Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Nasze poczynania z ARTĄ

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez Yoshi_80 Zobacz posta

    U mnie ta karta działa na 192kHz z Win7 ale nie pamiętam z jaką rozdzielczością bitową. Niewykluczone, że mam 16 bit. Akurat w przypadku pomiarów bardziej przyda sie szybkie próbkowanie niż wysoka rozdzielczość bitowa.

    W poprzedniej karcie miałem tak, że miała być 96kHz. No i działała w 96kHz ale w jedną stronę tzn odtwarzanie a jak się nagrywało i odtwarzało to już było 48kHz. Po prostu przepustowość układu USB na karcie była najwidoczniej niewystarczająca.
    Ja tak mam z EMU0404 USB ale tylko pod SpectraLab, potrafi odczytywac ADC 24bity ale nie potarfi full dupleksu. Za to ARTA bez problemu z tym sobie radzi i moge smiało mierzyc charki do czestotliwosc 96khz (192khz probkowanie) przy 24bitach. EMU ma naturalny spadek -3dB przy 90khz. Trzeba uwazać, zeby nie wpasc w windowsowe automatyczne przesamplowanie. Ile ja juz widzialem charakterystyk z probkowabniem 192khz a widmo sygnalu opadalo >22khz :) Wlasnie dlatego uzywac nalezy ASIO.

    ARTA to piekna sprawa przy mierzeniu wzmacniaczy. THD w funkcji napiecia/mocy czy czestotliwosci. Ale tu chyba odkrylem jakas wade ARTY. Przy generatorze softwerowym ARTY ustawionym na 0dB (pomiar thd w funkcji czestotliwosci) generuje znieksztalcenia na poziomie 0,3%! Dopiero <-10dB mam THD<0,001% Moglby ktos z was sprawdzic to u siebie?

    Skomentuj


      Zamieszczone przez UKey83 Zobacz posta
      Właśnie uruchamiam LM1875T zasilany +/- 12V, można z tego wycisnąć przy tym zasilaczu ok 8Wrms na 4ohm i 4W na 8ohm /1KHz - myślę że taka moc jest wystarczająca do pomiarów. Napięcie na wyjściu wzmacniacza bez przesterowania nie przekracza 8V max.
      Mocy w zupelnosci wystarczy a skoro wiesz jaki masz maksymalny sygnal z wyjscia koncowki i wiesz jaki sygnal obsluzy wejscie karty muzycznej to bedziesz mogl dobrac sobie dzielnik napiecia :)

      Mozesz zmniejszyc wzmocnienie LM1875 nawet do 10. Nie jest wieksze potrzebne a szumy, brumy beda zawsze mniejsze reszta parametrow tez sie poprawi.

      Osobiscie uzywam regulowanego dzielnika sprzezonego z potkiem volume. Dzieki temu zwiekszajac moc sygnalu pomiarowego na glosniku nie zwiekszam go go na wejsciu karty. Zwieksza sie za to poziom sygnalu z mikrofonu a tu mam jeszcze jeden potek :) I tak krece potkami, zeby sygnaly na wejsciach karty byly wysokie. Duzo ludzi mierzac SW zapomina o monitorowaniu poziomow a potem wychodzą im krzaki zamiast charakterystyk, bo sygnal na wejsciu karty mial kilkaset a powinien miec ok 20tysiecy.

      Skomentuj


        Wyglada na to, ze masz problem z pomiarem semi dual channel, co widac po odleglosci impulsu ( predelay ), ktory u Ciebie wychodzi prawie 200 ms. W ten sposob nie zmierzysz dokladnie fazy. Mozesz oczywiscie skalibrowac system do SPL, ale teraz o tym nie bede pisal.

        Przy poprawnie dzialajcym systemie dual channel, lub semi dual chanel, powinienes miec impuls referencyjny w punkcie 300. Pokaze jak to ma wygladac przy pomiarze tweetera w kolumnie, z odleglosci pomiaru 1m od frontu kolumny. Oczywiscie nie musi to byc metr, moze to byc i pol metra. Aby zlapac efekt dyfrakcji obudowy, przyjmuje sie, ze odleglosc pomiaru powinna byc trzykrotnoscia szerokosci scianki obudowy. Czyli jak masz front kolumny szeroki na 20cm, to minimum z jakiego powinienes mierzyc kolumne to 60cm.

        Ale wracajac do punku 300, w ktorym arta zapisuje impuls z drugiego kanalu referencyjnego wyglada :



        Jesli pomiar dwukanalowy dziala poprawnie, to mozna za jego pomoca mierzyc odleglosc zrodla dzwieku do mikrofonu. Zeby arta pokazywala te odleglosc nalezy wlaczyc opcje w menu View :



        Aby zmierzyc te odleglosc, stawiasz Cursor w pozycji 300 i marker w pozycji piku impulsu ( tutaj mozna uzyc komend Max/Get) :



        Program przelicza nam dlugosc tej bramki 2.917 ms na odleglosc, ktora daje 100 cm i 2,9mm. Po tak wycietym predelay mozna by bylo rozsunac marker przed pierwszy impuls i sprawdzic jak wyglada pomiar czestotliwosci i fazy. Jednak zrobimy to zgodnie ze sztuka i zamiast wycinac predelay od punktu 300, po prostu ustawimy Cursor zaraz przed impulsem :



        Okno predelay mamy 0 ( poniewaz samo ustawienie Cursora przed impulsem wycina nam predelay ) dlugosc bramki to 4.063




        Teraz mozna juz zerknac na okno Fr, gdzie widzimy pomiar czestotliwosci ( w moim przypadku ze skalibrowanym SPL ) oraz odpowiedz fazy glosnika, bliska minimum phase ( dlaczego bliska? Bo da sie to zrobic jeszcze dokladniej, ale nie jest to potrzebne przy projektowaniu zwrotnicy )



        Jezeli mierzysz typowy uklad 2 way, to stosujac uproszczona metode pomiarowa, mikrofon ustawia sie pomiedzy osiami glosnikow. Dla typowych ukladow Tweeter+Midwoofer, centrum akustyczne tweetera jest blizej niz midwoofera, dlatego stosujac powyzsza metode jaka opisalem, wystarczy, ze zalozysz dokladnie w tym samym miejscu bramke, a wlasciwie lewy Cursor, a roznica odleglosci centr akustycznych miedzy T i M bedzie wpisana w ich wyexportowane pomiary czestotliwosci i fazy. Takie pliki wrzucasz do dowolnego programu symulacji zwrotnic i nie ustawiasz zadnych Delay czy geometrii XYZ. Prosciej zrobic chyba sie juz nie da. To taki start, zeby zmierzyc uklad 2 way i miec pewnosc, ze zwrotnica nad ktora pracujemy, bedzie miala poprawne dane na temat fazy glosnikow i naszej kolumnie.

        Oczywiscie potrzebujemy jeszcze pomiary impedancji, znaczy pomiaru modulu impedancji w funkcji czestotliwosci


        Aha, dlaczego nie dziala semu dual channel? Nie wiem, moze to problem ustawienia karty dzwiekowej. Musisz powalczyc, az uzyskasz impuls sygnalu referencyjnego, bo bez tego nie da sie zmierzyc zaleznosci fazowych ( nie punktu odniesienia ).

        Skomentuj


          Zamieszczone przez irek Zobacz posta
          Dlatego najlepszy jest jig z koncowka mocy w sobie, bo tam powstaja male nie grozne petle mas.
          Takiego właśnie poskładam jak znajdę trochę więcej czasu i części dojadą, póki co testuję tym czym się da żeby nabrać wprawy.

          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
          Aha, dlaczego nie dziala semu dual channel?
          Wygląda na to że to problem amplitunera - to taki 5.1 więc podejżewam że jakiś procesor w środku coś miesza.
          Wydaje się, że predelay wychodzi mi poprawny (2,5ms) ale przy zasilaniu z klasycznego wzmacniacza stereo - tylko jak mierzyłem początkowo to było chyba za cicho i źle łapałem koniec bramki sdąd jakaś dziwna faza wychodziła, ale sam predelay soft łapie automatycznie przy kombinacji Max/Get (nie widać dobrze ale jest tam taki mały pik). Powtórzyłem pomiary ale tym razem na wzmaku dałem już konkretniej "w palnik" i wygląda to chyba przyzwoicie:

          Wiem że faza przy gotowym zestawie jest niepotrzebna ale to moje pomiarowej początki i chodziło mi bardziej przetestowanie samej metody mirzenia i obsługi softu (nie chciło mi się rozłączać zwrotnicy).

          Wracając do predelay - mierząc inny zestaw w tych samych warunkach predelay też mi się łapie metodą Max/Get ale dla innego zestawu głośnikowego wychodzi inny (2,125ms a w poprzednim 2,521ms)? Tak ma być? Czy to nie powinno być stałe dla zestawu pomiarowego - karta, mik, wzmacniacz, kable itp?




          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
          Takie pliki wrzucasz do dowolnego programu symulacji zwrotnic i nie ustawiasz zadnych Delay czy geometrii XYZ.
          No właśnie to jest coś czego jeszcze nie czuję do końca.
          Załóżmy przypadek 3way - robię pomiary dla wszystkich 3 głośników przy takim samym ustawieniu mikrofonu (on axis tweetera) i takim samym wzmocnieniu na wzmacniaczu tak? A następnie chcę to wrzucić do VituixCADa - czy tam powinienem mieć coś ustawione tu albo tu:


          ?
          Czy tam też nic nie ustawiam bo wszystko jest już zaszyte w wykonanyh pomiarach?
          Czy przy pomiarach tą metodą predelay i rozmiar bramki muszę mieć taki sam dla wszystkich 3 głośników czy każdy ustawiam indywidualnie?

          Co jak miałbym osobne pomiary on axis dla wszystkich 3 głośników teżustawiam to samo predelay i bramkę dla wszystkich czy indywidualne? Jak przy takich 3 pomiarach on axis zaimportować wyniki do VituixCAD (co ustawić) żeby poprawnie zasymulować zwrotnicę?

          Która metoda jest lepsza?


          Jeszcze na koniec pytanie - jak skalibrować zestaw do mierzenia poprawnego SPL?
          Rozumiem że jak będę miał złożony jig do pełnego dual channel to muszę jakieś konkretne napięcie mieć ustawione na wyjściu wzmacniacza?
          Czy w myśl zasady że dla pojedyńczego głośnika przymujemy że dla takiego 8ohm ustawiam 2,8V (4ohm 2V) i mierzę z odległości 1m? A co jak chcę zmierzyć gotowy zestaw?
          I właśnie wracając do wcześniejszego mierzenia głośników do zestawu 3wayz jedną pozycją mikrofonu - co jak jeden głośnik ma 8ohm a drugi 4ohm - czy do pomiarów pod zwrtonicę na pewno ma być to samo ustawienie nie wzmacniaczu?
          Last edited by pawlo00; 24.01.2022, 22:15.

          Skomentuj


            Nie uzywaj metody max/get. Wystarczy, ze ustawisz Cursor przed impulsem i to wszystko. Predelay jest niczym innym niz czasem potrzebnym na przebycie drogi dzwieku od zrodla dzwieku ( glosnika ) do mikrofonu. Jego wartosc zalezy wylacznie od odleglosci zrodla do mikrofonu i nie jest parametrem stalym.

            Obrazki z Vituixa to narzedzie do symulacji zestawu w pomieszczeniu. To nie ma nic wspolnego z wpisywaniem geometri glosnikow XYZ. Jak robisz uproszczona metoda, ktora zaklada pomiar z jednego miejsca dla wszystkich glosnikow, to niczego sie nie wpisuje, bo zaleznosci fazowe sa juz wpisane w pomiar. Nalezy jednak zaczac wyciganie predelay od pomiaru tweetera, ktory zwykle jest glosnikiem najblizszym do mikrofonu. Impuls kazdego kolejnego glosnika bedzie dalej, dlatego lapie sie w bramce zalozonej na tweeter, a jego roznice czasowe beda mialy odpowiedz w wykresie fazy.

            Najlepsza metoda pomiarowa jest pomiar na stoliku obrotowym, na osi kazdego z glosnikow. Tutorial opisujacy taki pomiar jest na stronie Vitiuxa https://kimmosaunisto.net/Software/V...ement_ARTA.pdf
            W tej metodzie w ogole nie wyciaga sie fazy w pomiarow Arta, tylko w osobnym module znajdujacym sie w VituixCAD. Wszystko jest opisane.

            Kalibracja SPL dla metody dual channel jest opisana w tutorialu do Arta na stronie 19 https://www.artalabs.hr/AppNotes/ART...%20English.pdf

            Po udanej kalibracji, wartosc napiecia na glosniku nie ma znaczenia, poniewaz system bedzie sie autokalibrowal. Napiecie bedzie mialo znaczenie wylacznie dla poziomu sygnalu w stosunku do poziomu tla, odstepu od szumu. Nic poza tym. Jedynie odleglosc pomiaru wplywa na SPL, nie podawane napiecie. W metodzie jednokanalowej pomiar podawanego napiecia musi byc zmierzony.

            Wszystkie glosniki, bez znaczenia na ich rezystancje cewki, mierzy sie na takim samym ustawieniu wzmacniacza.

            Skomentuj


              Na poczatek doradzam konstruowanie zwrotnicy metoda prob i bledow w pajaku na zywo na szumie rozowym. Pieknie wszystko widac i w czasie rzeczywistym mozna obracac kolumny i mikrofon zeby zobaczyc co sie dzieje z charakterystykami katowymi.

              Zbytnie zaglebianie sie w symulacje to bledne kolo, bo zaczynasz symulowac wszystkie malo istotne detale jak dysfrakcje itp.. Co z tego, ze lepiej jak krawedzie są zaokraglene jak nie ma maskownicy i jak glosnik nie jest na srodku kolumny. Slyszalem tyle dobrze brzmiacych kolumn ktore mialy wszystkie te teoretyczne mankamenty.
              Wszelkie pomiary glosnikow niskotonowych robi sie z 1cm zeby wyeliminowac wplyw scian i podlogi. Ale przeciez glosnik czy sub bedzie na niej stal?

              Charakterystyki mierzymy tylko po to, zeby je kontrolowac ale to odsluch mowi czy jest dobrze czy cos poprawiamy i na podstawie pomiarow cos korygujemy.
              Teoretyczna z symulatora zwrotnica na nie wiele sie zda. Do tego potrzebna jest jeszcze wiedza na temat wytrzymalosci termicznej i amplitudowej glosnika wysokotonowego. Tu Ci zaden symulator nie pomoze.

              Wiecej praktyki mniej teorii :) Ustawianie i kalibrowanie amatorskich programow pomiarowych to katorga. Cala para idzie na marne, zeby cos zmierzyc. Kto raz dotknal profesjonalnego systemu ten juz nigdy nie bedzie mierzyl karta muzyczna :)

              Co do SPL to nie widzialem na forum aby kto zamieszczal pomiary prawdziwej efektywnosci kolumn. Zwykle sa tylko charakterystyki bez SPL. Najprosciej po pomiarze kolumny podstawic jakas kolumne referencyjna i do niej skorygowac SPL kolumny mierzonej. Wpisywanie miliwoltow, wzmocnien w ART-e to starszna robota. Ruszysz cos w ustawieniach i musisz kalibrowac od nowa..

              Skomentuj


                Zamieszczone przez pawlo00 Zobacz posta
                Wygląda na to że to problem amplitunera - to taki 5.1 więc podejżewam że jakiś procesor w środku coś miesza.
                To by wyjasnialo sprawe. Faktycznie a ampli sygnal moze trafiac na ADC a pozniej na DAC co wprowadza pewne opoznienie. Powinien byc jakis tryb direct?

                Skomentuj


                  Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                  Wszystkie glosniki, bez znaczenia na ich rezystancje cewki, mierzy sie na takim samym ustawieniu wzmacniacza.
                  I tej samej odleglosci od mikrofonu jesli pozniej symulujemy zwrotnice czy wplyw obudowy/pomieszczenia.

                  Wiec jesli ktos dosle swoje charki glosnika to ciezko to bedzie zgrac z wlasnymi pomiarami innych glosnikow.
                  Jesli mierzymy glosniki pojedynczo to ustawiamy tak moc aby osiagnac odpowiednie amplitudy na wejsciu karty.
                  Przy pomiarze z 1cm SPL na mikrofonie bedzie ogromny wiec zwykle sie przycisza wzmacniacz a charki laczy niestety troche na oko gdzie ich charaketrystyki sa zbiezne.
                  Miesiecznik AUDIO mimo dobrego systemu pomiarowego i specjalnego pomieszczenia (np:pochylony sufit) Nie wszystkie kolumny potrafi dobrze zmierzyc. Te trudniejsze mierza szumem tercjowym. A jak sie przyjzec mierzonym charakterystyka to widac na kazdej dolek przy 200hz ktorą to czestotliwosc przyjeli jako zespolenie pola bliskiego z dalekim.
                  Dobre efekty na pomiarze basu uzyskuje sie przy pomiarach z 25cm. Jesli to maly monitor z b-r z przodu to spokojnie zmierzymy od 50hz.
                  Last edited by irek; 25.01.2022, 19:08.

                  Skomentuj


                    Zamieszczone przez irek Zobacz posta

                    I tej samej odleglosci od mikrofonu jesli pozniej symulujemy zwrotnice czy wplyw obudowy/pomieszczenia.

                    Wiec jesli ktos dosle swoje charki glosnika to ciezko to bedzie zgrac z wlasnymi pomiarami innych glosnikow.
                    Jesli mierzymy glosniki pojedynczo to ustawiamy tak moc aby osiagnac odpowiednie amplitudy na wejsciu karty.
                    Przy pomiarze z 1cm SPL na mikrofonie bedzie ogromny wiec zwykle sie przycisza wzmacniacz a charki laczy niestety troche na oko gdzie ich charaketrystyki sa zbiezne.
                    Miesiecznik AUDIO mimo dobrego systemu pomiarowego i specjalnego pomieszczenia (np:pochylony sufit) Nie wszystkie kolumny potrafi dobrze zmierzyc. Te trudniejsze mierza szumem tercjowym. A jak sie przyjzec mierzonym charakterystyka to widac na kazdej dolek przy 200hz ktorą to czestotliwosc przyjeli jako zespolenie pola bliskiego z dalekim.
                    Dobre efekty na pomiarze basu uzyskuje sie przy pomiarach z 25cm. Jesli to maly monitor z b-r z przodu to spokojnie zmierzymy od 50hz.
                    Rozpatrujemy tutaj pomiary pod katem symulacji, wiec wykonuje sie pelny zestaw pomiarow, koniecznych do pracy nad dana kolumna glosnikowa.

                    Przy pomiarach w bliskim polu mozna zmniejszyc poziom sygnalu w programie. Niekoniecznie trzeba zmieniac wzmocnienie na wzmacniaczu.

                    W warunkach amatorskich sa tylko dwie metody pomiaru odpowiedzi basu. Metoda laczenia pomiarow bliskich lub metoda pomiaru ground plane na wolnym powietrzu.

                    Skomentuj


                      Hmm to chyba kalibrację SPL sobie daruję, skoro do zwrotnicy wystarczy że będę wszystko mierzył przy jednym i tym samym ustawieniu na wzmacniaczu.
                      Chociaż wg tego opisu to mając jig do pełnego dual channel chyba wystarczy podać poprawnie "gain" przedwzmacniacza mikrofonowego - tyle że nie mam pojęcia jakie są dla UMC202HD - producent nie podaje tego parametru albo ja nie widzę.

                      I właśnie tu mnie jeszcze zastanawia czy dobrze to mam ustawione - interfejs ustawiam tak:
                      L left in (mikrofon) gain daję na max i tryb instrumental
                      R right in (zawijające do right out) gain mam tak na 3/4 zakresu ale włączony "pad", tryb line
                      output mam na max
                      Zastanawiam mnie czy powinienem mieć na wejściu R mieć włączonego "pad'a", ale inaczej przy generowaniu sygnału wychodzi mi sygnał na max, a dążyłem do ustawienia żeby oba się mieściły na zielonym zakresie pasków - tak jak tu zaznaczyłem:

                      Czy tak ma być czy to jest źle? Skoro do SPL trzeba podać też konkretny gain kanału R (oczywście wyliczony) to znaczy że chyba też powinien być na max (i taki przyjęty do tych obliczeń)?


                      Podsumowując jeszcze odnośnie pomiarów uproszczonych (zakładając pomiar wszystkich 3 głośników z pozycji tweetera) - czyli predelay w zasadzie mam pominąć i wyciąć go ręcznie ustawiając kursor zaraz przed impulsem. Czy mam tak zrobić dla każdego pomiaru - tj wszystkich 3 głośników? Czy ten początek bramki ma być w tym samym miejscu dla wszystkich 3 pomiarów czy może wypadać w innym miejscu w zależności od początku impulsu? Czy może inaczej - wyznaczyć raz predelay i z każdego pomiaru usuwać programowo tą samą stałą wartość, albo wyznaczać go dla każdego i dla każdego go usuwać?
                      Druga sprawa - koniec bramki - dla wszystkich 3 pomiarów mam ustawiać ten dokładnie ten sam koniec czy indywidualnie patrząc na odbicia?

                      A co do tej "lepszej" metody symulacji w VituixCAD - czy dobrze rozumiem, że robimy pomiary tylko horyzontalne czy wertykalne też (dla ułatwienia z kolumną położoną na boku żeby wykorzystać tą samą obrotową platformę)? I dalej mając te pomiary używamy "Convert IR to FR" (czy tu wystarczą txt czy muszą być pir z płatnej wersji Arty?) a następnie symulujemy zmiany charakterystyk pod wpływem położenia głośnika w obudowie w narzędziu "Diffraction" (rozumiem że wirtualny mikrofon ustawia się w miejscu gdzie potencjalnie będze "patrzył" słuchacz), i dopiero te charakterystyki wrzucamy do głównego okna symulując zwrotnicę? Czy tak to się odbywa czy jakoś inaczej?

                      Docelowe pomiary planuję robić "na polu", ale to pewnie jak się ociepli. Tylko zastanawiam się z jakiej odległości robić pomiar - obudowa będzie miała być może ok 36cm szerokości więc wychodzi min. 1,1m, ale docelowy odsłuch będzie 2-3m więc czy jednak nie lepiej mieżyć z max jakiej się da, ale tak żeby odległość od podłoża była większa?

                      Oczywiście wiem że kolumny przede wszystkim muszą dobrze grać i nie będę przesadzał żeby robić super płaskie charakterystyki tylko takie pod swój gust, ale zwłaszcza ważne są dla mnie te zgrania fazowe żeby to dobrze pomiarzyć i zrobić po bożemu.
                      Last edited by pawlo00; 25.01.2022, 23:07.

                      Skomentuj


                        Skoro masz za mocny sygnal wejsciu kanalu referencyjnego, to zmniejsz czulosc wejscia potencjometrem i tyle. Nigdy nie powinienes ustawiac wzmocnienia mikrofonu na max.

                        Nie zawracaj sobie glowy kalibracja SPL. Nie jest Ci ona do niczego potrzebna. Po imporcie pomiarow do Vituixa mozna skorygowac recznie wartosc SPL kazdego z pomiaru, wzorujac sie na SPL tweetera jaki podaje producent.

                        Procedure pomiaru uproszczonego opisalem wyzej. Zaczynasz od pomiaru tweetera i na nim ustawiasz wyciecie predelay ustawiajac Cursor przed impulsem tweetera. Musisz zapamietac pozycje tego Cursora, bo kazdy, kolejny pomiar glosnikow musi miec ustawiony Cursor w tym samym miejscu. Natomiast marker, czyli dlugosc bramki mozesz zmieniac w zaleznosci od odleglosci pierwszego odbicia dla danego glosnika w obudowie. Jesli dla kazdego glosnika w obudowie ustawialbys Cursor tak, aby wycinac predelay, to niemialbys w fazie zadnej informacje na temat roznic czasowych. Otrzymalbys tak zwana Minimum Phase. Takie pomiary rowniez mozna uzyc do symulacji i opisalem, to ale trzeba dodatkowo robic pomiary referencyjne, do ktorych pozniej, w programie do symulacji trzeba skorygowac recznie roznice czasowe miedzy glosnikami.

                        Zastosowanie metody zgodnej z wizja pracy w VituixCAD musisz miec pelna wersje Arta, aby moc zapisywac pliki PIR. Sa to tak zwane surowe pomiary ( cos jak Raw w aparatach fotograficznych ), ktore pozniej mozna dowolnie modyfikowac i do tego sluzy narzedzie Convert IR to FR. W tej metodzie wykonuje sie pomiary off axis na stoliku obrotowych, na osi kazdego z glosnikow, utrzymujac stala odleglosc od frontu obudowy. Jesli kolumny sa pochylone, lub maja przesuwane moduly, to do pomiaru nalezy je tak ustawic, aby wszystkie glosniki byly w jednej plaszczyznie, prostopadle do mikrofonu. Krok pomiarow to minium 10 stopni, a koniec pomiarow robimy do minium 90 stopni. Dla glosnikow okraglych, wystarczajace sa pomiary w osi poziomej. Glosniki owalne, kwadratowe ( glosniki wstegowe ) czy horny o roznych proporcjach szerokosci do wysokosci nalezy rowniez mierzyc w osi pionowej. W module dyfrakcji odtwarzamy wymiary i pozycje glosnikow oraz pozycje mikrofonu w trakcie pomiaru ( czyli na osi ). W pewnych projektach mozna procedure uproscic i np dla konsturkcji, w ktorych mamy niewielki glosnik sredniotonowy lub midbasowy, blisko glosnika wysokotonowego, mozna przyjac jeden punkt pomiarowy dla obu glosnikow, ktorym jest srodek odleglosci miedzy ich centrami i z tego jednego punktu robimy pomiary offaxis dla tweetera i midwoofera nie zmieniajac pozycji mikrofonu.

                        Cala procedura jest dokladnie opisana w tutorialu na stronie. Przeczytaj ja i przeanalizuj krok po kroku.



                        Skomentuj


                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                          Skoro masz za mocny sygnal wejsciu kanalu referencyjnego, to zmniejsz czulosc wejscia potencjometrem i tyle. Nigdy nie powinienes ustawiac wzmocnienia mikrofonu na max.
                          Hmm a myślałem właśnie że trzeba uzyskać jak najwyższe wartości na tych suwakach ale nie wchodząc na zółty i czerwony kolor.
                          Czyli lepiej dać na kanele R dać gain bez pad'a a zmniejszyć zdecydowanie gain na kanale L (mikrofonie)?


                          Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                          Zaczynasz od pomiaru tweetera i na nim ustawiasz wyciecie predelay ustawiajac Cursor przed impulsem tweetera. Musisz zapamietac pozycje tego Cursora, bo kazdy, kolejny pomiar glosnikow musi miec ustawiony Cursor w tym samym miejscu. Natomiast marker, czyli dlugosc bramki mozesz zmieniac w zaleznosci od odleglosci pierwszego odbicia dla danego glosnika w obudowie. Jesli dla kazdego glosnika w obudowie ustawialbys Cursor tak, aby wycinac predelay, to niemialbys w fazie zadnej informacje na temat roznic czasowych. Otrzymalbys tak zwana Minimum Phase.
                          Ok dzięki za potwierdzenie, teraz już załapałem.

                          Skomentuj


                            Gość co prawda używa REW EQ i ArtaBox ale dobrze obrazuje cały proces wycinania odbić i ustawiana bramki. Niestety po niemiecku ale warto zobaczyć o co chodzi.

                            https://youtu.be/CqVqJSkgeMY

                            Skomentuj


                              Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                              Zaczynasz od pomiaru tweetera i na nim ustawiasz wyciecie predelay ustawiajac Cursor przed impulsem tweetera.
                              Jeszcze takie pytanie - jak ustawić kursor w takim przypadku - chyba opcja nr 2?



                              Skomentuj


                                Wlasciwie nie ma to az takiego znaczenia, poki Cursor jest w tym samej pozycji dla kolejnych glosnikow. Jednak teoria mowi, aby ustawic Cursor przed impulsem, tak by lapac dodatnia wartosc impulsu, a nie ujemna. Tutaj widac, ze rozdzielczosc pomiaru jest niska ( typowa ) dla 48khz, dlatego powinno sie uzywac jak najwyzszej czestotliwosci pomiaru, aby miec wieksza precyzje pomiaru fazy. Czestotliwosc 88,2 khz i 96 khz daje juz wystarczajaca dokladnosc pomiaru fazy ( mamy wiecej krokow w impuls response ). Mozna mierzyc jeszcze wyzej, czyli 192khz jesli karta na to pozwala

                                Skomentuj


                                  Witam. Przeczytałem różne tutoriale do Arty i nie rozumiem pewnej rzeczy. Pracując kiedyś na SW pomiary wykonywało się w taki sposób, że na początku pomiar impulsu i ustawianie bramki, następnie pomiar głośnika wysokotonowego i kolejnych. Z tutoriali do Arty wynika, że wykonujemy pomiar impulsu i ustawiając bramkę mamy już pomiar gotowy do exportu, jeśli dobrze zrozumiałem, Po co w takim razie jest opcja FR2, FR1 skoro klikając IMP mamy charakterystykę?

                                  Skomentuj


                                    Arta jest profesjonalnym programem pomiarowym, majacym wiele funkcji o roznych zastosowaniach. Nas interesuje glownie pomiar impulsu, ktory nastepnie jest bramkowany i przeksztalcany na odpowiedz czestotliwosci i fazy. Narzedzia FR2 i FR1 dzialaja w druga strone. Najpierw mierza czestotliwosc ( z generatorem lub bez ), a nastepnie pomiar czestotliwosci mozna przeksztalcic do impulsu i zapisac go w postaci plikow PIR.

                                    Piszac w skrocie - nie zawracaj sobie tym glowy, bo do pomiarow glosnikow w obudowie, do projektu zwrotnicy nie jest Ci to potrzebne.

                                    Skomentuj


                                      Dziękuję za wytłumaczenie, od razu wszystko zrobiło się jasne :)

                                      Skomentuj


                                        Mam jeszcze pytanie odnośnie bramkowania - czy dobrze rozumiem że bramka powinna być długości większej niż odległość mierzonego głośnika od mikrofonu ale jednocześnie mniejszej niż odległość od pierwszej płaszczyna która wygeneruje odbicie?

                                        Wiem że przy 3way bramka powinna być długa żeby złapać dolne pasmo, więc czy idąc tym tropem to oznacza że taki pomiar w przypadku mierzenia na potwietrzu przed domem wymusza wysokie zawieszenie kolumy nad ziemią?

                                        Z jakiej odległości najlepiej robić pomiar głośników w kolumnie pod zwrotnicę? Z jakiej zwykle Wy robicie?

                                        Skomentuj


                                          1. tak
                                          2. tak
                                          3. Najlepiej by było mierzyć z takiej odległości z jakiej się będzie słuchać, ale to z racji odbić w warunkach domowych jest nierealne. Ja mierzę z takiej odległości na jaką mi pozwala mój mały pokój, by zmieścić się z bramkowaniem. Im niżej tym większy problem. Jeszcze o ile da się jakoś zmierzyć w małym wnętrzu pasmo (łącząc pomiar z bliskiego i dalekiego pola, co też jest trudne bo metodologię bo nie da się tego procesu dobrze skalibrować nie mając komory bezechowej), to pomiar zgodności fazy pomiędzy niskim a średnim, zwłaszcza przy niskim strojeniu niskotonowca jest bardzo trudne.

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X