Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Ale to przeciez bedzie zupelnie inna kolumna, niewiele bedzie miala wspolnego z oryginalem. Nawet na oczy nie widzialem tych Tweenty, a co dopiero ocenic jak graja. Jakis tam projekt zawsze mozna sprobowac zrobic, ale raczej nie na awx.

    Skomentuj


      dobra rozumiem to proszę o przemyślenie głośników i zwrotnicy i jak coś to odp chętnie się pobawię bo mam jeszcze 2 miechy rewiru ....

      Skomentuj


        Ja nieśmiało, na marginesie i już mnie nie ma: medytacją zwrotnicy nikt nie załatwi... A tak w ogóle to to byłby może i inspirowany PMC, ale kompletnie nowy i samodzielny projekt, wygląd jest tu względem mniejszej istotności. Nie lepiej jakiś już opracowany projekt zmontować?

        Skomentuj


          tylko jaki ? jakieś linki ? mnie interesuje tl najlepiej z przodu i do tego na jakiś konkretnych podzespołach i przepraszam za tą zwrotnice to na końcu się dopasuje napisałem tak bo myślałem właśnie o jakimś gotowym projekcie

          Skomentuj


            Ja nie znam zadnego gotowego projektu monitora TL, a juz z wyjsciem na przedniej scance to w ogole abstrakcja :) Generalnie duzo pracy, czasu, pomiarow...

            PMC to w ogole mnie dziwi troche, bo nie widac u nich jakiejs konsekwencji w stosowaniu okreslonych tuneli. Chociaz moze to i dobrze, elastyczni sa.

            Mam gdzies test z pomiarami tego Tweenty.

            Skomentuj


              no nic proszę przemyśleć może Pan cegiełkę i ktoś inny cegiełkę i tam gdzieś jakaś informacja i poskładamy to w całość i założymy nowy monitor DIY TL z Przodu
              pozdrawiam i czekam na odp

              Skomentuj


                IMO robienie TL na 1/8 fali ma tkai sam sens jak robienie 1/8 falowych anten. Jakis tam zasięg będzie..
                Ale czy TDL nie robił właśnie na 1/8 fali ? W końcu tunel np. w kolumnie Studio 4 nie jest jakiś wybitnie długi. Chyba, że to zupełnie inna konstrukcja :)
                Dlatego pytam o to, bo interesuje mnie zbudowanie czegoś na kształt kolumny Onkyo Scepter 3001. A przy moim głośniku, tunel będzie sobie trochę liczył.

                Skomentuj


                  Spójrz tutaj: http://diyaudio.pl/showthread.php/21...la-diyaudio-pl
                  Zobacz jaką długość ma tunel, dalej w wątku jest pomiar impedancji bez zwrotnicy, zobacz gdzie wypada strojenie tunelu.
                  I teraz pomyśl jak to możliwe :) A tunel jak najbardziej jest ćwierćfalowy.
                  Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                  Skomentuj


                    Ja bym powiedzial, ze w studio 4 to jest akurat dlugi tunel.

                    http://audio-database.com/ONKYO/spea...ter3001-e.html ladne ale kupa roboty.

                    Skomentuj


                      Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                      http://audio-database.com/ONKYO/spea...ter3001-e.html ladne ale kupa roboty.
                      O właśnie, kiedyś chciałem zrobić linię z jednym wylotem jak tutaj.
                      I teraz mam pytanie: czy wylot powinien mieć 2SD w tym przypadku? I jakie są minusy takiego rozwiązania?

                      Skomentuj


                        To ONKYO Scepter 3001 to piękny mebelek i pewno gra wyśmienicie.
                        Ale to nie jest linia transmisyjna.
                        To jest tapped horn, takie pokrewne linii transmisyjnej.

                        ---------- Post dodany o 17:18 ---------- Poprzedni post o 17:16 ----------

                        Marian: ten wylot musi być większy niż początek, bo to horn. Jest i tak skromny całkiem.

                        Skomentuj


                          Zamieszczone przez Comandante W Zobacz posta
                          Ale to nie jest linia transmisyjna.
                          To jest tapped horn
                          O kurde, teraz się dobrze przypatrzyłem zdjęciu przekroju obudowy a nie szkicu, faktycznie to nie linia :)

                          Zamieszczone przez Comandante W Zobacz posta
                          Marian: ten wylot musi być większy niż początek, bo to horn
                          No a jeśli to by była linia transmisyjna, to połączony wylot obudowy powinien mieć 2SD?
                          Chodzi o to miejsce na rysunku zaznaczone na czerwono:
                          Załączone pliki

                          Skomentuj


                            Jeżeli ku wylotowi ma iść zwężenie, jak to bywa w linii transmisyjnej, to dwa Sd na wylocie niekoniecznie, bo wlot w takim razie byłby równy lub jeszcze większy, plus długość tunelu dałoby to obudowę rozmiaru stodoły. Trzebaby trochę porównać wyników symulacji pod hornrespem, by dobrać do określonego głośnika odpowiednią dla niego długość tunelu i stosunki Sd.

                            Skomentuj


                              Zamieszczone przez Comandante W Zobacz posta
                              Jeżeli ku wylotowi ma iść zwężenie, jak to bywa w linii transmisyjnej, to dwa Sd na wylocie niekoniecznie, bo wlot w takim razie byłby równy lub jeszcze większy, plus długość tunelu dałoby to obudowę rozmiaru stodoły.
                              Nie do końca mi o to chodziło.
                              To może wkleję inny rysunek.

                              Chodzi mi o to, czy w sytuacji jak na rysunku, trzeba dać wartość 2SD, aby "fala dźwiękowa" z głośnika + z linii mogła swobodnie przepłynąć przez wylot zaznaczony na czerwono, w momencie gdy nie ma zwarcia akustycznego a głośnik i wylot linii są w fazie.
                              Załączone pliki

                              Skomentuj


                                Czyli czy należy sumować Sd tunelu dla "napierającej" membrany z Sd tunelu fali dla "cofającej się" membrany? Czyli 1Sd + 1 Sd?
                                Nie. Choć tunele są odrębne, jedno Sd na wylocie.
                                Zwiększenie do 2 Sd rozstroi tunel (podwyższy strój, wprawdzie niewiele, ale zawsze).

                                Skomentuj


                                  Wg mnie nie da się tego prawidłowo zgrać. Siła i szybkość fali będzie różna i jedna drugą bedzie zakłucać.
                                  Fala z głośnika zaburzy tunel. Ale to take moje skrome dywagacje, testować, testować.. Może wyjdzie coś fajnego.

                                  Skomentuj


                                    Idea łącznego wylotu jest dla Tapped Horn założeniem i warunkiem wyjściowym: linia transmisyjna jest tu tylko szczególnym przypadkiem. Zwężający się, prosty czy rozszerzający się bieg tunelu zasady działania nie zmienia, jedynie wpływa na efekt pracy całości.

                                    ---------- Post dodany o 08:53 ---------- Poprzedni post o 08:50 ----------

                                    Wyspecjalizowanym softem do obliczania TH jest hornresp. Sporo tego ludzie budują i chwalą, choć dla większych głośników wychodzą spore obudowy, patrz projekty na diyaudio.com (bo jednak horn to horn...).

                                    Skomentuj


                                      Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta
                                      O ile mi wiadomo prędkość dźwięku jest niezależna od jego częstotliwosci, więc niski bas będzie tak samo szybki jak wysoki bas a nawet tak samo szybki jak średnie czy wysokie tony :flapper:
                                      Doleję oliwy. Szybkość basu o której to pisał Pogromca to nie częstotliwość a amplituda moim zdaniem. Raz, że instrument wytwarzający takie dźwięki ma swoją bezwładność a dwa że nawet wygenerowanie jej syntetyczne walczyć musi z bezwładności ucha (układ nerwowy też ją ma).

                                      Prędkość fali w tym zjawisku to raczej dowód na to, że impuls w basach nie ma znaczenia, bo jest nad wyraz duża w stosunku do częstotliwości przenoszonej.

                                      Zupełnie swoją drogą, odróżnisz sinusoidę 30 Hz od drugiej lekko zniekształconej? Wątpliwe. Wątpliwy tez jest efekt "szybkosci" basu, za to bardzo prawdopodobny jest efekt poduszki tłumiącej bas (wygaszajacej) zbyt szybko co na sluchaczu robi wrażenie szybkiego basu. I odwrotnie - brak tej poduszki robi wrażenie buczenia.

                                      A wkładał ktoś z was kiedyś głowę do "korka"? (perkusja) Gwarantuję że będzie buczenie o ile uszy wytrzymają.

                                      No chyba, że jestem laikiem i nie rozumiem zjawiska to proszę o jasne zdefiniowanie co to jest "szybki bas".

                                      Skomentuj


                                        Zamieszczone przez marian Zobacz posta
                                        Nie do końca mi o to chodziło.
                                        To może wkleję inny rysunek.

                                        Chodzi mi o to, czy w sytuacji jak na rysunku, trzeba dać wartość 2SD, aby "fala dźwiękowa" z głośnika + z linii mogła swobodnie przepłynąć przez wylot zaznaczony na czerwono, w momencie gdy nie ma zwarcia akustycznego a głośnik i wylot linii są w fazie.
                                        Wg mnie takie ułożenie dwóch wylotów z głośnika i z linii pod kątem 90 stopni będzie zaburzać się wzajemnie. Poza tym zanim "doleci" fala z tylnej części membrany na wylocie będzie fala z przedniej części, czyż nie? to co na rysunku poniżej wydaje mi się być lepsze.

                                        linia wylot2.JPG

                                        Zwężenie tunelu na wylocie ma spowodować również zwiększenie prędkości fali.

                                        Skomentuj


                                          Zamieszczone przez krzych.s Zobacz posta
                                          No chyba, że jestem laikiem i nie rozumiem zjawiska to proszę o jasne zdefiniowanie co to jest "szybki bas".
                                          Dla mnie to sytuacja kiedy linia basowa i stopa sa idealnie punktowe i czytelne. Bas może nie mieć zupełnie uderzenia, ale jeżeli nie gubi się to dla mnie jest szybki.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X