Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Baffle Step - interesująca dyskusja :)

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Przeczytałem cały temat od deski do deski i mam kilka refleksji.

    Irku, całkowicie się z Tobą zgadzam i mam takie samo podejście do zjawisk, które składają się na wynikową ch-kę. Nie obchodzi mnie, który kosmita powoduje jakie podbicie. Zestaw ma brzmieć odpowiednio, jak to już zależy od słuchacza. Jedak razi mnie jednak ilość epitetów i ton wypowiedzi. Jeśli uważasz, że ktoś jest idiotą to nie dyskutuj z nim, ja tak robię zawsze i pomaga.

    Yoshi, Borysie i inni którzy celowo kompensują pewne podbicia będące BS; nie zaprzeczam waszej wiedzy, jak dla mnie jest ona ogromna i czytając wasze posty wiele się uczę. Wszyscy wiedzą; BS istnieje, zależy od co najmniej kilku czynników i samo jako zjawisko jest składową wyjściowej ch-ki zestawu. Tylko po co robić coś specjalnie "bo BS" zamiast traktować zmierzoną charakterystykę jako tą którą chcemy wymodelować w taki czy inny sposób? Czy to naprawdę ważne, że ten pagórek to BS a inny to rezonans zawieszenia czy innego dziada? Dla mnie nie.

    Ogólnie to mimo tych kłótni temat stosunkowo dobrze naświetla zagadnienie dzięki całkowicie odmiennie myślącym stronom sporu.

    Skomentuj


      Zamieszczone przez flodins
      Przeczytałem cały temat od deski do deski i mam kilka refleksji.
      Gratuluje, bo nie wiem kto z amatorow da rade to wszystko przeczytac i wyciagnac dobre wnioski jak Ty. Dla mnie ten temat to smietnik a ze nie ma zadnego pozadnego arta na temat Baffle Step to jeszcze tematu nie zamykamy choc by sie juz nalezalo.

      Cale zagadnienie konstruowania zwrotnic czy calych kolumn polega na zbieraniu wiedzy o mozliwosciach technicznych a potem odpowiedniego wykozystania ich w danym zastosowaniu. I wcale nie trzeba za kazdym razem stosowac wszystkich zgromadzonych ''patentow'' bo to nie zawsze mialoby sens. Czasem sam 2,2uF na wysokotonowke jest wystarczajcy.

      Skomentuj


        Witam, nie ma sie co oszukiwac, ze coponiektore osoby szukaja dziury w całym. Charakterystyka kompletej kolumny przeciez składa sie ogromnej ilosci nie rzadko dziwnych, ale ciekawych zjawisk. Majac mozliwosc dokonania pomiarów charakterystyki, bezsensem jest wglebianie sie w te wsystkie zjawiska, no chyba ze chcemy cos nowego odkryc, opatentować. Ale tutaj o czyms takim nikt nie pisal, ogolnie chodzi o liniowosc, wiec nie wiem co tu kombinowac i robic sobie balagan mysli. BS kompensuje sie poprzez odpowiedni dobor elementow zwrotnicy, wymiarow "frontów", oraz rozmiesczenia glosnikow na frontowej sciance. Nie mozna powiedziec ze cawka jest za mala i kompensacji BS nie ma... Najwidoczniej zwrotnica kompensuje w pewnym stopniu ten efekt, a reszte obudowa. Nie wazne! Równie dobrze ktos mogłby zamiescić temat: Przesunięcia fazowe - interesująca dyskusja. Ale po co? Przecież "każdy" wie ze bez pomiarow nic przewidziec sie nie da ;| Liczy sie charakterystyka kompletnej kolumny ze zwrotnica, a czy jest ona obliczona programem, czy na kartce to i tak pomiary wykonac nalezy, bo tylko za pomoca pomiarow kompletnej kolumny mozna powiedziec czy BS jest skompensowane czy tez nie.
        W zwrotnicach Irka jest, no chyba ze nas oszukuje i charakterystyki rysuje "od ręki" hehehe

        Skomentuj


          Zamieszczone przez Polusek
          Majac mozliwosc dokonania pomiarów charakterystyki, bezsensem jest wglebianie sie w te wsystkie zjawiska
          Z tym twierdzeniem się trudno zgodzić. Myślę, że większość z nas (czyt. pasjonatów audio) chce wiedzieć co..., a przede wszystkim dlaczego się dzieje. Bez "wgłębiania się w te wszystkie zajwiska" (jak to ładnie ująłeś) osiąga się dość szybko pewien poziom, którego bez wiedzy "przeskoczyć" się nie da. Mniemam (a w zasadzie mam nadzieję), że ambicje większości Userów tego forum są daleko większe niż sprowadzanie wszystkiego do robienia tak jak napisane bo tak jest dobrze :)

          Skomentuj


            Ależ oczywiście że warto poznawać te zjawiska, ale bez pomiarow niczego nie sprawdzimy. Kierowałem to zdanie do tych Członków Forum, którzy jak juz pisałem szukaja dziury w całym, pisząc ze kompensacji nie ma. Wiec skoro jej nie ma, to czemu charakterystyka nie wygląda tak jakby Baffle Step bylo nie skompensowane? Niestety nie jest to takie proste wszystko, zmierzymy charakterystyke glosnika swobodnie zawieszonego, z odgrodą okrągłą czy prostokatną, ale i tak w połaczeniu z głosnikiem średnio czy tez nisko-średniotonowym wszystko ulegnie zmianie. Nie wspominając juz o wpływie zwrotnicy, bo już w wiekszym stopniu da sie przewidzieć. Mnie np. nie interesuje ile beda wynosily podbicia charakterystyki gdybym zastosował scianke o np 5cm szerszą, czy bedzie to na poziomie 2dB czy 4... Interesuje mnie liniowość, moze zaskocze nie tylko amatorow, ale dla mnie nie ma sensu wykonywac pomiary wg. znanych wszystkim norm (w odleglosci 1m od centrum pod kątem 90* względem przedniej scianki) Przeciez nikt w takiej pozycji nie słucha, pozatym pomieszczenie ma ogromny wpłym na charakterystykę wyjściową całego zetawu. Trudno stwierdzic czym najbardziej sie "przejmować" projektując zestawy, "wszystko" bowiem ma wpływ na jakość dźwięku, ale co w jak dużym stopniu, to juz zalezy od konkretnego zastosowania i usytuowania, gabarytow pomieszczenia, jego absorpcji itd. Po przemyśleniu tego wszystkiego mozna smiało dojść do wniosku, ze na prawde jest mnostwo czynnikow zmieniających dzwiek, ktorymi nie warto sie przejmowac. Nie uważam że Yoshi czy Borys nie maja racji ze BS nalezy kompensowac, efekt ten ma wpływ, ale wprowadzanie roznych wynalazkow ma sens jedynie na zasadzie prob i bledow, wykonujac po kazdej probie pomiar. Przewidziec ani obliczyc sie tu nic nie da, tym bardziej programy sa tu bezuzyteczne, kazdy glosnik jest inny, nie ma 2 identycznych, nawet tej samej serii tego samego modelu. Nie mozna przyjac ze cewka musi miec duzą indukcyjnosc aby Baffle Step wyeliminować, bo w tym czy innym glosniku taka musiala byc, wiec odnosi sie to do wszystkich.... przeciez glosnik wysokotonowy i elementy w jego torze zwrotnicy w konstrukcji nawet trójdrożnej maja wpływ na zachowanie sie glosnika niskotonowego. W jednej konstrukcji ten wplyw jest wiekszy, w innej mniejszy, tez nie mozna z gory przyjmowac jaki on bedzie, w dwudroznych tylko mozna przyjąć że znaczny...

            Skomentuj


              Polusek, widzisz, to jest tak jak pisze Quester, jak chcesz wiedzieć coś wiecej to zajmujesz sie takimi z pozoru pierdołami. Gdybyś zgłebił temat to byś wiedział, że pomiar pomiarowi jest nierówny. Duże rzeczy obserwuje sie z daleka, małe z bliska. Tak samo jest z pomiarem, efekt BS jest rzeczą dużą bo wynika z gabarytów, jeżeli kolumna ma 20cm szerokosci to robienie pomiaru 0,5m jest oczywistym błedem, bo nie da sie zmierzyć rzeczyswistego BS gdy odległosc pomiaru w stosunku do szerokości kolumny jest za mała. Trzeba sie odsunac z mikrofonem i wtedy widać to co wcześniej bylo ukryte lub nie do końca pokazane.
              Dlatego ty widzisz tylko pomiar i przyjmujesz go bezkrytycznie "pomiar to pomiar" a ja widze pomiar i sie pytam jak on był zrobiony bo to jest ważne. Dlatego sa pewne normy chopciażby ten 1m + 1W + pomiar na wprost zeby był punkt odniesienia bo jak każdy sobie zacznie mierzyć jak mu sie podoba to g.. z tego wyjdzie.

              Skomentuj


                Przeciez dokladnie o to samo mi chodzi caly czas :wink: Tzn o to, ze nie ma sensu uogolniać, ktos moze zrobic identyczne kolumny, identycznie wykonac pomiar ktory pokaze to samo, ale subiektywne odczucia moga sie znacznie roznic, bo i tak pomieszczenie sporo namiesza. Dlatego zestaw powninien byc tak zaprojektowany, aby w miejscu odsluchu charakterystyka byla w miare rowna. To b. trudne, wlasciwie niemozliwe bez wykonywania wielu pomiarow i dopasowywania elementow metoda prob i bledow. Czasem moze sie zdazyc jeszcze tak, ze niby wszystko ok, ale glosniki wysokotonowe czy sredniotonowe odciete sa na granicy ryzyka przy wiekszych mocach... mozna tak pisac w nieskonczonosc chyba :/

                Skomentuj


                  Ja wiedziałem że kiedyś ten temat się rozwinie, że będę mógł dodać swoje przysłowiowe 3grosze. Jako że już od 2005roku mam u siebie Behringer DCX 2496 czyli procesor głośnikowy te problemy znikły. Do takich wniosków jak Polusek, doszedłem znacznie wcześniej, widząc bezgranicznie lepsze zastosowanie aktywnego procesorowania głośników.
                  Na początku ograniczałem się tylko do ustawieniu mikrofonu w miejscu odsłuchu i pozwolenie procesorowi na automatyczne uregulowanie filtrami charakterystyki tego co dociera do moich uszu tak by był to zakres liniowy +/- 3db z tym założeniem że procesor musiał obniżyć spl do takiego poziomu by nie "podbijać" możliwości głośników o więcej niż 6db na danej częstotliwości. Procesor przy pomiarze uwzględnia wszystko co się da, i robi liniową charkę tam gdzie ja odsłuchuje swój zestaw. Fajne prawda?
                  Jednak teraz jak doszedłem do wprawy, nie daje automatycznie kontrolować procesorowi procesu dostrajania, tylko sam stosuje to korekcje, to filtr parametryczny czy inne cuda żeby wyrównać tą charke i wychodzą całkiem fajne rzeczy.

                  Dwa, jak pomyślałem ile zaoszczędziłem na budowie zwrotnic od 3 lat, to już przeszło ze 2 razy wartość takiego procesora który dość tani nie jest, ale daje mi tyle możliwości, po prostu w parę sekund mogę uzyskać to co chce, gdzie godzinami musiał bym się bawić w filtrach pasywnych, stosując to coraz bardziej wyszukane wartości elementów za pewne. Mogę stworzyć dowolny filtr, dowolnej stromości, i dobrać właściwy metodą prób i błędów popartymi pomiarami z dcxa.

                  Napisałem ten post, żeby niektórzy usiedli i pomyśleli, czy podział aktywny i korekcja DSP ma sens czy nie ma? Ja doszedłem do wniosku że ma i to wielki, i tego zdania nie zmienię, zwłaszcza że taki procesor się przydaje także na estradzie, czyli "w pracy po godzinach".

                  Pozdrawiam

                  Skomentuj


                    wasik1989
                    Do takich wniosków jak Polusek, doszedłem znacznie wcześniej, widząc bezgranicznie lepsze zastosowanie aktywnego procesorowania głośników.
                    hehe a skad mozesz wiedziec kiedy do takich wnioskow doszedlem? Przeciez tego nie pisalem :P Chyba wczesniej niz ja to nie bylo, bo ja jak mialem 16 lat po przeczytaniu pewnego artykułu zdałem sobie z tego sprawe Oczywistym jest, ze stosowanie takiego procesora ma ogromne zalety. Osobiscie nie probowalem, bo mam jakąś niechęć do mieszania cyfrowych wynalazków w sprawy audio hehe Wole sie namęczyć, poswiecic ten cenny czas, nikt nie powiedzial ze ma byc prosto. Cala przyjemnosc, najwieksza satysfakcja jest wtedy, kiedy wszystko sie samemu zrobi. Poczawszy od narysowania pierwszej kreski w projekcie na zwyklej kartce, po projekt oraz wykonanie zwrotnicy i obudowy, kończąc na podłączeniu kabli od wzmacniacza rowniez wlasnorecznie wykonanego do zacisków gniazda głosnikowego gotowej konstrukcji To tylko moje zdanie, nie twierdze ze nie podobal by mi sie bardziej dzwiek zestawu z aktywnym podzialem, ale tez tego nie wykluczam.

                    Skomentuj


                      Nie na temat...
                      Polusek, przepraszam, nie konkretnie to ująłem, chyba jesteś pierwszym na forum który to przedstawił w taki sposób, że mogłem doczepić swoje 3grosze żeby nie powstał wielki offtopic


                      Należy pamiętać też że zwrotnicą aktywną i procesorem wpływamy na sygnał jaki płynie do wzmacniacza na jego wejście, a zatem tutaj elementy pasywne stosowane w zwrotnicach pasywnych nie mają wpływu na prace wzmacniacza oraz jego współczynnik tłumienia. W torze audio zostaje wtedy tylko kabel, terminal i głośniki które mają wpływ na DF.
                      Kolejną zaletą jest właśnie prostota w działaniu, noi można także korygować przebieg fazowy.

                      Natomiast jedyny minus, jaki rozpatrzyłem do tej pory, chociaż być może do niego nie doszedłem, to brak możliwości zastosowania korektora fazy. I tutaj tylko pasywny układ zostaje nam z pomocą, chyba że do tego jeszcze nie doszedłem bo funkcji jest tutaj multum.

                      EDIT: Jeszcze co do kwestii odsłuchu, brzmi to zupełnie inaczej niż zestawy pasywne, i trzeba tego po prostu posłuchać. Np. opinie o głośnikach wysokotonowych są w 100% nie zgodne z tym co mogłem wyczytać tutaj na forum o ich charakterze brzmienia, stąd mój podpis, bo niestety ale każdy ma inny słuch, sprzęt itd...

                      Skomentuj


                        Polusek: plaska ch-ka to nie przepis na sukces. Najbardziej liczy sie to co sie slyszy - tylko, ze to juz subiektywna ocena kazdego z nas. Ch-ka moze byc pofalowana, a zestaw brzmiec bardzo dobrze. Drugi z lepiej wywazona ch-ka zagra gorzej.

                        Skomentuj


                          To pisanie w kolko tego samego... Tak, moze byc pofalowana i brzmiec bardzo dobrze bo kazdy ma swoje ucho, czlowiek liniowo nie slyszy, kazdy zakres z rozna glosnoscia jest odczuwany. Ale tez nawet "najbardziej liniowa charakterystyka" tak na prawde sklada sie z niezliczonej (czyt. bardzo duzej ilosci) "gorek i dolin". W kolunach stereo pod tym wzgledem nawet znacznie moze roznic sie lewa kolumna od prawej, czasem zamiana stronami nawet przynosi poprawe dzwieku, ale to tylko subiektywna poprawa, bo na wykresie bedzie wlasciwie to samo. Ciekaw jestem kto z forumowiczow uslyszal by roznice i poprawnie wskazal 3 zestawy. Powiedzmy jakis zestawik na samych Vifkach, najlepszych STX'ach, Tonsilach. Wszystkie byly by na zwrotnicach dajacych w miare liniowe wykresy, dajmy na to ze byly by to zwrotnice drugiego rzedu, na elementach tej samej jakosci. Test odbyl by sie w CALKOWITEJ ciemnosci, na tym samym wzmacniaczu, itd itp, po prostu w tych samych warunkach. Na przemian w losowy sposob puszczana by byla muzyka. Po kazdym kawalku nalezalo by wskazac ktora kolumna wlasnie grala. Po zapaleniu swiatla i obejrzeniu wynikow, mogli bysmy byc bardzo zaskoczeni, jak to trudno stwierdzic co gra lepiej.

                          Skomentuj


                            Zamieszczone przez Polusek
                            czasem zamiana stronami nawet przynosi poprawe dzwieku
                            Dobra dobra nie zapedzaj sie za bardzo :P

                            Zamieszczone przez Polusek
                            Ciekaw jestem kto z forumowiczow uslyszal by roznice i poprawnie wskazal 3 zestawy. Powiedzmy jakis zestawik na samych Vifkach, najlepszych STX'ach, Tonsilach. Wszystkie byly by na zwrotnicach dajacych w miare liniowe wykresy, dajmy na to ze byly by to zwrotnice drugiego rzedu, na elementach tej samej jakosci. Test odbyl by sie w CALKOWITEJ ciemnosci, na tym samym wzmacniaczu, itd itp, po prostu w tych samych warunkach. Na przemian w losowy sposob puszczana by byla muzyka. Po kazdym kawalku nalezalo by wskazac ktora kolumna wlasnie grala. Po zapaleniu swiatla i obejrzeniu wynikow, mogli bysmy byc bardzo zaskoczeni, jak to trudno stwierdzic co gra lepiej.
                            To juz sie offtop robi moze by tak inny temat zalozyc do tego :)?

                            Skomentuj


                              Zamieszczone przez Yoshi_80
                              Tak samo jest z pomiarem, efekt BS jest rzeczą dużą bo wynika z gabarytów, jeżeli kolumna ma 20cm szerokosci to robienie pomiaru 0,5m jest oczywistym błedem, bo nie da sie zmierzyć rzeczyswistego BS gdy odległosc pomiaru w stosunku do szerokości kolumny jest za mała. Trzeba sie odsunac z mikrofonem i wtedy widać to co wcześniej bylo ukryte lub nie do końca pokazane.
                              A to dlaczego w symulatorze EDGE zmiana odleglosci mikrofonu z 100metrow (zauwazylem ze tak zazwyczaj symulujecie) do 0,5m w zasadzie nic nie zmienia??

                              Zauwazylem tez ze wasze pomiary sa zazwyczaj powyzej 400hz czyli wogule nie pokazuja miejsca wystepowania BS.
                              Zauwazylem tez ze sa na tym forum ''klasyczne'' zwrotnice Yoshiego ktore mozna nazwac zwrotnicami bez kompensacji BS.

                              Zamieszczone przez wasik1989
                              Napisałem ten post, żeby niektórzy usiedli i pomyśleli, czy podział aktywny i korekcja DSP ma sens czy nie ma?
                              To jest przyszlosc dziedziny audio jednak takie rozwiazania maja tez wiele wad wiec nie sa recepta na sukces. Obecnie proste korekcje DSP mozemy znalezc w radiach samochodowych czy amplitunerach kina domowego. Pojawily sie kiedys w sprzecie Hi-End ale nie zawladnely jeszcze rynkiem.

                              [ Dodano: 2008-12-26, 15:57 ]
                              Zamieszczone przez Polusek
                              Ciekaw jestem kto z forumowiczow uslyszal by roznice i poprawnie wskazal 3 zestawy. Powiedzmy jakis zestawik na samych Vifkach, najlepszych STX'ach, Tonsilach. Wszystkie byly by na zwrotnicach dajacych w miare liniowe wykresy
                              Krotko mowiac mowisz o porownaniu kilku zestawow glosnikow. Roznice bylyby bardzo dobrze slyszalne. A co do brzmienia z zamiana kanalow to dla przykladu sluchanie tych samych kolumn (mono) stojacych po bokach czy jako centrala daje wyrazne roznice w brzmieniu.

                              Skomentuj


                                Zamieszczone przez irek
                                A to dlaczego w symulatorze EDGE zmiana odleglosci mikrofonu z 100metrow (zauwazylem ze tak zazwyczaj symulujecie) do 0,5m w zasadzie nic nie zmienia??
                                To proste, nie umiesz symulować czy też raczej nie chcesz tego dobrze zrobić. Mi akurat wszystko się zgadza.
                                Przykładowa symulacja obudowy 200x1000 mm z głosnikiem o membranie 150 mm daje takie wyniki róznicy SPL dla różnych odległości mikrofonu :

                                100m - dokładnie 6dB przed i po BS (biore warunki ustalone wzrostu SPL bez dodatkowego wpływu położenia głosnika w obudowie)
                                10m - 5,8dB
                                2m- 5,2 dB
                                1m - 4,7dB
                                0,5m - 3,9 dB
                                0,2m - 2,5 dB

                                Ponad 2dB to chyba dosć wyraźna róznica żeby ja dostrzec (100m vs 0,5m) ? :wink:

                                Skomentuj


                                  Zamieszczone przez Yoshi_80
                                  Przykładowa symulacja obudowy 200x1000 mm z głosnikiem o membranie 150 mm
                                  Jakbys nie zauwazyl (a chyba raczej zapomnial) to temat zaczal sie od glosnika o calkowitej srednicy 15cm w malej monitorowej obudowie wiec zasymuluj prosze glosnik wlasnie w takich warunkach!

                                  Zamieszczone przez Yoshi_80
                                  10m - 5,8dB
                                  2m- 5,2 dB
                                  Czyli zeby uslyszec prawdziwa charakterystyke glosnika z pelnym efektem BS trzeba stanac duzo powyzej 2m i raczej blizej 10m! Czyli kolumny z pelna kompensacja BS trzeba sluchac wlasnia z takiej odleglosci!

                                  Zamieszczone przez Yoshi_80
                                  Ponad 2dB to chyba dosć wyraźna róznica żeby ja dostrzec (100m vs 0,5m) ? :wink:
                                  Rozumiem ze porownywales odsluchy i pomiary kolumny z 0,5m i 100m i potrafisz potwierdzic to co podal symulator?

                                  Symulacja glosnika w obudowie z przednia scianka o powierzchni samego glosnika tez pokazuje BS ale to wcale nie znaczy ze bedzie on widoczny na charakterystyce pomiarowej bo to jeszcze zalezy od ch-ki samego glosnika. Duzo lepsze wyniki daje prawdziwy pomiar charakterystyki niz symulacje. Dopuki w symulatorze EDGE nie bedzie mozliwosci wstawienia charakterystyki samego glosnika to jego symulacje bede zupelnie nieprzydatne.

                                  Skomentuj


                                    Zamieszczone przez irek
                                    Jakbys nie zauwazyl (a chyba raczej zapomnial) to temat zaczal sie od glosnika o calkowitej srednicy 15cm w malej monitorowej obudowie wiec zasymuluj prosze glosnik wlasnie w takich warunkach!
                                    To nie ma znaczenia, szukjasz dziury w całym, co mam zrobić symulacje i podać wyniki dla monitora, i co to zmieni ? Proszę nie marnuj mojego czasu bo takimi zabiegami nic nie wskurasz, prawa fizyki obowiązuja zarówno dla monitorów jak i podłogówek a temat jest bo BS a nie BS wyłacznie w monitorku.

                                    Zamieszczone przez irek
                                    Czyli zeby uslyszec prawdziwa charakterystyke glosnika z pelnym efektem BS trzeba stanac duzo powyzej 2m i raczej blizej 10m! Czyli kolumny z pelna kompensacja BS trzeba sluchac wlasnia z takiej odleglosci!
                                    Widzę nie radzisz sobie z interpretacją tego wyuniku, więc ci pomoge. Między 2 a 10m jest ledwie 0,6dB róznicy, co wiecej do modelowego 6dB spadku brakuje 0,8dB przy 2m, wniosek prosty z 2m BS jest zupełnie zauważalny i nie trzeba sie cofać z mikrofonem na 100m jak ty cchesz to ciagle uczynić. Każdy moze sobie za pomocą tego programu przyjać poprawkę co do wielkości BS.

                                    Zamieszczone przez irek
                                    Rozumiem ze porownywales odsluchy i pomiary kolumny z 0,5m i 100m i potrafisz potwierdzic to co podal symulator?
                                    Rozumiem, że ty sie postarałeś i zrobiłeś pomiar ze 100m i potrafisz obalić to co pokazuje symulator ? Jak nie to po prostu nie pisz takich bzdur, sumulator nie bazuje na generowaniu liczb losowych ale na algorytmie potwierdzającym się w praktyce. Nie trzeba robić pomiaru 100m zeby to stwierdzić. Nie ja pierwszy tyo zauważyłem i egde nie jest jedynym programem który to symuluje, jes jeszcze sporo innych wiec nie jest to odosobniony temat jednegto wizjonera-twórcy programu.

                                    Zamieszczone przez irek
                                    Symulacja glosnika w obudowie z przednia scianka o powierzchni samego glosnika tez pokazuje BS ale to wcale nie znaczy ze bedzie on widoczny na charakterystyce pomiarowej bo to jeszcze zalezy od ch-ki samego glosnika. Duzo lepsze wyniki daje prawdziwy pomiar charakterystyki niz symulacje. Dopuki w symulatorze EDGE nie bedzie mozliwosci wstawienia charakterystyki samego glosnika to jego symulacje bede zupelnie nieprzydatne.
                                    Dla ciebie moze ten program jest nieprzydatny ale dla innych potrafiacych operować na wyższym poziomie abstrakcji jak najbardziej. Program symuluje ch-ke względną, wiecej , wyłacznie wpływ obudowy przez co jest narzędziem uniwersalnym a nie ograniczonym do kilku głosników których ch-ki posiadał by w bazie danych. Programem jakiego rządasz o ile się nie mylę jest jest program visatona, ma jedna wade operuje tylko na głosnikach jednego producenta .

                                    Program Edge jest progeamem którego używa sie przed pomiarami i budową aby dopasować kształt obudowy i połozenie głośników oraz mieć już z góry wyliczony obraz tego jak obudowa dodatkowo wpłynie na ch-kę głośników. Po pomiarach jest on juz mniej potrzebny bo przecież widać juz na ch-ce co się ma i zabawy w Edge tego nie zmienią.

                                    Skomentuj


                                      Zamieszczone przez Yoshi_80
                                      Widzę nie radzisz sobie z interpretacją tego wyuniku, więc ci pomoge. Między 2 a 10m jest ledwie 0,6dB róznicy, co wiecej do modelowego 6dB spadku brakuje 0,8dB przy 2m, wniosek prosty z 2m BS jest zupełnie zauważalny i nie trzeba sie cofać z mikrofonem na 100m jak ty cchesz to ciagle uczynić. Każdy moze sobie za pomocą tego programu przyjać poprawkę co do wielkości BS.
                                      Z odleglosci 0,5m BS tez jest dobrze mierzalny. Ty symulujesz BS z odleglosci 100m co daje blad symulacji ok 1dB bo przeciez odsluch bedzie z 2-5m gdzie BS jest mniejszy co sam potwierdziles. Wiec ja mierzac kolumne np z 0,5m mam podobny blad tylko w druga strone.

                                      Tylko powiedz Yoshi po jakiego grzyba symulujesz BS z odleglosci 100m skoro odsluch kolumn nastapi z 2-5m gdzie BS bedzie o ok 1dB mniejszy? Czyzbys celowo wprowadzal blad pomiarowy? Czy moze jeszcze nie potrafisz obslugiwac programu EDGE? Bo kazdy normalny czlowiek wpisalby w symulator odleglosc odpowiadajaca odleglosci odsluchowej.

                                      Pomiar z malej odleglosci zedu 0,5m wykonuje sie zeby zmniejszyc wplyw odbic czyli poprawic dokladnosc wynikow. Robi sie to tylko dla malych kolumn dobierajac odleglosc pomiarowa zawsze wieksza od wielkosc kolumny. Gdybys zasymulowal maly monitor zamiast metrowej landary to bysmy zobaczyli jaki jest blad pomiary z 0,5m w stosunku do odleglosci odsluchowej 2-5m.

                                      Zamieszczone przez Yoshi_80
                                      Program Edge jest progeamem którego używa sie przed pomiarami i budową aby dopasować kształt obudowy i połozenie głośników oraz mieć już z góry wyliczony obraz tego jak obudowa dodatkowo wpłynie na ch-kę głośników. Po pomiarach jest on juz mniej potrzebny bo przecież widać juz na ch-ce co się ma i zabawy w Edge tego nie zmienią.
                                      No i wreszcie doszedles do sedna sprawy ze pomiary sa najwazniejsze bo pokazuja prawdziwa charakterystyke glosnika wraz z BS. Szkoda ze zajelo Ci to tyle czasu.
                                      Skoro mamy zmierzona prawdziwa charaketrystyke to wcale nie jest nam potrzebny symulator BS. A ewentualne nierownosci charakterystyki spowodowane BS czy jakimis rezonansami mozemy ale nie musimy kompensowac zwrotnica.

                                      Ale pewnie nic z tego co pisze nie zrozumiesz i nadal bedziesz twierdzil ze kompensowac BS trzeba. Tylko jak wytlumaczysz fakt ze Twoja zwrotka do ARN150 kompensacji BS nie posiada? A wiekszosc Twoich pomiarow wogule nie pokazuje zakresu BS! Nawet ciezko zamiescic Ci charakterystyke impedancji zeby ludzie wiedzieli jaka impedancje maja twoje projekty. A potem sie okazuje ze kolumna na glosnikach 8omowych jest 4omowa i ktos kto Ci zaufal ma problem. Jeszcze duzo musisz sie nauczyc.

                                      Skomentuj


                                        przydałaby się jakaś pani przedszkolanka

                                        Skomentuj


                                          i Pani od polskiego ; )

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X