Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Kolumny aktywne 2-way by mbar [dopiero początek]

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
    Wrzuc pomiar z wygladzaniem 12db.
    Czyli jaką część oktawy (1/N)?

    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
    W SW masz opcję symulowania działania filtrów aktywnych na pomiar.
    Nie mam pomiarów z SW, tylko z HolmImpulse -- JIG integra, jaki kupiłem, ma niesprawny preamp do mikrofonu, nie da się nic zmierzyć.

    ---------- Post dodany o 21:36 ---------- Poprzedni post o 21:35 ----------

    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
    Jakby nie patrzeć faza nie jest idealnie zgrana bo przy przeciwnej polaryzacji ten dołek powinien być o wiele głębszy
    Zgadza się, nie jest zgrana. Mam wrażenie, że teraz wokale chowają się w kolumnie.

    Skomentuj


      Mam pytanie: w jakich warunkach mierzysz że tak dokładnie ci wychodzą pomiary niskich częstotliwości?

      Skomentuj


        1/8 oktawy:

        No niech będzie, że +- 5 dB

        ---------- Post dodany o 21:51 ---------- Poprzedni post o 21:50 ----------

        Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
        tak dokładnie ci wychodzą pomiary niskich częstotliwości?
        W pokoju. I które uważasz za dokładne? Bo jest wręcz przeciwnie.

        ---------- Post dodany o 21:55 ---------- Poprzedni post o 21:51 ----------

        Dobra, na dziś starczy -- muszę dołożyć jakieś przełączniki do zmiany fazy głośników i odłączania filtrów, bo przelutowywanie kabelków jest męczące :)

        Skomentuj


          postaw kolumne na grubym kocu
          sprobuj tez postawic kolumne w innym miejscu w pokoju i wtedy zobacz czy pomiary wychodza podobne
          moze to wplyw pomieszczenia...
          Juz mi sie nie chce...

          Skomentuj


            Zamieszczone przez jamess8 Zobacz posta
            Mam pytanie: w jakich warunkach mierzysz że tak dokładnie ci wychodzą pomiary niskich częstotliwości?
            przy warunkach mocnego wygladzania pewnie z 1/3 oct ;p

            Skomentuj


              Pomiar impulse time-windows w Holmimpulse jest wiarygodny od pasma sredniotonowego w gore, to co widac na pomiarach z funkcja gating ( pomiar bez odbic pomieszczenia ) jest wazne tylko dla tych wyzszych pasm. Do pomiaru basu trzeba zmienic na surowy pomiar RAW i/lub zastosowac wygladzanie ( ale tutaj juz z odbiciami pomieszczenia ). Dlatego te pierwsze pomiary wygladaja tak super na niskich czestotliwosciach.

              Skomentuj


                Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                Pomiar impulse time-windows w Holmimpulse jest wiarygodny od pasma sredniotonowego w gore
                I to na razie wystarczy, żeby połączyć te głośniki :)

                Skomentuj


                  Spróbuj pochylic nieco kolumny (np. na kolcach, "odkręć" bardziej przednie niż tylne) - zgranie głośników będzie inne (nie twierdze, ze lepsze, ale warto spróbować). Wstaw też na wykresach charki poszczególnych głośników, bo tak niewiele widać. jak na moje oko to w miejscu sumowania się charek (2 do 5khz) jest siodło, tylko może być ono spowodowane albo za dalekim rozsunieciem podziałów, albo za cichym tweeterem.[COLOR="#696969"]


                  Moge wstawić regulacje glośnosci przed wejsciem filtra? Ma to sens? Chyba lepiej niz poczworny potenjometr przed koncowkami mocy?


                  Sygnal z aktywnej zwrotnicy nie bedzie za cichy? Przedwzmacniacz jest konieczny, czy da się go jakos ominac?
                  Last edited by tomq88; 30.12.2010, 08:52.

                  Skomentuj


                    Decyzje, decyzje...

                    Dobra, po paru dniach słuchania na innych ustawieniach filtrów, oto co mam zamiar zrobić dalej:
                    - zbliżenie częstotliwości filtrów do siebie wyprostowało nieco charakterystykę, jednak ogólnie popsuło dźwięk, jest jakby bardziej "rozsmarowany" -- co oznacza, że powrócę do takich samych częstotliwości granicznych dla LP i HP
                    - tego dołka na 2 kHz w muzyce nie słychać (porównywałem to co słyszę z analizatorem widma, znalazłem 2 utwory, w których w okolicach 2 kHz "coś się dzieje")
                    - obniżę nieco częstotliwość podziału (gdzieś do 2,3 kHz) i sprawdzę, czy jest lepiej "na wykresie"
                    - jak znajdę najlepszą cz. podziału, to składam drugą taką samą zwrotnicę i na razie zamykam projekt -- czas na słuchanie muzyki, a nie pisków z HolmImpulse
                    - nie będę "wyrównywał czasowo" (czyli kombinował z fazą) głośników, bo to nie ma sensu w moim pomieszczeniu. Zawsze mogę to zrobić później, jeśli będę miał ochotę (wniosek po lekturze http://www.sound.westhost.com/ptd.htm)
                    - nawet tak jak jest w tej chwili, te kolumny grają lepiej od Altonów 110, a byłbym gotów zaryzykować twierdzenie, że i nieco lepiej od MX-140.

                    Parę cytatów, które mnie przekonały do powyższych decyzji:
                    My overall opinion, based on the research for this article (primarily tests and simulations), is that time alignment is a very good thing, and perhaps all speakers should be designed this way. On the negative side, the offset required to achieve time alignment can lead to diffraction effects that may damage the sound quality far more than the misalignment. [...] Use of 1st order crossovers means that the vertical axis of the speaker is very narrow - the speaker will sound entirely different when you sit down or stand up! This means that the signal propagated into the room is uneven, so the natural reverberation of the listening area is not excited evenly at all frequencies. Higher order crossovers are better in this respect, but cause their own problems. Relatively poor transient response is always claimed, but in reality, a great many high end manufacturers are using 24 dB /octave filters, especially with electronic crossovers, and achieve extraordinary results. My own system loudspeakers are triamped using my version of the Linkwitz-Riley 24 dB crossover, and they sound very good indeed. They are not time aligned, but based on the results of my work on this article, I would expect that when (not if) I rebuild the boxes (or just make a new system altogether) they can sound even better. [...] Indeed, the room itself is still the greatest offender - even a coffee table that is in the acoustic path of the loudspeaker will have a profound effect on the overall response. [...] I have run some simulations of a 4 stage all pass, and it is indeed possible to get a time delay that is reasonably constant for at least a few octaves. Now, while there is no doubt that the principle works, there are not too many people who would actually want to have anything from 4 to 8 stages (all based on opamps) as a series string in line with the tweeter signal. The high frequencies are the most easily damaged, and such an arrangement would generally be considered unacceptable.
                    i wiele innych. Przesunięcie mikrofonu powoduje różny przebieg charakterystyki -- coś czego nie słychać w muzyce, w normalnym, umeblowanym pokoju z odbiciami.
                    Last edited by mbar; 04.01.2011, 14:18.

                    Skomentuj


                      Skoro muzyka sprawia wrażenie odrywającej się od kolumn, to rokowania na poprawną scenę są raczej dobre. Nie dziwie się Twojemu zniecierpliwieniu, projekt ciągnie się już kawałek czasu. Co do zgrania fazowego to można by pokombinować z innymi rzędami filtrów, albo z pochyleniem ścianki. Ale może się tak okazać, że zmontujesz drugą zwrotnice i w stereo zagra to już tak dobrze, że nie będziesz chciał nic poprawiać.

                      Skomentuj


                        Ciekawe jakbys na probe zrobil druga kolumne w pelni pasywna ( jesli masz dostep do elementow pasywnych ) i porownal z brzmieniem aktywnej.
                        Jako ciekawostke dodam moze, ze czolowka swiatowych specow zajmujacych sie miksem w studiu uzywa glosnikow pasywnych bliskiego pola...

                        Skomentuj


                          Tak, tak, a ci najlepsi z najlepszych używają Yamaha NS-1000M...
                          Co z tego, skoro aktywne zwrotnice i bi- lub tri-amping są pod praktycznie wszystkimi względami lepsze?

                          Skomentuj


                            Nie uzywaja NS1000m, bo to nie monitory bliskiego pola Poza tym co z tego, ze aktywne sa praktycznie ( teoretycznie ) pod kazdym wzgledem lepsze jak i tak pasywne ( wg. pro ludzi z branzy studio ) brzmia lepiej. Ale pisze tutaj tylko o bliskim polu.

                            Skomentuj


                              irek zrobil dla stx-a panel do aktywnego monitora na jakichs nowych glosnikach
                              moglby cos podpowiedziec

                              dla mnie jest jasne, ze jak jestes zadowolony to niema co kombinowac
                              moze kiedys zachce ci sie "wycisnac" wiecej z tego zestawu
                              Juz mi sie nie chce...

                              Skomentuj


                                Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
                                Co z tego, skoro aktywne zwrotnice i bi- lub tri-amping są pod praktycznie wszystkimi względami lepsze?
                                To nie kwestia przewagi technicznej decyduje, lecz czynnik ludzki w osobie realizatora jest istotny. Realizacja dźwięku na sprzęcie "pasywnym" wysokiej klasy ma dodatkowo swoje zalety, bo na takim będzie materiał odbierany docelowo.

                                Skomentuj


                                  Zamieszczone przez RpLand Zobacz posta
                                  To nie kwestia przewagi technicznej decyduje, lecz czynnik ludzki w osobie realizatora jest istotny.
                                  Zgadzam się w 100%.

                                  Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                  w pelni pasywna ( jesli masz dostep do elementow pasywnych )
                                  Niestety nie mam dostępu, a sam też byłbym ciekaw porównania.

                                  Skomentuj


                                    Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
                                    Zgadzam się w 100%.
                                    Niestety nie mam dostępu, a sam też byłbym ciekaw porównania.


                                    Ja zrobię porównanie, bo będę przerabiał pasywki na aktywne. Jak do tej pory w sierpniu wywaliłem sekcje niskotśredniotonową ze zwrotnicy i zastąpiłem ja najprostszym filtrem pasywnym na wejsciu koncowki mocy. I brzmi to lepiej.
                                    Jak bedzie z w pelni aktywnym podzialem sam jestem ciekaw. Boje się nieco o zgranie fazowe, bo na pasywnych filtrach (I rzad przed wzmacniaczem dla midwoofera i najzwyklejszy 3 rzad dla tweetera) charki ladnie sie sumuja i scena jest niezla.


                                    Z tego co czytałem w jednym z tematów IREK jest na chorobowym i nieprędko się pojawi.



                                    Zamieszczone przez mbar Zobacz posta
                                    Co z tego, skoro aktywne zwrotnice i bi- lub tri-amping są pod praktycznie wszystkimi względami lepsze?
                                    Nie ma chyba takiej rzeczy w świecie audio która byłaby bezkompromisowo lepsza. Mimo wszystko zachęcają opinie osób które pzresiadły się na aktywny podział, że do pasywnych nie ma już powrotu. Samo rozdzielenie wzmacniaczy dla poszczególnych głośnikóch ( 4 głośniki = 4 końcówki mocy) na pasywnych filtrach brzmi lepiej.

                                    Skomentuj


                                      Gram już w stereo :)
                                      Drugą kolumnę zrobiłem już na "cacy". Mam nadal problem z zakłóceniami -- co prawda nie ma w drugiej kolumnie żadnego przydźwięku sieciowego, ale za to kolumna "zbiera" transmisje GSM już z odległości 2-3 metrów. Podejrzewam, że jest to wina montażu filtrów na płytce uniwersalnej.
                                      Chyba trzeba usiąść i zaprojektować jakieś PCB w końcu :) Pytanie tylko, czy bawić się w SMD, czy nie?

                                      Skomentuj


                                        Gram już w stereo
                                        Ale jak? Napisałbyś coś więcej ;p Jak barwa? Jak scena? Masz ochote zmeiniać, czy już jest ok?

                                        Co do SMD to zależy od umiejetności, ja np bym sie tego nie podjał.


                                        kolumna "zbiera" transmisje GSM już z odległości 2-3 metrów
                                        Miałem ten sam problem z wzmacniaczem słuchawkowym i mikrofonowym. Umieszczone są w całkowicie stalowej obudowie, która jednak ma rzędy prostokątnych otworków wentylacyjnych. Przez te otworki zakłócenia generowane przez telefony przedostawały się do środka.
                                        W moim przypadku dobrym rozwiązaniem okazała się cieńka blacha z odzysku - ekranująca wydobyta spod płyty starego monitora. Również dziurkowana, jednak dziurki w znacznej większości nie pokrywały mi się z otworami w obudowie. Cały arkusz przygrzałem do wierzchniej blachy obudowy, od spodu, tak w odległości na oko 5-6mm. Prosty zabieg, może 20 minut roboty, a poziom zakłóceń od telefonu - oceniając na słuch - spadł mniej więcej 10-cio krotnie.
                                        z http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=15746

                                        Skomentuj


                                          mbar skróć maksymalnie okablowanie po stronie wejść, zastosuj ekranowanie, powinno nieco uspokoić tem GSM. Szczelność ekranowaia w tym przypadku ma pierwszorzędne znaczenie.
                                          Jeżeli wewnątrz obudowy prowadzisz kable , prowadź je w rogach czyni na stymu łączenia dwóch ścianek lub po ściance. Daje to skuteczniejsze ekranowanie niż prowadzenie w powietrzy srodkiem obudowy.

                                          SMD? Ja sobie nie wyobrażam innego montażu. Trzeba miec lutownice grzałkową i troche poświęcić na naukę lutowania. Nie jest to wcale takie trudne a montaż SMD szybko się zwróci bo płytki wychodzą 2x mniejsze a montuje się je znacznie szybciej. Na początek zrób sobie w rezystory i kondensatory rozmiarze 1206, jak nabierzesz wprawy to można przejść na 0805 a dla cierpliwych na 0603 .
                                          W kluczowych, z punktu widzenia audio, miejscach nadal mozesz stosować przewlekane elementy np kondy w torze sygnału. Ceramiki SMD to troche lipa jest, efekty mikrofonowe, pływają z temperaturą i są czułe na napięcie (pojemność zmienia się wraz z przyłożonym napieciem).

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X