Dwie końcówki, te same elementy wlutowane, i myślę że obydwie mają jakiś błąd.
Tak, nie ma wlutowanych tranzystorow koncowych wiec nie dziala sprzezenie zwrotne a co za tym idzie napiecie na wyjsciu bedzie szlo w kosmos. Jezeli chcesz sprawdzic koncowke bez tranzystorow koncowych bedziesz musial jakos podpiac sprzezenie zwrotne, np podzielic rezystor pomiedzy driverami na polowe i polaczyc go z NFB.
Bardzo prosze wklej zdjecie w duzej rozdzielczosci
i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/
Borys
Na Ciebie to zawsze można liczyć. Ten rezystor o którym piszesz to R22 100om? Po 50om podpiąć do R10, C5. i jeszcze wlutować T10, T11. Mogę wlutować od razu wszystkie, ale chcę mieć pewność że ta część jest dobra. Zdjęcie jutro jak będzie jasno.
Zamiast tego 100R rezystorka wlutuj dowolne dwa rezystorki np 2x 100R i srodek polacz z wyjsciem wzmacniacza (tam gdzie jest R10 i C5 jak piszesz). Wlutuj drivery obowiazkowo.
i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/
Nie jestem specem ale jeśli chodzi o suba czyli tak do 150hz to nie jest wymagana, ona ma chronić głośnik wysokotonowy, ale lepiej niech ktoś ci to potwierdzi
Hm... no jednak się przemogłem i podjąłem się zrobienia własnej płytki, a właściwie modyfikacji pliku, który wrzucił Borys.
Tak to wygląda:
Bardzo bym prosił, żeby ktoś zerknął. NFB oraz masę stopnia wejściowego podłącze kabelkami. Starałem się zrobić tak, żeby każdy tranzystor końcowy miał blisko nóżki kondensator 220uF no i żeby MJE340/350 były na jednym radiatorze wszystkie :)
Końcówka do suba, planowane zasilanie ~60VDC, nie wiem czy będzie 4 czy 8 ohm jeszcze :)
Generalnie jakoś super to nie wyszło, parę tych zworek zrobiłem jednak.
W załączniku pliki EAGLE. BG7 5.0.rar
Jak masz jeszcze dosyc sporo miejsca na plycie to rozsun troche te zewnetrzne sciezki (idace do rezystorkow 22R) i daj szersza sciezke od zasilania. Te sciezki w samej wejsciowce daj ciensze, beda mniej syfu zbierac z otoczenia. Drivery mozna dac troche mocniejsze jak to ma napedzac suba. (sankeny 2A albo jakies motorole MJE1500xx, mozna tez dac 100W toshiby). Kondensatory odsprzegajace to bardzo dobry pomysl.
i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/
Na razie zostawię klasyczne 2SC4793/2SA1837 jako drivery, jak będę coś brać z TME to sobie wstawię MJE15030/31 :) Teraz i tak katować tego nie będę.
Ścieżki zasilania pogrubię, te w wejsciówce zostawię, łatwiej się składa i lutuje a ostatnio prasowanki nie wychodzą jak trzeba. Grubość taka sama jak na płytce "DIY Kowalski Friendly" :)
Rozumiem, że R13 to ten rezystor 100k, który dodawałeś?
Już chyba wiem - ten rezystorek to R41 i ma 47k, a nie 100k, dlatego go znaleźć nie mogłem :)
Już prawie skończony, zostało parę szczegółów. Jakby się udało odpalić bez niespodzianek, byłbym bardzo szczęśliwy :)
Fajna sprawa byłby taki kompletny moduł, jak nic na panel do suba
Odkopuję temat .
Dość często mam zapytania o taki moduł AMPLI/PSU/PROTECT.
Ostatnio odkopałem PCB , które wykonałem z 2 lata temu i postanowiłem że przygotuje prasowanke dla chętnych.
Na razie wprowadziłem trochę zmian i wygląda to miej więcej tak:
Niby nic strasznego, bo to wszystko wynikało z moich błędów / pośpiechu, ale efektem tego było uruchamianie ich przez ponad tydzień.
Najpierw zbyt powściągliwie kręciłem potencjometrem i efekt był taki, że prąd spoczynkowy nie płynął wcale. Nie wiem z czego to wynika, ale w tym wzmacniaczu regulacja między biasem 10mA a 100mA mieści się w zakresie obrotu o 180 stopni. W BG9 i I-AMP'ach itp. było wręcz przeciwnie, trzeba było się sporo nakręcić, ale coś płynęło (pewnie to kwestia wartości potencjometru). Zaczęły się kombinacje sprawdzanie tranzystorów końcowych, później (a myślałem, że tak się po prostu nie da ) wlutowałem końcowe na odwrót, na szczęście nic się im nie stało dzięki bezpiecznikom 1A, ale czas upływał. Następnie mierzyłem wartości spadków napięć w różnych punktach, aby ten wzmak ruszył:
Na BD139 musi się generować około 3,5V
Pomiędzy bazami (jedna końcówka miernika na bazę NPN druga na bazę PNP) tranzystorów końcowych musi być napięcie stałe na poziomie ok. 1.1V
Na rezystorach 100 ohm idących od raili do stopnia napięciowego musi występować spadek napięcia na poziomie 0,6V
Na 220 ohm idących do wejściowych 2n5401 spadek 0,2V
Trzeba też wywalić rezystor 47k, który idzie do masy (na tym PCB, które jest widoczne na zdjęciu w poście powyżej).
Z drugim egzemplarzem było ciekawiej, bo niby płynął sobie prąd spoczynkowy (występował spadek napięcia na rezystorach emiterowych), ale tranzystory były zimniutkie cały czas. Po zdjęciu wzmaka z radiatora okazało się, że po stronie ujemnego raila spadek ten był znacznie mniejszy. Finalnie okazało się, że trochę przegiąłem z wyginaniem wyprowadzenia emiterowych i z 0,22 ohm zrobiło się 2 ohm po czym odleciał całkiem. Wstawiłem nowe i gra. Obyło się bez eksplozji i strat materialnych. Cóż... Uczę się na własnych błędach. Wy uczcie się na moich
1.5 roku po polutowaniu uruchomiłem swoją wersje BG7
Tak samo jak David853, w pierwszej chwili nie mogłem biasu ustawić, dopiero gdy się nakręciłem coś zaczęło płynąć :) Zostawiłem na około 25mV.
W transporcie dwa kondensatory 220uF się "urwały", więc trzeba będzie dolutować.. no ale fajnie, że działa
Skomentuj