Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Czy ta komora przy wylocie daje takie same rezultaty jak konstrukcja linii bez niej? czyli coś takiego:



    PS. próbowałem obliczeń tasuków ale wychodziły mi liczby z których nic nie skumałem,np. po obliczeniu przy 4 tasukach wyszła mi liczba 9 z groszem.... i co ona niby ma oznaczać? długość tasuka? no chyba nie bo jego szerokość to 17cm...

    Skomentuj


      To będą inne oddziaływania w obu przypadkach. W pierwszym rysunku komorę głośnika masz gdzieś dwa razy większą, niż w drugim. Większa komora powoduje nieco niższe zejście, nie jest to wpływ nokautujący, ale się zaznacza. Dwukrotne jej powiększenie obniża strój całej linii o kilka Hz. Mniejsza daje odrobinkę mniejsze wychylenia membrany po obciążeniu jej basami, nieco lepszy impuls. Na drugim rysunku w połowę miejsca zajmowanego przez komorę z pierwszego rysunku pojawia się komora przy wylocie. Ona po pierwsze wydłuża tunel, trzeba by liczyć wysokość tej komory dwukrotnie jako zachodzące wydłużenie tunelu,a więc obniża strój tunelu przez jego wydłużenie, po drugie nieco wycina wyższe częstotliwości. Ale obniżenie stroju tą komorą przy wylocie jest znaczniejsze (wydłużenie tunelu), niż za pomocą większej komory głośników.
      Tak więc z tych dwóch rysunków ten drugi wydaje mi się lepszym pomysłem. Patrząc na krzywą wynikową, taka komora przy wylocie wpływa na lewe zbocze przesuwając je w lewo w kierunku niższych częstotliwości, a wpływ filtrowania dolnoprzepustowego wpłynie na prawe zbocze, przyciszając odpowiedź od kilkuset Hz. Sprawność pojedynczej komory nie będzie tak wysoka jak przy tasukach, gdzie szereg takich komór się sumuje, ale na pewno będzie zauważalny.
      Z tasukami coś policzyłeś nie tak. Początki bywają bolesne, a jak pisałem, obliczanie tego może sprawiać pewne problemy. Ale masz ściągawkę, poradzisz sobie. Tasuki biegną po skosie dłuższego wymiaru pudła, orientacyjnie możesz spodziewać się, że będę dłuższe trochę od głębokości pudła plus połowa szerokości (frontu). O ile, to zależy ile ich w pionie będzie.

      [ Dodano: 2010-08-05, 18:11 ]
      Tfu tfu, źle napisałem "Tasuki biegną po skosie dłuższego wymiaru pudła, orientacyjnie możesz spodziewać się, że będę dłuższe trochę od głębokości pudła plus połowa szerokości (frontu)", ostatnia część won, czyli powinno być "Tasuki biegną po skosie dłuższego wymiaru pudła, orientacyjnie możesz spodziewać się, że będę dłuższe trochę od głębokości pudła". Tę połowę szerokości frontu się dolicza przy obliczaniu przelotu, a nie fizycznej długości dechy tasuka do wklejenia w pudło.

      Skomentuj


        Ok,rozumiem. A czy mógłbyś mój rysunek przerobić i narysować w nim tasuki? Może być byle jak,od ręki,byle bym wiedział jak je ułożyć. Jakoś nie mogę wymyślić jak je ułożyć w tej obudowie nie przemieszczając głośników w inne miejsce (np. basowy na samej górze),tzn. od dołu do głośnika basowego to wiem,ale co potem? Pamiętaj tylko że głośnik średniotonowy ma 6,5" i będzie miał swoją własną obudowę (jeszcze nie wiem jak ją zrobię jak będą tasuki ale w tamtych obu przypadkach użył bym rury biegnącej od frontu do tylnej ścianki kolumny).

        Skomentuj


          Ale mnie zaskoczyłeś, sądziłem, że opisałem sprawę jasno i wyczerpująco. Tasuki idą wzdłuż dłuższego wymiaru w poziomie. Wstawiam rysunek dla 3 możliwych ułożeń w 3-way zakładając, że środek tweetera ma być na wysokości 120 cm. Ułożenie głośników wpłynie na wysokość, jaką masz do dyspozycji dla tunelu. Myślę, że ten środkowy byłby tym najbardziej racjonalnym, czyli skrzynia wysokości 150 cm. Ale robiłem też małe 2-way w skrzynce 30 x 40 x 50 z tasukami w odległości dosłownie kilku cm, bardzo ciasno i się sprawdziło, więc na upartego wersję trzecią też możesz zastosować czy zmniejszyć wysokość, jak będzie pasowało.

          Tasuki masz narysowane tylko po dwa pierwsze pod głośnikami, ale widać ich przebieg w pudle. Wylot dałem z przodu, ale równie dobrze można rozłożyć tasuki do samego spodu i wylot wyciąć od dołu, wtedy jednak potrzebne będą jakieś kolce. Ale lepiej wygląda, jeśli to ma jakieś znaczenie.

          I wprawdzie nie było dotąd o tym mowy, ale wyrównaj ośrodki akustyczne głośnikom. Nie wygląda to tak ładnie, jak z płaskim frontem, ale warto. W tym celu, można zastosować chwyt ekstremalny: basowca do niezbyt wysokiego pudła z tasukami, a na to w osobnych skrzynkach średniotonowy i osobno wysokotonowy, wtedy zwrotnicę można upchnąć w pudle wysokotonowca i się ma wygodny dostęp, tyle że trzeba jakoś rozwiązać kwestię połączeń, ale też warto, bo nieduże przesunięcie pudełka z głośnikiem pozwoli ci na bezbolesne wyrównanie ośrodków akustycznych.

          [ Dodano: 2010-08-06, 10:40 ]
          Miało być o wpływie stosunku Sd głośnika do Sd tunelu LT, szczególnie gdy Sd tunelu < Sd głośnika i wskazanie, co też tam takiego się stało z basami tego wielkiego głośnika wstawionego do przyciasnej LT. Obejrzyjmy rurę Pogromcy z tunelem 108 cm równym Sd (124 cm2), z tunelem, jaki Pogromca zastosował (ok. 154 cm2) i z tunelem o Sd mniejszym od Sd głośnika (100 cm2). I może jeszcze w rurce o Sd równym 0,25 Sd głośnika.
          Czy trudno zgadnąć, która rura jest która?
          Załączone pliki

          Skomentuj


            Comandante W, Jak zwykle, solidnie odwalil kawal dobrej symulacyjnej roboty :)

            Sprzedaje GDN 38 400 4 se i GDN 30 400 4 se. Ktos potrzebuje :?: :)

            Skomentuj


              Comandante, że tak się wtrącę w swój temat... czytam go na bierząco ale czasem przeskakuje strony jak widzę te symulacje... mam pytanie: Możesz pokazać jakąś linię którą wykonałeś i jej pomiary? z chęcią dowiem się tez trochę o jej ewentualnym brzmieniu.

              Skomentuj


                Cofnij się ładnych kilka stron i znajdziesz.
                A nawet gdybym nigdy nic nie wykonał i nigdzie niczego nie zamieszczał, z tego faktu akurat nic nie wynikałoby dla słuszności czy fałszu zamieszczonych symulacji. A że niektórzy je pomijają... cóż, ich wola i wybór.

                [ Dodano: 2010-08-08, 17:51 ]
                W opisie małpowania PMC EB1C błędnie zakwalifikowałem tę komorę umieszczoną przy wylocie tunelu jako filtr dolnoprzepustowy. Nie ma to znaczenia dla tam przeprowadzonych rozważań i ich wyników, jednak to nie jest akustyczny filtr dolnoprzepustowy, który musiałby wyglądać jak rozszerzenie w przebiegu kanału. Ta komora stanowi osobną, ślepą odnogę tunelu i jako taka, jest rezonatorem ćwierćfalowym.
                Rezonator ten wycisza częstotliwość określoną przez swoją długość (c/4*L) z dobrocią określoną przez stosunek przekroju wlotu do odnogi do przekroju tunelu od którego odchodzi, oraz jej harmonicznych. Ponieważ droga pokonywana od wlotu odnogi do dna komory i z powrotem do wlotu jest dwukrotnością glębokości komory, do fali biegnącej w tunelu sumuje się pół fali w przeciwfazie (czyli odejmuje), co jest podstawą mechanizmu tego działania. Zabieg ten wytłumia odpowiedź woofera od częstotliwości działania rezonatora. W tym PCM to by było w przybliżeniu ok. 171 Hz dla częstotliwości podstawowej (najsilniejszej), przyjmując długość odnogi równą 50 cm i powierzchnię wlotu z głównego tunelu o 486 cm2 jako równą 727 cm2. Domyślam się, że woofer odcięty jest tam na zwrotnicy poniżej 170 Hz.

                Oddziaływanie akustyczne tego rezonatora wzmaga skuteczność filtrowania. Wnioskuję z tego, że zachwalane przez mnie zjawisko filtrowania dolnoprzepustowego w tasuku firma PMC rówież oceniłaby jako korzystne, skoro sama stosuje chwyt zbliżony.
                Załączone pliki

                Skomentuj


                  Comandante W, skumałem jak je poustawiać :) Mi chodzi o to czy dawać te tasuki powyżej głośnika czy tylko od dołu do głośnika a reszta pusta? Jeśli miały by być wyżej to właśnie nie wiem jak je wtedy poustawiać.

                  Skomentuj


                    Fajnie, są postępy.
                    Dechy idą od dolnej krawędzi głośnika w dół, w kierunku wylotu tunelu. Czyli u góry skrzyni zostaje ci wolna przestrzeń za głośnikiem, to jest ta komora głośnikowa, o której wspominałem. Czyli tak, od głośnika w dół, a reszta pusta.
                    Potem liczysz sobie, ile ma powierzchni ta komora i mnożąc przez jej wysokość (odległość do początku tasuków) otrzymujesz objętość komory. Do hornrespa musisz mieć wynik w cm3, nie w litrach. Długość tunelu liczysz podług tego wzoru, który podałem, a S1 i S2 są sobie równe i wynoszą tyle, co głębokość i szerokość wewnętrzna skrzyni pomnożone przez siebie minus powierzchnia przekroju poprzecznego tasuków. Do tego jeszcze hornresp powinien znać parametry T/S głośnika i już jakąś przybliżoną odpowiedź ci narysuje. I na podstawie tego można wyciagnąć wnioski, czy nie należy czegoś skorygować w wymiarach skrzyni, zmienić liczby tasuków itp.

                    Skomentuj


                      Szkoda tylko że z tego programu nic nie kumam...może jak by to po polsku było to wtedy... :neutral:

                      Skomentuj


                        PMC generalnie niczego nowego nie odkrylo ani nie wymyslilo wbrew wlasnym zachwytom. Jest to wlasnie metoda na umieszczenie za glosnikiem, nie jednego tunelu ale dwoch, z ktorego jeden jest tak dostrojony aby gral w "dziure" pierwszego antyrezonansu. Opracowali taka wlasnie metode i to w nie jednej swojej konstrukcji.

                        Podobne rozwiazanie jest w modelu GB1.
                        http://www.pmc-speakers.com/images/atlpage.jpg

                        Jest tu dobry przyklad na to, jak w GB1 wykorzystano optymalna dlugosc tunelu ( ir0nhide to tyczy sie Twojej konstrukcji ) dla glosnika o przecietnych mozliwosciach. Konstruktorzy celowo nie doczepili do tej malej Vifki dlugiego tunelu, bo bylo to nieoplacalne. Dodano natomiast dodatkowa krotka linie, ktora promieniuje wyzszym pasem basu. Czy jednak dalo to wymierne korzysci w "zaklejeniu" antyrezonansu?

                        http://www.soundstage.com/revequip/pmc_gb1.htm Zobaczmy na test GB1 oraz jego pomiar.
                        http://www.soundstagemagazine.com/measurements/pmc_gb1/ tu widzimy, ze zamiast poprawic charke, to chyba mamy jeszcze gorzej.

                        Jednak przeczytajcie test tej kolumny i jak odtwarza muzyke, a nie szumy i sinusy. Okazuje sie, ze jakosc dzwieku jest najwyzszej proby biorac pod uwage cene i konstrukcje.

                        Skomentuj


                          Marian, samo spolszczenie mogłoby pomóc tylko trochę, hornresp jest dość rozbudowany. Nie spełnię wszystkich marzeń i w 3 zdaniach nie opowiem, co gdzie w nim siedzi, bo tego mnogo mnogo, ale tak na początek, żebyś mógł sprawdzić sobie projekt tasuka w obliczadle, mały ohydnie kolorowy komiks wprowadzający.



                          Vrc, Lrc, Ap1, Lpt zostaw, to nie dotyczy LT (takie tam cuda hornowe, komora przednia i jej wytłumienie). Sd tunelu na wlocie i wylocie będzie równe, możesz pisać tyle samo, co tej podstawie komory głośnika. Obliczoną długość linii podług wzorku (na brudnoróżowo na rysunku) wpisujesz tam, gdzie prowadzi krecha. Jak uruchomisz hornrespa, tam będzie nie Con tylko L12. Klikasz na to pole 2 razy i cię spyta, jaki to ma być kształt. Wybierasz Con i pyta, jaka długość, którą wpisujesz tam, gdzie jest pole opisane jako L12, klikasz Calculate, potem Save.

                          Z wypełnianiem pól dla parametrów T/S musisz trochę się pobawić, bo jak klikniesz na niektóre 2 razy, to on pyta o zupełnie inne i z nich wyprowadza sobie wartości. Kolejność uruchamiania tych pól może być różna w zależności od parametrów jakie posiadasz i jakich nie posiadasz :). Po chwili zabawy złapiesz, o co chodzi.

                          Jak masz komplet danych konstrukcji, uruchamiasz Calculate, zapyta czy chcesz maskować rezonanse (olej te rezonanse, maskuj je i idź dalej) i pokaże ci defaultowo schemat ideowy konstrukcji, taki jaki widzi hornresp w obliczeniach. Jak coś źle przełożysz z konstrukcji na wymiary, obliczenia będą oczywiście niewłaściwe. Dalej korzystasz z możliwości siedzących w menu Window. Jak uruchomisz SPL response, pokaże odpowiedź kanału. Żeby zobaczyć, jak ona wygląda po podaniu mocy, uruchamiasz spod Tools "Maximum SPL..." i podajesz jaka moc i jakie jest Xmax przetwornika. Jak chcesz zobaczyć odpowiedź zsumowaną głośnika i tunelu, uruchamiasz Combined response (zapyta, czy jest różnica w odległości wylotu i głośnika od słuchacza i który jest bliżej :)).
                          I tak dalej i tak dalej. W hornrespie jest mnóstwo opcji i możliwości, niektóre ze sobą ciekawie współpracują. Fajna zabawka.

                          Skomentuj


                            Jest tu dobry przyklad na to, jak w GB1 wykorzystano optymalna dlugosc tunelu ( ir0nhide to tyczy sie Twojej konstrukcji ) dla glosnika o przecietnych mozliwosciach. Konstruktorzy celowo nie doczepili do tej malej Vifki dlugiego tunelu, bo bylo to nieoplacalne. Dodano natomiast dodatkowa krotka linie, ktora promieniuje wyzszym pasem basu. Czy jednak dalo to wymierne korzysci w "zaklejeniu" antyrezonansu?

                            http://www.soundstage.com/revequip/pmc_gb1.htm Zobaczmy na test GB1 oraz jego pomiar.
                            http://www.soundstagemaga...ements/pmc_gb1/ tu widzimy, ze zamiast poprawic charke, to chyba mamy jeszcze gorzej.

                            Jednak przeczytajcie test tej kolumny i jak odtwarza muzyke, a nie szumy i sinusy. Okazuje sie, ze jakosc dzwieku jest najwyzszej proby biorac pod uwage cene i konstrukcje.
                            Jaki z tego wniosek ? bo ja nie bardzo zrozumiałem... jak dla mnie zejście basu nei imponujące, mój tangband w zwężającej się lini 2,8 SD->1 SD schodzi niżej a ma fs na poziomie 75 Hz. Co zatem dał ten "dodatkowy tunel" ?

                            Skomentuj


                              Zamieszczone przez Pogromca mitow
                              http://www.soundstagemaga...ements/pmc_gb1/ tu widzimy, ze zamiast poprawic charke, to chyba mamy jeszcze gorzej.
                              No a tak wygląda charka nearfield tej mojej vify i pod spodem nf w kolumnie gdzie koniec tunelu był pod głośnikiem:


                              Zamieszczone przez Pogromca mitow
                              Jednak przeczytajcie test tej kolumny i jak odtwarza muzyke, a nie szumy i sinusy. Okazuje sie, ze jakosc dzwieku jest najwyzszej proby biorac pod uwage cene i konstrukcje.
                              A to dlatego że wg mnie ch-ki nie graja tylko graja kolumny w pomieszczeniu
                              Osobiście uważam ze nie ma znaczenia jak głosnik ma ... płaską ch-ke przy 1W/m myśle że nie tedy droga bo przecież chyba nikt nie słucha kolumn z jednego metra a w wiekrzych odleglościach charka sie zmienia dodatkowo pod wpływem pomieszczenia w jakim graja kolumny moze stac sie diametralnie inna niz ta płaska z 1metra....

                              Gdzieś pewnie mogę się mylić ale i tak badziej wierze swoim uszą niż SW i Jig`owi :razz:
                              Owszem impedancja, wstepne obliczenia itp tak ale efekt końcowy - uszy...

                              Skomentuj


                                Rfck, wniosek jest taki, ze mimo zabiegu stosowania dodatkowego tunelu dla wyrownania charakterystyki cz. to jakos nie widac na pomiarze efektow tego rozwiazania. Poza tym ten pomiar pokazuje nam pasmo przenoszenia w komorze bezechowej na dystansie 2metrow! Zatem nie mozesz porownywac tego pomiaru ze swoim pomiarem. W pomieszczeniu dostaniemy spory wzrost najnizszych czestotliwosci, tym bardziej, ze wyjscie tunelu jest przy samej podlodze.

                                Skomentuj




                                  Który projekt się podoba? dla mnie ważnym elementem w konstrukcji jest to aby midbas i wysoki był jak najdalej od słuchacza gdyż mam mały pokój i te dodatkowe cm dużo robią.

                                  inspiracją jest ten projekt: http://www.viennaacoustics.at/produc.../the_music.php

                                  Skomentuj


                                    Ale to pochylenie scianek ma miec tylko funkcje estetyczna czy chcesz uzyskac zgodnosc fazowa glosnikow na drodze konstrukcyjnej obudowy?

                                    Skomentuj


                                      Na górze będzie projekt na AWX-ach,czyli midbas z wysokotonówką,a na dole aktywnym,czyli w lini,będzie ten 12". Zdecydowałem się na ten projekt AWX bo głośniki ładnie grają i jest dostępna zwrota,teraz trzeba się zdecydować czy pochylać jeden głośnik względem drugiego,czy pochylić oba czy zostawić pionowo.

                                      Skomentuj


                                        Wiec jesli to ma byc zestaw na AWX i zwrotnicy STX to lepiej zrob modulowa konstrukcje i na obudowe sub basu w TL postaw monitor zrobiony wg wytycznych STX.

                                        Skomentuj


                                          A nie może być tak jak w modelu 1? chodzi też o to żeby wysokotonówka nie była wyżej niż 100cm,jak zrobił bym modułową to musiał bym wtedy linie zmniejszyć,a co za tym idzie skrócić. Projekt 1 chyba jest ok?

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X