Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Baffle Step - interesująca dyskusja :)

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #41
    Skoro po zmierzeniu glosnika w docelowej obudowie charakterystyka jest wznoszaca co traktuje jako charakterystyke glosnika a zadaniem konstruktora jest jej wyrownanie i prawidlowe polaczenie z reszta glosnikow to po co rozwarzac zjawiska zachodzace przy powstawaniu tej charakterystyki skoro trzeba sie skupic na swoim zadaniu? Co mnie obchodzi to ze wznios miedzy ta a ta czestotliwoscia to BS a miedzy ta a to to rezonans membrany a jeszcze inna dzielenie i lamanie sie membrany czy rezonans zawieszenia?

    Jak chcesz mi pokazac wplyw baffle step czyli wplyw przedniej scianki to zmierz charakterystyke samego glosnika (w minimalnej sciance przedniej, najlepiej malej kuli) a potem zmierz ja w odgrodzie zeby pokazac jaki ma ona wplyw na charakterystyke glosnika. Glosnik umieszczony w malej kuli nie ma przedniej scianki czyli nie ma odgrody (baffle) wiec nie ma baffle step!

    Pokazales kilka poszarpanych i malo dokladnych charakterystyk i probujesz w nich cos znalezc i to cos nazywa sie na pewno Baffle Step. A moze to same glosniki takie juz sa i tylko dorabiasz do tego ideologie. Jesli tak nie jest to to udowodnij.

    Pewnie nie posiadasz obudowy w ksztalcie kuli ani nawet kwadratowej bardzo malej wiec chociaz zmierz charakterystyki roznych glosnikow w tej samej obudowie i je pokaz. BS w tej obudowie bedzie zawsze taki sam wiec jak mi wytlumaczysz ze na kazdej charakterystyce wyglada to inaczej?

    Najglupsze co robi to borys bo pisze ze moje zwrotnice nie maja kompensacji BS to ja sie go pytam na jakiej podstawie to stwierdziles?? Charakterystyk czy zwrotnicy? To moze przesledz wszystkie pomiary i zwrotki w tym temacie i napisz ktore maja kompensacje BS a ktore nie maja? No to ktore moje zwrotnice maja kompensacje BS a ktore nie maja bo chetnie ja jako ich konstruktor sie dowiem.

    Widze panowie ze zyjecie tylko jednym i szukacie tylko jednego magicznego BS. A na charakterystyke przeciez wplywa bardzo wiele czynnikow. A kazda zwrotnica uwzglednia BS obudowy, rezonanse glosnika, nieliniowa impedancje, nierowna efektywnosc glosnikow itd... wiec o co wam chodzi??

    A co powiecie o tych dwoch charakterystykach. Jedna to tesla sam glosnik ze wznoszaca sie charaterystyka i z normalnym filtrem. A druga to sam glosnik jamo15cm, czyzby ta sama obudowa nagle stracila BS?
    Załączone pliki

    Skomentuj


      #42
      Mormon
      Borys czy w swojej zwrotnicy do 2x sph 165 kep i xt19 też uwzględniłeś BS ??
      Czy zrobie duży błąd jeśli nie umieszcze głośników w układzie D`appolito ??


      Tak zostal uwzgledniony (kompensacja pelna). Zwroc uwage na sam przebieg charakterystyki ampl-czestotliwosciowej, widac jak ona opada (podobnie jak w stx15), da sie ja dosc prosto filtrowac i sprzyja bardzo kompensacji (robi sie ja w tym przypadku duzo prosciej). Zwroc rowniez uwage na to ze dobor elementow w zwrotnicy jest do 4r. W przypadku 1szt kepa cewka byla by znacznie wieksza. Ta zwrotnica nie jest skonczona, jest tylko poprawnie na srodku posklejana. Jak wroce do kraju to powinienem ja skonczyc. Glosniki mozesz umiescic jak uwazasz, zestaw i tak nie spelnia zalozen p D'Appolito.

      irek napisał/a:
      Troche myslisz pojecia bo BS nie ma nic wspolnego z basem.
      irek napisał/a:
      Jakosc i ilosc basu zalezy tylko od glosnika niskotonowego i jego obudowy a nie ma nic wspolonego ze zwrotnica.
      Pawel S napisal
      no to w takim razie o co czepia sie borys? bo juz naprawde sie pogubilem...

      Pawel nie czepiam sie, stwierdzam pewne rzeczy i je racjonalnie argumentuje. Wyobraz sobie ze zestaw ma pewna efektywnosc, nastepnie efektywnosc ta jest nizsza w pewnym zakresie (z pewnych fizycznych uwarunkowan). Niech roznica efektywnosci wynosi -6dB i czesc z nizsza efektywnoscia lezy w nizszych czetotliwosciach. Teraz trzeba zrobic z tego zestaw ktorego rzeczywista efektywnosc bedzie w miare rowna w calym zakresie f.
      Kupujesz bardzo efektywny wofer do 3way, dorabiasz 0,5 drogi do zestawu albo w 2way dajesz duza cewe na bas i dopasowywujesz reszte zwrotnicy.

      irek
      Bs ma duzo wspolnego z basem, nieskompensowany w/w efekt jest powodem krecenia galami na wzmaku na +6dB. Nie mozna tak generalizowac sprawy. Wszystko jest wzgledne, nawet ta tzw "ilosc basu" jest okreslana wzgledem czegos, przewaznie wzgledem reszty pasma zestawu i tutaj jest sedno sprawy. Jak zestaw ma grac rowno to rowno. Pusc plyte np Marcusa Millera na roznych zestawach i zapomnij o calej tej gadaninie, po prostu posluchaj przez 3min. Roznica jest duza.

      Wez w tej zwrotnicy z xw165 co jest na samym dole daj cewke 1-1,5mH w taki sposob aby czesc do okolo 500Hz byla powyzej efektywnosci wypadkowej. Reszte filtracji w okolicy podzialu wymodeluj korektorem impedancji badz 2rzedem badz tym i tym.

      W zadnej zwrotnic zamieszczonych powyzej nie masz kompensacji.

      Jak bys nie byl taki zarozumialy i przeczytal ze zrozumieniem wczesniejsze moje posty nie musial bym ci nic udowadniac (zostalo to juz zrobione). Przedstawilem pewne argumenty, stwierdziles jedynie ze wykresy sa bezuzyteczne (nie wiedziales nawet ze to poszarpanie ch podstawowej wynika z metody pomiarowej).
      Ty chcesz ceweczka rzedu 0,4mH badz 0,58mH skompensowac bs ? Ksiazkowe filtry powinny sluzyc tylko do nauki, wnioski trzeba wyciagac samemu.
      i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
      https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

      Skomentuj


        #43
        A gdzie jest bas (<100hz) a gdzie jest baffle step (>500hz)?
        O tym jak brzmi kolumna decyduje wywazenie (celowa dzialanie konstruktora zwrotnicy) miedzy niskimi srednimi i wysokimi tonami.

        W ktorej mojej konstrukcji masz roznice miedzy basem a reszta pasma zedu 6dB?
        A widziales jak wyglada charakterystyka kolumny przy postawieniu jej w poblizu sciany? Bo pomiary sa robione w wolnej przestrzeni.

        Kazdy glosnik ponizej 100-200hz ma opadajaca charakterystyke w dol i jak niby chcesz to skompensowac zwrotnica? Moze zalozysz filtr zaczynajacy ciac od 100-200hz? Ciekawe jak polaczysz sie z wysokotonowka na 3-4khz?

        No i nadal czekam na wymienienie moich zwrotek ktore maja kompensacje BS i ktore nie maja?

        Czyli rozumiem ze zamieszczona ponizej zwrotnica jest nieprawidlowa. A ja myslalem ze liniowosc pasma zedu +-1dB daje dobrze zaprojektowana zwrotnice.
        No ale widze ze lubisz wyciac caly srodek zeby sluchac samego basu.
        Akurat to co narysowales w praktyce njest niemozliwe w realizacji bo jak filtr zacznie tak nisko ciac to do podzialu w okolice 3khz glosnik nie dociagnie. Widze ze w paincie dobrze ci idzie ksztaltowanie charakterystyk to teraz pokaz cos praktycznie.
        Nawet jak ci sie uda ta obciac charke to z efektywnoscia 80dB nikt tego nie zaakceptuje. Jeszcze nie widzialem kolumny o efektywnosci 80dB widocznie takie lubisz.
        Załączone pliki

        Skomentuj


          #44
          Zamieszczone przez irek
          A gdzie jest bas (<100hz) a gdzie jest baffle step (>500hz)?
          O tym jak brzmi kolumna decyduje wywazenie (celowa dzialanie konstruktora zwrotnicy) miedzy niskimi srednimi i wysokimi tonami.

          W ktorej mojej konstrukcji masz roznice miedzy basem a reszta pasma zedu 6dB?
          A widziales jak wyglada charakterystyka kolumny przy postawieniu jej w poblizu sciany? Bo pomiary sa robione w wolnej przestrzeni.

          Kazdy glosnik ponizej 100-200hz ma opadajaca charakterystyke w dol i jak niby chcesz to skompensowac zwrotnica? Moze zalozysz filtr zaczynajacy ciac od 100-200hz? Ciekawe jak polaczysz sie z wysokotonowka na 3-4khz?

          No i nadal czekam na wymienienie moich zwrotek ktore maja kompensacje BS i ktore nie maja?
          Przeczytaj jeszcze raz to co napisales mam nadzieje ze zrozumiesz o co chodzi.
          Zrobrze w koncu ta zwrotnice tak jak ci mowie, posluchaj.
          Jezeli robisz pomiar nearfield to zrob go z odleglosci okolo 40-50cm, juz powinienes pewna rzecz zauwazyc. Popatrz jak to wyglada na pomiarach yoshiego!!!! Widac to.
          Jezeli br bedzie z tylu badz zestaw bedzie blisko sciany to kompensacja powinna byc odpowiednio mniesza (wielkosc pomieszczenia tez powinno sie uwzglednic).
          i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
          https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

          Skomentuj


            #45
            Wg mnie to co opisujesz to zadna kompensacja BS a tylko i wylacznie twoja niechec do sluchania srednich i wysokich tonow. Modulujesz tak charakterystyke kolumny zeby bas byl podbity czyli scinajac reszte pasma obnizajac tym efektywnosc kolumny do niespotykanie niskiej wartosci.

            Skomentuj


              #46
              Akurat to co narysowales w praktyce njest niemozliwe w realizacji bo jak filtr zacznie tak nisko ciac to do podzialu w okolice 3khz glosnik nie dociagnie. Widze ze w paincie dobrze ci idzie ksztaltowanie charakterystyk to teraz pokaz cos praktycznie.


              Narazie jeden przyklad.

              Na twoich pomiarach wogole nie widac bs!! Nie zostal on po prostu zmierzony. Zmien metode pomiarowa. Zrob nearfield tak jak ci pisalem.[/b]
              i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
              https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

              Skomentuj


                #47
                A co to jest nearfield? Mam dwa systemy pomiarowe (Audiotronic DAA100 z mikrofonem behringer ECM-8000 i Audio Precision ATB z bayerdynamikiem MM1) i zawsze pomiary wykonuje z 1m albo blizej (50cm) zeby zminimalizowac wplyw odbic na niskich tonach.

                Pokaz swoje pelne pomiary a nie charke >1khz, bo niby jak mam zobaczyc to ciecie od kilkuset hz skoro pokazujesz charke >1khz? No i moze jeszcze charke imopedacnji a najlepiej i fazowa pokazesz?

                Indukcyjnosc zastosowanej cewki jest zalezna od czestotliwosci granicznej jaka chcemy uzyskac i od indukcyjnosci cewki glosnika! Dlatego w niektorych kolumnach stosuje sie duze cewki a w niektorych male. Widze ze dla ciebie jak cewka ma >1mH to znaczy ze jest z kompensacja BS.
                Czyli moja zwrota ARN150 i ARV wg ciebie powinna miec BS, no to popatrz czy ja akceptujesz. (pomiar wiarygodny >200hz)

                Tak tak borys ja mam po prostu mikrofon z kompensacja baffle step :)
                Zaczynasz robic sie smieszny :)
                Załączone pliki

                Skomentuj


                  #48
                  Zamieszczone przez borys

                  Tak zostal uwzgledniony (kompensacja pelna). Zwroc uwage na sam przebieg charakterystyki ampl-czestotliwosciowej, widac jak ona opada (podobnie jak w stx15), da sie ja dosc prosto filtrowac i sprzyja bardzo kompensacji (robi sie ja w tym przypadku duzo prosciej).

                  Zwroc rowniez uwage na to ze dobor elementow w zwrotnicy jest do 4r. W przypadku 1szt kepa cewka byla by znacznie wieksza.

                  Ta zwrotnica nie jest skonczona, jest tylko poprawnie na srodku posklejana. Jak wroce do kraju to powinienem ja skonczyc. Glosniki mozesz umiescic jak uwazasz, zestaw i tak nie spelnia zalozen p D'Appolito.
                  Trochę tak szyfrem to opisałeś jak na mój mały rozum... :-) Składam sprzęt na 2 kepach / kolumna... więc zwrotnica jest odpowiednia...?? Co chcesz jeszcze w niej poprawiać? I w ogóle po zmianie na seas`a 22tafg coś w niej przerabiałeś?

                  Skomentuj


                    #49

                    Pokaz swoje pelne pomiary a nie charke >1khz, bo niby jak mam zobaczyc to ciecie od kilkuset hz skoro pokazujesz charke >1khz? No i moze jeszcze charke imopedacnji a najlepiej i fazowa pokazesz?


                    Co mam jeszcze pokazac ?

                    Indukcyjnosc zastosowanej cewki jest zalezna od czestotliwosci granicznej jaka chcemy uzyskac i od indukcyjnosci cewki glosnika! Dlatego w niektorych kolumnach stosuje sie duze cewki a w niektorych male.

                    Odkryles Ameryke.


                    Widze ze dla ciebie jak cewka ma >1mH to znaczy ze jest z kompensacja BS.
                    Czyli moja zwrota ARN150 i ARV wg ciebie powinna miec BS, no to popatrz czy ja akceptujesz. (pomiar wiarygodny >200hz)


                    Tak od razu wszystko wrzucaj do jednego wora, jak >1mH to jest z kompensacja, brawo.

                    Tak tak borys ja mam po prostu mikrofon z kompensacja baffle step :)
                    Zaczynasz robic sie smieszny :)


                    Tyle zes sie upisal, zadnych wnioskow. Na pocieszenie masz visatonowska zwrotnice, oni napewno robia pomiary w stodole i pakuja slome do srodka. Zreszta pewnie to sa nieuki.



                    Podzialy 2,5 i 3k (ta z al170 jest niepoprawna i tak)
                    i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
                    https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

                    Skomentuj


                      #50
                      Zamieszczone przez irek
                      Jak chcesz mi pokazac wplyw baffle step czyli wplyw przedniej scianki to zmierz charakterystyke samego glosnika (w minimalnej sciance przedniej, najlepiej malej kuli) a potem zmierz ja w odgrodzie zeby pokazac jaki ma ona wplyw na charakterystyke glosnika. Glosnik umieszczony w malej kuli nie ma przedniej scianki czyli nie ma odgrody (baffle) wiec nie ma baffle step!
                      Bardzo wygodna metoda bo prawie nie do zweryfikowania, kto sie bedzie porywal na kule.
                      Ja proponuję prostszą i nawet suteczniejszą metodę. Mierzymy głosnik w duzej odgrodzie, takduzej , że efekt 6dB wzmocnienia wystepuje w całym interesujacym nas paśmie. Odgroda 2x2 m , bedzie wystarczajaca.
                      Następnie mierzymy głosnik w obudowie i porownujemy ch-ki, tym posobem wyłuskamy skuteczniej BS niż w pomiarze z kulą.

                      Zamieszczone przez irek
                      Pewnie nie posiadasz obudowy w ksztalcie kuli ani nawet kwadratowej bardzo malej wiec chociaz zmierz charakterystyki roznych glosnikow w tej samej obudowie i je pokaz. BS w tej obudowie bedzie zawsze taki sam wiec jak mi wytlumaczysz ze na kazdej charakterystyce wyglada to inaczej?
                      Nie no jasne, każdy ma taką w swoim garażu. Moje pomiary są przykładami. Nie jestem chory na umyśle zeby wszystkie glosniki mierzyć w tej samej obudowie pod katem BS żeby za każdym razem się upewniać, czy oby przypadkiem ten efekt nie przestal działać. To są pomiary które kiedyś robiłem na potrzeby zwrotnicy, w róznych obudowach w róznych ukladach głosników, powtarza się jednak pewien schmat zachowania ch-ki , który powtwierdza istnienie efektu BS.

                      Nawet rozumujac twoim, poniekąd susznym torem. Mam zmierzoną ch-ke głośnika w obudowie, nie interesujac się tym co ja spowodowało, BS , promieniowanie kosmiczne, pływy oceanu, mam ch-ke i kropka. Muszę ja sobie zrównać. I jakimś dziwnym sposobem wychodzą mi zwotnice ze sporymi cekwami, takie jak np u borysa. Tylko tobie wychodzą inne. No tak pewnie mam pomiary do dupy albo zwrotnic projektować nie umiem. Pewnie też nie umie visaton i wielu wielu innych którzy pakuja cewki po nawet kilka mH.

                      U ciebie każdy glosnik wygląda jak złoto - każdy głosnik jest pozbawiony efektu BS , nie widać dyfrakcji z krawędzi głosników wysokotonowych (pewnie każdy jest w idealnym podfrezowaniu), nie widać żadnych odchyłek ch-ki, wszystko za każdym razem idzie jak od linijki.
                      Inżynierowie vify pewnie by się zdumieli jak dobry głośnik zrobili patrząc na twoj pomiar TC20 .
                      Jak widać są różne metody dające rózne wyniki. Ciekawe któe są blizsze prawdy.

                      Może tak dla odmiany irku zaczniesz udowadniać, że efektu BS nie ma , że nasze zwrotnice są źle zaprojektowane bo maja za duże cewki? :). Dziwne, że nikt komu zaprojektowałem zwrotnice nie nażekał na to, że ma nadmiar basu. Chyba wszyscy mają zbiorową głuchote na tym zakresie pasma lub lubią słuchać wycofanych wokali :).

                      Skomentuj


                        #51
                        Borys no i co te dwie zwrotki visatona maja mi udowodnic? To klasyczne zwrotnice jeden filtr dolnoprzpustowy z dodanym czlonem RC. Nie ma zadnych pomiarow wiec o co Ci chodzi?

                        Pokaz wreszcie jakas swoja charakterystyke (cisnieniowa! zeby zobaczyc jaka uzyskales efektywnosc) pomiarowa w pelnym pasmie z narysowana zwrotnica i charakterystyka impedancji. Bo na razie to zamieszczasz kupe jakis roznych charek w wiekszosci nie swoich.

                        Może tak dla odmiany irku zaczniesz udowadniać, że efektu BS nie ma , że nasze zwrotnice są źle zaprojektowane bo maja za duże cewki? . Dziwne, że nikt komu zaprojektowałem zwrotnice nie nażekał na to, że ma nadmiar basu. Chyba wszyscy mają zbiorową głuchote na tym zakresie pasma lub lubią słuchać wycofanych wokali .
                        Ale to przeciez borys probuje udobownic ze to moja zwrotki sa zle zaprojektowane!?
                        A Ty zaczynasz mu w tym wtorowac. Jak moge oceniac wasze zwrotnice jak ich nie mierzylem ani nie sluchalem? To tylko borys potrafi.
                        Przeciez ja tez stosuje cewki o wartosc zedu 1mH lub wieksze zaleznie czy glosnik tego wymaga.

                        Yoshi_80 Ja nie twierdze ze BS nie istnieje ale zeby opisac dokladnie samo zjawisko BS to trzeba wykonac pomiar porownawczy samego glosnika (w minimalnej obudowie) z glosnikiem w docelowej obudowie. I Twierdze ze to zjawisko jest na tyle pomijalne ze miesci sie w bledach amatorskich pomiarow. Co zreszta widac na Twoich bo masz gory skaliste w przedziale nawet ponad 3dB wiec jak chesz wykazac istnienie czegos co ma moze ze 3dB?

                        Jak myslisz ktore pomiary sa bardziej wiarygodne Twoje na karcie muzycznej pewnie z mikrofonem z oprawki od dlugopisu czy moja na zawodowej aparaturze pomiarowej. W dodatku na dwoch roznych aparaturach gdzie wyniki sa dosc zbierzne?

                        Moje zdanie jest proste, zmierzona charakterystyka w docelowej obudowie jest taka a nie inna i nie obchodzi mnie nazwa zjawiska ktore ja powoduje. Moim zadaniem jest wyrownanie charakterystyki ew uksztaltowanie jej w zalozony sposob co zawsze robie!. Dlatego Twierdzenia ze cos ma magiczna kompensacje BS a co nie ma sa bez sensu.
                        Popatrz na moja charke XW165 ktora jest wznoszaca a ktora potem linearyzuje do wartosci +-1dB. Po dodatniu wysokich tonow mam plaska charke z dokladnoscia prawie +-1dB. To jest kompensacja BS czy nie ma? Bo Borys najpierw Twierdzil ze zwrotka nie ma kompensacji a potem ze moj sprzet pomiarowy jej nie mierzy?
                        Dodam ze wszystkie moje pomiary glosnikow 15-18cm sa w tej samej obudowie testowej i zawsze w tych samych warunkach.

                        No i powiedz o co wam chodzi i w czym jest problem? W Baffle Step czy moze w borysie ktory krytykuje moje zwrotki ani ich nie mierzac ani nie sluchajac i jeszcze zabrania ich kopiowania bo sa nieprawidlowe!?

                        Kazda zwrotncia nawet w postaci kondensatora na glsoniku wysokotonowym jest prawidlowa bo zapewnia prawidlowe dzialanie glosnikow! (sa firmy ktore takie zwrotki stosuja)

                        Caly problem w tym ze borysowi wydaje sie ze jako jedyny ma monopol na wiedze i probuje uczyc zawodowego konstruktora pracujacego w firmie produkujaca kolumny glosnikowe od 25lat!? Ja bardzo chetnie ucze sie nowych rzeczy tylko jak na razie ten pseudo nauczyciel slabo sobie radzi. Pokazuje jakies dwie zwrotki visatona jako zawodowego specjalisty od glosnikow a potem sam krytykuje jedna!?

                        Widze ze wasze motto zyciowe to walka z Baffle step, na szczescie ja mam troche bardziej rozciagniete horyzonty.

                        Skomentuj


                          #52
                          Witam
                          Cyt.: "Jak zestaw ma grac równo to równo" – borys.

                          W jaki sposób koledzy borys i Yoshi udowodnią mi że to co dociera
                          do mikrofonu pomiarowego oddalonego 1-0,5m - "mówię" o obrazku
                          z pomiarów z czerwonymi skreśleniami - jako podbicie 6db wznoszące
                          się mniej więcej z 800 do 60hz, tzw. kompensacja Baffle Step, dociera
                          do uszu słuchacza oddalonego o ok. 2-2,5m od zestawu, skompensowane
                          bądź zrównoważone amplitudowo w całym paśmie częstotliwości ową
                          kompensacją BS – ("Jak zestaw ma grac równo to równo") . :razz:

                          Skomentuj


                            #53
                            Zamieszczone przez irek
                            Yoshi_80 Ja nie twierdze ze BS nie istnieje ale zeby opisac dokladnie samo zjawisko BS to trzeba wykonac pomiar porownawczy samego glosnika (w minimalnej obudowie) z glosnikiem w docelowej obudowie. I Twierdze ze to zjawisko jest na tyle pomijalne ze miesci sie w bledach amatorskich pomiarow. Co zreszta widac na Twoich bo masz gory skaliste w przedziale nawet ponad 3dB wiec jak chesz wykazac istnienie czegos co ma moze ze 3dB?

                            Jak myslisz ktore pomiary sa bardziej wiarygodne Twoje na karcie muzycznej pewnie z mikrofonem z oprawki od dlugopisu czy moja na zawodowej aparaturze pomiarowej. W dodatku na dwoch roznych aparaturach gdzie wyniki sa dosc zbierzne?
                            Wiarygodność pomiaru nie tylko zależy od wiarygodności systemu ale od metody pomiarowej.
                            Tak się składa, że mój system oparty "na rurce od długopisu", daje wyniki zbierzne, niemalże identyczne (na granicy błedu) z pomiarami np visatona.
                            Mój amatorski system działa dokładnie tak samo i jest zbudowany tak samo jak komercyjny system clio, ba nawet jest od niego lepszy bo karta pmiarowa w clio to staroć nie dorównująca SB live. Czy powiesz w takim razie, że clio tez jest tandetą i nie nadaje się do pomiarów? Czy może clio ma racje bytu a amatorski SW już nie tylko dlatego, że jst amatroski ? :grin:

                            Nie rozumiem dlaczego uparcie twierdzisz, że najlepsza metodą jest pomiar głośnika w minimalnej obudowie. To jest słuszna metoda dla idealnego , punktowego źródła dzwięku ale nie dla głosnika, którego chociażby kosz tworzy pewien rodziaj przedniej scianki wiec moze zafałszować obraz - przyjmując jako cel pomiarowy wykazanie bądź nie wykazanie efektu baffle step.
                            Duzo bardziej wiarygodnym jest pomiar który wczoraj zaproponowałem, w bardzo dużej odgrodzie a następnie w docelowej obudowie, róznica wykaze lub nie, 6dB spadek, więc potwierdzi lub zaprzeczy występowaniu efektu BS. Metoda prostsza, więc mozliwa do zrealizowania z większa dokładnością, więc metoda wiarygodniejsza.

                            Twierdzisz, że twoje zwrotnice są dopracowane a nasze tylko walczą z "nieistniejącym" efektem BS. Ciekawe, bo ja widzę jedno. Twoje zwrotnice są robione na jedno kopyto, jeden cel -> chka jak od linijki, widocznie każdy zestaw z taką ch-ką brzmi optymalnie.
                            Tak się składa, że moje zwrotnice robione są ze szzególnym naciskiem na odsłuchy. Modyfikuje zwrotnice tak aby zestaw dobrze grał a nie dobrze wygladał na wykresie. Liniowość nie jest tak bardzo istotna, jest mniej istotna niż dobre brzmienie, zgodność fazowa czy ch-ki kierunkowe.

                            Ktoś zaproponował, żeby zaprojektować osobno dwie zwrotnice do jednego projektu. Moge się podjać aby porównać filozofie , czy chociażby wyniki pomiarów tych samych głośników. Tylko kto zapewni później obiektywną ocene obu zestawów ? Zapewne doprowadziłoby to do jeszcze wiekszej kłutni.

                            Zorganizujmy może na razie inne "zawody" . Ja udowodnie, że BS istnieje, irek udowodni , że nie istnieje. Termin np tydzień czasu na zebranie argumentów i opracowanie wyników badań. Nic na zasadzie "nie bo nie" , suche fakty i dowody.

                            Skomentuj


                              #54
                              funk19 akurat w przedziale 60-800Hz brak jest ingerencji kompensasji BS (kompensacja nie polega na podbijaniu) - zaznajom się chociaż trochę z BS zanim zadasz kolejne pytanie.

                              Skomentuj


                                #55
                                Koledzy, sorry ale wydaje mi sie że piszecie wszyscy trzej o tym samym, tylko inaczej traktujecie i nazywacie to samo zjawisko. Moim zdaniem inaczej po prostu podchodzicie do tego zjawiska przy projektowaniu swoich zwrotnic, i tak Irek wydaje się nie twierdzi że Baffle Step nie istnieje tylko traktuje ten efekt jako jedna ze składowych charki i się nim nie zajmuje celowo tylko stara się w swoich zwrotnicach uzyskać jak najbardziej płaska charakterystykę i właśnie w tym momencie też kompensuje baffle step, bo inaczej charki jego zwrotnic były by z górką. Wydaje się że nie ma co kruszyć kopii, bo jest to dyskusja z gatunku tych o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkiejnocy, każdy z was ma swoje podejście do projektowania zwrotnic i moim zdaniem nawet zwrotnica zaprojektowana przez każdego z was do tych samych przetworników będzie inna i PRAWIDŁOWA, a o wyborze jednej z nich zadecyduje i tak odbiorca i jego preferencje a nie wy. Pozdrawiam

                                Skomentuj


                                  #56
                                  Ja nie twierdze że efekt BS nie istnieje tylko ostro wszystko zostało pokiełbaszone,
                                  a brak zrozumienia i emocje wzięły górę nad rozsądkiem. :???:
                                  Poza tym warto w dyskusji wziąć pod uwagę akustykę przeciętnego
                                  pomieszczenia w którym na co dzień słuchamy muzyki czy aby na pewno
                                  - (Cyt.) - "przydała by się porządna kompensacja BS”. :?:

                                  Skomentuj


                                    #57
                                    Zamieszczone przez funk19
                                    Ja nie twierdze że efekt BS nie istnieje tylko ostro wszystko zostało pokiełbaszone,
                                    a brak zrozumienia i emocje wzięły górę nad rozsądkiem. :???:
                                    Poza tym warto w dyskusji wziąć pod uwagę akustykę przeciętnego
                                    pomieszczenia w którym na co dzień słuchamy muzyki czy aby na pewno
                                    - (Cyt.) - "przydała by się porządna kompensacja BS”. :?:
                                    Zamieszczone przez borys
                                    Jak by na w/w zjawisko nie patrzec to roznica efektywnosci miedzy dolnymi rejestrami a reszta wystepuje. Moim zdaniem powinno sie ja skompensowac (w stopniu wiekszym badz mniejszym, zalezy od wielu czynnikow).
                                    Zamieszczone przez borys
                                    Jezeli br bedzie z tylu badz zestaw bedzie blisko sciany to kompensacja powinna byc odpowiednio mniesza (wielkosc pomieszczenia tez powinno sie uwzglednic).

                                    irek
                                    Juz raz cie prosilem, zrob zla zwrotnice wg tego co napisalem wczesniej w tym watku. Wlacz sobie jakas plyte, posluchaj tego choc przez chwile. Zamiast zatwardziale tkwic w swoim swiatku otworz sie na nowe rzeczy, chocby nawet i zle twoim zdaniem. Dyskusja polega na wymianie argumentow a zdobywanie wiedzy miedzy innymi na doswiadczeniach i sprawdzaniu teorii w praktyce. 5min roboty, 15 min sluchania razem 20min czasu, ktory trzeba poswiecic zeby cos sprawdzic.
                                    Zdobac kilka kawalkow Marcusa Millera, na takim repertuarze bardzo dobrze slychac mocne i slabe punkty zestawu.
                                    i-AMP ,i-PSU, i-SMPS, i-KTO TAM WIE CO JESZCZE
                                    https://www.facebook.com/IAMP-260036317687611/

                                    Skomentuj


                                      #58
                                      moj znajomy jako ze kupil konstruckje Borysa ("czwarta" na Tonsilu i Morelu) to nie omieszkal mnie zaprosic na odsluchy. i jak? wg mnie swietna robota - zadnego wycofania srednicy i gory nie bylo. Powiem wiecej bylo naprawde sporo basu, ale nic nie przykrywal i swietnie sie tego sluchalo, a kazde przekrecenie w ktorakolwiek strone galki treble czy bass we wzmacniaczach (nie pamietam juz jakie to byly konkretnie modele) powodowaly tylko uczucie "cos jest nie tak" i tylko na "defeat" graly... aha i nie bylo uczucia przy malej glosnosci za malego basu, a przy duzych rowniez nie dominowal. link do konstrukcji http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=467489

                                      z tego co mi wiadomo to konstrukcja ktora robi dla mnie Pawel S. (arn i pj) ma trafic na warsztat do Irka dla zwrotnicy to oczywiscie nie omieszkam opisac swoich wrazen. :) Yoshi albo Borys: bawiliscie sie moze arn-150 i stx pj? Jesli tak to wrzucilbys schemat zwrotki? Bo bym sobie sam na wlasne uszy porownal robote Yoshiego/Borysa i Irka

                                      aha mam pytanie do Irka: daloby rade umieszczac z wieksza dokladnoscia wykresy? Tj tak zeby skok miedzy kolejnymi kreseczkami byl np 1dB, a nie 3db i z wieksza rozdzielczoscia?

                                      Skomentuj


                                        #59
                                        Jakbym miał tego stx pj to mógłbym taką zwrotkę klepnąć bo arn 150-05/4 mam.

                                        Skomentuj


                                          #60
                                          Witam! Tylu to fachowców, takie poważne tematy poruszacie, aż strach się odzywać!
                                          Chciałbym tylko poruszyć kwestię zwrotnic i ich harmonicznych! Irek ma rację, po pierwsze sinusoida nie ma harmonicznych, po drugie, każda zwrotnica to jakiś obwód rezonansowy przepuszczający daną częstotliwość, a tłumiący wszystko, co jest po za nią, zarazem i te harmoniczne, które rzekomo miały by się pojawić! Wydaje mi się, że waszym problemem, są programy symulacyjne! Traktujecie to jako przyrząd pomiarowy, na których się opieracie, ale tak po prawdzie to jest tylko program! A przekonałem się o tym, jak pewnego razu zapukał do mnie kolega, z prośbą żebym mu sprawdził zwrotnicę, którą rzekomo wykonał ściśle według podanego opisu, a po włożeniu do kolumny, ni jak mu ten odsłuch nie pasował! Wiec wrzuciłem ową zwrotnice na oscyloskop, a prostą metodą za pomocą generatora przeleciałem całe pasmo akustyczne i o dziwo, rzekome rezonanse ni jak miały się do rzekomej rzeczywistości! Wiec spisał mi tylko podział częstotliwości, jaki sobie życzył i na piechotę dobrałem pojemności tak żeby uzyskać owy podział częstotliwości, no i dało się! Po zamontowaniu zapytałem kolegę jak wyszły odsłuchy, był bardzo zadowolony, bo teraz rzekomo częstotliwości się pokrywały! Eksperyment ten przekonał mnie, że te wasze symulacje, to po prostu zabawki, które tak naprawdę nie wiele mają się do rzeczywistości!
                                          Zauważyłem też, że skuteczność owych obwodów rezonansowych tej zwrotnicy są bardzo skromne, a wiem, że nawiniecie dobrej cewki to nie lada problem, czy w takim wypadku nie lepiej zamiast zwrotnicy, zrobić filtry aktywne, gdzie można za pomocą potencjometru regulować stromość i przesuwać owy rezonans, w lewo i w prawo! Taki filtr jest o wiele mniejszy, montuje się go pomiędzy końcówką a przedwzmacniaczem i na każdy głośnik przypisać osobną końcówkę, takie rozwiązanie w waszym wypadku dałoby większe możliwości! Siedziałby sobie, audiofil wygodnie w fotelu i za pomocą potencjometrów ustawiłby sobie jak mu tylko to pasuje, dla siebie inaczej, a dla żony jeszcze inaczej, a dla kolegi jeszcze inaczej!
                                          Pozdrawiam

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X