przestancie sie zaopatrywac w marketach budowlanych to skoncza sie problemy
Zauważyłem ostatnio że wcale takie tanie nie są, i badziewia dużo jest. Poza tym, nie wiem czy zauważyliście taki np. Liroy Merlin promuje marki swoje (francuskie), tak jest z farbami i lakierami.
Się czepiliście. Ja tam kleiłem zwykłą płytę meblową, obustronnie laminowaną na wikol i było ok. Teraz kleję na klej poliuretanowy i też jest OK. Wystarczy zmatowić laminat.
laminowana do surowego drewna wikolem? Takie połączenie nie jest trwałę i bez skrętecia go wkrętami puści. Sprawdziłem organoleptycznie. Laminowana płyta musi być oczyszczona z laminatu w miejscu sklejenia bo inaczej wikol nie zwiaże. Nie pisz więc herezji, że się da, bo połącznie wikolem materiału sztucznego, nieporowatego z drewnem za pomoca wikolu nie będzie miało dużej wytrzymałości.
Polimerowy to inna bajka i kleić nim można laminat do drewna. Ba, wszystkie elementy skórowane kleję ostatnio na klej polimerowy i powiem odważnie, że jest on lepszy do skaju niż butapren.
stolarz mi powiedział, że połączenie laminat-wikol-laminat jest nie bardzo ale juz laminat-wikol-surowy mdf jest już ok
A co miał ci powiedzieć jak kupowałeś u niego deski i tylko takie miał? Trochę powagi - wierzyć człowiekowi, który coś tobie sprzedaje.
nie kupowałem u niego desek, mam je za darmo, więc nie miał powodu żeby kłamać, ta stolarnia zawsze mi pomaga i u nich lakierowałem fornir
wykręciłem wkręty i obudowa się nie rozpadła, nawet postukiwałem w nią...
skleiłem dwa odpady, zobaczymy jutro czy się rozklei - nie matowiłem laminatu, a w kolumnach grubym papierem przejechałem kilka razy więc tam powinno być lepiej
Panowie, nie straszyć scythe. Klejenie forniru na laminat nawet tylko odtłuszczony, bez szlifowania będzie super trwałe pod warunkiem dużego nacisku. Kleiłem tak nawet formatki do czoła (choć lepiej tego unikać). Używam tego kleju. Zakup bezpośrednio u producenta. Całe 6zł za kilogram :) Waterkol D2 http://www.bochemia.com.pl/pliki/Waterkol%20D2.pdf
Ale my nie mówilismy o klejeniu forniru (bo ten według mnie kleić się powinno tylko na butapren) na mdf laminowany a o klejeniu ścianek obudowy z których jedna jest pokryta laminatem pcv (jak mniemam) klejem do drewna.
Fornir klejony na laminat przyklei się bardzo dobrze jeśli użyjemy kleju butaprenowego. Przy wikolu to nie przejdzie moim zdaniem. Od jakiegos czasu zastanwaiam się jaki efekt będzie przy klejeniu naturalnych liści forniru klejem polimerowym. Naturalne są gorsze do kładzenia bo leżąc nawet przykryte odkształcają się, robią się im pufy, które przy butaprenie łatwo zlikwidować bez dużego nacisku (ogromna lepkość kleju) a przy polimerze nawet po odczekaniu kilku minut jego lepkośc nie jest wystarczająca.. Będę musiał spróbować przykleić na polimer kawałek testowy forniru na wiórówce.
Sprawdziłem osobiście nie ma żadnych przeciwwskazań. Butapren to zło konieczne ale w domowych warunkach nie ma alternatywy chyba, że macie mnóstwo ścisków lub prasę. Wtedy wikolopodobny. Zachęcam też aby nie używać wkrętów.
zastanwaiam się jaki efekt będzie przy klejeniu naturalnych liści forniru klejem polimerowym
Pytałem o taki klej producenta u którego się zaopatruję. Powiedział, że zalecają go do tworzyw sztucznych, skóry i innych materiałów tekstylnych. Choć drewno-fornir też sklei . Najlepszy do fornirowania to Waterkol D2 (taki lepszy wikol).
Przy Soudalu poliuretanowym to nie przejdzie, chyba, że paczkę budujesz przez tydzień. Klej ma niby czas otwarty 30 minut, ale po dwóch godzinach też się rozjeżdża. A tak skręcasz wkrętem i się trzyma, możesz całą paczką złożyć w godzinę a następnego dnia jest gotowa.
Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba
Przy Soudalu poliuretanowym to nie przejdzie, chyba, że paczkę budujesz przez tydzień.
Też stosowałem ten poliuretan i czekałem całą noc na wyschnięcie. Masz rację, kleję wszystko kilka dni. Wkręty zostawiasz czy wykręcasz po dniu i szpachlujesz?
Zwiń w rolkę.
Moim zdanie najlepiej unikać klejenia forniru do laminatu.
Sprawdzałeś czy idzie na ciepło?
1. Raz dostałem paczkę z fornirem zwiniętym w rolkę. To dopiero były cuda przy cięciu go na formatki i późniejszym klejeniu. Nie, dziękuje.
2. Tak jak inni kleili fornir na wikol do płyty pokrytej laminatem (W co śmiem wątpić) jak kleiłem fornir na laminowaną wiórówę (stolik TV matki aby pasował pod fornir monitorów) za pomoca butaprenu i wiem, że się da zrobić to dobrze. Stolik ma już dwa lata, lakier połozony w 3 warstwach i nic się z nim nie dzieje.
stolarz mi powiedział, że połączenie laminat-wikol-laminat jest nie bardzo ale juz laminat-wikol-surowy mdf jest już ok
Vikol (również rakol) to klej, który "wchodzi" w strukturę klejonych powierzchni. Nie współpracuje z laminatami - czyli z powierzchniami nieporowatymi, niechłonnymi. Nie ma znaczenia, czy laminat na jednej, czy na obu klejonych powierzchniach. Generalnie zmień stolarza
Vikol (również rakol) to klej, który "wchodzi" w strukturę klejonych powierzchni. Nie współpracuje z laminatami - czyli z powierzchniami nieporowatymi, niechłonnymi. Nie ma znaczenia, czy laminat na jednej, czy na obu klejonych powierzchniach.
Wszyscy wiemy, że należy tego unikać ale:
Waterkol D2 Waterkol D2 jest jednoskładnikowym klejem wyprodukowanym na bazie wodnej dyspersji polioctanu winylu. Po utwardzeniu tworzy trwałą spoinę o dobrej odporności termicznej oraz wodoodporności kleasy D2 wg PN-EN204.
Charakterystyka kleju:
Kolor spoiny po utwardzeniu: bezbarwny
Lepkość wg kF Ø 10 mm: 15 - 40s
Sucha pozostałość: 45-54 %
Odczyn pH: 5 - 7
Czas prasowania: 15-20 minut
Temperatura pracy: 18 - 25°C
Początkowa wytrzymałość spoiny klejowej na ścinanie: min. 2,8 MPa
Całkowita wytrzymałość spoiny klejowej na ścinanie: min. 8,8 MPa
Zastosowanie:
Klej Waterkol D2 przeznaczony jest do klejenia na zimno elementów wykonanych z różnych gatunków drewna, sklejki, płyt wiórowych i innych materiałów drewnopochodnych, stykowego klejenia drewna miękkiego i płyty wiórowej, do laminowania płyt wiórowych okleiną drewnopochodną, ręcznego klejenia mebli skrzyniowych, do oklejania powierzchni laminatami.
Więc współpracuje.
Dużo pisze się i chwali kleje Rakoll. Napiszę wam ciekawostkę jako, że właściciel firmy www.bochemia.com.pl jest też moim klientem więc mogliśmy trochę pogadać na ten temat. On jest dostawcą wszystkich składników do produkcji klejów dla niemieckiego właściciela marki Rakoll. Tylko u niego kg kosztuje np 6zł a u Niemca 16zł. Widać jaką siłę ma marketing i marka. Poszukajcie w swojej okolicy producenta kleju i zaopatrujcie się bezpośrednio. Nie wierzcie w cudowną jakość niemieckich produktów. Po co dawać zarabiać pośrednikom.
Wkręty zostawiasz czy wykręcasz po dniu i szpachlujesz?
Przy skręcaniu paczki wkręty wkręcam tak żeby łepki były wkręcone 2-3mm w głąb. Później je zostawiam i szpachluję szpachlówką samochodową, chemoutwardzalną. Utwardza się w jakieś 30 minut. Następnie szlifierka (taśmową zgrubsza i oscylacyjną do wykończenia) i w godzinkę mam załatwiony temat dziur po wkrętach.
Moim zdanie najlepiej unikać klejenia forniru do laminatu.
Zależy czym się klei. Ja kleję klejem kontaktowym ITA Contact Spray (wbrew pozorom nie jest to spray) i nie ma żadnego problemu, żadnych bąbli itp problemów. A większość moich kolumn buduję z wiórówki meblowej, obustronnie laminowanej (ok. 23zł za m^2 z docięciem w Castoramie czy Leroyu).
Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba
Traktowanie forniru żelazkiem jest niehumanitarne Więc nie próbowałem ale jak każdy wikol nadaje się na pewno.
Może nie tyle niehumanitarne co nieprofesjonalne :-) Większość pras klei na ciepło. Pytam bo jednak nie wszystkie się nadają,sprawdzałem Pattex i jest ok. Mam zamiar poćwiczyć jeszcze z perełką, mam jeszcze kilogram. Z klejeniem na ciepło żelazkiem jest tak że nie wolno przekroczyć maksymalnej temperatury, ogólnie rezultaty są bardzo fajne.
Skomentuj