• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Scan Speak D2608/913000 (HDS TW) + SB Acoustics SB17NRXC35-8 - projekt by LuSzTi & Boro85

Evgeny, z zwrotnica to nie tak prosto jak to sie wydaje - wsadzic FRD skopiowane z manufacturers data w VituixCAD, klik-klik i bedzie dopasowany x-o do tweetera. Musisz zmierzyc w swojej obudowie i jesli ktos uzyl LR4 bedzie trzeba dopasowac Low Pass i Hi Pass. Zawsze kazdy glosnik ma swoj charakter do ktorego buduje sie zwrotnice i roznice mniej niz 0.5dB, szczegulnie w pasmie 1-5kHz gdzie znajduje podzial pasma, beda decywac jak bedzie brzmiala konstrukcja - nawet taki gluchy jak ja to mowi. 29RDC to calkiem OK glosnik, czy lepszy niz 26ADC to zalezy od gustow i reszty uzytego sprzetu.
 
W mojej kategorii niskich cen najlepsze tweetery to SB26ADC i D2608 / 913000, które są bardzo dobre dla pieniędzy. Ale nie podobało mi się 29RDC, to krzywa w porównaniu z nimi.
Słuchałem tego zestawu głośników 2.5:
• SB26ADC-C000-4
• SB17NRXC35-8-UC
• SB17NRXC35-8

Brzmi bardzo dobrze przy niskim poziomie głośności.
Ale tutaj znowu używają papieru i aluminium. Dlaczego nikt nie używa aluminium z aluminium?
Aluminium z aluminium lub papier z tekstylną kopułką, dla mnie jest to bardziej spójny i spójny dźwięk.
 
Nie na temat...


Czy planujesz w przyszłości projekt SB26ADC + 2x SB17NBAC?

Czy planujesz wydanie projektu SB26ADC + 2x SB17NBAC35-8?

Chciałem też zapytać, dobre lub złe 2xSB17NBAC35 brzmi przy niskim poziomie głośności?

Raczej nie ma takich planów, chyba że ktoś mi zleci zrobienie takich kolumn. Co do brzmienia na niskich poziomach głośności, to nie ma się do czego przyczepić. Uważam, że cala seria NAC i NBAC jest bardzo udana.
 
Powiedz mi, czy mogę użyć berylu SB29BAC-C000-4 zamiast SB29RDNC-C000-4?
Spojrzałem na parametry między nimi są blisko. Czy w takim przypadku wymagana jest minimalna korekcja zwrotnicy? Czy w tym przypadku potrzebna jest jakaś korekcja zwrotnicy?

SB29SDAC-C000-4
SB29SDAC-C000-4-spec.jpg


SB29BAC-C000-4
SB29BAC-C000-4-spec.jpg
 
Ostatnia edycja:
Parametry na papierze to nie wszystko. To są zupełnie inne głośniki przecież.
Troels napisał tutaj: http://www.troelsgravesen.dk/MW19P-8.htm#SOUND
"The latest addition is the Be dome and from good fortune, no changes to the crossover was needed, none whatsoever. This is rarely the case, but these two tweeters are - from this construction - interchangeable."
„Najnowszym dodatkiem jest kopuła Be i z uwagi na szczęście nie było potrzeby wprowadzania żadnych zmian w zwrotnicy, w ogóle żadnych. Rzadko tak jest, ale te dwa głośniki wysokotonowe są - z tej konstrukcji - wymienne”.

Te dwa głośniki wysokotonowe SB mają ten sam projekt, po prostu mają inny materiał kopułkowy, który pokaże inny charakter dźwięku. Ale parametry muszą być identyczne.
 
witam
jestem nowy a chcę zrobić ten projekt czy może ktoś podać pełną listę materiałów zwornicy co trzeba kupić żeby ją zmontować.
Proszę o szybką odpowiedź
 
Wszystko masz w pierwszym poście.
Jeśli jednak nie wiesz co i jak, to wysyłasz link do tematu np. do https://www.blackdotaudio.eu/ lub http://zap-audio.pl/ a firma skompletuje Tobie wszystko co potrzeba.
Przy okazji możesz zamówić też różne akcesoria jakie potrzebujesz do wykonania tych kolumn.

Dziękuje ci bardzo wyśle link do firmy to niech mi skompletują mi tą zwrotnicę. Głośniki i Bas-reflex już zamówione są w drodze. widziałem filmiki na yt ja te głośniki graja zobaczymy jak będzie w rzeczywistości a jak się uda to będzie kolejny projekt. tu jest ten projekt https://www.youtube.com/watch?v=HC-mViVQgIw trochę kosztowny ale mama nadzieje że bedzie ok.
 
A cóż to za wersja? Nie ma jej obecnie na stronie sbacoustics.com.
Jeśli parametry i ch-ka tej wersji są takie same jak pierwszej wersji SB17NRX, to możesz ten głośnik zastosować.
 
To chyba jakaś wersja OEM z membraną nie impregnowaną / nie lakierowaną - zapewne niższa Mms / wyższy FS itd. W Polskie dystrybucji też chyba widziałem w cenniku.
 
17NRXC-UC to Uncoated tj nie powlekana membrana - kiedyś taką wersja była dostępna z Madisound z Wisconsin, prawdopodobnie zrobiona dla nich partia gdy SBA wypuściło pierwszą wersje tych głośników. Obecnie są od dawna nie dostępne, chyba że ktoś ma tą wersję w magazynie.
Co do projektu Troelsa to jest 'otwarty' dlatego że użyty ośmioomowy 17NRXC-8ohm został wycofany z produkcji a wprowadzony 17NRX2C różni się pasmem na tyle że vwymaga nowej zwrotnicy.
Tu pomiary zrobione przez Görnig'a dla wersji czteroomowej https://www.audioexcite.com/?m=201812
Jak widać rewizja membrany poprawiła pasmo w okolicy 1,5kHz ale 'break-up'y' są bardziej dokuczliwe: 7dB przy 4,5kHz w porównaniu z 3kHz to oznacza trochę zabawy z filtrem. Choć w mojej parze starej wersji 17NRXC-4, pasmo powyżej 3,5kHz miało trochę bardziej wybijające się rezonanse niż w pomiarze Görnig'a.

Evgeny, co do SB26ADC/CDC to napewno da się go ciąć troszkę niżej niż Scan HDS. Ma mniejsze zniekształcenia praktycznie w całym paśmie. Czy jeden lepszy od drugiego? Przede wszystkim: inne kopułki oznaczają inne granie i trzeba by zrobić projekt w którym gdzie elementem wymiennym byłyby tweetery + zwrotnice, i może wtedy można było by robić jakieś porównanie. Oczywiście charakter danej kopułki może zgrać się lepiej z danym środnio-niskotonowym i wtedy powiesz że ten głośnik jest lepszy. Raczej zależy od aplikacji i preferencji. Pół decybela na dekadę różnicy tu czy tam robi wpływ na brzmienie, a same grafy prezentowane przez producentów nie mówią jak glosnik zagra. Jeśli podobało ci się granie SB26ADC z NRXC u kolegi to czemu takiego nie zbudujesz, ewentualnie użyjesz wersji CDC tej kopułki. Czy masz sprzęt pomiarowy by pomierzyć i poprawnie zestroić swoje głośniki jeśli chcesz wprowadzić zmiany?
 
Na forum w USA ludzie wypowiadali się iż wersja UC nie jest taka przymulona jak normalny NRXC, ma więcej detali i gra bardziej żywiołowo. Jednak nie widzę by była dostępna w Madisound czy też Meniscus a widziałem ją kilka lat temu, szkoda.

Jeśli jest możliwość kupienia oryginalnej wersji tego głośnika w wersji UC, to skopiuj projekt Troelsa który podałeś, dopuki ten głośnik jest dostępny. Jak chcesz symulować zwrotnicę lub ewentualnie coś zmienić to można w Vituix skopiować zmierzone przez Troelsa pomiary pasma przenoszenia, a pomiary impedancji znajdziesz na internecie. Jeśli użyjesz SPL Trace w Vituix to powinno też wyliczyć Min Phase potrzebną do symulacji zwrotnicy. Jeśli użyjesz XSim to też masz możliwość wyliczenia Min Phase (zawsze górną korekcję części pasma podaję jako 0dB/oct przy 20kHz, ponieważ tak mi zawsze podaje Min Phase Clio). Będziesz miał dobrze grający projekt z dokumentacją, w dobrej cenie. Więc nie pytaj co jak gra, a kup części i buduj. Ewentualnie możesz zrobić jakieś modyfikacje zwrotnicy, przenieść port bass reflex na tył obudowy (nie sklejaj dwóch płyt z sobą a je skręć, używając między płytami cieniutkiej pianki, bo w taki sposób możesz zmienić część płyty montażowej woofera), zmienić tuning basu, ...
A co do mieszania kopułek metalowych, to przez lata miałem dwa zestawy Focala gdzie tweeter był z tytanu (pokrytym tlenkiem tytanu) zwanym przez Focala Tioxid, głośniki nisko-średniotonowe miał membrany z polypropylenu (Neoflex) i z papieru (Polyglass). Dużo zależało jak zgrałem zwrotnicę. I to niema żadnych reguł co do dobierania głośników. Akurat ja uważam że wersja NBAC lepiej gra z czymś delikatnym niż sterylnym. A Bouchart 400 używający 17NBAC-4, miesza go z 20mm jedwabną kopułką w waveguide.
 
Powiedz mi, czy jeśli w tym projekcie objętość zostanie zmniejszona do 15-17 litrów, czy potrzebny będzie nowy crossover?
 
Dwa litry nie będzie miało wpływu na zwrotnice. To zmiana o 10%, z taką tolerancją są produkowane głośniki. Jeśli zmniejszysz objętość to może wydłuż trochę port bass reflexu by skompensować. Według mnie spokojnie można wydłużyć port i obniżyć strojenie by dostosować bas do upodobań i pomieszczenia. Można tez dodać więcej waty tłumiącej co ma podobny efekt jak zwiększenie obudowy.
Zrobiłeś ten projekt Troesla ? Jak to gra ?
pomiary 17NRXC35-8
http://www.audioexcite.com/?page_id=6505
 
Ostatnia edycja:
Nie robiłem projektu Troels. W tym projekcie 913000 + 17NRXC35-8 chciałbym zrobić objętość 16-17 litrów, a dla 913000 zrobić jeden kondensator. Ale do tego musisz ponownie stworzyć projekt.
 
To znaczy ty chcesz przerobić filtry nie posiadając sprzętu pomiarowego. Good luck... To już teraz powiem iż to się nie uda. Z tego co mi się wydaję twórca projektu musiał nie źle się pomęczyć dobierając elementy by zgrać filtry i fazę. A czemu to chcesz budować filtr dla wyskotonowego z użyciem jednego kondensatora, jeśli dla uzyskania filtra podobnego do LR4 potrzebny jest filtr z większym tłumeniem niż to co ty proponujesz. Ten drugi kondensator oprócz dodatkowego tłumienia także dostosowuje Q filtra i 'obraca' fazę by zestroić ją z fazą średnioniskotonowego. Jedyną możliwością by to zrobić to co proponujesz, to fizyczne przesunięcie wysokotowego tak by fazy zeszły się w punkcie zejścia się filtrów, tak jak to robi Troels w swoim projekcie. W jego przypadku chodzi o to by centra akustyczne były w tej samej osi. Czasem się to udaje. Ale jeszcze raz powtórzę bez sprzętu pomiarowego jest to nie wykonalne.
 
Powrót
Góra