Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

wątek motoryzacyjny

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Najlepiej w takim razie gasic silnik minute przed zgaszeniem :mrgreen: ehh

    Skomentuj


      Zamieszczone przez Pawel S.
      widac ze nie zwracasz uwagi na szczegoly :P
      Wygląda to świetnie i zawsze mi sie to strasznie podobało :) Tylko czy coś to zmienia poza wyglądem, o to mi chodziło...

      Skomentuj


        Zamieszczone przez melisław
        Tylko czy coś to zmienia poza wyglądem, o to mi chodziło...
        tak - zapisze sie w histori motoryzacji jako samochod z najlepiej zaprojektowanymi lusterkami :lol:

        szkoda ze niektore silniki sie sypia bo samochod calkiem fajny

        Skomentuj


          ja mogę z czystym sumieniem polecić takie auto http://www.allegro.pl/item661561556_...er_okazja.html ( nie konkretny egzemplarz ale model) mieliśmy taka w rodzinie, przez 6 lat użytkowania poza eksploatacja zepsuły się tylko spryskiwacze, nic więcej samochód nie do zajechania :P Tylko silnik trochę słaby, ale ekonomia komfort i bezawaryjność na najwyższym poziomie :)

          Skomentuj


            Zamieszczone przez Warg
            pegelmesser, to dlaczego nawet w instrukcjach "obsługi" samochodów piszą żeby odczekać w w zależności od samochodu i tego jak się jeździło 15-60 sekund? a może oni się nie znają?
            No wlasnie, pegelmesser nie zdaje sobie sprawy ze taka turbinka kreci sie 220.000obr/min!!! I zanim sie zatrzyma to troche potrwa, a praca na sucho.....zreszta o motoryzacji, rozmawiam i czytam na forum do tego przystosowanym:P

            Skomentuj


              Właśnie natknąłem się na to
              http://www.dziennik.pl/auto/article4...o_uwazaj_.html
              trochę do poczytania.

              Skomentuj


                Pozostawienie silnika przez chwilę przed wyłączeniem na jałowym biegu pozwoli olejowi przepłynąć przez silnik i usunąć nadmiar ciepła z najważniejszych części
                czyli jak jezdzimy i temp silnika wynosi X stopni, to po wylaczeniu go, trzeba poczekac bo temperatura X go uszkodzi tak?

                Skomentuj


                  Zamieszczone przez Tasior
                  czyli jak jezdzimy i temp silnika wynosi X stopni, to po wylaczeniu go, trzeba poczekac bo temperatura X go uszkodzi tak?
                  dokładnie tak, dotyczy to aut szczególnie z turbo, najlepiej niech przed zgaszeniem pochodzi chwilkę na biegu jałowym lub na ostatnim kawałku drogi przed zgaszeniem jechać spokojnie bez wkręcania silnika na wyższe obroty.

                  Skomentuj


                    upbeat, ale dlaczego? przeciez skoro podczas jazdy np 5h wytrzyma X stopni, to czemu po wylaczeniu silnika X stopni nie wytrzyma?

                    Skomentuj


                      po wylaczeniu silnika X stopni nie wytrzyma?
                      Może już nie ma takiego chłodzenia jak podczas jazdy? Nie wiem :)

                      Skomentuj


                        Zamieszczone przez Tasior
                        upbeat, ale dlaczego? przeciez skoro podczas jazdy np 5h wytrzyma X stopni, to czemu po wylaczeniu silnika X stopni nie wytrzyma?
                        bo turbiny nie chłodzi woda tylko olej którego temperatura utrzymuje się od 80*C do 130*C w aucie z turbo (musi być chłodnica oleju - wodna lub zwykła - powietrzna) i powietrze jeśli jest intercooler (niektóre nie mają). A po zgaszeniu silnika nie ma ani chłodnego powietrza wpływającego do turbiny ani obiegu oleju który mimo że sam ma ponad 100*C to i tak chłodzi turbinę która ma ~900*C. A wiesz pewnie że dla metali nie zdrowe są radykalne zmiany temperatury - na zimnej turbinie od razu gorące spaliny i na gorącej od razu chłodzenie do temperatury otoczenia (rozszerzalność temp. itp). Poza tym podczas normalnej jazdy nie jest konieczne postawienie auta 5min na wolnych obrotach żeby ostygło (wtedy wystarczy dosłownie chwilka żeby olej sobie popłynął i turbina ustabilizowała obroty wirnika), tylko podczas "pałowania" należy silnik schłodzić przed zgaszeniem.

                        Skomentuj


                          i tak chłodzi turbinę która ma ~900*C
                          :shock: :shock:

                          A ta turbina to jak ona w ogóle wygląda? to jest jakiś element, który się kręci przecież chyba? I taką temperaturę osiąga ... Nieźle ..

                          Chyba, że w turbinie coś się kręci, a ona cała się nagrzewa ...

                          Skomentuj


                            Tasior, taka temp nie zaszkodzi ale w malym stopniu skraca zywotnosc czesci ruchomych. jako ze turbosprezarki w normalnych pojazdach sa lozyskowane na lozyskach slizgowych (tak samo jak wal korbowy) a predkosci obrotowe sa duzo wieksze to takie szybkie gaszenie silnika po OSTREJ jezdzie moze w skrajnych warunkach doprowadzic nawet do zapieczenia czesci ruchomych (czesto takich debili widac na zlotach - pali gume na max obrotach i potem gasi silnik)
                            ale przy normalnej jezdzie czesci sa na biezaco chlodzone i wystarczy poczekac tylko kilkadziesiat sekund aby temperatura sie wyrownala w calym bloku silnika

                            Skomentuj


                              cudny90, jak ktoś pisał kilka wpisów wyżej kręci się 220.000obr/min! poza tym zobacz filmik na też kilka wpisów wcześniej podanej stronie http://www.dziennik.pl/auto/article4...o_uwazaj_.html

                              Skomentuj


                                oj w miedzyczasie troche dopisaliscie

                                cudny, turbina to bardzo "prosta" maszyna. to turbinka polaczona walem ze sprezarka. czyli 2 "wiatraczki" gdzie jeden jest napedzany przez cisnienie spalin a wal przekazuje obroty na drugi ktory "wdmuchuje" powietrze do komory spalania




                                (musi być chłodnica oleju - wodna lub zwykła - powietrzna) i powietrze jeśli jest intercooler (niektóre nie mają). A po zgaszeniu silnika nie ma ani chłodnego powietrza wpływającego do turbiny
                                oj namieszales
                                chlodnice (wszystkie naraz) sa umieszczane na przodzie pojazdu (jedna za druga - inaczej niz w wyczynowych lub tuningowanych) i chlodzone sa tylko powietrzem. jak pojazd sie nie porusza to wlacza sie wiatrak elektryczny

                                a intercooler to chlodnica powietrza doladowujacego czyli tego JUZ SPREZONEGO! bo podczas sprezania sie rozgrzewa a rozgrzane ma mniejsza gestowc wiec mniej tlenu by sie zmiescilo

                                i tak chłodzi turbinę która ma ~900*C
                                dla wyjasnienia - do tylu sie nagrzewa turbina napedzana spalinami w silnikach wysokopreznych. bezyniaki maja mniejsza temperature spalin
                                no a obok jest sprezarka ktora ma wtlaczas chlodne powietrze

                                Skomentuj


                                  Czyli temperatura jest spowodowana wysokimi obrotami, a wysokie obroty są spowodowane wysokim ciśnieniem spalin .. Nie wiedziałem, że aż tak duże ćiśnienie potrafią wytworzyć spaliny ( tłoki )

                                  Skomentuj


                                    nie. obudowa turbiny i turbinka nagrzewa sie od spalin (przeciez to gorace gazy). nawet jakby turbinka sie nie krecila to przeciez cieplo przechodzi po walku i po obudowie na cala reszte
                                    no a ze sie kreci to dodatkowe tarcie powstaje (walek nie ociera o panewki - obraca sie na klinie smarnym)

                                    Zamieszczone przez cudny90
                                    Nie wiedziałem, że aż tak duże ćiśnienie potrafią wytworzyć spaliny ( tłoki )
                                    inaczej by silniki nie dzialaly :P

                                    Skomentuj


                                      Prawidłowa nazwa to Turbosprężarka.
                                      Najprościej mówiąc, to dzieli się ona na 2 części(tzw. ciepłą i zimną). Ciepła, czyli turbina, napędzana jest ciśnieniem spalin, dlatego też montuje się je blisko wylotu z komory spalania oraz stara się, żeby długość kanałów był bardzo zbliżony.
                                      Część zimna(czyli sprężarka) jest połączona mechanicznie z częścią ciepłą. Kręcąca się część ciepła napędza jednocześnie część zimną, która spręża powietrze w dolocie.

                                      Co do pytania:
                                      Zamieszczone przez Tasior
                                      upbeat, ale dlaczego? przeciez skoro podczas jazdy np 5h wytrzyma X stopni, to czemu po wylaczeniu silnika X stopni nie wytrzyma?
                                      Zamieszczone przez cudny90
                                      Może już nie ma takiego chłodzenia jak podczas jazdy? Nie wiem :)
                                      Podczas jazdy przepływające powietrze przez chłodnice, schładza olej i płyn, sam silnik też efektywniej oddaje ciepło(poprzez olej i płyn chłodniczy, ale także sam blok i głowice). Na postoju, gdy silnik pracuje, olej i płyn nadal krążą w układach, ponieważ odpowiednie pompy nadal pracują.
                                      Jeśli po ostrej jeździe wyłączysz silnik, to turbina nadal będzie się obracać, ale olej który ją smaruje nie będzie krążyć, bo pompa oleju już się nie obraca, a to jest bardzo zabójcze.
                                      Prosty przykład, spróbuj odpalić silnik na 5 min bez oleju, ciekawe jakie będą straty. Z turbiną sprawa wygląda dokładnie tak samo

                                      Skomentuj


                                        Po zamknięciu przepustnicy tubrina bardzo szybko wyhamowuje, dlatego po ostrej jeździe wystarczy postać kilkadziesiąt sekund i wszystko wraca do normy. Taki zabieg ma na celu głównie zapewnienie komfortu pracy łożyskowania turbosprężarki, dostarczając cały czas świeży olej.

                                        Skomentuj


                                          Przepustnica to w benzynie raczej. W dieslu z tego co wiem nie ma przepustnicy? Wiadomo sa zawory regulacji cisnienia doladowania ale to nie przepustnice..

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X