Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

Collapse
Ten temat jest przyklejony.
X
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Mostek może trochę paskudzi swoją drogą, ale krakałem trochę na te Phillipsy... No i nie schodzą jakoś szczególnie nisko mimo dość długiego tunelu. Marny impuls częściowo bierze się z natury przetworników, tej długości i niedużego Sd tunelu. Dla 210 cm2 z tym, jaki mniej więcej jest, hornresp pokazuje gdzieś 30 ms @ 60 Hz, przy dwukrotnie większym Sd tunelu spada to trochę do dwudziestu kilku. W połączeniu równoległym. W szeregowym parę milisekund lepiej dla obu wersji. Wytłumieniem tego się nie poprawi. Na próbę może zatkaj wylot :), chociaż jakiejś nadzwyczajnej poprawy bym się nie spodziewał.

    Skomentuj


      Jako opętaniec tasukowy proponowałbym też inny myk :).
      Bierzemy tę konstrukcję i usuwamy przegrody tunelu. Liczymy sobie tyle klepek (tasuków), żeby wynikowa długość wynosiła 260 cm. Tunel miałby wtedy ok. 600-700 cm2 i długość fiz. jakieś 70 cm, może nieco mniej.

      Przybliżony wpływ na impuls podług tej wizji: gdzieś 14 ms @ 43 Hz, ok. 20 ms @ 120 Hz. I dwa razy głębsze zejście... (choć nie wiem do końca, jak mocowo toto się zachowa przy większych głośnościach). Zamalowałem na fotce ścianki tunelu i maznąłem symboliczne dwa skrzyżowania tasuków, ale oczywiście trzeba dokładniej policzyć ile ich i w jakich odstępach.
      Załączone pliki

      Skomentuj


        Powalczyłem jeszcze trochę, podłączyłem kolumnę pod mojego uniampa. Skutek taki, że przestało buczeć. Po przeanalizowaniu faktów wyszło mi, że na mostku TDA dawałem na głośnik zdecydowanie za dużo mocy. Mostek miał zaletę taką, że ma wbudowany filtr i dlatego go podpiąłem. Po podłączeniu pod uniampa (na jednym kanale, na drugim była podłączona kolumna z mojego zestawu czyli Arcus TM85 - 3way na Seasach) i przy graniu pełnym pasmem (no bo bez filtra) okazuje się, że dołu prawie nie słychać. Przełączałem sobie kolumny balansem no i ten mój twór nie grał za dobrze, w porównaniu z Arcusem na 25cm głośniku basowym w niedużym br to w sumie w ogóle nie grało:P Jutro powalczę jeszcze z wytłumieniem i sprawdzę na uniampie. Jeśli będzie lipa to wrzucę w tę obudowę Isophona PSL203s. Jeśli nie będzie OK to obudowa będzie do wydania i będę walczył z Seasami 25 FEWX z Arcusów :P Tasuków nie chce mi się robić, może innym razem...mam nadzieję, że jakoś mi to wybaczysz Comandante W?:P
        Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

        Skomentuj


          Widzę, że tunel masz ze stałym przekrojem równym ~0,8 SD głośnika - lepiej jednak sprawdza się tunel z przekrojem zwężającym się przy czym początek w okolicach 1,5 SD lub trochę więcej a koniec w okolicach ~0,8-1 SD (testowane póki co na 4 głośnikach: 18-AWX, 14-SCX, 20-60-11 Tonsila i stary dwudziestocentymetrowy Braun). Te siodła, które widzisz na pomiarze impedancji to strojenie (okolice 35Hz) oraz siodło przed pierwszym "antyrezonansem" (to ten pik na >100Hz - który u Ciebie jest mocno zaznaczony). Przyznaję, że jestem może trochę bardziej zaawansowany niż początkujący ale z tego co zauważyłem:
          - długi tunel, który od razu stroi obudowę na FS głośnika (bez albo z ubogim wytłumieniem) powoduje podbicie częstotliwosci w okolicach 80-120Hz co objawia się właśnie niemiłym buczeniem. Dotłumienie takiego tunelu co prawda zmniejsza to buczenie ale również obniża efektywność promieniowania wylotu tunelu (już pomijając fakt, że rozwala nam (obniża) strojenie) co z kolei pogarsza nam zejście na basie. Fakt, Ty już dałeś tam trochę wytłumienia (na ściankach), ale jak widać nie jest ono efektywne bo pierwszy mod jest nadal stosunkowo mocno zaznaczony na pomiarach.
          - zwężanie tunelu daje dwie korzyści. Samo w sobie tłumi już "antyrezonanse" obudowy - efekt podobny jak dołożenie wytłumienia ale działa głównie na częstotliwości powyżej stricte basowych więc wstępnie tłumi "antyrezonanse" a sam dół pasma pozostawia bez strat (wytłumienie jednak obniża nam generalnie efektywność tunelu). Druga korzyść jest taka, że zwężający się tunel obniża nam strojenie w stosunku do swojej wyjściowej długości a co za tym idzie możemy zmniejszyć długość tunelu zostając przy tym samym strojeniu - co w konsekwencji (mając oczywiście na uwadze to, że wytłumienie jeszcze bardziej obniża nam strojenie) możemy zmniejszyć wielkość obudowy.
          - ze strony 78 tego wątku (którą podsunąłeś) wynika, że Twój głośnika ma częstotliwość rezonansową w granicach 54 Hz - strojenie na 35Hz wydaje się być mocno za niskie - choć szczerze powiem, że nie wiem jak to konkretnie wpływa na grę głośnika w obudowie (taka duża różnica pomiędzy Fs a Fc) ale najlepsze efekty uzyskiwałem jednak przy strojeniu mocno zbieżnym z Fs głośnika.

          Czyli chyba może podziałać tutaj skrócenie tunelu z równoczesną zmianą jego przekroju (1,5-0,8 SD) i dodanie wytłumienia.
          Inna sprawa, że głośnik niekoniecznie może nadawać się do TL'ki - ale to może Comandante się wypowie bo z tego co wiem to potrafi to oszacować po parametrach.

          ---------- Post dodany o 02:22 ---------- Poprzedni post o 02:20 ----------

          Nie na temat...
          O, widzę, że tutaj rozmowa trwała w trakcie pisania posta przeze mnie

          Skomentuj


            Tunel, przekrój i jego konstrukcja została zaczerpnięta z symulacji Pogromcy, która pojawia się w podanych przeze mnie wątkach. Jest to tylko i wyłącznie test, mający na celu sprawdzenie układu Push pull w TL, oraz tego czy taki układ pozwoli coś wycisnąć z głośników raczej nie nadających się do TL a bardziej do obudowy zamkniętej (wysoki Qts). Na temat przekrojów (zwężający się czy pusty) była już dyskusja, Pogromca podesłał linka, w którym gość zrobił dwie obudowy (prostą i zwężającą się) dla tego samego głośnika i uznał, że prosta obudowa dawała lepsze rezultaty. Sprawa pewnie jak zwykle bardziej złożona. Dziś jeszcze się trochę pobawię, założę też inne głośniki, z niższym Fs, ze sporym Xmax i mocniejszym napędem na magnesach Alnico, oczywiście wszystko pomierzę i wrzucę tu wyniki:)
            Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

            Skomentuj


              Po dluzszym zastanowieniu mysle, ze tunel jest za dlugi. Poniewaz od tamtego czasu przebrnelem przez inne testy, nowe wiadomosci i symulacje to teraz mysle, ze mozna ta obudowe zrobic nieco inaczej. Generalnie im wiekszy przekroj w obudowie bez Offsetu, tym wieksza skutecznosc bedzie ona posiadac. Strojenie linii ponizej Fs tandemu czy pojedynczego glosnika nie jest dobrym pomyslem, chyba ze zamierzamy zrobic stary model linii transmisyjnej, ktora bedzie miala za zadanie maksymalnie wygasic energie tylnej czesci membrany, lecz wtedy wytrzymalosc mocowa bedzie zenujaco niska, a z niskiego basu beda nici. Co mozna by bylo teraz zrobic? Otoz pomyslalbym nad przekonstruowaniem obudowy ( tylko jej srodka ) na prostsza, krotsza z offsetem okolo 1/3, cos w tym rodzaju http://www.pmc-speakers.com/images/p...26a1_ib2_3.jpg. Skoro jest to obudowa testowa, to warto sprawdzic w niej rozne rozwiazana, bo tylko praktyczne testy daja najlepsze rezultaty :)

              Skomentuj


                Coś czuję, że jak Pogromca weźmie się za artykuł, to będzie co budować:)

                Skomentuj


                  Cos czuje, ze pogromca ma lenia na artykul, ale poki co mysle tylko o wrzuceniu czegos z obslugi programow, musze zamienic slowko z Comendantem, moze by sie cos wspolnie machnelo...

                  Skomentuj


                    Jakie macie zdanie o estradzie w TL ? Rozchodzi się o to czy w celu nagłośnienia sali okł. 20m*12m dobrym rozwiązaniem było by budować zestawy w TL ? (kiedyś gdzieś obiło mi się o uszy że jest to bez sensu, no ale... )

                    Skomentuj


                      To zalezy jakie TL chcesz zbudowac. Jesli takie, ktore bedzie mialo tunel mocno wytlumiony, z jednym pikiem impedancji to bez sensu. Wytrzymalosc mocowa bedzie slaba, efektywnosc na basie rowniez. Do tego dochodzi ogolny minus TL na estradzie czyli wielkosc obudowy. Dlatego sie tego nie stosuje, mozna ale dobrze zrobiony bas refleks bedzie mniejszy, wydajny i mocny. Chyba, ze w ramach eskperymentu zrobic cos z krotkim tunelem w offsecie z nieduzym tlumieniem gabka, tak zeby nie oslabic rezonansu cwiercfalowego. W sumie moglo by zagrac, topowe PMC BB5 czasami stosowano do naglasniania wiekszych sal. http://lh4.ggpht.com/martin3871/SKTn...o/R0021281.jpg

                      Skomentuj


                        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                        To zalezy jakie TL chcesz zbudowac.
                        Chodzą mi po głowie na razie 2 koncepcje:
                        Pierwsza to 4szt. kolumn w TL na 12"-15" (jedno załamanie )
                        lub
                        Druga - 4-6szt kolumn BR/OZ 10" + SUB 15"-18" coś w stylu BOSE - http://farm1.static.flickr.com/197/4...cd1cdf2da6.jpg

                        O wielkość kolumn nie ma co się martwić, wszystko planowo ma być podwieszane na stalowych rusztowaniach/konstrukcjach/koszach... na wysokości połowy sali...
                        (a wysokość tej sali to ok. 1 piętra)
                        Ogulnie ma grać bardziej dyskotekowo niż jakościowo (jak się można już domyślać - priorytet to ilość basu...)

                        Skomentuj


                          Zamieszczone przez ir0nhide Zobacz posta
                          Jakie macie zdanie o estradzie w TL ?
                          Od lata o tym myślę,nawet parę projektów rozrysowałem (głównie chodziło o to jak zaprojektować kanał aby obudowa była kompaktowa). Jak na razie projekty stoją w miejscu,muszę dokończyć linię na Usherach.

                          Skomentuj


                            Dzialo akustyczne Bose mialo spelniac zadanie serwowac bas w zamknietych duzych pomieszczeniach. Problem z taka konstrukcja jest na powietrzu bo jest ona dosc kierunkowa ( wbrew pozorom ) ale w pomieszczeniu gdzie mamy normalne sciany jest git. Te wielkie armaty stosowano w kinach, klubach dyskotekowych, pubach etc. Glosnik byl 12 calowy, a rura w ogole nie posiada tlumienia. Dzieki temu skutecznosc jest duza i wytrzymalosc mocowa na poziomie. Szczerze mowiac nie wiem jak chcialbys zmiescic tam 18 calowy woofer, taka konstrukcja bylaby ogromna :) Byly dwie wersje dziala akustycznego, ta duza oraz mniejsza, krotsza na rynek japonski. Czytalem troche opinii osob, ktore slyszaly to w akcji i ponoc zejscie i bas byl nieziemski. Bardzo niski, duze cisnienie, idealne do klubow z nowoczesna muzyka.
                            Dzisiaj juz tego nie produkuja chyba, ale pomysl byl niezly, szczegolnie z tym podwieszaniem, bardzo madre rozwiazanie, ktore pozwala ukryc taka wielka armate.

                            Jest jeszcze opcja Tapped Horn, ktore jest bardzo chetnie stosowane przy naglasnianiu poniewaz ma duza skutecznosc, lecz obudowa jest niestety duza.

                            Skomentuj


                              Przy priorytecie ilościowym a basowym, a bez większych ograniczeń co do wielkości obudowy i bez priorytetu w najniższych rejestrach, to może jednak lepszy byłby horn... czyli trąba: po polsku obudowa taka to tuba, choć w cywilizowanych językach horn (cornu, -us) to róg czy trąba, z kolei nasza tuba to ordynarna rura czy tuleja (lecz to nieistotne).
                              W sporej (sporo sporej od domowych), a zbliżonej rozmiarem obudowie (tapped) horn powinien wycisnąć więcej z przetwornika (SPL), sądzę, że dlatego estrada częściej wykorzystuje tuby od LT. Ale poręczne to by nie było ani jedno, ani drugie.

                              Skomentuj


                                Bo na estradzie na pierwszym miejscu jest SPL,potem dopiero patrzy się jak to jakościowo gra.

                                Patrząc na tę rurę od Bose mam ochotę coś wykombinować :) albo przynajmniej zrobić tester do głośnika o rozmiarze X. Kolanko przytwierdzamy do podstawy,od przodu montujemy głośnik a od góry prostą rurę o długości 1m. Na nią nakładamy kolanko z drugą rurą skierowaną w dół,otrzymujemy w ten sposób linię o długości 2m. Możemy ją sobie skracać lub wydłużać o kolejne rury,i to w kilka sekund :)

                                Myślałem nad subem w TL na GDN-30-400 do zestawu na małe plenerki typu grill na działce lub domówki,ale tak jak pisałem wyżej na razie nie mam czasu. Znając życie przyjdzie lato i coś wykombinuję :)

                                Skomentuj


                                  http://www.firstwatt.com/pdf/art_elpipeo.pdf

                                  Skomentuj


                                    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                                    Szczerze mowiac nie wiem jak chcialbys zmiescic tam 18 calowy woofer,
                                    Jaki problem?, większy głośnik większa rura :)

                                    Comandante W zaczynam się głębiej zastanawiać nad hornami...

                                    Zamieszczone przez marian Zobacz posta
                                    Patrząc na tę rurę od Bose mam ochotę coś wykombinować albo przynajmniej zrobić tester do głośnika o rozmiarze X.
                                    Właśnie dziś zacząłem majtrować taką 3metrową "bazuke" o średnicy ~35cm Na razie, testowo wsadzę tam tego Daytona DC300 jak mi się spodoba to podwieszę sobie pod sufitem...

                                    Skomentuj


                                      Zamieszczone przez ir0nhide Zobacz posta
                                      Jaki problem?, większy głośnik większa rura
                                      No tak, ale jak pomysle o wielkosci tej rury to przed oczami widze remonty kanalizacji miejskiej i wielkie rury PCV przypominajace walec drogowy :P
                                      A tak poza tym to W LspCAD mozna symulowac takie dzialo BOSE ( w Hornresp niestety nie wiem jak to zrobic ).

                                      Skomentuj


                                        Spróbuj symulować jako compound horn (w driver arrangement): s1-S2 rura nr 1, S5-S6 rura nr 2, ewentualne komory przed rurami jako rear i throat chamber (Vrc, Lrc i Vtc, Atc). Jak ma wisieć na sznurkach to odpowiednie Ang (Pi).

                                        Skomentuj


                                          Powracam ponownie z moją TL, zmienił się głośnik i częściowo obudowa. Nie ma już układu Push Pull + Izobarik.
                                          Tym razem jeden głośnik - Isophon PSL-203 S, wersja z magnesem Alnico, kolejny vintage, ale tym razem chyba bardzie pasujący w ogóle do TL (nie koniecznie do tej :flapper:).

                                          Parametry głośnika wg katalogu Isophona:


                                          A teraz trochę pomiarów z różnym wytłumieniem:

                                          1. Sama gąbka, która jest na stałe przyczepiona do ścianek, komora za głośnikiem pusta:


                                          2. Gąbka + włóknina ułożona tak aby cały czas przez tunel był prześwit, komora za głośnikiem pusta:


                                          3. Gąbka+włóknina tak aby cały czas przez tunel był prześwit, komora za głośnikiem wypchana watoliną:


                                          4. Gąbka+włóknina ułożona gęsto, bez widocznego prześwitu, komora za głośnikiem pusta:


                                          Patrząc na wykresy to chyba nie bardzo wychodzi aby ten głośnik miał Fs na poziomie 25Hz i użyteczne pasmo od 35Hz...choć może źle interpretuję wykresy...ktoś mógłby coś podpowiedzieć co się tu dzieje?:huh:

                                          ---------- Post dodany o 22:28 ---------- Poprzedni post o 22:08 ----------

                                          Dodam jeszcze, że ten głośnik w TL gra całkiem nieźle, choć pewnie strojenie tunelu jest dużo za niskie. Pytanie czy warto przerabiać dla tych głośników tę linię na krótszą....czy też może głośnik nic nie warty?
                                          Last edited by LuSzTi; 23.01.2011, 22:14.
                                          Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X