Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Fornirowanie - kleje, metody docisku oraz jego łączenia

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Zamieszczone przez sylvester Zobacz posta
    Jeden pomysł to zakleić 3 największe cracki kawałkiem forniru dopasowanym a resztę pozostawić taką na ile olejowosk wypełni. Obawiam się tylko, że tych szczelin ok. 0,4 mm pomiędzy liściami forniru to wosk nie zakryje dobrze. Chociaż idealnie nie musi być.

    Drugi pomysł to użyć szpachli OSMO 7302 zmieszanej dla pewności z pyłem z forniru. Niby można ją zmieszać [1]:

    Ja bym zastosował obie metody na raz. Na większe szpary na pewno wklejka z forniru starannie dopasowana (odrobina większa, wciśnięta i zeszlifowana), a mniejsze probować łatać jakimś specyfikiem z pyłem fornirowym.

    Skomentuj


      Zamieszczone przez sylvester Zobacz posta
      Fornir był pofalowany i popękany i niestety po prasowaniu zostały szczeliny.
      Do prasowania pofalowanego forniru, trzeba uzyc "specjalnej" mikstury kleju wodnego, gliceryny i bezbarwnego denaturatu. Moczy sie tym fornir, przeklada siatka i gazetami, a nastepnie dociska. Co jakis czas zmienia sie gazety na suche. W te sposob fornir mozna wyprasowac, nie narazajac go na pekniecia i uszkodzenia.

      Poza tym, jak dla mnie to to co pokazales jest do usuniecia forniru lub zaszpachlowania i polozenia nowego. Cokolwiek bys z tym nie zrobil - bedzie widoczne, a co gorsze pewnie jeszcze popeka w innych miejscach.

      Skomentuj


        Zamieszczone przez Żółwik Zobacz posta
        Ja bym zastosował obie metody na raz. Na większe szpary na pewno wklejka z forniru starannie dopasowana (odrobina większa, wciśnięta i zeszlifowana), a mniejsze probować łatać jakimś specyfikiem z pyłem fornirowym.
        Dzięki, i tak też zrobię. Najprawdopodobniej użyję "HARTZLACK NC Fugenfiller", wydaje się być mniej szkodliwy dla zdrowia niż Domalux Capon Szpachla. Sprzedawca potwierdził, że można go używać razem z olejowoskiem OSMO. Tylko pytanie z jakim efektem...

        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
        Do prasowania pofalowanego forniru, trzeba uzyc "specjalnej" mikstury kleju wodnego, gliceryny i bezbarwnego denaturatu. Moczy sie tym fornir, przeklada siatka i gazetami, a nastepnie dociska. Co jakis czas zmienia sie gazety na suche. W te sposob fornir mozna wyprasowac, nie narazajac go na pekniecia i uszkodzenia.
        Kleju wodnego, czyli np. Kleiberit 303.2, czy o coś innego chodzi?

        Ja tylko spryskałem fornir z obu stron roztworem wody, spirytusu i gliceryny i pozostawiłem przyciśnięty na kilkanaście godzin po przełożeniu papierem. Co jakiś czas wymieniałem papier na suchy. Potem jeszcze przed samym prasowaniem górę spryskałem delikatnie. Sporo to pomogło ale fornir ciągle nie był przed klejeniem całkiem płaski.
        Powinienem był zrobić tak jak piszesz, czyli ostatnia metoda opisana tutaj: http://www.finewoodworking.com/2006/...en-wavy-veneer
        Można było też po prostu odrzucić te 4 cm wiecej żeby się całych spękań pozbyć, ale zależało mi na układzie słojów.



        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
        Poza tym, jak dla mnie to to co pokazales jest do usuniecia forniru lub zaszpachlowania i polozenia nowego. Cokolwiek bys z tym nie zrobil - bedzie widoczne, a co gorsze pewnie jeszcze popeka w innych miejscach.
        Najpewniej za jakiś czas położę nowy, to była moja pierwsza styczność z fornirem. Narazie chcę spróbować naprawić ubytki, chociażby po to żeby się przekonać jakie będą tego efekty.

        Ale następnym razem to już raczej modyfikowany, gdzie jeden arkusz wystarczy mi całą szerokość. I nie będzie zapewne pofalowany i jakby spróchniały po brzegach. Tylko muszę zorganizować sobie jeszcze jakiś sposób na docisk, coś takiego np. jak tutaj kolega przedstawił: https://diyaudio.pl/showthread.php/2...l=1#post499030

        Skomentuj


          Zamieszczone przez sylvester Zobacz posta
          Kleju wodnego, czyli np. Kleiberit 303.2, czy o coś innego chodzi?
          Tak, zwykly klej bialy.


          Zamieszczone przez sylvester Zobacz posta
          Ja tylko spryskałem fornir z obu stron roztworem wody, spirytusu i gliceryny i pozostawiłem przyciśnięty na kilkanaście godzin po przełożeniu papierem. Co jakiś czas wymieniałem papier na suchy. Potem jeszcze przed samym prasowaniem górę spryskałem delikatnie. Sporo to pomogło ale fornir ciągle nie był przed klejeniem całkiem płaski.
          Kazdy element mikstury ma swoje zdanie. Alkohol pomaga penetrowac drewno i szybko odparowuje, gliceryna zmiekcza fornir, a klej rozcieczony z woda stabilizuje drewno i nie pozwala na falowanie.

          Pytanie, jaka metoda kleiles drewno, bo jesli uzyles zelazka, to byl blad.

          Generalnie postawiles sobie wysoka poprzeczke. Rodzaj forniru naturalnego, koniecznosc prostowania i do tego klejenie lisci to jest zadanie dla naprawde doswiadczonej osoby.

          Skomentuj


            Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
            Generalnie postawiles sobie wysoka poprzeczke. Rodzaj forniru naturalnego, koniecznosc prostowania i do tego klejenie lisci to jest zadanie dla naprawde doswiadczonej osoby.
            Dokładnie tak. Bez dobrego krawędziowania i ściśnięcia nie jest to do zrobienia. Zabawy z żelazkami można sobie odpuścić.

            Skomentuj


              Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
              Pytanie, jaka metoda kleiles drewno, bo jesli uzyles zelazka, to byl blad.
              Niestety z żelazkiem, nie miałem czym ścisnąć porządnie tej dość sporej powierzchni - 80 x 55 cm.

              Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
              Generalnie postawiles sobie wysoka poprzeczke. Rodzaj forniru naturalnego, koniecznosc prostowania i do tego klejenie lisci to jest zadanie dla naprawde doswiadczonej osoby.
              To miało być ćwiczebne zadanie, przed zabraniem się za kolumny. Nie lubię za bardzo pasiaków modyfikowanych więc wybraliśmy naturalny fornir. Raczej poległem na tym zadaniu ale i tak efekt końcowy dużo bardziej mi się podoba niż plastikowy laminat. Szkoda, że przyciemniał fornir po woskowaniu, po fakcie zauważyłem że jest też wersja OSMO 3041 (effekt surowe drewno), która niby mniej przyciemnia.

              Po uzupełnieniu kilku większych szczelin zawoskowałem te blaty dwa razy, z przeszlifowaniem papierem 800 pierwszej warstwy. Polerowanie odpuściłem sobie. Wygląda całkiem znośnie, chociaż olejowosk uwidocznił mocno wszelkie szczeliny. Tam gdzie obciąłem więcej z brzegu liścia przy fazowaniu (ściemniałe chropowate drewno) jest ładnie, tam gdzie zostawiłem powierzchnia jest mocno matowa. Jednym słowem jak fornir jest względnie dobrej jakości to wygląda super, jak słabej to wosk sytuacji nie ratuje.
              Za jakiś czas szlif i wypróbuję NC Fugenfiller, w dłuższej perspektywie wymiana forniru, gdy dzieciaki zmasakrują blaty.

              Zamieszczone przez Marios Zobacz posta
              Dokładnie tak. Bez dobrego krawędziowania i ściśnięcia nie jest to do zrobienia. Zabawy z żelazkami można sobie odpuścić.
              Dzięki, właśnie chciałem zapytać, czy ogólnie przy sklejaniu liści metody z żelazkiem się nie stosuje. Krawędzie wydawało mi się, że były dość dobrze spasowane. Wyrównałem frezem z łożyskiem po ściśnięciu dwóch liści pomiędzy prostymi listwami drewnianymi. Po sklejeniu taśmą pod światło prześwitów prawie nie było a po prasowaniu paskudna szczelina się pojawiła, wyglądało tak jakby fornir się skurczył jakieś 0,4 mm na ok. 19 cm szerokości.

              Skomentuj


                Nie na temat...
                Zamieszczone przez sylvester Zobacz posta
                Szkoda, że przyciemniał fornir po woskowaniu, po fakcie zauważyłem że jest też wersja OSMO 3041 (effekt surowe drewno), która niby mniej przyciemnia.
                Ikea ma olej, który praktycznie w ogóle nie przyciemnia http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/50070378/
                Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                Skomentuj


                  Zamieszczone przez LuSzTi Zobacz posta
                  Ikea ma olej, który praktycznie w ogóle nie przyciemnia
                  Bo to nie jest prawdziwy olej, dlatego nie przyciemnia. Ma tylko dodatek oleju lnianego i chinskiego, a calosc jest na bazie wody. Z reszta sama cena wyraznie mowi, ze to jest tylko namiastka oleju.

                  Skomentuj


                    Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                    Bo to nie jest prawdziwy olej, dlatego nie przyciemnia. Ma tylko dodatek oleju lnianego i chinskiego, a calosc jest na bazie wody. Z reszta sama cena wyraznie mowi, ze to jest tylko namiastka oleju.
                    To by się zgadzało, ale jak się nadaje bo blatów to i na kolumny się nada :)
                    Asustor AS-5002T z MPD + konwerter USB .3lite + DAC PCM1704 by olog + autorskie PRE z PVC + Monobloki Ravlus Amplifilo + kolumny Tatami Audio Hudba

                    Skomentuj


                      Pewnie, ze sie nada. Choc jeśli ktoś chce uniknąć zolkniecia i zaciemniania, to lepiej kupic poliuretan na bazie wody i tym polakierowac. Trzeba tylko pamiętać o właściwym rozcieńczeniu woda.

                      Skomentuj


                        Zamieszczone przez Pogromca mitow Zobacz posta
                        Ja uzywam klejow Kleiberit, 120 gel i 114.5, ale pattex pewnie tez da rade.
                        Część mam już ten klej \Kleiberit 114.5\ i teraz pytanie smaruje obie powierzchnie czy tylko jedna??

                        na to pójdzie fornir modyfikowany

                        Skomentuj


                          Zawsze smarujesz obie powierzchnie i czekasz az rozpuszczalnik odparuje. Przed uzyciem koniecznie przeczytaj ulotke! Po sklejeniu trzeba dociskac klockiem ( krawedzia ) lub/i ostukac mlotkiem przez klocek ( oczywiscie juz na plasko ), tak aby wytworzyc duzy nacisk.
                          Last edited by Pogromca mitow; 11.01.2018, 15:06.

                          Skomentuj


                            Słuchajcie chcę zrobić boczki drewniane wzmakowi ale nie mam pomysłu na naturalne drewienko. Jak je dobrze obrobić (wogle przyciąć) ani skąd wziąć już ładnie obrobione. A więc pozostaje cienki MDF ewentualnie grubszy HDF i okleina. Projekt mały to i mało materiału potrzeba Szukając natknąłem się na takie okleiny z klejem! https://allegro.pl/listing?string=FO...p-uni-1-1-1003
                            Mam jednak dylemat czy na pewno forniry są naturalne i co wogule myślicie o takiej akcji?

                            Skomentuj


                              Mysle, ze lepiej kupic male sciski i przykleic po bozemu, ale nie jakies wynalazki.

                              Skomentuj


                                http://allegro.pl/orzech-wloski-okle...135001147.html
                                Taka by była pikna, hmm. Ciekawym czy b. trudna do wykonania na mdf powiedzmy 50x280x10mm :)
                                Pany a jest jakiś nieśmierdzący sposób na łączenie mdf/hdf z aluminium?

                                Skomentuj


                                  Nic trudnego. Moim zdaniem orzech to bardzo wdzieczny fornir do pracy i duzo latwiejszy od popularnego debu.

                                  Skomentuj


                                    No właśnie, i pilne są te wzorki szczególnie z efektami np korzeń.
                                    Poćwiczę na boczkach do wzmacniaczy, może komódkę górny blat. Jak to jakoś wyjdzie to poważniejsze projekty.
                                    Do krawędzi ostry kozik? i cos na docisk domowo wymyśleć

                                    Skomentuj


                                      Do krawedzi najlepsza frezarka z lozyskiem. Bez frezarki tez da sie ogarnac ale wiecej pracy.

                                      Skomentuj


                                        Hmm, a ostrym do tapet nie pójdzie? Dałbyś linka do tej frezarki jak pracuje!

                                        Skomentuj


                                          Zamówiłem na próbę OSMO 3041 (Natural) i maznąłem tym kawałek forniru. Ogólnie nie wygląda to najgorzej, z oceną wstrzymam się do pełnego wyschnięcia. Zrobię jeszcze normalny test z fornirem przyklejonym do MDFu i druga warstwą tego samego wosku oraz z drugą warstwą 3032 (Original). Ten biały nalot pewnie pozostanie widoczny, raczej ta wersja "Natural" jest do jeszcze jaśniejszych fornirów. Przez ten biały barwnik w połączeniu z olejem fornir wydaje się że traci trochę życie, chociaż ma to swój urok. Zobaczymy po pełnym wyschnięciu, im bardziej wysycha tym lepiej to wygląda. Ale coś mi się wydaje, że trzeba spróbować jakiegoś lakieru.

                                          Załączam filmik: https://www.dropbox.com/s/2ry54v4e9g...21.40.mp4?dl=0

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X