Zamieszczone przez Pogromca mitow
Zobacz posta
Pierszy człon (0w, 5w) oznacza klasyfikację "zimową" (czyli w uproszczeniu im niższa liczba, tym lepiej podczas zimnego startu). Drugi człon (30, 40) oznacza klasyfikację "letnią" - w uproszczeniu im wyższa, tym bardziej możemy "upalać". Indeks lepkości SAE powinniśmy dobierać w zależności od temperatury otoczenia (jak pokazuje rysunek), ale w ramach zaleceń producenta auta. W naszym klimacie olej używany w zimie (czyli najczęściej używany także w lecie) powinien mieć indeks zimowy SAE 0w lub 5w. Lepkość letnią można zwiekszyć w przypadku modyfikacji silnika, zwiekszających temperaturę robocza oleju (tuning, ale nawet instalacja LPG). Jeśli producent dopuszcza lepkości letnie np. SAE 30 i SAE 40, to wybór może byc podyktowany stylem jazdy. Jazda miejska, spokojna - olej o niższej lepkości, jazda dłuższy czas z wysokimi predkościami obrotowymi silnika - olej o wyższej lepkości.
Skomentuj