Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Baffle Step - interesująca dyskusja :)

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    takero, Ameryke odkryłeś, jakbym nie wiedział... Inni nie siedzą tyle nad tym? No to skoro robi to tyle czasu i zwrotki są takie jakie są to sądzę ze rzeczywiście marnuje czas. Mogłby też posiedzeć te pół godziny więcej i pomartwić sie o BS, ale nie musi, jego spawa. Jeżeli miałbym stosowne zaplecze, to bym projektował, odpłatnie ale bym projektował. A to że irek robi to za darmo, to chwała mu za jego dobroć. Ja wole zapłacić i mieć to zrobione bardzo dobrze, a nie tak, że jest poprawnie.

    Skomentuj


      Mogłby też posiedzeć te pół godziny więcej i pomartwić sie o BS, ale nie musi, jego spawa. Jeżeli miałbym stosowne zaplecze, to bym projektował, odpłatnie ale bym projektował. A to że irek robi to za darmo, to chwała mu za jego dobroć. Ja wole zapłacić i mieć to zrobione bardzo dobrze, a nie tak, że jest poprawnie.
      wasik zamiast pisac pierdoly ucz sie lepiej do matury ....bo jeszcze jej nie zadasz......


      PS jak moderator uwaza ze przesadzilem to niech to wywali ale jak niektore posty tu czytam to sie krew gotuje....

      Skomentuj


        bawolek sory ale zajmij sie sobą, Ciebie nie krytykuje.
        Niby dlaczego teraz irek zaczął projektować zwrotnice z uwzględnieniem BS? Bo tak ludzie wolą... Mnie też krew sie gotowała jak irek nie mógł przyjąć nic do siebie, i jakoś się tym tak nie chwaliłem.

        Pozdro

        Skomentuj


          Kłótnia która się zaczęła to kwestia niezrozumienia, jednak mozna wiele wyczytać z tej dyskusji. Ja uważam że i Borys, Yoshi i Irek mają racje z tym że nie potrafią tego sobie przedstawić.

          Przecież jasno widać że każdy stwierdza iż BaffleStep istnienie jednak każdy podchodzi do tego indywidualnie według swojego uznania, myśle że każda uwaga jest dobra ale taka która jest konstruktywna.
          Całe halo moim zdaniem jest z powodu sposobu jakiego borys użył aby przedstawić Irkowi niedoskonałość jego zwrotnicy, i Irek zareagował na to z pewną agresją czując atak ze strony Borysa.

          W temacie można poczytać o harmonicznych 2 i 3 oraz o właściwym BSie, czekam aż ktoś podejmie się opisania tych zagadnien z większą szczegółowością ;-)

          Skomentuj


            Pozdrawiam.Właśnie otrzymałem przesyłkę z nowymi glośnikami-GDN-18-130-8-AKX i GDWK-10-250-8-AKX .Podłącze je pod zwrotnicę zrobiną pod schemat zwrotnicy Irka.Ja też bym chętnie podlączył te glośniki do innej zwrotnicy niż Irka no ale ich niema,i jak tu sprawdzić jak te zwrotnice z BS brzmnią?

            Skomentuj


              widze ze pojawily sie nowe zwrotnice irka w temacie o zwrotnicach - konkretnie dla 18akx i nowej kopulce 250akx. z tego co zauwazylem to po pierwsze jest juz wieksza cewka w drodze niskotonowej - czyli mozna oczekiwac ze bas w koncu bedzie? sama filtracja midwoofera skuteczniejsza - -10dB dla 4khz, a nie -5dB jak na poprzedniej zwrotnicy - to wystarczy? co z kopulka? z tego co widze jest dosc slabo filtrowana, ale 1khz, gdzie ma ona fs juz ma spory spadek - to moze podbijac znieksztalcenia czy raczej nie? a gdyby podwyzszyc dobroc filtra wysokotonowego? zachecam do dyskusji obeznanych w temacie - w szczegolnosci borysa, yoshiego i oczywiscie samego autora zwrotnicy. mam cicha nadzieje, ze ton dyskusji nie zmieni sie tak jak na poczatku tego tematu :)
              btw irek: pomierzylbys znieksztalcenia tej nowej kopulki stxa? a przy okazji znieksztalcenia tej 18akx - by wszelkie watpliwosci mysle wyszly na jaw.

              Skomentuj


                Od Siebie dodam tylko tyle ze to co zaproponował Irek będzie grało bardzo ale to bardzo poprawnie:) Projekt zwrotnicy jest baaardzo zbliżony do tego co mam u siebie dla 18stki i GDWK AKXa (projekcik zrobił Borys).

                Więc koledzy nie ma co porównywać bo obaj panowie w tym wypadku myślą bardzo podobnie.

                Nic tylko siadać lutowac słuchać:)

                Skomentuj


                  zaczeliśćie od BS... następnie do poprawnych konstrukcji zwrotnic aż po efektywność.... niestety jestem za ideologią Irka. Paranoją jest tu twierdzenie że jedo zwrotnice są niepoprawne. Bo są poprawne jak najbardziej. Tylko nie są zrobione "pod publikę". Opatrzcie się na sytuację bardziej obiektywnie. I irek i druga strona ma swoje zdanie i upodobania a to ich sprawa. Chce się mieć bas to się robi sprzęt na dobrych głośnikach a nie jakieś tam pierdoły uskutecznia. Bierzesz 3-way.... masz niski podział i dużo basu a bez zciszania efektywności masz dobre "z basem" brzmienie.

                  Do tej całej dyskucji dochądzą preferencje słuchaczy.... To debatowanie nie ma sensu. Jeden woli tak drugi inaczej... a to do jasnej ciasnej nie jest powodem do krytykowania czyjegoś gustu. Ja lubie brunetki i takowe mnie kręcą, a jak ktoś twierdzi że są niedobre to niech założy nową dyskusję jak ta o BS :-)

                  [ Dodano: 2008-04-19, 19:39 ]
                  A... i co niektórym proponuje trawki przypalić przed odsłuchem... wtedy bez kompensacji BS basu jest od cholery a i muzyka nabiera głębi że aż trudno się z niej wydostać :-) hehehehe

                  Skomentuj


                    Cewka 1,5mH w mojej ostatniej zwrotnicy wynika tylko z faktu niskiej czestotliwosci podzialu i nie zadnego zwiazku z BS. Nie interesuje mnie BS bo robie zwrotnice do charakterystyki ktora zmierze i nie obchodzi mnie co ja wywolalo czy promieniowanie kosmiczne czy BS czy wplyw zorzy polarnej.

                    Dlaczego z 0,56mH pojawilo sie az 1,5mH to bardzo proste bo przy wysokim (ok 4khz) podziale sam glosnik ma juz opadajaca charakterystyke wiec cewka nie wyszla duza. A dlaczego dla podzialu 2,5khz zastosowalem az 1,5mH bo przy cewce ok 1mH nie udalo sie osignac -6dB przy 2,5khz a zwiekszanie kondensatora filtu zwiekszalo dobroc filtra podbijajac charakterystyke w gore, dodawanie rezystora (zmniejsza dobroc) splaszcza to ale i przesuwa podzial w gore wiec konieczna byla duza cewke ktora zabrala nieco efektywnosci (ok.1dB)

                    Szczytem idiotyzmu jest teraz to co napisal Yoshi twierdzac ze wreszcie moja zwrotnica jest prawidlowa (czyli chyba ma kompensacje BS?), to glupota!

                    ZMIANA CEWKI NA 1,5mH NIE WPLYNELA ZNACZACO NA CZESTOTLIWOSC PRZY KTOREJ WYSTEPUJE BAFFLE STEP!!!!

                    Zobacznie na charakterystyki jest to tylko ok 1dB!?

                    Niski podzial byl mozliwy wlasnie ze wzgledu na nowy glosnik wysokotonowy majacy komore wytlumiajaca obnizajaca fs i dobroc glosnika. Poprzednik gdwk10-200-8akx nie byl najlepszy na tych czestotliwosciach, STX co parwda ma na nim kolumne z podzialem 2khz ale z ostrym filtrem. Ja nie stosowalem filtracji 18dB/okt bo by sie nie zlozyla z filtrem niskosredniotnowca. Dlaczego jest taka dobroc filtra? Bo tylko taka zapewniala najladniejsze sumowanie glosnikow. Wg teorii jedynym filtrem zapewniajacym idealne sumowanie jest filtr 12dB/okt wg linkwitza czyli o malej dobroci Q=0,5.

                    Co do określenia ile mam dB to jest bardzo proste i nie trzeba mieć super sprzętu. Mając w kolumnie wysokotonówke która katalogowo ma 90dB i w swojej zwrotnicy tłumie ją o np 5dB wiem że kolumna ma 85dB. Proste i wystarczajaco skuteczne, bez zbędnego bicia piany, wystarczy ruszyć głową.
                    Bzdura!!!! Tak to mysla amatorzy ale to nie prawda. Skoro glosnik ma zafalowanie charakterystyki np idealne +-1dB to podanie efektywnosci z przedzialu 89 do 91dB jest prawidlowe. Nigdy nei wiemy czy producent podal pik czy srednia wartosci i z jakiego zakresu. Bardzo czesto glosnik ma najweiksza efektywnsoc w pasmie w ktorym go nei wykozystujemy i producent pisze 100dB a w interesujacym nas zakresie ma juz 90-95dB. Po zalozeniu filtra gornoprzepustowego tracimy na efektywnosci 1-3dB zaleznie od filtra!

                    Efektywnosc nie jest wazna? Nie przypominam sobie zadnej kolumny ktora by miala wiecej niz 85dB efektywnosci. Popularnmy ARN150 ma ze zwrotka (moja) 82-83dB na basie nieco mniej. No i niech mi ktos powie czy kolumny na ARN150 sprawdza sie w naglosnieniu sredniego pokoju? Mozna na nich zrobic mala imprezke? Jesli tak to po co ludzie robia wersje na dwoch ARN150? przeciez nie zmeinia to charakterystyk a tylko i wylacznei efektywnosc!?

                    Wg mnie Yoshi udawania coraz bardziej jak malo wie i teoretycznie i praktycznie.

                    Akurat moje pomiary sa duzo dokladniejsze niz Yoshiego poszarpance a rozdzielczosc pionowa +-5dB to standard, Wieksza rozdzielczoscia posluguje sie przy dokladnym dobieraniu zwrotnicy co jest pokazane w temacie o projektowaniu zwrotki krok po kroku.
                    Zapraszam do dyskusji jest tam opisany kazdy krok i dlaczego tak a nie inaczej postapilem.

                    Oczywiscie ze mierzylem znieksztalcenia tych glosnikow mierze tez wiele innych rzeczy ktorymi sie nie chwale na forum bo tu zamieszczam gotowe projekty. Zainteresowani maja wszystkie moje pomiary, znaja moje zalozenia albo podsuwaja swoje ktore realizuje.

                    Moge poprawic kazda swoja zwrotke jesli mam caly czas glosniki jak je odesle to juz nic nie poprawie to chyba powinno byc logiczne.
                    Vifa XT18 to dosc specyficzny glosnik bo jako jeden z nielicznych ma cewke 1calowa ktora daje mu wlasnie cos na srednicy czego zaden inny glosnik nie ma. Scany brzmia matowo na srednicy a XT18 jest wlasnie dla milosnikow jasnego otwartego srodka. Ja wlasnie tak postrzegam glosnik wydobywajac z kazdego jego szczegolne cechy. Yoshi i borys potna kazdy glosnika tak zeby walil bas a reszta... reszta przeciez nie potrzebna, byle bum bum bylo bo to sie kazdemu spodoba. Moje zwrotnice moze zlozyc kazdy ale one nie sa dla kazdego..

                    Skomentuj


                      weic konieczna byla duza cewke ktora zabrala nieco efektywnosci.
                      akurat o to to chyba nikt do ciebie nie ma zalu :) okolo 84dB to wystarczajacy wynik do domowego odsluchu, wiec nie widze przeszkod.
                      Niski podzial byl mozliwy wlasnie ze wzgledu na nowy glosnik wysokotonowy majacy komore wytlumiajaca obnizajaca fs i dobroc glosnika.
                      jeden z tego wniosek: gdwk-200-akx sie nie nadaje dla tej 18-tki akx i tyle... o tym chyba nawet borys na poczatku wspomnial. bezsensowna byla tamta konstrukcja - zgadzasz sie irek? jesli 250 daje rade z nizszym podzialem, a jest niewiele drozsza to chyba nie ma sie nad czym zastanawiac :). ciekawi mnie tylko czy ta 18-tka jest warta lepszej kopulki - w domysle np seasa 27TBFCG...
                      Bzdura!!!! Tak to mysla amatorzy ale to nie prawda. Skoro glosnik ma zafalowanie charakterystyki np idealne +-1dB to podanie efektywnosci z przedzialu 89 do 91dB jest prawidlowe. Nigdy nei wiemy czy producent podal pik czy srednia wartosci i z jakiego zakresu. Bardzo czesto glosnik ma najweiksza efektywnsoc w pasmie w ktorym go nei wykozystujemy i producent pisze 100dB a w interesujacym nas zakresie ma juz 90-95dB. Po zalozeniu filtra gornoprzepustowego tracimy na efektywnosci 1-3dB zaleznie od filtra!
                      no ale chyba nic nie stoi na przeszkodzie zeby spojrzec na ch-ke podana przez producenta - te zwykle maja tez SPL... A roznice -/+2dB chyba mozemy pominac :)
                      Popularnmy ARN150 ma ze zwrotka (moja) 82-83dB na basie nieco mniej. No i niech mi ktos powie czy kolumny na ARN150 sprawdza sie w naglosnieniu sredniego pokoju? Mozna na nich zrobic mala imprezke? Jesli tak to po co ludzie robia wersje na dwoch ARN150? przeciez nie zmeinia to charakterystyk a tylko i wylacznei efektywnosc!?
                      ale w malym pomieszczeniu to nie jest problem. jak mamy wiekszy pokoj to dajemy 16-18cm midwoofer i po sprawie
                      Akurat moje pomiary sa duzo dokladniejsze niz Yoshiego poszarpance a rozdzielczosc pionowa +-5dB to standard, Wieksza rozdzielczoscia posluguje sie przy dokladnym dobieraniu zwrotnicy co jest pokazane w temacie o projektowaniu zwrotki krok po kroku.
                      szczerze mowiac - fajnie gdybys dawal te wykresy z gotowymi zwrotnicami z co najmniej taka rozdzielczoscia jak projektujesz zwrotki, jesli nie wyzsza. niebardzo rozumiem dlaczego dajesz tak mala rozdzielczosc...
                      Yoshi i borys potna kazdy glosnika tak zeby walil bas a reszta... reszta przeciez nie potrzebna, byle bum bum bylo bo to sie kazdemu spodoba.
                      irek prosze cie posluchaj chociaz jednej ich propozycji projektu... moze to ja mam skrzywienie sluchu, ale dla mnie np wiele kolumn PRLowskich "nie mialo" basu - np altony 110, a np sluchawki uznawane za jedne z bardziej neutralnych i wyrownanych - sennheiser hd25 mialy go o dziwo tyle ile trzeba - ani nie za duzo, ani nie za malo. podobna sprawa np z konsutrkcja borysowa na tonsilu i morelu - basu w stosunku do reszty bylo tyle ile trzeba...

                      Skomentuj


                        Panie Irku skoncz ze juz wreszcie w kazdym swoim poscie robic przytyki na moj temat - juz nie chodzisz do przedszkola i tego robic nie musisz.

                        "Vifa XT18 to dosc specyficzny glosnik bo jako jeden z nielicznych ma cewke 1calowa ktora daje mu wlasnie cos na srednicy czego zaden inny glosnik nie ma. Scany brzmia matowo na srednicy a XT18 jest wlasnie dla milosnikow jasnego otwartego srodka. Ja wlasnie tak postrzegam glosnik wydobywajac z kazdego jego szczegolne cechy. Yoshi i borys potna kazdy glosnika tak zeby walil bas a reszta... reszta przeciez nie potrzebna, byle bum bum bylo bo to sie kazdemu spodoba."

                        Zamiast wypisywac takie rzeczy pozostan przy tesli i stx - one tez maja tzw takie cos w sobie. Ciekawy jestem czy wogole sluchales w/w glosnikow zeby z taka pewnoscia siebie sie o nich wypowiadac, 5min moze 10min a moze tylko przeczytales opinie w necie. Czekac tylko niech przyjdzie do ciebie jakis wybredny klient z drogimi glosnikami. Gdzies tam kilkakrotnie sie chwaliles ze cos mi udowodniles w zwiazku z znieksztalceniami (bardzo bym sie cieszyl jak bym sie cos konkretnego w tym temacie od ciebie nauczyl ale niestety tak nie jest), na poczatku tego watku jeszcze nie wiedziales ze mozna je mierzyc tonem zmodulowanym (pomiar xt25 zamieszczony na pierwszej stronie).
                        Wrzucasz wszystko do jednego wora a tak przeciez robic nie mozna - zbyt wiele zmiennych wplywa na efekt koncowy brzmienia zestawu.

                        http://www.linkwitzlab.com/

                        W/w link juz byl tutaj zamieszczany, zamiszczona zostala rowniez czesc dotyczaca tematu tego watku, tresc wyczerpujaca. Powinienes napisac do tego pana ze jest w wielkim bledzie i ze jego zestawy wala basem i reszta jest niepotrzebna.
                        Pozdrawiam
                        Niech moc bedzie z Toba
                        i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
                        https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

                        Skomentuj


                          Pomiary zawsze pokazuje sie z rozdzielczoscia 5dB/dzialke i jest to w zupelnosci wystarczajace. Nie widzialem zadnej firmy co pokazuje w wiekszej rozdzielczosci. Zreszta to nie ma sensu bo dokladnosc pomiarowa najlepszych systemow to +-0,5dB ja swoj szacuje na +-1dB a domowe wynalazki to juz tylko loteria.

                          Dlaczego gdwk10-200-8akx ma sie nie nadawac? Wysoki podzial brzmi inaczej niz niski i tego trzeba posluchac i zdecydowac co sie bardziej podoba ale nie mozna napisac ze sie nie nadaje.

                          Jesli bysmy pomijali roznice +-2dB to nie ma co tu gadac o Baffle Step a jednak dla niektorych to najwazniejsza rzecz pod sloncem.

                          A no wlasnie jak mamy wiekszy pokoj to musimy dac wiekszy glosnik o wiekszej efektywnosci czyli wychodzi na to ze efektywnosc jest jednak wazna. Moze i 84dB komus wystarczy ale jak ktos chce miec wiecej to robi moja zwrotke ze wyzszym podzialem gdzie ma ok 86dB a jak bedzie brakowalo basu bo widze ze tylko o to sie rozchodzi to sobie wlaczy subwofer.

                          Opinie o vifie XT18 wlasnie sa takie ze ma jasny srodek a scany sa nieco matowe glownie ze wzgledu na duze tlumienie wewnetrzne papierowo-weglowej membrany. Jedni lubia to a inni to. Owszem slyszalem te glosniki bo co roku odwiedzam Audio Show a i mialem kilka na pomiarach. Moja opinie podziela np misiomor z audiomani i Andrzej Kisiel ktory sprowadza te glosniki do polski, we trojke na AS trocho sobie pogadalismy o nich.

                          Nie martw sie wybrednych klientow bede odsylal do Ciebie zebyscie pogadali o symulatorach BS :) A ja bede robil zwrotki dla normalnych ludzi z forum ktorzy potrzebuja tanich dobrze grajacych kolumn.

                          borys twierdziles ze ten STX ma duze znieksztalcenia w okolicy rezonansu na koncu pasma no wiec pokaz mi na pomiarach te znieksztalcenia? Zmierzylem i jakos ich nie widze. Trudno przyznac ze Ci sie wydawalo? Owszem nie wiedzialem jaka metoda sa mierzone znieksztalcenia glosnika ktorego charakterystyke podawales ale co to ma za znaczenie Ty nigdy nie mierzyles znieksztalcen i to czyni Cie pewnie specjalista w tym temacie :)

                          Nadal nie wiem gdzie to wasze magiczne szesciodecybelowe BS? Pierwsza moja zwrotka jest do dupy bo nie tlumi BS a druga tlumiac BS tylko o 1dB jest juz dobra???????

                          ODPOWIESZ NA TO PYTANIE, DLACZEGO?

                          A to wszystko dlatego ze nie potarficie odniesc teorii z symulatorow do praktyki. Symulator EDGE podaje rozwiazania kompensacji BS dla filtru aktywnego i pasywnego pokaz choc zblizony uklad zastosowany praktycznie w jakiejkolwiek swojej zwrotnicy??????

                          Ale ja wcale nie mialem zamiaru nic Ciebie uczyc to Ty chciales wystapic w roli nauczyciela i cos slabo Ci idzie bo jak pytam ludzi to nic nie zrozumieli z Twojego wywodu na temat Baffle Step. Nie umiesz wytlumaczyc bo nie wiesz czy nie umiesz wytlumaczyc ze ciagle odsylasz do linkwitz lab? Tylko ze tu czekaja ludzie ktorzy nie znaja angielskiego i caly czas maja nadzieje ze cos wytlumaczysz jak walczyc z BS?

                          Ja dopuszczam zalozenie ze cos co "wyskoczylo" na charakterystyce mozna "skompensowac" ale Wy wrzeszczycie ze TRZEBA!! Otoz nic nie trzeba dlatego nie macie racji.

                          Skomentuj


                            Pomiary zawsze pokazuje sie z rozdzielczoscia 5dB/dzialke i jest to w zupelnosci wystarczajace. Nie widzialem zadnej firmy co pokazuje w wiekszej rozdzielczosci.
                            a ja widzialem - ot chocby nasz rodzimy tonsil. dzialka w zaleznosci od pomiaru 1dB lub 2dB. TVM tez nie daje 5dB tylko 2dB - przyklad. Zeby nie bylo calkowicie lowendowo to "o dziwo" Tymphany (Peerless, Scan-Speak, Peerless V-line) tez daje 2dB dzialke - HDS. Nie wiem ktory producent podaje 5dB na ktorych praktycznie nic nie widac, ale chyba jakis egzotyczny, badz jeden z niewielu...
                            ja swoj szacuje na +-1dB a domowe wynalazki to juz tylko loteria.
                            to dawaj dzialki 1dB, albo chociaz 2dB jak kazdy...
                            Jesli bysmy pomijali roznice +-2dB to nie ma co tu gadac o Baffle Step a jednak dla niektorych to najwazniejsza rzecz pod sloncem.
                            tutaj raczej chodzi o poprawne brzmienie, z obecnym basem i dolna srednica, a nie wycofanym tym wszystkim...
                            A no wlasnie jak mamy wiekszy pokoj to musimy dac wiekszy glosnik o wiekszej efektywnosci czyli wychodzi na to ze efektywnosc jest jednak wazna. Moze i 84dB komus wystarczy ale jak ktos chce miec wiecej to robi moja zwrotke ze wyzszym podzialem gdzie ma ok 86dB a jak bedzie brakowalo basu bo widze ze tylko o to sie rozchodzi to sobie wlaczy subwofer.
                            84dB, a 86dB to raczej nieduza roznica - mysle ze nikogo nie zbawi. Rapsodie, ktore ma moj brat maja "zaledwie" 85dB, a spokojnie z duzym natezeniem da sie ich sluchac w pomieszczeniach 25m^2 i wiekszych...
                            borys twierdziles ze ten STX ma duze znieksztalcenia w okolicy rezonansu na koncu pasma no wiec pokaz mi na pomiarach te znieksztalcenia? Zmierzylem i jakos ich nie widze. Trudno przyznac ze Ci sie wydawalo? Owszem nie wiedzialem jaka metoda sa mierzone znieksztalcenia glosnika ktorego charakterystyke podawales ale co to ma za znaczenie Ty nigdy nie mierzyles znieksztalcen i to czyni Cie pewnie specjalista w tym temacie :)
                            jesli je zmierzyles to co ci szkodzi je tutaj wszystkim publicznie pokazac? borys stwierdzil ze sa tam znieksztalcenia z praktyki. jesli ty je zmiezryles to pokaz - bedzie sprawa pokazana czarno na bialym...

                            Skomentuj


                              irku
                              Zanim wysuniesz jakies stwierdzenie, ze cos np robilem badz nie, albo cos stwierdzilem badz nie to dokladnie przeczytaj moj wczesniejszy post do ktorego sie odwolujesz bo jak narazie to same brednie piszesz i tyle (odsylam do 1 strony watku ktorej nawet prawdopodobnie nie przeczytales). Zadales sporo pytan na ktore padly juz odpowiedzi nie raz. Wytlumacz jaki jest sens pisac jedno i to samo po kilka razy. Swoje napisalem raz i 2 powtarzac nie bede. Odnosnie wspomnianych vif i scanow to nie wrzucaj ich do jednego wora bo nie wszystkie graja tak jak najpopularniejsze xt18 i ss8545. Przemielisz ich troche to roznice poznasz.
                              Z tym bs to nie wywoluj mnie do tablicy, na poczatku ironicznie zapytales czy uwazam iz nie wiesz co to jest, wiec jak wiesz to po co ci to tlumaczyc. Literatury na ten temat jest bardzo duzo. Niestety lenistwa nie popieram, jak ciezko w googla wpisac jedno czy dwa slowa to juz jest przegiecie.
                              Odsylam no linkwitz lab bo to pierwszy link z wyszukiwarki !! Jak sie komus nawet tego nie chce przejrzec i zrozumiec to po jaka cholere ja sie jeszcze mam produkowac.
                              To samo tyczy sie ludzi ktorzy prosza o zrobienie za nich zwrotnicy, pomodz mozna ale odwalac za kogos cala robote ?
                              i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
                              https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

                              Skomentuj


                                Niestety celeb nie znasz sie za bardzo na pomiarach bo dzialka znaczy glowna pozioma linia i tu wszystkie firmy co podales maja 10dB/dz. Jak nie potrafisz czytac tak prostych rzeczy to co Ty mozesz powiedzies o charakterystykach bo je to dopiero trzeba umiec interpretowac a jest to dosc trudne dlatego malo kto na nie patrzy bo latwiej posluchac.
                                Powieksz sobie wykres i dyrysuj dodatkowe linie co np 1dB, nie jest to mozliwe na zdjeciu bo rozdzielczosc wyswietlania na to nie pozwala.

                                Skoro 2dB to zadna roznica wiec przypomnijcie mi o co wam chodzi skoro pierwsza zwrotka miala za duzo srednich i nie komopensaowala czegos tam a ostatnia ma "nieslyszalne" 1-2dB mniej i jest juz w pozadku?

                                Co znaczy poprawne brzmienie? Wszystkie zwrotki swiata maja poparwne brzmienie tylko moja nie? A po zmianie cewki gdzie mamy charke 1-2dB nizej jest juz poprawne brzmienie? 2dB to podobno zadna roznica?

                                A skoro ktos lubi takie niepoprawne brzmienie to znaczy ze ma niepoprawne uszy?

                                No i jak borys ocenil brzmienie skoro nawet nie sluchal tych glosnikow na mojej zwrotce?

                                Caly czas nie wiem co jest niepoprawnego w mojej zwrotnicy? Wiele teorii i ciagle odsylanie do linkwitzlab. A jak sie teoria nie pokrywa z praktycznymi pomiarami to znaczy ze ja zle mierze. Jedyne co wywniskowalem z tej calej dyskusji to to ze poprawna zwrotnica to taka ktora zaakceptowal Borys choc nawet nie sluchal..

                                Cos wasze gadanie od poczatku kupy sie nie trzyma!

                                Moze celeb bys sie tak troche wysilil bo charki znieksztalcen sa juz dawno w tym temacie.

                                Borys szkoda mi juz na Ciebie tracic czasu bo sie wycofujesz rakiem z tego co napisales. Ja zawsze wszystko potwierdzam pomiarami a Ty tylko symulatorami i domyslami. Szkoda z Toba gadac.

                                Ale moge ci przypomniec co napisales o STX-e:

                                Po pierwsze rezonans 18 jest na okolo 4k wiec trzeba go dosc ladnie i skutecznie wyfiltrowac zeby harmonicznych niepotrzebnie nie podbijal (szczegolnie 2 i 3,...
                                ...zauwazylem ze mimo tego iz rezonans midfofera jest (badz u ciebie nie jest) wyfiltrowany to i tak nastepuje podbijanie w/w 2 i 3 harmonicznych na drodze mechanicznej (w glownej mierze powstaja w napedzie poniewaz nie jest "idealny").
                                ...glosniki posiadajace brake up na koncu pasma maja tendencje do podbijania swoich harmonicznych...
                                to teraz pokaz na moich pomiarach gdzie masz to podbijanie harmonicznych przy break-up????

                                http://diyaudio.pl/files/stx_gdn18_1...x_thd3_126.gif

                                Odnosnie wspomnianych vif i scanow to nie wrzucaj ich do jednego wora bo nie wszystkie graja tak jak najpopularniejsze xt18 i ss8545.
                                Co niby wrzucam do wora ja wlasnie pisalem dokladnie o tych dwoch glosnikach sam sobie dopowiedziales jakiś wór!

                                Teraz widze jakim jestes wielkim konstruktorem co nie chce ludziom pomoc w projektowaniu zwrotek a jak masz cos wytlumaczyc to odsylasz wszystkich do linkwitzlab. Zalosne. Zamknij sie sam w pokoju ze swoja kompensacja BS i sluchaj swojej poprawnej zwrotnicy.

                                Skomentuj


                                  a ja wam powiem że od strony marketingowej kolumna ma dwa parametry MOC i SPL i do tego dwie cechy - wielkość i ilość głośników.

                                  jeśli SPL nie jest ważny to czemu szukacie efektywnych głośników - np B200 yoshi czy swego czasu popularna arztka?? może zetnij go do 60dB to i zejście będzie do 30Hz przecież SPL się nie liczy.

                                  Tak na poważnie to irek ma całkowitą racje - co mnie obchodzi jak to podbicie na charakterystyce się nazywa B-S czy krowi placek... jak chce się tego pozbyć bo mi zależy na liniowości to kastruje jak chce mieć efektywny zestaw to godzę się z pewnymi zafalowaniami - może kosztem tego zyskujemy nie tylko SPL??

                                  Skomentuj


                                    Nie wiem po co w ogóle rozpatrywać cechy marketingowe. Kolumny robimy dla siebie a nie na sprzedaż (z małymi wyjątkami). Więc po co robić kolumne "marketingową" , jak można równie dobrze zrobić kolumne cichsza ale lepiej brzmiącą.

                                    Zamieszczone przez Sound Wave
                                    jeśli SPL nie jest ważny to czemu szukacie efektywnych głośników - np B200 yoshi czy swego czasu popularna arztka?? może zetnij go do 60dB to i zejście będzie do 30Hz przecież SPL się nie liczy.
                                    Jakbym sciął do 60dB do miałbym pasmo od 10Hz. Moje kolumny mają średnio ok 91 dB. Zaprojektowałem je z myślą o maksymalnej mocy 10W i powiem, że taka moc jest wystarczajaca, nie wiem czy kiedykolwiek ją podałem na kolumny, musiałbym to jakoś zmierzyć. Efektywne kolumny były mi potrzebne do współpracy ze słabym wzmacniaczem (wówczas klasa A ok 10W). Nie widze najmniejszego sensu robienia głośniejszych sprzętów, chyba że do bardzo słabych lampiaków. W typowym układzie, gdzie jest do dyspozycji 50-100W , można poświęcić trochę efektywości, szczególnie, że głosniki na których realizowana jest kolumna nie są słabą szerokopasmówką tylko solidnym wooferem, mogącym przyjąć taką moc.

                                    Twierdzenie, że jak ktoś ma zamało basu "to sobie włączu subwoofer" jest po prostu protekcjonalne. A jak ktoś nie ma suba albo nie chce go mieć lub go na niego nie stać? Nie lepiej mieć kolumny dobrze brzmiące basem niż dorabiać do średnio-wysokotonowych kolumn suba, żeby to w ogóle zagrało ? Nie taniej jest w końcu zrobić 3 drożne lub 2,5 lub 2 drozne z 2 głosnikami aniżeli dorabiać suba? Ten przepis "dołuż sobie suba" to jest po prostu kompletny idiotyzm. Ja wole poświecić 2-3dB efektywnosci i nic nie dokładać.

                                    irek ciągle się upiera przy jakieś pełnej kompensacji 6dB itd, klapki na oczach jeden kierunek, zero świerzego spojżenia na problem. W pierwszych swoich postach pisałem i później powtażałem to wielokrotnie, że nie zawsze jest potrzeba pełnej kompensacji. Ale nie pełna kompensacja to nie to samo co jej zupełny brak. Trzeba widzeć kolory szare a nie czarny i biały i zrozumieć, że brzmienie zestawu to odpowiednia równowaga tonalna. Jeżeli po aplikacji cewki 1,5mH spadło w stosunku do cewki 0,56 ledwie ok 2dB to znaczy że pasmo od ok kilkuset Hz do 20kHz ma o 2dB mniej. A to już dużo w stosunku do brzmienia zestawu i subiektywnego odbioru basu. Na tym polega kompensacja, na uzyskaniu rónowagi tonalnej którą BS zachwiał. Nie na durnowatym trzymaniu się regułki 6dB co próbuje wmówić irek, że niby ja i borys tak myślimy. Parę osób w tym watku potwierdziło to, że irkowa zwrotnica drze się średnicą i ma zero basu, to jest własnie zachwianie równowagi tonalnej. Ciekawe czy w ogóle była ona odsłuchiwana te długie godziny i optymalizowana, szczerze w to wątpie. Dobra zwrotnica powstaje kilka dni , tygodni a nie parę minut, które pewnie irek poświecił w firmie do wsadzenia głosników w obudowe i zaprojektowaniu zwrotnicy "do śniadania". Bo szczerze wątpie, żeby tak fajnie mozna było sobie w pracy siedziec i słuchać i poprawiać pare godzin tego co się robi jako hobby zamiast brac sie za to, za co płaca.

                                    Jak projektowałem Sewerynowi zwrotnicę do monitorków to zajęło mi to miesiąc. Dużo odsłuchów, eksperymentów, wyciagania wniosków. W końcowym schemacie i ch-ce nic nie jest dziełem przypadku, wszystko zostało zmierzone, sprawdzone, odsłuchane. Można było zrobić równiejsza ch-ke, może i prostszy schemat, może wyższy SPL ale na pewno nie grałoby to lepiej bo ilość koncepcji jaka sprawdziłem była bardzo szeroka.
                                    Tak się projektuje zwroticę i tego nalezy uczyć na forum. Pokażać ludziom wszelkie aspety i problemy przy projektowaniu, pomóc, dać alternatywne rozwiazania. A nie twierdzić, że zwrotnica zrobiona w pare minut jest dobra i kropka, że system speaker workshop jest do dupy i nic się tym nie da zrobić. To może irku zasponsorujesz wszystkim swój wspaniały system. Jak nie to się nie wtrącaj i zostaw ludziom narzędzie, może nie doskonałe ale wystarczajaco dobre, do projektowania zwrotnic i pomiarów. A nie wmawiaj wszystkim, że tym się nic nie da zrobić i tylko ty masz racje. To co wszyscy maja być skazani na twoje widzimisie, aż może zaprojektujesz jakaś zwrotke?

                                    Sound Wave prawde mówiąc nie spodziewałem się po tobie i irku takich niepoważnych, przejaskrawionych porównań typu ściecie do 60dB czy najcichsze kolumny śiwata itd. To raczej nie przystoi komuś kto chce się uwazać za powaznego konstruktora bo tacy rozmawiają o konkretach a nie rzucaja pustymi hasełkami.

                                    Skomentuj


                                      właśnie takim przejaskrawionym porównaniem chciałem ci pokazać dwa punkty widzenia - ja nie popieram żadnej opcji - uważam że wszystko trzeba dostosować do potrzeb - ja też OSOBIŚCIE (podkreślam słowo OSOBIŚCIE) nie uważam że walka o każdy dB jest istotna zwłaszcza w warunkach domowych. Mimo wszystko nie uważam się za osobę która miała by prawo uważać kogoś kto chce wyciągnąć max'a z głośników za gorszego głuchego itp.

                                      Każdy kto projektuje zwrotnice stawia sobie jakiś cel - jeśli został on zrealizowany to znaczy że zwrotnica jest zrobiona POPRAWNIE.

                                      przykład

                                      projektuje zwrotnicę do kolumn estradowych gdzie mam 15 calowy midwoofer i 1 calowy driver z 4 calową cewką - daje podział w okolicach 1,5kHz i co mam ścinać woofer o 6dB żeby w paśmie od 200-400Hz nie było dziury (niżej gra już sub) te 6dB to na estradzie być albo nie być - poco eminence beyma celestion i inne firmy estradowe walczą o każdy dB w głośniku?? 99dB 101dB i generalnie kto da więcej...

                                      przykład 2

                                      zwrotnica do zestawu do domu - tu spokojnie mogę powalczyć o równą charakterystykę bo mi nie zależy na tak wysokim SPL - ale np projektując zwrotnicę dla "typowego zjadacza chleba" powie że gra lepiej ta co gra głośniej - taka prawda i trzeba się z tym pogodzić tzw trzeba robić marketingowe brzmienie :)

                                      Yoshi nie chciałem cię obrazić znamy się nie od dziś :)

                                      Skomentuj


                                        Zamieszczone przez Sound Wave
                                        ale np projektując zwrotnicę dla "typowego zjadacza chleba" powie że gra lepiej ta co gra głośniej - taka prawda i trzeba się z tym pogodzić tzw trzeba robić marketingowe brzmienie
                                        tak, a niewystarczajaca ilosc basu zwali na glosnik ;]

                                        Skomentuj


                                          W każdej opini o cechach odsłuchowych zestawów jest trochę racji.... Ale na litość boszką!! Nie dyskutujcie o tym kto robi poprawnie a kto nie!! Każdy ma swoje "widzi mi się" i pod nie robi. Zejdę do banalnego powiedzenia bo z wami to chyba tylko pałami można dyskutować! O GUSTACH SIĘ NIE DYSKUTUJE! Irek ma swoją teorje wg której postępuje i robote wykonuje zajebjaszczo! Strona przeciwna też robi tak jak lubi. Przecież jaki problem poprosić Irka żeby przy projektowaniu zastosował koncepcję z podkreśleniem dolnego pasma... myślę że zrobi to z palcem w dupie.

                                          To co napisałem jest tak oczywiste że aż mi się głupio robi że trzeba takie rzeczy wypisywać. Mam teraz zwrotkę projektu borysa i jestem zadowolony (niestety nie do końca). Jest coś co mnie dziwnie intryguje w moim zestawie.... taki głuchy przekaz... brakuje przestrzenności w tym dźwięku... stare tonsile z mojego byłego zestawu zachowują się podobnie gdy na EQ zciszam środkowe pasmo... bez przesuwania equalizerów scena się znacznie poszerza. Paweł S. też pisał o tym zjawisku.... Lubię dużo basu ale zaczynam gdybać czy warto było kosztem "sceny-przestrzenności odsłuchowej" ---- nie wiem jak to określić ale chyba rozumiecie ocb :-)

                                          I co wy kurka na to?? Co teraz uznamy za poprawną konstrukcję ??!! Bo się zastanawiałem czy nie wysłać Irkowi moich głośników na zaprojektowanie alternatywnej zwrotki... Kepy mają i tak full basu więc może to by nie było głupie.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X