Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Baffle Step - interesująca dyskusja :)

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #61
    Rysiek o czym ty piszesz.

    Zamieszczone przez Rysiek41
    Wiec spisał mi tylko podział częstotliwości, jaki sobie życzył i na piechotę dobrałem pojemności tak żeby uzyskać owy podział częstotliwości
    LOL

    Zamieszczone przez Rysiek41
    Eksperyment ten przekonał mnie, że te wasze symulacje, to po prostu zabawki, które tak naprawdę nie wiele mają się do rzeczywistości!
    BIG LOL - pokaż w którym miejscu widzisz te zabawkowe syulacje.

    Zamieszczone przez Rysiek41
    a wiem, że nawiniecie dobrej cewki to nie lada problem,
    Co to znaczy dobra cewka?? - czuje ze kolejny LOL się szykuje.

    Zamieszczone przez Rysiek41
    czy w takim wypadku nie lepiej zamiast zwrotnicy, zrobić filtry aktywne
    a owszem, można, tylko koszty lecą bardzo mocno w górę, a i efekt wcale nie musi być lepszy niż na elementach pasywnych.

    Zamieszczone przez Rysiek41
    Siedziałby sobie, audiofil wygodnie w fotelu i za pomocą potencjometrów ustawiłby sobie jak mu tylko to pasuje, dla siebie inaczej, a dla żony jeszcze inaczej, a dla kolegi jeszcze inaczej
    o kocie zapomnialeś, audiofil ma kota.

    Skomentuj


      #62
      Rysiek41, hmm bez urazy ale mam wrażenie, że jakbyś sie obudził z 30 letniego snu. Cewki - problem , jaki problem, teraz się kupuje cewki wysokiej jakości a nie nawija.
      Oscyloskopem się robiło zwtornice w erze altusów i wcześniej bo było to jedyne narzedzie pomiarowe wraz z miernikiem typu lavo 3 . Oscyloskopem można zmierzyc przebiegi elektryczne i to w dość ograniczony sposób ale nie akustyczne.
      Wykreśl prosze np przebieg impedancji, ja to moimi "zabawkami" zronie w 2 sek, ty oscyloskopem bedziesz się męczył pół godzyny a i tak mój wykres będzie o niebo lepszy. W ogóle o jakich zabawkach piszesz , podaj konkretne programy, może próbwałeś uzyć nieodpowiednich. Obecne narzędzia symulacyjne są tak potęzne, że robienie czegoś na piechote jest kompletna głupotą.

      Ciekawe w jaki sposób uwzglednisz oscyloskopem ch-ke samego głośnika, która nigdy nie jest płaska.

      Skomentuj


        #63
        Rysiek, nie wiem jak zamierzasz zmierzyć parametry zwrotnicy odłączonej od głośników i jeszcze ją przeprojektować nie znając przebiegu ich impedancji...
        A co do tematu to chciałem tylko dodać, że wolę jednak wiedzieć, jak charakterystykę modyfikuję baffle step, bo wiem ile mogę poprawić zmieniając kształt obudowy czy położenie głośnika, bo tu zawsze jest pewna elastyczność, co więcej pomiary z SW "skonsultowane" z symulacją w np. edge się zgrubsza pokrywają i to chyba kolejny zgrubny sposób na zmierzenie wpływu obudowy bez kombinowania z pomiarami w jakiś dodatkowych obudowach.

        Skomentuj


          #64
          Mnie osobiscie malo interesuje jak kto dla siebie robi zwrotnice po to sie tym zajmujemy zeby zrobic cos oryginalnego na swoje potrzeby i tu nie ma znaczenia jak kto wymoduluje charakterystyke byle mu brzmienie odpowiadalo.

          Caly ten Baffle Step to tylko pretekst a przykro mi jak moderator krytykuje cos czego nie mierzyl ani nie sluchal.

          Jak wam sie wydaje ze SW jest lepszy od clio to prosze pokazcie choc jeden wykres w funkcji efektywnosci!?
          Nie potraficie zmierzyc efektywnosc dlatego nie przywiazujecie do niej zadnej wagi!
          Cewka 1,2mH dla glosnika 4omowego, dziekuje bardzo to przeciez bylby subwofer!

          A szkoda bo myslalem ze moderatorzy na tym forum maja odpowiednia wiedze merytoryczna i socjologiczna zeby moc pomagac innym o roznej wiedzy i kulturze osobistej.

          Skomentuj


            #65
            Zamieszczone przez Caleb
            moj znajomy jako ze kupil konstruckje Borysa ("czwarta" na Tonsilu i Morelu) to nie omieszkal mnie zaprosic na odsluchy. i jak? wg mnie swietna robota - zadnego wycofania srednicy i gory nie bylo. Powiem wiecej bylo naprawde sporo basu, ale nic nie przykrywal i swietnie sie tego sluchalo, a kazde przekrecenie w ktorakolwiek strone galki treble czy bass we wzmacniaczach (nie pamietam juz jakie to byly konkretnie modele) powodowaly tylko uczucie "cos jest nie tak" i tylko na "defeat" graly... aha i nie bylo uczucia przy malej glosnosci za malego basu, a przy duzych rowniez nie dominowal
            mialem podobnie na irkowej zwrotnicy pod 2xARN 150 + D27. najlepiej sie sluchalo na plasko a korekcja nic nie wnosila na plus. no ale np na vifach XT juz mam spory niedostatek basu :| no i teraz niewiem czegoto wina - glosnika czy zwrotnicy. poprostu musze sobie troche basu podkrecic


            Caleb, Yoshi_80, jak sie dogadacie to moge docelowa kolumne wyslac

            Skomentuj


              #66
              Pawel S.: wydaje mi sie, ze skoro podkrecasz bas we wzmacniaczu i dopiero wtedy jest ok to moznaby rownie dobrze zrobic mocniejsza kompensacje no i efekt bylby lepszy - bo czort wie jak filtr we wzmacniaczu ksztaltuje ch-ke, a do zwrotnicy masz pomiary i chyba moznaby to mimo wszystko lepiej uksztaltowac. Zaden ze mnie ekspert, wiec tak sobie tylko tu teoretyzuje :P. Tak z ciekawosci jakiej wielkosci masz cewke dla xt18?

              Skomentuj


                #67
                Czyli co to jest ten BATELSTEP?? I Gdzie to jest na tych wszystkich wykresach?? Czyżby polegało to na przyciszaniu średnich - wyższych częstotliwości żeby uzyskać "sztucznie" więcej basu?? Czy nie lepiej zbudować 2.5-way albo kupić głośnik kóry z tym basem sobie odpowiednio radzi...?? Jestem laikiem od strony elktroniki ale ponoć zwronicę w pewnym sensie zniekształcają charakterystykę głośnika a im bardziej na nią będziemy starali się wpłynąć tym bardziej się wszystko pokiełbasi... :-)

                To była teroia obserwatora laika który chce na siłe wyłumaczyć sobie waszą krwawą dyskusje :-) ... :-)

                Skomentuj


                  #68
                  Caleb, ale jak glosnik mocy dostanie to robi sie OK. cewka to chyba cos ok 0,8mH - bo glosnik naprawde ladnie ciagnie w gore

                  MormoN, no i chyba nawet dobrze to zrozumiales. tylko ze nie wiecej basu a raczej sciszenie srednich do poziomu basu

                  Skomentuj


                    #69
                    MormoN, sztucznie to uzyskasz podbijając bas equalizerem. Korygując efekt baffle step powoduje się rozciągnięcie pasma w dół niwelując różnicę w efektywności dolnych rejestrów w stosunku do reszty pasma. Poczytaj sobie o skupianiu dźwięku i kierunkowości, bo to jest też potrzebne do zrozumienia zjawiska baffle step.

                    Skomentuj


                      #70
                      MormoN slusznie ze to zauwazyles tylko ze poziom srednich tonow nie ma wiele wspolnego z baffle step bo idac tym tropem to baffle step powinno sie nazywac srednimi tonami.

                      To ze zwrotnica wycina srednie pasmo to znaczy ze jej konstruktor taka chcial uzyskach charakterystyke ale to wcale nie znaczy ze wycial czy skompensowal baffle step.

                      Jezeli ktos uwaza ze wyciecie srednich tonow (i pewnie slumienie wysokich) to dobry sposob na polepszenie basu to ja mu wspolczuje..

                      Skomentuj


                        #71
                        Jezeli ktos uwaza ze wyciecie srednich tonow (i pewnie slumienie wysokich) to dobry sposob na polepszenie basu to ja mu wspolczuje..
                        W takim przypadku ja tez bym współczuł. Oczywiście nie chodzi o to żeby wycinać srednie tony, ale po prostu zmniejszyc ich poziom. :razz:
                        Nie chodzi też o polepszenie basu, ale o (względne) podniesienie jego poziomu, czyli rozciągnięcie pasma w dół kosztem średniej efektywności.

                        Skomentuj


                          #72
                          Czyli reasumując.. stosowanie większej cewki powoduje wcześniejsze i delikatniejsze opadanie charaktetystyki (zwronica 1-wszego rzędu/stopnia) (kondensaor który służy za filr drugiego rzędu zaczyna bardziej strome odcięcie na wyższym pożadanym poziomie) i oczywiście odpowiednie tłumienie wysokich tonów i mamy bardziej zrównoważone brzmienie... I niestety to i tak mam nadal nie będzie prawidłowa kompensacja BS co opisałem poniżej... ponieważ BS zależy od "frontu" kolumny i występuje bardziej punkowo na co raczej już nie mamy wpływu ale za to możemy sobie "zelżyć" z tym zniekształceniem w sposób jaki opisał borys i yoshi (pewnie pokręciłem xywki) :-)

                          Aczkolwiek nadal to co opisałem nie tyczy się do BS tylko do całego pasma kolumny która niestety nie wyrabia odpowiednio basem względem reszty pasma. BS jest punkowym zniekrztałceniem przy kórym zciszanie całego pasma górnego nic w zasadzie nie daje. Żeby skompensować BS należałoby wytłumić pożadaną częstoliwość gdzie występuje BS a nie całe górne pasmo.

                          No ale parząc na te wsyzskie wykresy poprostu żadnego podbicia w tym paśmie od 200 do 800 hz większego nie widać (co najwyżej normalnie wzrasające spl) co jest sprawą normalną jeśli chodzi o charkę głośnika w paśmie niskotonowym.... Konkludując to niestety przy pomiarach amatorskich i ich dokładności możemy sobie czasem tylko snuć domysły typu... "oooo to włąśnie jest ten Baffle step bo tam jest jakaś kreska podejrzana" :-)

                          Skomentuj


                            #73
                            MormoN:a jak myslisz po co jest rezystor w torze niskotonowym w zwrotnicy z kompensacja?
                            No ale parząc na te wsyzskie wykresy poprostu żadnego podbicia w tym paśmie od 200 do 800 hz większego nie widać (co najwyżej normalnie wzrasające spl) co jest sprawą normalną jeśli chodzi o charkę głośnika w paśmie niskotonowym.... Konkludując to niestety przy pomiarach amatorskich i ich dokładności możemy sobie czasem tylko snuć domysły typu... "oooo to włąśnie jest ten Baffle step bo tam jest jakaś kreska podejrzana" :-)
                            przeciez Yoshi i Borys powiedzieli, ze zeby bylo widac bafflestep to trzeba zrobic pomiar nearfield z odleglosci okolo pol metra - wtedy bedzie go widac i nie jest tu nic robione "po omacku". Aha i na koniec: jesli gra dobrze to mozna uznac za sukces, prawda?

                            Skomentuj


                              #74
                              Marmon, to w kółeczku na czerwono to BS - charakterystyki te co wcześniej zamieścił Yoshi - zwróć uwage jak mocne jest to podbicie.
                              Załączone pliki

                              Skomentuj


                                #75
                                No dobra ... jest BS. Tylko tak jak było wspomniane aby zauważyć/zmierzyć BS pomiary trzeba wykonywać z bardzo małej odległości... A co to się ma do odsłuchu? Kto słucha stereo z odległości 0,5 metra... Bo wychodziłoby na to że z większej odległości BS jest niesłyszalny...

                                Ja tylko teoretyzuje więc proszę mnie nie "krzyczeć" jeśli coś jest nie tak :-)

                                Skomentuj


                                  #76
                                  Zamieszczone przez MormoN
                                  Tylko tak jak było wspomniane aby zauważyć/zmierzyć BS pomiary trzeba wykonywać z bardzo małej odległości... A co to się ma do odsłuchu?
                                  Dokładnie na odwrót, aby zauważyć BS trzeba pomiar zrobić z pewnej lub wiekszej odległości. Ze zbyt małej efekt będzie zamaskowany. Po prostu geometria obudowy w stosunku do odległosci pomiaru nie pozwoli na dokłądne złapanie BS. Z metra widać jak na dłoni, wszystkie przedstawione przeze mnie pomiary były wykoane właśnie z ok 1m (+- pare cm).

                                  Taki pomiar dokładnie ma się tak, jak to jest w odłuchu. Mierząc z wiekszej odległosci niż metr, złapiemy jedynie wiecej wpływu pomieszczenia w postaci rezonansów ale nie złapiemy "mocniejszego" BS, bo 6db róznicy wyjazuje już ch-ka zmierzona z 1m.

                                  Będąc przy kwestii pomieszczenia to bujdą na resorach jest twierdzenie, że przysunięcie do ściany powoduje kompensacje BS. Przysunięcie powoduje uwypuklenie pewnych obszarów ch-ki ale nie żadną kompensacje. Zwykle wraz z uwypukleniem, pojawiasą się też efekty przeciwne, zapady. Typowy wpływ pomieszczenia powoduje, że ch-ka bardziej przypominan tatry aniżeli to czego moznaby oczekiwać po przeczytaniu opisów w starszych ksiązkach czy opracowaniach gdzie twierdzono i rysowano odręcznie ch-ki wpływu pomieszczenia zależne od położenia kolumny. Jak coś było rysowane ręcznie tzn, że nigdy nie było zmierzone a tzn. że autorowi tylko się tak wydawało.
                                  Nie ma inteligetnych ścian które skompensują sam BS , który w jednej kolumnie będzie na 600Hz a w dugiej , wiekszej gabarytowo np na 300

                                  Skomentuj


                                    #77
                                    To co widac na tych wykresach to jest charakterystyka glosnika z ''dodatkiem'' efektu Baffle step. Jak chcecie pokazac sam wplyw BS to trzeba pokazac dwa pomiary, samego glosnika i w obudowie gdzie bedzie widac na podstawie roznicy wplyw obudowy czyli BS.
                                    Jesli glosnik ma naturalnie opadajaca charakterytyke a BS podbijajac ja niejako ja wyprostuje to mam powiedziec ze mam glosnik z kompensacja Baffle Step?

                                    Najbardziej denerwujace jest to ze moderatorzy probuja dzielic zwrotnice na te z kompensacja BS i te gorsze bez kompensacji. Tylko jak na razie nie udowodnili czym znaczacym rozni sie zwrotnica jedna od drugiej.
                                    Na kazdej charakterystyce glosnika w obudowie jest jakis wpyw efektu BS wiec kazda zaprojektowana zwrtonica go uwzglednia bo kazdy konstruktor widzi charakterystyke razem z tym efektem i wieloma innymi bardziej skomplikowanymi zjawiskami fizycznymi z ktorych wcale nie musi sobie zdawac sprawy.
                                    Wiec nie rozumiem po co bez sensu ta dyskusja i szukanie jakiegos podbicia na i tak pofalowanej charakterystyce? Moze tylko p oto zeby potem napisac ze moja zwrotncia jest najlepsza bo ma pelna kompensacje BS? zalosne..

                                    Skomentuj


                                      #78
                                      Jesli glosnik ma naturalnie opadajaca charakterytyke a BS podbijajac ja niejako ja wyprostuje to mam powiedziec ze mam glosnik z kompensacja Baffle Step?
                                      Glosniku musiał by byc wyjatkowo kiepski, aby w tym miejscu mieć rów na 6dB. Ale to nie znaczy ze jest niemożliwe.

                                      Skomentuj


                                        #79
                                        A kto ci powiedzial ze 6dB? To teoria ze 6dB. Jest wiele glosnikow ktore maja plaska charakterystyke. Popatrz sobie na charakterystyki stx-ow, widzisz tam jakies baffle step +6dB? A zapewniam ze odgroda w ktorej sa mierzone jest wieksza niz typowy front kolumny w ktorej bede pracowac.

                                        Skomentuj


                                          #80
                                          Zamieszczone przez irek
                                          To teoria ze 6dB.
                                          patrz charakterystyki Yoshiego. a po kolejne kto Ci powiedzial, że nie mozna osiagnać 6dB - jak by miala to byc niedoscigniona liczba dali by 7dB, wtedy była by BIGLOL teoria. Po drugie kolejne, to już było mówione wczesniej o metodzie pomiaru. Z tego mozna wywnioskować, że mierząc wg. AES2-1984 (tak jak to robi STX) nie wyłapiemy niuansu jakim jest BS, a dokładniej tego magicznego schodka (na tyle duza odgroda i na tyle mała odległosć) - całe odbicie siedzi gratis w charakterystyce, a tam gdzie mialby sie znajdowac schodek jest już pomiar z bliskiej odległosci.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X