to nie mogą być, tak samo jak podłączysz źródło sygnału (np: mp3 nawet bez wciśnięcia "play")
 
no w końcu się ktoś odezwał, ja już przyzwyczajony do monologu
Takie monologi dobrze się czyta, czasem nie trzeba nic dodawać :)


To o masie juz gdzies czytałem. Co do brumu u mnie to winiłbym nieekranowane kable między cd a wzmacnaiczem (jakies 10-15cm, ale to zwykle 0,5 mm przewody).


Tak sobie pomyslalem, ze moze skrobnelibysmy jakiegos arta na strone główną o zwrotnicach aktwynych? Z czym to się je, co daje, jakies schematy, zdjecia, pomiary? :)

Może i inni ( ;) ) by się przyłączyli?
 
Ostatnia edycja:
Tak sobie pomyslalem, ze moze skrobnelibysmy jakiegos arta na strone główną o zwrotnicach aktwynych? Z czym to się je, co daje, jakies schematy, zdjecia, pomiary? Może i mbar by się przyłączył?

Good idea!!!

El_liero - pisz jak wrażenia z odsłuchu stereo?
 
Co do brumu u mnie to winiłbym nieekranowane kable między cd a wzmacnaiczem (jakies 10-15cm, ale to zwykle 0,5 mm przewody).
taki przypadek powoduje szumy a nie brumy :)
Tak sobie pomyslalem, ze moze skrobnelibysmy jakiegos arta na strone główną o zwrotnicach aktwynych? Z czym to się je, co daje, jakies schematy, zdjecia, pomiary?
hmmm to za admina :D A na poważnie to sporo roboty. Nie wiem też czy umiem przekazać dobrze wiedzę, ja piszę bardzo chaotycznie. Ale póki co to i tak nie ma szans, bo przede mną projekt zwrotnicy biernej. Nikt nie wie, ale mam już gotową budę do 2way i jak skończę aktywne monitory to kończę pasywne :) :)
hehe spokojnie. Jak wyżej ze mną.
El_liero - pisz jak wrażenia z odsłuchu stereo?
stereo chcę mega chcę w ten weekend zrobić na cacy. Chcę ponieważ w weekend szykuje się bania a nietrzeźwy nie pracuję :) (W zasadzie to 30% czasu tak zmarnowałem na ten projekt hehe)
To co, zakładamy temat (w dziale offtopic?), myslimy co zawrzec w takim arcie, dzielimy się tekstem i piszemy po kawałku?
jak coś to w elektronice, ale też j.w.
Dajcie dokończyć robotę:D
 
Tak sobie pomyslalem, ze moze skrobnelibysmy jakiegos arta na strone główną o zwrotnicach aktwynych? Z czym to się je, co daje, jakies schematy, zdjecia, pomiary?

Może i inni ( ) by się przyłączyli?

Dla mnie gites. Tym bardziej, że przecież drugi zestaw aktywny robię :)

Od siebie mogę dołożyć (poza jakimiś fragmentami tekstu) pełny projekt płytki w Kicadzie (lub ewentualnie tylko "klocki" do tej płytki, jak np. filtr DP/GP, zasilacz, itp.), pomiary w Holmimpulse.
 
No to lecimy z tym artykułem - http://diyaudio.pl/showthread.php/19850-Artyku%B3-o-zwrotnicach-aktywnych?p=310341#post310341



----
Taki przypadek powoduje szumy a nie brumy
IMHO raczej brumy - tzn indukowanie się pola magnetycznego sieci (50/100hz), ale mogę się mylić.

W zasadzie to 30% czasu tak zmarnowałem na ten projekt hehe)
Stąd te zastoje w temacie ;) Ja podszedłem do sprawy inaczej - zaoszczędzone pieniądze przeznaczyłem na lepsze przetworniki :D
 
IMHO raczej brumy - tzn indukowanie się pola magnetycznego sieci (50/100hz), ale mogę się mylić.
50Hz ale to musi kabel biec blisko trafa. A po drodze z CD do wzmacniacza chyba go nie masz :)

---------- Post dodany o 12:46 ---------- Poprzedni post o 13:47 ----------

BR chyba zestrojony.
Czerwony to poprzednie strojenie 54Hz
Czarny aktualne 50Hz

dolna częstotliwość graniczna niby ta sama, ale nie ma nadmiernego podbicia oraz teraz schodzi niżej.
Wygrzewam drugi zestaw i coś napiszę o dźwięku :)

---------- Post dodany o 11:20 ---------- Poprzedni post o 12:46 ----------

Obiektywna bezstronna ocena:
Posłuchałem i to co mogę powiedzieć bez zbędnego bajkopisania:
Zadowolony jestem z jakości dźwięku, szczegółowa góra (w końcu są a nie jak w przypadku z modułem Delay), mam wrażenie, że mogła by być trochę bardziej delikatna.
Bass jak na takiego mikrusa powala mnie, wystarczająco szybki i bardzo głęboki. Zejście średnie.
I jest jeden minus. Ta górka w paśmie w punkcie łączenia przetworników. Jak puszczę jakiś kawałek co instrument ma swoje widmo akurat w tym paśmie to wychodzi na czoło względem reszty tonów. Co przy wysterowaniu zestawu powoduje, nieprzyjemne kucie w uszy (powstaje przester i nieprzyjemne zniekształcenia). Także muszę na zawsze zrezygnować z maksymalnej głośności :)
Muszę powiedzieć, że następnym razem kupuję Daytona 180 albo i wyżej bo zaskoczył mnie hehe (pamiętajcie, że mam w elektronice "podbite" o 3dB pasmo <600Hz względem reszty - kompensacja BS) Ale taka locha 180 i wyżej to pewnie miażdży nawet w pasywce.

Założenia:
małe przenośne monitory z dobrym basem (jak na ten rozmiar) i wyraźną, detaliczną górą.
Wszystko się zgadza :) ale małe to one nie są hehe

---------- Post dodany o 11:23 ---------- Poprzedni post o 11:20 ----------

teraz badam temperaturę elektroniki i czy nic się nie pieprzy. Potem planuję iść do komory bezechowej by zweryfikować swoją pracę jak i ostatecznie powiedzieć:
skończyłem :D:D
 
Ostatnia edycja:
Ale ta górką to był komprois by uzyskac dobre zgranie fazowe, wiec monitorki powinny za to tworzyc dobra scene?
Co przy wysterowaniu zestawu powoduje, nieprzyjemne kucie w uszy (powstaje przester i nieprzyjemne zniekształcenia)
Ale to na pewno to? Ta górka miała ledwie kilka dB, jak popatrzeć na charakterystyki niektórych popularnych firmowych zestawów....


Potem planuję iść do komory bezechowej by zweryfikować swoją pracę jak i ostatecznie powiedzieć:
skończyłem
A my bedizemy mogli ostatecznei pogratulować :)
 
Ale ta górką to był komprois by uzyskac dobre zgranie fazowe
tak jest :)
Ale to na pewno to? Ta górka miała ledwie kilka dB
ja tam mam 2dB (+/-0.5dB błędu przyjmuję) a jak wiadomo 3dB to już dwukrotnie głośniej. Stąd tak wnioskuję.

Cały czas jestem mega ciekaw czy JIG i SW dobrze mnie poprowadziły przez caaaaaaaaaaaaały proces projektowania. Bo jak nie... to będą jajeczka :D

---------- Post dodany o 20:26 ---------- Poprzedni post o 20:23 ----------

eraz badam temperaturę elektroniki i czy nic się nie pieprzy.
temp podczas pracy na wysterowaniu sięga
64 stopnie na radiatorze
49 stopni w komorze z elektroniką
Kondy działają do 85stopni a że i tak takich temp nie będę osiągał (wysterowanego zestawu nie będę słuchał) to jest git.
 
pomiary w komorze bezechowej:




Regulacja BS:


Pomiary SpeakerWorkshop:




Na 85% się wszystko zgadza :D. Widać, że w komorze można dokładniej niższe częstotliwości zmierzyć (co jest oczywiste) oraz bardziej detalicznie całe pasmo ukazuje. Każdą górkę, dołeczek itp.
Zanim powiem ostatecznie koniec wyreguluje układ BS chyba. Wstawię większy kondensator aby zaczął obcinać pasmo powyżej 300Hz a nie tak jak teraz około 150Hz. Poreguluje trochę i wsio bo w sumie wykres z komory ukazujący ch-kę przy maksymalnej kompensacji wygląda najlepiej. Ale jak gra, to się przekonam dopiero.
Widać, że całą średnicę mam o 1//2.5dB efektywniejszą od reszty.
 
Co przy wysterowaniu zestawu powoduje, nieprzyjemne kucie w uszy (powstaje przester i nieprzyjemne zniekształcenia). Także muszę na zawsze zrezygnować z maksymalnej głośności

To tak Bardzo kompromisowo brzmi:) Ja właśnie przy dużych głośnościach wyłapuję co trzeba poprawić w zwrotnicy. Wtedy właśnie wychodzą wszystkie niedoskonałości.
Także kibicuję i zachęcam do dalszego udoskonalania projektu.
 
Poreguluje trochę i wsio bo w sumie wykres z komory ukazujący ch-kę przy maksymalnej kompensacji wygląda najlepiej.

Dziwnym nie jest, skoro nie masz odbić od ścian. Dlatego w komorze musisz dać maksymalną kompensację.

Wysyłane z mojego GT-N7000 za pomocą Tapatalk 2
 
Ja właśnie przy dużych głośnościach wyłapuję co trzeba poprawić w zwrotnicy. Wtedy właśnie wychodzą wszystkie niedoskonałości.
a no właśnie. Problem w tym, że musiałbym cofnąć wysokotonówkę we froncie co już jest niemożliwe aby pokombinować ze zwrotnicą. Szpiczasty dołek 1,5kHz to pasmo daytona i też go nie zniweluję. Ogólnie takie przetworniki, a w aktywnych zwrotnicach trudniej się stroi ze względu na szybszą zmianę fazy.
Zastanawia mnie zaś strojenie BR, rura ma podbijać pasmo, ale czy to tak ma wyglądać ?
Dziwnym nie jest, skoro nie masz odbić od ścian.
przecież mierząc w SW też nie masz odbić od ścian. (względnie)
 
Jeśli SW używa bramkowanego pomiaru (jak Holmimpulse) to albo masz odbicia, albo pomiar poniżej kilkuset Hz nie jest prawdziwy. Dupa zawsze z tyłu.
 
a co myślicie o "wałku" aby dać mały kondensator w układzie od kompensacji BS i skompensować średnicę?
Od czerwonej ch-ki - 50nF, ostatnia ch-ka 330nF


---------- Post dodany o 13:11 ---------- Poprzedni post o 13:03 ----------

już się na kolejne pomiary do komory umówiłem :)

---------- Post dodany o 13:29 ---------- Poprzedni post o 13:11 ----------

normalnie to filtr notch powinien być...
 
Powrót
Góra