Widział kto kiedy prawdziwy uśmiech dj'a na charakterystyce? poniżej można zobaczyć
Eksperymenty z OB ciąg dalszy...
Aktywnie, grało spoko, korekcja wymagana na dole dosyć mocno, jedyny minus to ilość gratów do tego i x-max szybciej osiągane niż bym chciał. Zaczęła się zabawa z pasywnymi filtrami i szczerze mówiąc gra to nawet trochę lepiej! może lepiej to zbyt ogólnie, ale spójniej, swobodniej, filtrem tak na prawdę psuje parametry głośnika dosyć mocno ale to akurat wpłynęło dosyć dobrze na efektywność w dolnym paśmie oraz wytrzymałość - znacznie mniejsze wychylenie w stosunku do aktywnego filtra. Parametry 15pr400 trochę odbiegały od katalogowych po pomiarach ale one grają dopiero dwie godziny. Z ciekawości zmierzyłem jego parametry razem z filtrem, Qts na poziomie 0,8.
Niepokojąca jest impedancja całości, ale ją psuje dosyć mocno połączenie z szerokopasmówką. Na szczęście końcowka mocy użyta do testów wytrzymuje dołek 2,8ohm.
Podbicie szerokopasmówki powyżej 10khz - naturalne dla tego głośnika, zmierzone centralnie na osi, po za osią szybki spadek do prostej linii i dosyć długo się to utrzymuje odchodząc dalej od osi. Najlepiej nie ruszać tej górki bo tylko gorzej gra.Tu jest podobnie jak zostawianie górki w SB29RDC czy 29RB.
Najlepsze połączenie było gdy był pasywka filtr na basie i szerokopasmówka bez filtra - filtr słychać że wnosi i trochę psuje, trzeba by się bawić w lepsze elementy albo szukać innego sposobu połączenia. Typ filtra konieczny żeby zgrać fazowo i wyciąć efektywnie dolne pasmo. Bez filtra można grać ale do 5W max, potem to nie ma sensu.
Co do odbioru całości w stereo - przestrzeń, przestrzeń i jeszcze raz przestrzeń, aż do przesady w pewnych momentach i czyściutki kop na basie.
Na razie mam roboty sporo więc taki zestawik będzie umilał czas.
Nastęona kombinacja to wywalenie szerokopasmówki i wstawienie mid+tweeter, ale to jak będzie więcej wolnego.
A po Ci ten "garb" na basie? nie gra to bez tego?
w/g mnie szerokopasmówka jest za stromo filtrowana. U mnie bardzo fajnie grała zwrotnica szeregowa, jak w PureAudioProject',
zacząłem od takiego setupu,
PureAudioProjekt stosuje u siebie modyfikowane głośniki Eminence, Po zdjęciach z ich stron,widać że jest wstawiony korektor fazowy, który zapewne poprawia w znaczący sposób przetwarzanie średniego pasma tych wooferów.
Ja u siebie mam wstawione najtańsze z możliwych HW1500, które tym pasmem nie rozpieszczają, delikatnie mówiąc, i u mnie niestety taka zwrotnica nie zdała zbytnio egzaminu, właśnie dlatego że podział jest dosyć wysoko
__________________________________________________ ___________
Postanowiłem więc lekko nagiąć fizykę zmieniając parametry filtrów, w ten sposób powstała nowa zwrotka, tez szeregowa I -rd , ale niżej cięta (ok200Hz) plus Notch Filtr dla Visatona
Grało to już całkiem przyzwoicie, dało się już słuchać nie tylko akustyki i jazz'u ale też lepszych rockowych i popowych realizacji.
__________________________________________________ ___________
Po tych eksperymentach ze zwrotnicami szeregowymi, przyszedł czas na klasyczny niski podział II rzędu,
Wszystko już gra jak powinno, bardzo dobrze słychać różnice realizacji, ale mimo wszystko da się słuchać praktycznie wszystkiego, włącznie z polskim punkiem :-)
Co ponad to, stereofonia jest naprawdę niezłej próby.
Można zacząć dostając brzmienie elementami zwrotnicy, a przede wszystkim akustyką pokoju. U mnie w pomiarach okazało się że jest dziura w okolicy 200Hz i podbicie przy okolicy 300-350 Hz, a następnie ok 800-900 Hz.
Po powyższych próbach, moje wnioski są jednak odwrotne.
Szerokopasmówka musi być fitrowana, a każdy "garb" na charce w Open Baffle słychać podwójnie, więc im bardziej sprawimy, że charka będzie liniowa, bez tzw lokalnych podbarwień, tym uzyskamy lepszy dźwięk całego zestawu.
Bardzo ważna jest modyfikacja zwrotnicy pod względem zgrania fazowego zestawu.
Fajnie jest mieć dobre pomiary i używać symulatora, ja niestety pomiarów odgrody nie potrafię zrobić, ale wspomagam się BoxSim, ze względu na użycie Visatona B200, a parametry ich W400 zmodyfikowałem tak, że to co pokazuje symulacja pokrywa się z moimi amatorskimi pomiarami dla HW 1500 w moim zestawie
i tu niestety widać, aby uzyskać fajny liniowy bas, bez zbytnich garbów z jednego woofera w odgrodzie o szer 55cm ( w moim przypadku) niestety trzeba stłumić dzielnikiem szerokosmówkę, skuteczność zestawu spadła mi do 85dB ( czyli o ok 10dB musiałem stłumić), - słabo bo to zabiera potencjał głośnika.
Obecnie mam samego Vistaona B200 w OZ 70L i słyszę, że bez "tłumików" potrafi oddać więcej klimatu z nagrań.
pomysł mam taki, albo z HW1500 zrobie suba w stylu Ripol, bo powiem szcze, że bas z odgrody to jest jednak klasa, pomimo tak tanich głośników,
Druga opcja, dokupie jeszcze dwie 15-tki i zrobię monstrum 60 cm szerokie na 150 wysokie
Nie zapisałem niestety pomiaru basu z bliskiego pola, garb jest ale mniejszy, w miejscu i pomieszczeniu gdzie powyższy pomiar był robiony akurat podbiło to pasmo. Nie zmienia to faktu że podział jest dosyć nisko, wartości elementów widać jakie są więc to generuje podbicie, można je łatwo stonować ale w tej opcji bardzo dobrze się to zgrywa, nawet przy Flo rida - Low jest nisko i solidnie. Jest to zdecydowanie inne granie niż obudowie, w obudowie takie podbicie było by nie do zniesienia.
Próbowałem jeszcze w obecnej konfiguracji dokleić drugiego faitala pod konfiguracje 2,5way i tu jest dopiero pole do zabawy :) tu już 100dB/1W to nie problem :) Dowolny wzmacniacz od 1W w górę bez stresu, basy faitala bardzo dobrze radzą sobie przy niskich poziomach sygnału, w sensie niski sygnał potrafi rozbujać tak dużą membranę. Słuchanie takich byków po cichu to żaden problem i sama przyjemność.
szerokopasmówka faitala musi mieć mocniejsze filtrowanie przy tak niskim podziale - inaczej przy małej mocy już dostaje sporych wychyleń i cały sens użycia szerokopasmówki traci sens.
Najlepsze połączenie było gdy był pasywka filtr na basie i szerokopasmówka bez filtra - filtr słychać że wnosi i trochę psuje, trzeba by się bawić w lepsze elementy albo szukać innego sposobu połączenia.
szerokopasmówka faitala musi mieć mocniejsze filtrowanie przy tak niskim podziale .
patrząc na wykres tego głośniczka, to chyba lepiej by było ustawic podział w ok 500-600 HZ i filtrować łagodniej
Swoją drogą, przy takim małym FR (full range) osobiście wybrałbym obudowę "hybrydową", tzn FR w obudowie zamkniętej, a bass w odgrodzie,
PS dlaczego tworzą się kolejne posty, a nie tak jak było, treśc się dopisuje?
toopcool swietnie wykonane zestawy. Jeśli to nie tajemnica, jakiego użyłeś forniru?
Pogromco Sb23nrx w br z korektorem impedancji będzie pod każdym wzgledem gorszy i wolniejszy od dwóch Sb17mfc w projekcie Arya?
Połączenia nac z 29rdac nie obawiam się. Aluminiaka już słyszałem a na co dzień słucham rdc i jest dla mnie w tej cenie dobra.
toopcool swietnie wykonane zestawy. Jeśli to nie tajemnica, jakiego użyłeś forniru?
Pogromco Sb23nrx w br z korektorem impedancji będzie pod każdym wzgledem gorszy i wolniejszy od dwóch Sb17mfc w projekcie Arya?
Połączenia nac z 29rdac nie obawiam się. Aluminiaka już słyszałem a na co dzień słucham rdc i jest dla mnie w tej cenie dobra.
Bedzie lepszy, ale ogólna motoryka tego głośnika jest dość przeciętna.
Na AS jak usłyszałem dużego NRXa w jakiejś komercyjnej konstrukcji to się rozczarowałem, dość mocno buczał.
Z drugiej strony mam teraz monitory na 15NRX i jestem zadowolony jeśli chodzi o tą kwestię.
Apropo:
Fronty zagruntowane, czekają na lepszą pogodę do malowania.
Skomentuj