Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez Pogromca mitow
    Piszac wprost - po co mi Tasuki jak mozna zrobic "kopie" PMC i bedzie wzorowo? Jak narazie nie widze zadnej realnej przewagi tej konstrukcji, kazdy tasuk jaki pokazales jest gigantyczny w porownaniu do wielkosci glosnika.
    Pogromco, no widzisz a tak dzielnie mnie zwalczałeś gdy ja głosiłem teorię po co mi linia skoro to samo mogę mieć bas reflexie.
    Oczywiście linia bas reflexowi nie zawsze jest równa ale moje rozumowanie polegało na tym, że jest pewien zbiór linii które mają ch-ki osiągalne w br, więc po co sobie utrudniać życie linią :wink: .

    Jeżeli już porównujemy jakieś rozwiązania to warto przyjąć kryteria. Mogą to być w tym przypadku : ch-ka przenoszenia, odpowiedź impulsowa lub/i group delay , wielkość obudowy. Trudno o obiektywizm porównując np 100L tasuka z 50L linią i twierdzić, ze pierwsze rozwiązanie jest lepsze bo niżej schodzi. Ok to porównajmy go również ze 100L linią, może wtedy role się odwrócą .

    Cały czas zastanawiam się na dość prozaiczna sprawą w tym wszystkim.
    Wszystkie konstrukcje obudów wykazują prostą zasadę, że im więcej powietrza umieścimy w tym układzie, tym niższą osiągniemy częstotliwość.
    Wszystkie konstrukcje bazujące na wykorzystaniu tylnej strony membrany do wzmocnienia basu bazują na zjawisku rezonansu.
    Wszystkie konstrukcje rezonansowe wykazują pogorszenie właściwości impulsowych wraz z powiększaniem się obudowy, więc masą drgającego powietrza.
    Nie wiem czy was to nie martwi ale mnie tak, warto sobie to przemyśleć. Być może poszukując kolejnej metody pozyskania większej ilości basu przypadkiem nieświadomie nie strzelamy sobie w stopę właśnie odpowiedzią impulsową czy opóźnieniem grupowym.
    Łatwo się rozmawia o bas reflexach gdzie model matematyczny spisuje się znakomicie. Trudniej o liniach, szczególnie tak pokręconych jak ten tasuk. Nie ma sprawdzonego, wiarygodnego modelu matematycznego, więc jest tu pole dla polemiki i domysłów w tym dla przykładowo nieprawdziwych teorii będących raczej odbiciem oczekiwań konstruktora aniżeli realnym stanem faktycznym.

    Na chwilę obecną jedna z rzeczy jest dla mnie dość jasna, w większości przypadków zyskując na paśmie przenoszenia tracimy na parametrach impulsowych.

    Skomentuj


      Yoshi, nie moge sie nie zgodzic z wiekszoscia tego co napisales, nawet moglbym napisac 99%.
      Oczywiscie prawda jest, ze charakterystyki impulsowe pogarszaja sie wraz z obnizeniem rezonansu, tym bardziej w linii transmisyjnej, gdzie duza masa powietrza w tunelu jest przyklejona do glosnika i pracuje razem z nim. Gdzies musi byc granica, przy ktorej wlasciwosci impulsowe moga stanowic slyszalny problem.
      Pewnie nie raz ktos sobie pomyslal, dlaczego tak faworyzuje firme PMC jesli chodzi o linie transmisyjne, mi zwyczajnie podoba sie ich trzezwe podejscie to tematu. Konstrukcje sa wynikiem wielu prototypow, testow, obliczen i nie opieraja sie zupelnie na wytycznych powstalych wiele lat temu. Firma z konsekwencja lansuje swoj pomysl na dzwiek, ale nie mozna jej zarzucic popadanie w skrajnosci. Ale do czego zmierzam? Do tego 1% z ktorym sie nie zgadzam w Twojej wypowiedzi Yoshi_80
      Chodzi o to, ze powod dla ktorego PMC stosuje linie jest zupelnie inny od tego jak niski bas daje to rozwiazanie. Otoz od samego poczatku PMC stosuje TL dlatego, ze jest to obudowa, ktora umozliwia zmniejszenie znieksztalcen. To jest wlasnie najwazniejszy powod dla ktorego oni stosuja linie transmisyjne. Jest to mierzalna charakterystyka linii transmisyjnej, a dodatkowo dostajemy ten charakterystyczny bas.
      Mozna tez u nich zauwazyc pewna ceche jaka jest stosowanie relatywnie krotkich tuneli. Sadze, ze jest to swiadoma decyzja, ktora pozwala na uzyskanie jak najlepszych parametrow impulsowych, a przy tym obnizenie poziomu znieksztalcen w porownaniu do obudowy BR czy OZ. Przywolujac tu na chwile Tasuka, obawiam sie ze w tym rodzaju TL znieksztalcenia beda po prostu wieksze niz w typowej TL, ze wzgledu na zbyt pokretla i skomplikowana konstrukcje.
      Na koniec musze przyznac, ze nie widzialem jeszcze porownania znieksztalcen miedzy TL, BR i OZ stosujac podobne obudowy i ten sam glosnik, wiec nie moge z cala pewnoscia przyznac na ile to obnizenie znieksztalcen jest istotne i czy wogole mierzalne w warunkach domowych. Jest to dla mnie ciekawe zagadnienie i zamierzam w niezbyt odleglym czasie przeprowadzic taki test.

      [ Dodano: 2010-11-01, 11:19 ]
      I jeszcze tak na koniec.
      Zamieszczone przez Yoshi_80
      Pogromco, no widzisz a tak dzielnie mnie zwalczałeś gdy ja głosiłem teorię po co mi linia skoro to samo mogę mieć bas reflexie.
      Moze i mozesz miec taka sama lub podobna charakterystyke czestotliwosci, ale nie bedzie to to samo. Choc obie obudowy silnie zaznaczaja swoj rezonans, to ich charakter basu jest inny. Jesli dolozymy do tego rzekome obnizenie znieksztalcen i lagodny spadek basu w porownaniu do 24db basrefleksu, to niestety wychodzi na to, ze w zaden sposob BR nie da nam tego co TL.
      Zupelnie inna para kaloszy jest to, czy te wlasciwosci TL sa nam rzeczywiscie potrzebne? To juz jest chyba kwestia bardziej subiektywna, choc kto wie...

      Skomentuj


        Pogromca mitow, to co piszesz o zniekształceniach to ciekawa sprawa. Muszę się nad nią zastanowić.
        Dobrze to ująłeś :
        Zamieszczone przez Pogromca mitow
        Jesli dolozymy do tego rzekome obnizenie znieksztalcen
        Czyli jest to informacja niesprawdzona a źródłem jej jest zapewne firma PMC. Może mają rację a może jest to kolejny sposób na marketingowe mącenie w głowach?

        Na razie biorąc to na chłopski rozum, najniższy poziom zniekształceń ma odgroda gdyż tam głośnik nie jest "obciążony" balastem powietrza za tylną stroną membrany. Pracując w zakresie liniowych wychyleń, zniekształcenia powinny być minimalne, zależne od konstrukcji głośnika.

        Pytanie czy linię można postawić zaraz po odgrodzie? Zastanówmy się.
        Linia ma problemy ze szkodliwymi rezonansami tam gdzie obudowa zamknięta i bas reflex nie mają już żadnych problemów. Czyli częstotliwości od strojenia w górę przewagę technologiczną ma OZ i BR (BR powyżej rezonansu pracuje jak OZ, tak uogólniając).
        Linia tę przewagę musi nadrabiać skutecznym wytłumieniem, mimo wszystko jest to jakby łatanie dziury której w sumie można by nie mieć (OZ , BR).

        Pozostaje kwestia rezonansu podstawowego i zniekształceń na najniższych częstotliwościach.
        Nie wiem, warto ty podyskutować na ten temat i sprawdzić. Na wyczucie stawiałbym linie pomiędzy OZ a BR. Mimo wszystko, mimo innego sposobu działania nadal linia bazuje na zjawisku rezonansu a to musi wprowadzać zniekształcenia. Dlatego uważam, że OZ w tym względnie będzie lepsza.

        Zastanawiałem się też nad zjawiskiem samej "transmisyjności" w linii. Chodzi mi o fakt, że wszystko co wypromieniuje głośnik dociera w większej lub mniejszej formie (zależnie od tłumienia) na wylot tunelu z pewnym stałym opóźnieniem. Przykładowo mając linię 1,5m czas tej zwłoki to ok 4,3ms. Wydaje mi się to być on na stałe "przyklejony" group delay do tego sygnału tunelu.
        OZ tego problemu nie posiada, BR naturalnie się filtruje ze sporym spadkiem, natomiast promieniowanie tunelu linii wykorzystuje się w szerokim zakresie częstotliwości.
        O ile sygnał opóźnienia 4ms dla np 40-50Hz jest do pominięcia, to np dla 200Hz jest tym czym 20ms group delaya dla 50Hz, czyli potężnym opóźnieniem. Być może tu tkwi sedno brzmienia linii?
        I czy to przypadkiem nie ma wpływu na zniekształcenia :wink:

        Skomentuj


          Moze zaczne od tylu Twojej odpowiedzi.
          Bledem jest myslenie, ze tunel realnej linii transmisyjnej ma promieniowac cos poza pasmem powiedzmy od 100hz w gore. Klasyczna TL ma tlumic wszystko powyzej 1/4 rezonansu. Poniewaz kolejne rezonanse sa jednak w pasmie niskotonowym to nasze tlumienie nie dziala tam wydajnie, jednak przechodzac wyzej na skali czestotliwosci skutecznosc tlumienia rosnie niemal lawinowo. Do czego zmierzam? A no do tego, ze poprawny tunel wywala z siebie nawet i 500hz, ale jest tego tak niewiele, ze mozna to kompletnie pominac. Co innego gdybysmy pozostawili linie bez tlumienia. W takim przypadku mamy wielkie problemy jak i wielka skutecznosc na cwiartce fali i polfali, ale przeciez nie tylko na tym nam zalezy...

          Wrocmy jednak do poczatku. Informacje na temat niskich znieksztalcen linii znajduja sie nie tylko w dokumentacji PMC.
          Na chlopski rozum, moim zdaniem to wlasnie odgroda jest najdalsza od pelnego wykorzystania mozliwosci glosnika. Okej, jak podamy 1 wata to trudno doprowadzic glosnik to znieksztalcen, ale przeciez nie o to chodzi. To wlasnie obciazenie membrany slupem powietrza jest kluczowa rola dla zmniejszenia znieksztalcen. Dlaczego? Wyobrazmy sobie sytuacje:
          Robimy klasyczna TL 1/4 strojona na bas 50hz. Jak wiadomo przy tej czestotliwosci wezel odciazy membrane glosnika od nadmiernej pracy i co za tym idzie zmniejszy radykalnie znieksztalcenia dzwieku. Ten schemat w lini transmisyjnej bedzie sie powtarzal przy kazdej kolejne cwiartce...
          Teraz wyobrazmy sobie glosnik sredniotonowy z rezonansem fs 200hz. Co mozemy z nim zrobic? Wsadzic w odgrode, gdzie nie mamy zadnego wplywu na jego wytrzymalosc mocowa. Mozemy wsadzic go w obudowe zamknieta, ktora wiecej psuje niz daje. W efekcie podniesiemy rezonans, do tego fale generowane przez tylna czesc membrany nie beda wygaszone, tylko beda odbijac sie od scian obudowy zamknietej i wracac na membrane. Czym to grozi? Chyba kazdy to wie.
          Teraz mamy kolejna mozliwosc. Wsadzic glosnik w TL strojona na rezonans glosnika ( w naszym przypadku 200hz). Jak wiemy z prostych obliczen taka TL bedzie bardzo krotka, ale co nam da? Da nam wlasnie odciazenie glosnika sredniotonowego w pasmie jego rezonansu. Malo tego, wytlumiajac obudowe obnizymy rezonans glosnika poniewaz przyklei sie do niego czesc powietrza w tunelu. Fale generowane przez tylna strone membrany nie odbijaja sie od tylnej sciany ( bo jej nie ma ) i sa pochlaniane przez tlumienie. Stosujac zwezajacy sie tunel jeszcze bardziej zmniejszymy antyrezonanse i to co wyjdzie z tunelu bedzie na tyle silnie wytlumione, ze nie bedzie mialo wplywu na ogolna charakterystyke przenoszenia zestawu.
          W takim przypadku mamy spelnienie niemal idealnej odgrody, plus zalety wytrzymalosci mocowej. Tego nie oferuje nam ani BR, ani OZ, ani odgroda.
          Taka sama analogie mozna wykorzystac w glosnikach wysokotonowych i producenci ostatnio dosc niesmialo zaczynaja to stosowac.
          Chyba kazdy z nas czytal opis budowy topowego B&W Nautilusa, to przeciez tam wlasnie zastosowano linie transmisyjne dla kazdego z glosnikow ( poza wooferem ) wlasnie po to aby obnizyc znieksztalcenia.

          W necie czytalem kilka razy o obudowach TL dla sredniotonowcow i wysokotonowcow i w kazdym przypadku opisywano RADYKALNA zmiane brzmienia na LEPSZE. Dlatego nie jest to wymysl PMC ale zwykla fizyka. Dlaczego sie wiec tego nie stosuje? Stosuje, ale bardzo rzadko, komplikuje to troche konstrukcje oraz zwieksza ogolne wymiary, jednak daje wymierne korzysci.

          Skomentuj


            O ile dobrze widzę to mówicie tu poniekąd o porównaniu jakości basu trzech w/w obudów, mowa jest o GD, zejściu, odpowiedzi impulsowej, ale ja do tego bym dorzucił takie hasła jak wygaszenia impulsów, czas relaksacji..... itd. Chodź za słabo znam te pojęcia by o nich pokonwersować to jednak wydaje mi się że LT w tych wszystkich aspektach wypadła by najlepiej. Nie mam możliwości by dokonać pomiarów tego ale że się tak wyrażę: "mierze uszami " i dzięki nimi wysuwam wnioski że w dobrej TL krótko mówiąc: głośnik ma najlepszą kontrolę (nie wiem jak tam dokładnie w OB) przez co i dźwiękowo ten rodzaj obudowy wypada lepiej....
            Dla mnie (nie przesadzę jak powiem że) różnicę są wyraźnie słyszalne na korzyść TL
            Na razie miałem porównanie miedzy tymi trzema obudowami tylko z pięcioma różnymi głośnikami, ale jak powiedziałem "na razie" ....

            Skomentuj


              sorry że ośmielę się wejść w dyskusję, ale jeśli niezłe efekty uzyskiwane są choćby z 18AWX o FS 44Hz, to czego można spodziewać się przy użyciu Monacora SPH-165KEP ( http://monacor.djshop.pl/_monacor/pr...9,monacor.html ) w typowej podłogówce 1m?

              Może jednak ktoś kto ma TL porówna z BR (ewentualnie jeszcze zamkniętą) na AWX czy innym głośniku?
              ONKYO TX-SR501E | Monacor SPH165KEP + Vifa XT19

              Skomentuj


                Pogromco, upodobania mamy odmienne (choć 4 z 6 moich występków są mniejsze, niż PMC EB1i, istotnie przedkładam większe nad mniejsze): widać inaczej oddziaływuje na nas inercja konwencji lub wiążące nas konwencje są odmienne, wszystko jedno: nie musi być jednego obudowowego Graala.

                Pomysł porównawczego eksperymentu oczywiście kupuję. Jaki głośnik z posiadanych wybrałbyś do testu i jaką konfigurację klasycznej LT byś proponował: co powinno zostać zachowane dla uznania jakiejś odpowiedniości obu konstrukcji? Wymiary zewnętrzne (dziurę wolałbym na dole), litraż?

                Skomentuj


                  amdr, Ja juz AWX nie posiadam, moze Dabyl moglby pomoc, poniewaz ma AWX. Jak sie z nim pogada to pewnie wystrugalby jakis model BR na AWX dla porownania i pomierzenia.
                  O Kep'ie niestety nic nie wiem, nie mialem stycznosci z tym glosnikiem, choc wyglada ciekawie. Niski bas z malego glosnika to zaden problem, pytanie tylko czy to brzmi realnie? Wg mnie nie, male glosniki nie oddaja nalezycie energii np perkusji, gitary basowej, kontrabasu, fotrepianu.

                  Comandante W, Fajnie, ze wyraziles checi na ten eksperyment. Aktualnie mam deficyt glosnikowy w domu, ale to nie jest jakis szczegolny problem. Co do wielkosci obudowy to stawialbym na co nieduzego. Jakas minipodlogowka lub monitor sredniej wielkosci. Glosnik max 13-16cm. Nie chce tracic zbyt wiele materialu na struganie jakis kolosow.
                  Chyba, ze masz jakas propozycje co do taniego, przyzwoitego glosnika? Cos powiedzmy do 100zl. Oczywiscie to wszystko jest jeszcze do omowienia.

                  Skomentuj


                    Zamieszczone przez amdr
                    Może jednak ktoś kto ma TL porówna z BR (ewentualnie jeszcze zamkniętą) na AWX czy innym głośniku?
                    Obecnie o ile się nie mylę dabyl jest w trakcie prac z AWX`em w TL...

                    Tak sobie myślę czasami - czemu jeszcze nikt nie zrobił słynnych 3 dróg na AWX`ach tylko że w TL ?? :wink:

                    Skomentuj


                      Zamieszczone przez ir0nhide
                      Tak sobie myślę czasami - czemu jeszcze nikt nie zrobił słynnych 3 dróg na AWX`ach tylko że w TL ?? :wink:
                      Kup mi komplet glosnikow z czesciami do zwrotnicy to Ci zrobie

                      Skomentuj


                        Amdr, co do tego Monacora, zdaniem hornrespa w LT będzie kopał zaskakująco silnym basem. Bardzo niskiego nie ma co z niego wyciskać. Z tunelem 2Sd-1Sd o dł. jakichś 180 cm i komorą głośnikową 12-16 litrów plus odpowiednie wytłumienie zejdzie do smacznych 40 Hz lub ząbek niżej. Można ewentualnie ciut skrócić na wszelki wypadek (Xmax 4,75 mm).

                        Pogromco, głośnik do testu, niewielki, niedrogi, zdatny do LT? Skoro nie masz na stanie nic pasującego, to może omawiany tu dopiero co Visaton W130S? Spełnia warunki.

                        Skomentuj


                          Comandante W, Visaton wyglada ok ale co powiesz o znanym i lubianym Tonsilu GDN 13/40/2 z klonow Totem Mite? Cenowo wychodzi znacznie lepiej od Visatona, a parametry wcale nie gorsze. Moze przy okazji daloby sie zaprojektowac lepsza skrzynie TL-Tasuk zamiast pierdzidziury jak w oryginale?

                          ir0nhide, Ano mialem mialem, ale za malo zeby zrobic z nich 3way. Potrzeba by bylo 2xAWX 15ohm na bas, 1 sztuka AWX 8ohm na srednice i tweeter AWX. W sumie 4 glosniki na strone, to duzy koszt choc suma sumarum bylaby to najlepsze mozliwe brzmienie z serii AWX. Oczywiscie wszystko w TL, lacznie ze srednica plus filtry 6db z akustycznym zgraniem fazowym ( pochylona scianka ) monitor i modul basowy TL. Cos jak Von Schweikert.
                          http://www.soundscapeav.com/vonschwe...VR4JR_MKII.jpg

                          Skomentuj


                            Te wykresy Monacora to ściema, z tego co pamiętam dla 135KEP jest taki sam. 165KEP już w BR potrafi stosunkowo nisko zejść, przy 18 litrach f3 ok 46Hz, zresztą głośnik znany z możliwości basowych oraz "chirurgicznej" średnicy, mi osobiście bardzo odpowiada, ale jeszcze będę go sprawdzał bez zwrotnicy bo podobno ta projektu borysa go nieco ogranicza.
                            Wizja 40Hz i jak to pisaliście większej swobody w TL jest kusząca, nie mam sprzętu do pomiarów, ale jak będzie czas to bym sklecił jakąś prostą skrzynkę do testów żeby "na ucho" to poznać. Póki co będę zgłębiał temat, dzięki Comandante W.
                            ONKYO TX-SR501E | Monacor SPH165KEP + Vifa XT19

                            Skomentuj


                              Zamieszczone przez Pogromca mitow
                              moze Dabyl moglby pomoc, poniewaz ma AWX
                              No jak najbardziej. Mam AWX w linii strojonej na ~39Hz. Tutaj pomiary - chyba te z aktualnej wersji ale głowy, tudzież innej kończyny, obciąć sobie nie dam:
                              Impedancja


                              Farfield z jedną szerokopasmówką


                              Powiedzcie tylko jakiej wielkości i jak mam zestroić BR?

                              Skomentuj


                                Oo super Dabyl, a moglbys przebzykac swoja TL za pomoca ARTA STEPS? W tym progsie mozna zmierzyc znieksztalcenia.
                                A co do wielkosci BR to moze cos bliskie zaleceniom z projektow STX?

                                Skomentuj


                                  Zamieszczone przez Pogromca mitow
                                  a moglbys przebzykac swoja TL za pomoca ARTA STEPS? W tym progsie mozna zmierzyc znieksztalcenia.
                                  Mam ten program ale jeszcze się z nim nie miziałem. Ewentualne małe podpowiedzi co do podłączenia mikrofonu (podobno bezpośrednio pod mic in - czy tak?) i odpalenia pomiaru (ale to i tak dopiero jutro wieczorem mogę zrobić :???: )


                                  A co do wielkosci BR to moze cos bliskie zaleceniom z projektow STX?
                                  I tutaj nie wiem jak do tego podejść. Czy nie było by sensowniej zrobić BR o objętości zbliżonej do mojej linii i strojenie też dać w okolice 39Hz?

                                  Właśnie liczę objętość mojej TL'ki - za chwilę napiszę co i jak.

                                  Skomentuj


                                    ARTA STEPS smiga bez jiga rzecz jasna. MIC w dziure mikrofonuy karty i tyle, potem krotka prosta kalibracja i lecisz. Manual jest krotki i latwo zakumac.

                                    Co do BR to ok, jak uwazasz, sprobuj w takim razie skleic cos na wzor podlogowej BR.

                                    Skomentuj


                                      Zamieszczone przez Pogromca mitow
                                      Wiekszosc konstrukcji TDL to byly typowe linie transmisyjne, do dzis PMC stosuje w swoich obudowach ksztalty tuneli jakie stosowal TDL.
                                      Z reszta mozna sobie poczytac na stronce
                                      http://www.tdl-loudspeakers.co.uk/transmission_tech.htm
                                      Nawet bez czytania po widoku przekrojów obudów TDL widac że ani seria studio ani tym bardziej RTL nie były typowym TL. Za głosnikiem znajdowała się przestrzeń o nieproporcjonalnie duzym przekroju wlotu w porównaniu z przekrojem średnim tunelu. Przekrojów PMC nie znam.

                                      Pomysł z kierowaniem dziwęku różnymi drogami kojarzy mi sie ze wstawieniem dodatkowej przegrody w tunel TL albo dwóch głośników na róznej długości tunelu, albo z umieszczenim głosnika w odpowiedniej odległosci od zamkniętego końca tunelu. Nie wiem tylko jak to wykonywano technicznie - jak dobierano długości i kształty geometryczne. Znalazłem jeden szkic obudowy dwubiegowej w której przegroda tworząca wewnątrz tunel TL nie jest prosta tylko ścięta pod kątem. Ale znowy brak jakichkolwiek opisów na temat obliczenia kaształtu tego ścięcia.

                                      Skomentuj


                                        Wszystko wskazuje na to, że mam objętość ~67 litrów netto, średnio wytłumioną. Czy to nie będzie za dużo jak na BR? Podejrzewam, że w tak dużej obudowie głośnik może schodzić bardzo nisko ale z wytrzymałością mocową może być co najmniej kulawo (a czego nie doświadczam w linii - co prawda nie potrafię tego zmierzyć a opieram się tylko na odsłuchach i obserwacjach a w tych praca głośnika nie ujawnia najmniejszego dyskomfortu).

                                        Obudowa sugerowana przez producenta to właściwie większy monitor o objętości ~17 litrów strojony na (tak jak u mnie) ~40Hz.

                                        Co z tym zrobić? Bo prawdę mówiąc porównywanie jakoś tam zaprojektowanej i przetestowanej linii transmisyjnej z BR'em 67litrów, który tak naprawdę już z założenia jest błędnie zaprojektowany, chyba jednak mija się z celem.

                                        Skomentuj


                                          Przekrojów PMC nie znam.
                                          http://www.acdc.com.tw/speaker/pmc/des-4.jpg znajomy ksztalt co? Tyle ze PMC w tym modelu BB5 dodalo scianke. Typowa TL.
                                          A to ? http://www.aos-lautsprecher.de/pdf/c...00ATC_2009.pdf tez nieprawdziwa TL?
                                          Albo to http://homepage.mac.com/planet10/TLS...Pro9TL-Mk2.pdf Tez nie TL?

                                          Dla niektorych to chyba tylko rura z PCV - jaka kiedys pokazalem - to typowa TL...

                                          [ Dodano: 2010-11-01, 22:49 ]
                                          Moze jeszcze dodam, ze to wlasnie modele RTL byly hybryda basrefleksu z TL, natomiast seria Studio czy model Reference to najprawdziwsza linia transmisyjna.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X