Piasek mam od dawna w kotłowni więc jest b. suchy.
Ogłoszenie
Collapse
No announcement yet.
SB17CAC35-8 + SB26CDC-C000-4 lub CRC NAC NRX MFC STC ADC 2,5 drożny - projekt by Branża
Collapse
X
-
Dziwna sytuacja, próbowałem wykonać symulację w VituixCAD2 według pierwszego projektu
SB26CDC-C000-4
SB17CAC35-8
SB17CAC35-8
Tak wygląda obraz, fazy się rozchodzą.
Następnie wstawiłem zwrotnicę z innego projektu i fazy zbiegły się, a pasmo przenoszenia stało się bardziej wyrównane. W
VituixCAD użyłem odległości mikrofonu 1 metra.Last edited by Evgeny; 13.09.2020, 07:55.
Skomentuj
-
Bo nie uwzględniłeś offsetów w osi Z, tylko offsety w osiach X i Y, które są podane na projekcie obudowy,
A to właśnie offsety w osi Z są najbardziej istotne dla zgrania fazowego.
I tu jest największy problem, bo tych offsetów nie ma podanych w projekcie...
Dokładnie można je zmierzyć tylko pomiarem Impulse Response.
Po drugie, czy zasymulowałeś odpowiedź głośnika na froncie obudowy czy podstawiłeś do symulacji ch-kę zgrabowaną z karty katalogowej?
Po trzecie, taka symulacja nigdy nie zgodzi w 100% z rzeczywistym pomiarem, właśnie m. in. dlatego, że trzeba uwzględnić rzeczywiste offsety w osi Z.
Poza tym, dyfrakcję też w rzeczywistości wychodzą trochę inne, niż obliczy to program."Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170
- 1 lubię
Skomentuj
-
Jakie parametry należy ustawić na osi Z, jeśli użyłem „FRONT PROSTY”? Próbowałem zmienić osie Z o - / + 10 mm i nie wycofały się tak bardzo, jak się rozchodzą.
Te parametry kolumn FRD i ZMA zaczerpnąłem z symulacji i powinny być dokładne. Jak widać, z inną zwrotnicą dla tych głośników, pasmo przenoszenia i fazy są bardziej wyrównane.
I tutaj zniekształcenia są bardzo wyraźne.
Skomentuj
-
Widzę, że się nie rozumiemy.
Czy użyłeś modułu Diffriaction z Vituixa? Narysowałeś front obudowy, umieściłeś w nim głośniki i przepuściłeś przez niego ch-ki z kart katalogowych?
Co do wartości Z, to właśnie tu jest największy problem. Jak podaję SBA w w tym dokumencie http://sbacoustics.com/18/wp-content...-Alignment.pdf
offset dla pary SB26STAC / SB17NRX dla frontu nie pochylonego wynosi 18 mm, więc dla całej serii tych głośników powinno być tak samo.
Więc, jeśli przyjmiemy, że dla tweetera Z=0 mm, to dla górnego woofera Z=18 mm. Dla dolnego woofera nie wiem, trzeba by to rozrysować... :)"Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170
Skomentuj
-
Wg mnie to powinno być tak:
Czyli teoria zgadza się z grubsza z praktyką :)
Aby ta teoria miała jakikolwiek sens, to trzeba najpierw wirtulanie "zmierzyć" każdy głośnik umieszczony na froncie, tak aby uwględnić efekt baffle step i dyfrakcję od krawędzi obudowy.
Służy do tego moduł Diffraction w VituixCADzie. W polu "Half space response" trzeba podać ch-kę zgrabowaną modułem "SPL trace" z karty katalogowej.
Trzeba też podać średnicę lub Sd "mierzonego" głośnika, oraz odległość pomiaru.
Ja zrobiłem z 1 m i każdy głośnik we własnej osi.
Z tym, że symulację całości trzeba zrobić tak z 3 m (pole "Listening distance").
Sprawdzałem w ten sposób kilka projektów i zawsze, mniej, więcej się to zgadzało.
Moim zdaniem można w ten sposób sprawdzić sobie założenia dla nowych projektów, bo oczywiście bez rzeczywistych pomiarów i tak się nie obejdzie...
W ten sposób można szybko sprawdzić dopasowanie głośników pod względem skuteczności."Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170
Skomentuj
-
CDC = ADC / CAC = NBAC
Diffraction VituixCAD już wskazuje odległość głośników dla obudowy. W moim przypadku nie musisz ustawiać odległości między głośnikami.
Ustawiam mikrofon dla wszystkich głośników na wysokość 965mm (to jest poziom twittera) i 1000mm od obudowy. To ustawienie jest bliższe rzeczywistym pomiarom.
Last edited by Evgeny; 15.09.2020, 04:27.
Skomentuj
-
Też robiłem symulacje z mikrofonem umieszczonym w osi tweetera dla wszystkich głośników.
Wtedy, faktycznie nie trzeba wpisywać wartości X,Y dla głośnika, bo przesunięcia faz są już ujęte w pomiarze. Gorzej z osią Z, bo nie wiemy dokładnie ile te offsety wynoszą, póki nie zrobimy prawdziwych pomiarów.
Zauważyłem, że ja się ten symulowany pomiar zrobi z dużej odległości 2,5 - 3,0 m (dla pomiarów w osi tweetera), to fazy bardziej pokrywają się z rzeczywistością, nawet przy założeniu, że Z = 0.
Generalnie, to nie ma o co kopii kruszyć. W ten sposób i tak nie da się zaprojektować dobrze grającej zwrotnicy. :)"Pomiary są użytecznym narzędziem, ale nie pozwól stać się ich niewolnikiem" - Siegfried Linkwitz
JMA RQ900 [WF223+MR16+D2608] • Atoll IN300 • Arcam CDS27 • Arcam irDAC • Onkyo NS-6170
Skomentuj
-
Zamieszczone przez pawel_luk1 Zobacz postaGeneralnie, to nie ma o co kopii kruszyć. W ten sposób i tak nie da się zaprojektować dobrze grającej zwrotnicy.
Skomentuj
-
Hello my Polish friends!.
I am new to the diy but I read a lot, and try to figure out how crossover works. It is not critisism and I would not like it to be taken as one, but I've read to many diy forum and people known(troels) to the diy community that sb17 drivers need 4th order slope crossover due to the cone break up, or resonance traps. I really like the siplicity of the crossover at this project but the cone break up and resonances are not an issue?
Best regards
Vassilis
Skomentuj
-
Not that simple: the 4th order slope, Troels and others, refer to is acoustic, Not electrical, therefore sum of acoustic output and electrical filtering. The SB17 cones have what I call Himalayas past 4kHz and they are not the easiest to deal with, but if you look at the characteristics, resonances are attenuated by at least 15dB+ down, therefore should not contribute much to the overall output. More would/could be better but then we would have to either use 6th order slope or move crossover way below 2kHz. If you look at other projects with those spkrs they use similar filters as used by Zap. Again, there could be a few versions for the same set of spkrs, some very complex with traps, but it doesn't necessarily mean that very complex x-o will sound way better than simpler one. So yes one can try to add RLC trap or additional elements and check if the sound improves enough to justify the effort. Also metal, kevlar, carbon cone rings and they sound differently from each other, and from softer paper cone where resonances are damped more progressively in similar fashion to fabric dome tweeter. Choices and more choices.Last edited by Pawel L; 28.09.2020, 14:42.
Skomentuj
-
Sam w to nie wierzę, ale w końcu coś drgnęło i u mnie. Do końca jeszcze trochę, ale aktualnie oklejam HDF i kombinuję z technologią wykończenia frontu.
Próba oklejania na kawałku HDF - jak sięgnę do pamięci, tik (nie powinno być teak?) modyfikowany
Terminale będą pasować do membran i... frontu
Acha, no i najprawdopodobniej BR będzie z przodu. Do ściany mam strasznie blisko.Last edited by cezarc; 29.10.2020, 11:44.
Skomentuj
-
Witam . Jestem bardzo dużym świerzakiem w tym temacie i proszę o wyrozumiałość. Czy głośniki SB17NRXC35-8 można zastąpić tańszym SB16PFCR25-08 zachowując wszystkie wymiary zarówno w obudowie jak i zwrotnicy. Czy raczej jest to nie możliwe bo zmieni to wszystkie parametry i nie będzie to dobrze grało.
Skomentuj
-
Zamieszczone przez piotr850514 Zobacz postaWitam . Jestem bardzo dużym świerzakiem w tym temacie i proszę o wyrozumiałość. Czy głośniki SB17NRXC35-8 można zastąpić tańszym SB16PFCR25-08 zachowując wszystkie wymiary zarówno w obudowie jak i zwrotnicy. Czy raczej jest to nie możliwe bo zmieni to wszystkie parametry i nie będzie to dobrze grało.Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba
Skomentuj
-
Kolejny etap i największa zagadka co do efektu finalnego. Z powodu braku materiałów, narzędzi, miejsca, koncepcji itp. idzie powoli.
Malowanie na czarno, żeby nie było prześwitów
Docinanie materiału z uwagą, żeby się nie postrzępił
Przyklejenie żywicą i pokrycie kolejną warstwą, żeby usztywnić, przed ostatecznym zalewaniem (żywica QR do stołów itp)
Docinanie boków, żeby wkleić paski HDF
Po wklejeniu pasków HDF zaleję wszystko żywicą i będę mógł wreszcie wyciąć otwory i okleić całość fornirem.
W tzw. międzyczasie kupiłem frezarkę Makity w zestawie (tę co wiadomo), prowadnicę do niej i olej LOBA HS 2K. Olej polecił mi stolarz. No i jeszcze muszę kupić polerkę. Tak, że ten. Łatwo i tanio nie jest ;-)
- 1 lubię
Skomentuj
Skomentuj